2011-06-02, 15:50
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Valium
Det finns Wellbutrin på svenska apotek om de inte har just märket Voxra hemma.
Ringde och kollade med ett litet ortsapotek om de hade min Voxra på lager, icke, men apotekaren sa att de däremot hade Wellbutrin att hämta

Men jag är "van" vid Voxra GSK och hämtade den på ett annat apotek istället.

OT: Likadant med Mirtazapinen....jag "måste" ha Actavis sort, tycker att Teva's Mirtazapin funkar sämre på just mig
Kan hålla med om mitrazapinet, på mig biter KRKA varianten bättre på hungersbiverkningen faktiskt.
Citera
2011-06-03, 08:41
Medlem
Jag har varit förlamande trött i flera år (ingen vet varför och alla läkare har olika teorier), plus depressioner till och från. Jag har provat ett SSRI- och två SNRI-preparat, men de som har hjälpt mot depressionen har även gjort mig ännu tröttare. Nu har jag har ätit Voxra 150 mg i drygt två veckor, och efter bara någon dag var tröttheten som bortblåst. Det var helt fantastiskt att orka göra saker och inte behöva sova hela tiden! Sedan ett par dagar har jag dock varit trött igen. Jag är helt förtvivlad, för jag trodde att jag äntligen hade hittat något som hjälpte. Tröttheten är ett riktigt jävla handikapp som jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att bli av med... Jag ska på återbesök till läkaren om ett par veckor, får se då om vi ska höja dosen. Är det någon som känner igen det här? Kommer jag att bli otrött igen eller var det bara en tillfällig grej?
Citera
2011-06-03, 10:34
Medlem
kiwigurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einsturz
Jag har varit förlamande trött i flera år (ingen vet varför och alla läkare har olika teorier), plus depressioner till och från. Jag har provat ett SSRI- och två SNRI-preparat, men de som har hjälpt mot depressionen har även gjort mig ännu tröttare. Nu har jag har ätit Voxra 150 mg i drygt två veckor, och efter bara någon dag var tröttheten som bortblåst. Det var helt fantastiskt att orka göra saker och inte behöva sova hela tiden! Sedan ett par dagar har jag dock varit trött igen. Jag är helt förtvivlad, för jag trodde att jag äntligen hade hittat något som hjälpte. Tröttheten är ett riktigt jävla handikapp som jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att bli av med... Jag ska på återbesök till läkaren om ett par veckor, får se då om vi ska höja dosen. Är det någon som känner igen det här? Kommer jag att bli otrött igen eller var det bara en tillfällig grej?

Det är så med Voxra att den har en stimulanteffekt i början men det är något som kroppen snabbt bildar tolerans mot och då försvinner den effekten. Det scenariot som du beskriver är väldigt vanligt. Det kan ta 2 månader för den antidepressiva effekten att verka fullt så prova i 2 månader så får du se om det blir bättre. Eventuellt öka till 300 mg.
Citera
2011-06-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einsturz
Jag upplevde första veckorna att man blev pigg men sen avtog effekten och jag höjde till 300mg och effekten satt kvar i 2 veckor sen blev allt som vanligt igen, jag slutade på grund av ökad ångest och kör endast Fluoxetin nu.

Jag har också problem med trötthet hela tiden och det enda som hjälper lite är att ta långa promenader dagligen.
Citera
2011-06-04, 20:55
Medlem
FFFHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFFH
Har stått på en stor cocktail av Efexor, Remeron och Sobril men skall nu försöka sätta ut de första två att ersättas av Voxra. Är lite nervös, har stått på dessa mediciner i flera år. Anledningen till att byta är vad som redan tagits upp i tråden; gått upp i vikt, känner mig konstant som en zombie samt att de inte hjälpt min depression och sociala fobi direkt. Panikångesten är mindre, men det kan iofs bero på att jag är rätt så isolerad i hemmet.

Vad är detta för bieffekt med magont som jag sett i tråden förresten? Jag blir lite orolig då jag redan har stressmage.

Nu har det gått ett par veckor och jag är nere på 37,5 (från 300) Efexor, 22.5 (från 60) Remeron och satt in 150 Voxra. Mitt problem då; min mage. Jag började med att minska Efexor och Remeronen något först innan Voxra sattes in, men i samma veva så började min mage knasa sig. I början så tänkte jag att det nog är övergående, men är inne på vecka nio i nedtappning/övergång nu och magen är fortfarande fucked up. Äter jag något annat än rostade mackor utan något på tillsammans med en stor mugg ProViva, så dröjer det inte länge innan jag får rusa på dass. Magen är alltså inte hård, tvärtom.

