2010-01-03, 10:55
Medlem
AgonyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
En gripen i Hjällbomordet
Igår hämtades en person till förhör och efter förhöret blev personen anhållen för skyddande av brottsling av kammaråklagare Ulrika Åberg.

Mer information följer.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-hjallbomordet

Äntligen! Hoppas det nu är rätt person. Jag har spenderat alldeles för mkt med att följa en här tråden nu

Edit: AB - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6374288.ab
Citera
2010-01-03, 10:57
Medlem
En anhållen

http://www.gt.se/nyheter/1.1832573/e...ordet-pa-nancy
Senast redigerad av Radioactive396 2010-01-03 kl. 11:20.
Citera
Medlem
Imzadis avatar
Ja, nu sitter man fast i tråden igen.

Afton har hackat på också. Även X'et.
Citera
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
En våldtäktsman som använder samma bil med 1.5 års mellanrum? Mindre osannolikt än det mesta som föreslagits i tråden kan jag ju säga. Men det är en spekulation, varken mer eller mindre...det ska dock sägas att den Volvo som bogserades bort var en ljusfärgad combi. Tycker det var bra fiskat av anton.

Som jag sa... det är inte troligt att något av fallen har anknytning, men allt är av intresse.. Angående att behålla bilen är det inget konstigt. Amerikanen som nyligen upptäcktes ha hållit en kvinna fången i 11 år efter en kidnappning hade bilen han rövat bort henne i på sin bakgård, fortfarande...

Hur som helst verkar det ha skett något slags genombrott nu och det kan vi ju bara jubla för. Hoppas innerligt att de är på rätt spår!
Citera
2010-01-03, 11:03
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
En gripen i Hjällbomordet
Igår hämtades en person till förhör och efter förhöret blev personen anhållen för skyddande av brottsling av kammaråklagare Ulrika Åberg.

Mer information följer.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-hjallbomordet

Vore intressant att veta om denna person befann sig på festen:
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Saturnfirefly:

tror du att någon på festen vet mer än den talat om, och därför var vissa ovilliga till att låta sig förhöras? Rädsla för att tjalla säga för mycket? Eller är folk bara överhuvudtaget ovilliga till att hjälpa till när en polis är i närheten oavsett vem som har drabbats? Vad jag fiskar efter är att fler än gärningsmannen/männen som var på plasten vid överfallet känner till vem som gjort detta men kanske inte vågar eller helt enkelt inte vill tala om?

Dock skriver GP: "- Det är väldigt viktigt för oss att bringa klarhet i vad som hänt under de sista timmarna i hennes liv. Festdeltagarna har varit oss väldigt behjälpliga med det."

Citat:
Ursprungligen postat av Saturnfirefly
Jag tror att några kan ha vart ovilliga att säga allt - och då menar jag allt som hände under festens gång. Men jag tror samtidigt att det som hände under festen inte kunde gett en sådan snabb reaktion, och jag tror inte att det var något med större betydelse heller... vill helst inte gå in på det här då jag inte vill hänga ut andra (och jag tror att personerna under festen kände likadant)... hmmm....

Och enligt Saturn så talas det ju om fler än en inblandad, som förföljde på ett eller annat sätt från festen som satt och väntade/ satt och slappade.
Senast redigerad av GodCalledInSick 2010-01-03 kl. 11:08.
Citera
2010-01-03, 11:07
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilam30
Det skulle kunna vara en kvinna också.
I nordöstra Gbg finns en hel del "tuffa" och hårdhudade tjejer som varit med om en hel del och som även orsakat en hel del. Det finns säkert ett antal tjejer i omnejden Hjällbo, Hammarkullen samt områden i anslutning till Angered centrum t.ex. Lövgärdet, Rannebergen och Gårdsten som skulle kunna vara lika kapabla till okontrollerat våld som en kille.
Jag tror som sagt på rånteorin, och tjejer rånar också. Men mest troligt förefaller det i alla fall för mig vara en kille som mördat Nancy. I samband med ett rån/rånförsök.
Varör detta alternativ är mest troligt i mina ögon beror på att jag känner till dessa bostadsområden ganska väl, och Hjällbo i synnerhet. Ingen som är någorlunda välbekant med området skulle obekymrat knalla omkring i Hjällbo mitt i natten, just beroende på överfallsrisken. Ett överfall vars primära motiv skulle vara rån, våldtäkt eller enbart...meningslöst och oprovocerat våld.

Ang rånteorin;
Vad jag förstått var hennes familj ganska välbärgad? Kanske var det någon som kände igen just henne, och hastigt beslöt sig för att råna "dottern till den rika familjen".
Citera
2010-01-03, 11:11
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Vore intressant att veta om denna person befann sig på festen:

Och enligt Saturn så talas det ju om fler än en inblandad, som förföljde på ett eller annat sätt från festen.

