2013-10-21, 20:13
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Käkar voxra för andra vintern (lider av rättkraftig vinterdepression) och har rätt jobbig huvudvärk 3-4 dagar i veckan. Nån som har nåt tips på hur man kan slippa den?
DÅ jag inte hade (den här typen av) huvudvärk förra vintern så hoppas jag att det är nåt som går att påverka, frågan är bara hur.

Tyvärr en vanlig biverkning av voxran...
Jag får det nästan varje dag och få ta Zomig (migränmedicin) eller nåt starkare än alvedon och treo då dom inte biter på mig.
Huvudvärk i mitt fall är för jag äter sämre av voxran,muntorrhet är bara förnamnet och dricker dåligt,spänner mig okontrollerat i kroppen och käken och sover dåligt vilket resulterar till huvudvärk.

Om paracetamol och annat inte funkar på dig så be om nån starkare medicin? Kanske panocod eller nåt liknande?
Citera
2013-10-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag upplever dock tendenser till bruxism efter jag började med voxra så helt dumt tänkt är det inte.

Började med voxra för en knapp månad sen, 300mg (det är voxra, men om några dagar så blir det wellbutrin eftersom den var billigare på apoteket).
Har testat koffein utan framgång dessvärre.
Voxra och Wellbutrin har nästan identiska pris, och det är absolut ingen skillnad på dom som många vill tro.
Citera
2013-10-22, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
Ibland är det ingen skillnad, men ibland ÄR det faktiskt skillnad fast dom påstår att det inte är.
)

Det är samma verksamma ämne i paralell medeciner MEN tabletternas uppbyggnad kan variera så de tas upp olika av kroppen vilket jag själv märkte då jag åt Effexor men fick den utbytt mot Venlafaxin.
Så har iaf min psykiatriker förklarat att man kan reagera på utbytes medecinerna och därför vill jag alltid ha orginalet vilket tyvärr ej är möjligt alltid :-((
Säger man detta på apoteket blir det väldigt irriterade och säger det är samma medecin, ingen skillnad men vissa har ju samma huvudämne men olika "skal" så att säga.
Citera
2013-10-22, 06:05
Bannlyst
Jag äter 150 mg Voxra och upplever sömnproblem av dem, åt 300 mg förut men har minskat då meningen är jag ska byta medeciner.
Äter även 60mg cymbalta samt 5 mg Abilify.

Detta funkar INTE mot min depression samt panikångest :-(
Citera
2013-10-22, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillagumman66
Jag äter 150 mg Voxra och upplever sömnproblem av dem, åt 300 mg förut men har minskat då meningen är jag ska byta medeciner.

Nej, men det finns bättre mediciner för dina problem. Voxra bör egentligen inte användas av någon som är bipolär eller har ångest. Jag förstår inte varför så många bipolära ens går på Voxra? Det verkar standard nu att prutta in Voxra för att försöka få bort sexuell dysfunktion.

Voxra bör användas för dystymi eller depression och inte när ångestproblematik finns i sjukdomsbilden även om Voxra kan hjälpa vissa med andra diagnoser.
Citera
2013-10-22, 06:34
Bannlyst
Citat:

Sömnproblemen brukar vara övergående. Mitt råd är att ta melatonin innan sänggående. Det finns ingen vettig förklaring att ens ta anti-histaminer eller benso-släktade läkemedel.
Citera
2013-10-22, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Sömnproblemen brukar vara övergående. Mitt råd är att ta melatonin innan sänggående. Det finns ingen vettig förklaring att ens ta anti-histaminer eller benso-släktade läkemedel.

Jag fick pröva Valdoxan till kvällen vilket gav mig sådan fruktansvärd huvudvärk så det fungerade ej heller.
Citera
2013-10-22, 22:29
Medlem
Citat:
Så har iaf min psykiatriker förklarat att man kan reagera på utbytes medecinerna och därför vill jag alltid ha orginalet vilket tyvärr ej är möjligt alltid :-((
Varför är det inte alltid möjligt?
Du kan be dom beställa hem originalet eller om du själv beställer via internet så kan du välja om du vill ha originalet.

Citat:

Vad menar du med vettig förklaring?
Beroende på hur stora sömnproblem man har så kan det finnas stor vettig anledning till att använda rogivande medel, alltså antihistamin. Och i värsta fall starkare medel.
Men ja, har man nyligen fått sömnproblem så ska man i möjligaste mån undvika att börja med någon medicin och hoppas att det går över.

Jag fick prova Melatonin en gång, och det funkade bra ungefär 1 vecka för mej, sen fick jag istället ångest.
Jag var verkligen förhoppningsfull, men inte då...
Har haft sömnproblem i många, många år.
Samtidigt var jag inte så sugen på att betala 8 kr/natt för att kunna sova.
Iofs var det väl nån som hittat det billigare på nätet, men på recept i Sverige är det dyrt.

