2010-01-02, 15:18
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denza
Isåfall så har vi kanske en seriemördare på halsen vilket är väldigt ovanligt i sverige. Inte många seriemördare har vi haft. Men det visar sig skulle någon annan bli ihjälslagen av en flaska av något slag som är i likhet med detta så kan det ju vara så att en människa har ihjäl folk med flaskor och då är det en seriemördare. Jag finner det inte troligt eftersom här måste man följa statistiken i sverige. Men men det kan ju hända

Här har vi ju ett mörkertal också... för det första ett antal sådana här överfall som delvis liknar varandra, men som inte i varje enskilt fall lett till att nån avlidit....
Men Du har rätt i att vi inte har speciellt många dömda seriemördare.... Den senaste var väl just Anders Eklund om vi ska definiera seriemördare när det är två offer...
Citera
2010-01-02, 15:26
Medlem
dr.Albanens avatar
Mysko att släktingen går från huset samtidigt som BO, nån hört/vet vrf han avvek?
Citera
2010-01-02, 15:26
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Jag själv kan inte definera en seriemördare till två offer. Anders eklund är sjuk och han kände begär efter en så lång tid att göra det igen. för det var ju bra många år emellan. en seriemördare har inte de kännetecknen utan deras nästa brott brukar ske inom någon vecka. Mx 2 månader på sin höjd om man kollar statistik från usa som är kända för sina seriemördare

Eklund gjorde ju en mängd saker mot tjejer både före mordet på Pernilla och i mellantiden tills han ströp Engla... Det är ju inte säkert en sån här person är ute efter att döda men att det naturligtvis kan hända när så här kraftigt våld utövas... Sen vet jag inte om man ska stoppa folk i sådana där väldigt specifierade fack heller,... en sån här kille som mördade Nancy kan naturligtvis "åka till macken" som vanligt folk då och då utan att för den skull angripa nån,.. tror inte man kan säga rätt ut att en seriebrottsling gör "si och så" ... det kan nog variera rätt avsevärt...
Citera
2010-01-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Eklund gjorde ju en mängd saker mot tjejer både före mordet på Pernilla och i mellantiden tills han ströp Engla... Det är ju inte säkert en sån här person är ute efter att döda men att det naturligtvis kan hända när så här kraftigt våld utövas... Sen vet jag inte om man ska stoppa folk i sådana där väldigt specifierade fack heller,... en sån här kille som mördade Nancy kan naturligtvis "åka till macken" som vanligt folk då och då utan att för den skull angripa nån,.. tror inte man kan säga rätt ut att en seriebrottsling gör "si och så" ... det kan nog variera rätt avsevärt...

Så sant så men man får aldrig ändå titta bortom statistiken. Den kan ändras om en seriemördare ändrar sitt sätt. Då blir ju statistiken lite annorlunda... Men när det gäller seriemördare så får man inte börja tyda sånt själv utan förlita sig helt på vad statistiken säger annars har vi snart seriemördare överallt som inte ens är det. Om du förstår vad jag menar kram
Citera
2010-01-02, 15:34
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdebator
Det är inget att skratta åt. I Göteborg är uppklarningsprocenten på mord och grova brott, högst i landet. Så har det varit ganska länge.

Statistik är farligt,.. Det är en viss skillnad med att utreda tex mord som sker inom en familjekrets, inom ett mc-gäng, eller mord där förövaren inte har anknytning till offret... sen begås det faktiskt så få mord i Göteborg att det inte kan fastslås med nån egentlig säkerhet hur det ligger till... det enda man kan göra är ju att jämföra "rakt av" med andra lika stora städer.

Ett exempel: Har man ett (1) mord i Arvidsjaur om året och klarar upp det så har man ju statistiskt sett en uppklarningsprocent på 100. Men en sån statistik är ju inget att jämföra med i egentlig mening...
Citera
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Albanen
Mysko att släktingen går från huset samtidigt som BO, nån hört/vet vrf han avvek?

Vad kommer detta ifrån?
Skitintressant ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Jag håller med dig att utan ditt "tjat" om våldtäkt hade du passat in mer som GM. Men du kanske skulle ta dig en funderar över hur lättprovocerad du faktiskt är.

Varför du nu kommer med "OnT" efter det här vet jag inte. Kan dock säga att det finns en lista på saker man gör innan man frågar "vem är du och vad vill du" när man befinner sig i livsfara. Jag står fast vid att det är provocerande frågor, därför att det är dumma frågor som förutsätter att den som blir utsatt för frågorna är, ja just det, dum.

Det är därför jag är intresserad av att få fram vad som egentligen hände innan hon blev mördad. Jag ser det alltså som troligt att hon varit bitchig och dissat någon på festen, som sedan smög sig på henne.

Men jag bygger inte det enbart på hennes kaxande med GM, utan även på följande faktor. Min fråga är vem som ger sig ut i ödemarken och sitter och lurkar i buskarna en hel natt på vinst och förlust. Det verkar inte som ett smart drag om man är ute efter att mörda, våldta eller grovt misshandla någon, att sätta sig någonstans där det antingen passerar för många eller för få människor. Vad var det för väg hon tog, och utifrån det, hur rimligt är det att någon bara plockat henne som ett random offer?

Jag tror att någon var ute efter henne, att någon förföljde just henne. Jag tror att det var någon tämligen jämnårig person, dvs. någon som visste vem hon var.