Det jag får ut av texten i artikeln,... vilket inte säger att jag tolkar saken rätt.... så är den anhållne ingen av dom som polisen hört tidigare, och jag utgår då ifrån att samtliga på festen "hörts upplysningsvis".

Ytterligare ett antagande av mig; Om åklagaren väljer rubriceringen "skyddande av brottsling" så betyder det i mina ögon att man har en tänkt gärningsman och en ganska klar bild av hur det hela gått till.
Sen behöver man inte ha namn på den misstänkte gärningsmannen för den här sakens skull, det räcker med att "ha stöd för uppfattning".
Citera
2010-01-03, 11:16
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rZ
Väldigt intressanta spekulationer! Jag nämnde tidigare precis som du att GM kan ha kommit från sidan, den sista eller näst sista parkeringen tror jag mycket på! Men då är frågan vad GM gjorde där? Det kan inte vara normalt eller vanligt att brutalt misshandla någon så nära intill sin bostad? Har därför väldigt svårt att tro att GM bodde alldeles i närheten.. men definitivt en nära koppling till platsen.

Vi vet ännu inte om flaskan var mordvapnet, om vi antar det: då kan vi direkt påstå att mordet var oplanerat, en impulshandling. Men vad gör man med en så stor Pommac-flaska ute vid den tiden? Var den tom? eller fanns man spår? Skulle tro att GM har varit någonstans (antingen med bil eller gående) och är på väg hem med den i princip tomma (?) Pommac-flaskan och får syn på flickan.

Nog borde någon kunna koppla Pommac-flaskan till en viss person, speciellt med tanke på plats - tidpunkt - mord.

Sen vet vi ju inte om det var en eller flera GM, men det mesta hittills pekar på en. Väldigt mystiskt fall.

En annan intressant fråga är varför han släpar offret till skogsdungen? Imo avslöjar det att han bor i närheten och ville gömma kroppen så gott det går. En person som ska iväg med bil hade nog inte brytt sig om det och försökt vinna tid. Vi kan konstatera att GM var rätt iskall, tar tid på sig att dölja kroppen medan han vet att Nancy precis innan pratat med någon i tel. som kan vara i närheten.

Är det någon som vet om det öht förekom alkohol på festen Nancy var på? Det är ju inte helt ovanligt att festa utan att dricka alkohol inom en del grupper. Ang Pommacflaskan kan hon ju isf ha haft den med sig från festen. Kanske som försvar, eller så kanske hon köpt den och den fortfarande var oöppnad så hon ville ta med sig den hem.
Jag tänkte på detta inlägg dessutom ;
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=721
ang att hon skulle ha bett om mer läsk. Annars (och ja..jag dömer efter mig själv ) skulle väl de flesta ha bett om mer öl/champagne/vin och inte just läsk.
Det hade varit intressant att veta om hon var berusad/hade druckit.
Citera
2010-01-03, 11:18
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgonyBoy
Min tanke också.
Jo så tolkar jag det också, därav att jag la till att deltagarna har hjälpt till bra.

Det här är dock intressant från nattens snack med Saturn:

Vet inte vad jag kan säga utan att ge för mycket information... men det var två personer tillsammans, som satt och vänta. Två (?) andra stod någonstans. Inte svenskar.

Ursprungligen postat av Rock N Roll:
De här personerna som stod och väntade (?) var de av manligt eller kvinnligt kön eller var båda könen representerade?
Ålder?

Svar:
Båda könen. Äldre än Nancy, de två som satt någonstans är män. Min teori är att det var ett planerat våldtäktsförsök och att männen försökte få henne med någonstans, men hon är envis och kaxig när det gäller, hon är inte den personen som fjuttigt säger nej och just därför tror jag att det gick längre än vad GM förutspått...
Senast redigerad av GodCalledInSick 2010-01-03 kl. 11:24.
Citera
2010-01-03, 11:18
Medlem
En anhållen

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....andning-i-mord
Senast redigerad av Hulahex 2010-01-03 kl. 11:19. Anledning: felstavning
Citera
2010-01-03, 11:20
Medlem
L.Kollbergs avatar
Äntligen! Nu är vi nära tror jag. Enligt AB så är den misstänkte gripen på sannolika skäl för skyddande av brottsling. Jag antar då att vi är mkt nära mördaren nu och den kanske grips redan i dag om den inte har flytt utomlands efter dådet.
Citera
2010-01-03, 11:22
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Äntligen! Nu är vi nära tror jag. Enligt AB så är den misstänkte gripen på sannolika skäl för skyddande av brottsling. Jag antar då att vi är mkt nära mördaren nu och den kanske grips redan i dag om den inte har flytt utomlands efter dådet.

Rätt av Dig,.. "Sannolika skäl" är ju den starkare misstankegraden, vilket normalt brukar betyda att åklagaren har tillräckligt på fötterna för att begära vederbörande häktad....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in