Självklart kan det också vara ett alternativ att testa.
Jag blev dock förvånad att ett "naturligt" medel skulle kunna ge ångest.
Därför är jag inte säker på att det är så mkt "nyttigare" än antihistaminer.
Citera
2013-10-22, 23:29
Medlem
Citat:
Jag fick prova Melatonin en gång, och det funkade bra ungefär 1 vecka för mej, sen fick jag istället ångest.
Iofs var det väl nån som hittat det billigare på nätet, men på recept i Sverige är det dyrt.

Märker dessutom en tolerans med Melatonin. Och mycket mardrömmar, vaknar ofta med hjärtklapp. Någon som har några positiva erfarenheter av Mirtazapin? Dos? Eller någonting annat? Inga benzos eller något som man blir beroende av.
Senast redigerad av 121412 2013-10-22 kl. 23:31.
Citera
2013-10-23, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
Varför är det inte alltid möjligt?
Du kan be dom beställa hem originalet eller om du själv beställer via internet så kan du välja om du vill ha originalet.

Vad menar du med vettig förklaring?
Beroende på hur stora sömnproblem man har så kan det finnas stor vettig anledning till att använda rogivande medel, alltså antihistamin. Och i värsta fall starkare medel.
Men ja, har man nyligen fått sömnproblem så ska man i möjligaste mån undvika att börja med någon medicin och hoppas att det går över.

Om du sett det jag skrivit tidigare så står det i bipacksedeln att man ska vara försiktig med att kombinera sedativa anti-histaminer med Voxra eftersom att risken för att få krampanfall ökar. När det gäller benso-besläktade så som Imovane och Stilnoct så är det vanligt att effekten uteblir av dessa om man tar det dagligen då kroppens toleransnivå ökar, även risk för ett beroende finns.

Sömnproblemen som uppstår i samband med Voxra skiljer sig från andra typer av sömnproblem, i detta fallet är man helt enkelt för pigg, troligen p.g.a. att noradrenalinnivåerna är ökade.

Jag diskuterar alltså sömnmediciner i kombination med Voxra och insomningsbesvär som man kan få av Voxra.
Citera
2013-10-23, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 121412
Märker dessutom en tolerans med Melatonin. Och mycket mardrömmar, vaknar ofta med hjärtklapp. Någon som har några positiva erfarenheter av Mirtazapin? Dos? Eller någonting annat? Inga benzos eller något som man blir beroende av.

Skriv ingrediensförteckningen på ditt melatoninpreparat. En del tillverkare har även i magnesium vilket kan ge "vivid dreams". När tar du melatoninet? Jag har läst en artikel där det framgick att man skulle ta det vid middagstid, eller sen eftermiddag för att få bäst effekt senare framåt kvällen.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10188
Citera
2013-10-23, 03:25
Medlem
Citat:
Om du sett det jag skrivit tidigare så står det i bipacksedeln att man ska vara försiktig med att kombinera sedativa anti-histaminer med Voxra eftersom att risken för att få krampanfall ökar. När det gäller benso-besläktade så som Imovane och Stilnoct så är det vanligt att effekten uteblir av dessa om man tar det dagligen då kroppens toleransnivå ökar, även risk för ett beroende finns.

Sömnproblemen som uppstår i samband med Voxra skiljer sig från andra typer av sömnproblem, i detta fallet är man helt enkelt för pigg, troligen p.g.a. att noradrenalinnivåerna är ökade.

Jag diskuterar alltså sömnmediciner i kombination med Voxra och insomningsbesvär som man kan få av Voxra.
Jo, det har vi ju redan diskuterat, och jag skrev att jag inte tror det är nån större fara för kramper egentligen, och märker man av det slutar man naturligtvis direkt. Det finns många andra biverkningar som är vanligare.
Jag vet inte om jag missat om personen det gäller har ökad risk för kramper utav andra skäl också...?

Även stress ökar nivån av noradrenalin, så man borde väl kunna ha liknande sömnbesvär pga stress utan att äta Voxra?

Det låter klokt att försöka undvika mediciner så långt som möjligt och annars ta det mildaste som finns.
Men det är också många som får t.ex Mirtazepin för att sömnproblemen blir för stora.

Jag har ätit Voxra i 7-8 mån nu, och dom perioder jag inte är extremt trött så kan jag bli mer rastlös/uppvarvad på kvällen än jag varit innan Voxra.
Därför tar jag Lergigan (+ Stilnoct som jag ätit i många år).

Det är också sant att många blir toleranta mot Stilnoct och Imovane, men konstigt nog har inte jag blivit det trots dagligt intag (samma dos) i 7 år - så det gäller väl inte alla det heller, men absolut ska man undvika det om man kan!
I flera år innan hade jag bara ätit Imovane sådär 3 ggr i veckan, men sen hände nåt som gjorde att det inte räckte längre (bl.a stress).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in