Hennes till synes märkliga frågor var därmed ett sätt att freda sig själv. Hennes strategi när hon började fråga, istället för att bara omgående springa, var att på så vis pacificera GM, och låtsas att denne var helt främmande för henne och att hon inte hade någon aaaning om vad som kunde föranleda att han förföljde henne. Förmodligen någon som stalkat henne i skolan, osv., någon halvmobbad skolmassaker-kille som tagit illa upp när hans stirrande inte blivit besvarat med den vänlighet han hade önskat.

Citat:
OnT: hur kan tidningarna komma med så olika uppgifter hela tiden. Tänker främst på när de hade olika uppgifter om hon gick själv från festen eller inte.
Citera
2010-01-02, 15:38
Medlem
dr.Albanens avatar
tror BO inte råka ut för en seriemördare,detta tror jag va random..just då,just nu slog han till helt random..tror lika väl Jenny Nillson kunde knallat där. om inte,ligger det i Nancys närhet..nån i direkt närhet till henne..
Citera
2010-01-02, 15:39
Medlem
dr.Albanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Vad kommer detta ifrån?
Skitintressant ju.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6365497.ab
Citera
2010-01-02, 15:39
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Så sant så men man får aldrig ändå titta bortom statistiken. Den kan ändras om en seriemördare ändrar sitt sätt. Då blir ju statistiken lite annorlunda... Men när det gäller seriemördare så får man inte börja tyda sånt själv utan förlita sig helt på vad statistiken säger annars har vi snart seriemördare överallt som inte ens är det. Om du förstår vad jag menar kram

Javisst... jag undviker själv att använda begreppet "seriemördare" .. jag tycker det är bättre att kalla det för "återfall" eller vad som helst... Det man kanske ska tänka på är ju att en sån här person som gärningsmannen kanske gör andra våldsgrejor då och då fast dessa kanske inte är lika allvarliga och därför inte kopplas till dom grövre gärningarna på direkten av dom som utreder.... Nu är jag inne på Eklund igen och dom här våldtäktsförsöken som Gävlepolisen tyckte var mindre viktiga och därför aldrig upplyste Falupolisen om.... Det kostade ju lilla Engla livet hur man än ser på det....
Undrar vilka andra saker "vår" gärningsman gjort sig skyldig till sedan en tid tillbaka.....
Citera
2010-01-02, 15:43
Medlem
Citat:
Efter Palmemordet fick Sthlms polisen kritik för att man aldrig ställde upp några vägspärrar och snabbkontrollerade utgående trafik. Detta säger man sig numera ha rättat till genom att införa rutiner för hur sånt ska hanteras.
Den saken verkar i alla fall ännu inte nått Göteborg... i alla fall inte till polisen självt.
Givetvis skulle vakthavande befäl vid Göteborgspolisen, så snart han fått del av larmet, skickat några patruller för att kontrollera den utgående trafiken från Göteborg och efterspana en blodig gärningsman, men enligt vad jag erfar gjordes aldrig detta och gärningsmannen, i den mån han nu nånsin lämnade Göteborg med fordon, kunde lugnt fly sin väg utan att störas av polisen.
Men snälla.....

Palmemordet är en helt annan sak. Där visste man att en person mördats genom ett flertal skott på öppen gata.
Då det gäller detta fallet var det från början ett vanligt överfall med en grov misshandel och man misstänkte även våldtäkt.
Menar du på fullt allvar att Länsvakthavande varje gång det sker en misshandel ska sätta upp vägspärrar för den utgående trafiken från Göteborg?
Du måste skoja!!!! En vanlig fredag - lördagkväll skulle polisen då få ha permanenta vägspärrar. Det förekommer mer eller mindre grova misshandelsfall varje dag, men främst på fre/lördag.
Du skriver på ett annat ställe att din syrra tjänstgjort två år i Göteborg. Då bör du veta hur stora resurser polisen har tillgång till. Att inrätta en styrka för att spärra av en stad av Göteborgs storlek skulle uppskattningsvis kräva en dubblering av den normala personalstyrkan.
Föga troligt att detta skulle löna sig heller. Framför allt då de flesta GM inte flyr från stan. De enda gånger detta händer är om det rör sig om beställningsmord där GM inte är bosatt här.
Att du sedan förfasar dig över att polisen sköter sina vanliga arbetsuppgifter som att kolla korvmånglare är lite lustigt. Menar du att alla poliser skall jaga mördare och strunta i vanligt polisiärt arbete? De e klart, dessa två poliser kunde kanske ställt sig på E6an och gjort en avspärrning i mördarjakten istället
Som jag ser det är det nog din syrra polisen som sitter med studieskulder och inte du

Fast å andra sida....
Citat:
Hörs dom upplysningsvis kan dom bli tillfrågade om dom går med på att topsas frivilligt,.. så gjorde vi i Falun i fråga om Pernillamordet.....
Så kanske du också rullar runt i uniform och blå-vit-gul bil. Då visar du på en fruktansvärd okunnighet och dumhet. Kanske skillnaderna mellan Göteborg och Falun är så stooooooora. Då borde du söka dig en tjänst i en storstad för att få en insikt i hur polisarbetet funkar här.
Senast redigerad av Rallabanga 2010-01-02 kl. 15:49.
Citera
2010-01-02, 15:44
Bannlyst
Ortodoxt kristna assyrer är kännda för hedersmord och kusingifte som jag sagt innan, så uteslut inte kusinens avundsjuka i denna ekvation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in