Är detta också vanligt med Voxra, eller kan det vara en reaktion på att jag sätter ut två stora doser av starka mediciner? Har kollat med psyk och de tyckte väl att en sådan här behandling kan ge en viss turbulens.

Någon annan med samma problem?
Citera
2011-06-05, 00:17
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Jag blir bara stenhård om jag inte äter psylliumfrön i rätt dos...
Citera
2011-06-05, 00:49
Medlem
Citat:
Nu har det gått ett par veckor och jag är nere på 37,5 (från 300) Efexor, 22.5 (från 60) Remeron och satt in 150 Voxra. Mitt problem då; min mage. Jag började med att minska Efexor och Remeronen något först innan Voxra sattes in, men i samma veva så började min mage knasa sig. I början så tänkte jag att det nog är övergående, men är inne på vecka nio i nedtappning/övergång nu och magen är fortfarande fucked up. Äter jag något annat än rostade mackor utan något på tillsammans med en stor mugg ProViva, så dröjer det inte länge innan jag får rusa på dass. Magen är alltså inte hård, tvärtom.

Är detta också vanligt med Voxra, eller kan det vara en reaktion på att jag sätter ut två stora doser av starka mediciner? Har kollat med psyk och de tyckte väl att en sådan här behandling kan ge en viss turbulens.

Diarré är ingen vanlig biverkning iaf:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060308000076&DocTypeID =3

Själv sätter jag in dem nu och har inte haft några problem med magen. På Cymbalta som är besläktat med Effexor blev det för mycket toa-spring däremot.

Testat att ändra tidpunkten när du tar pillrerna? Främst tänkte jag då på att testa att ta/inte ta dem i samband med måltid.
Citera
2011-06-05, 09:44
Medlem
FFFHs avatar
I och med att jag har diabetes och tar sprutor till maten, så har det nog blivit som så att resten av medicinerna tas då med, ja. Skall försöka testa att ta dem en timme senare och se om det hjälper.

Följde länken och kollade sedan på de andra två med. Remeron verkade okej, men Efexor har bla diaréer som bieffekt av nedtappning.
En del patienter kan få symtom som trötthet, yrsel, berusningskänsla, huvudvärk, sömnlöshet, mardrömmar, muntorrhet, aptitförlust, illamående, diarré, nervositet, oro, förvirring, ringningar i öronen, myrkrypningar eller i sällsynta fall känsla av elektriska stötar, svaghet, svettning, krampanfall eller influensaliknande symtom.

Kanske inte är så konstigt trots allt. Det är en rätt stor ändring som sker imo. Är bara så jävla less på att magen rasar sönder totalt om jag äter normal mat
Citera
2011-06-05, 13:28
Medlem
Citat:
I och med att jag har diabetes och tar sprutor till maten, så har det nog blivit som så att resten av medicinerna tas då med, ja. Skall försöka testa att ta dem en timme senare och se om det hjälper.

Följde länken och kollade sedan på de andra två med. Remeron verkade okej, men Efexor har bla diaréer som bieffekt av nedtappning.
En del patienter kan få symtom som trötthet, yrsel, berusningskänsla, huvudvärk, sömnlöshet, mardrömmar, muntorrhet, aptitförlust, illamående, diarré, nervositet, oro, förvirring, ringningar i öronen, myrkrypningar eller i sällsynta fall känsla av elektriska stötar, svaghet, svettning, krampanfall eller influensaliknande symtom.

Kanske inte är så konstigt trots allt. Det är en rätt stor ändring som sker imo. Är bara så jävla less på att magen rasar sönder totalt om jag äter normal mat

Jo, det går förhoppningsvis över när du satt ut de andra medicinerna. Remeronen kan du ju dessutom ta på kvällen tills vidare om du inte redan gör det.
Citera
2011-06-06, 11:18
Medlem
Jag känner inte längre någon effekt av voxra.

En fråga om depression, dagar då det är extra illa för mig så blir allt dimmigt bokstavligt talat, jag bryr mig inte om vad som händer omkring mig. Går jag ut så lägger jag inte märke till vad det är för väder, det känns som om jag inte tänker på något. Är det normalt? Känner nån av er så?

Det är så med eller utan medicin för mig och har varit i några år.

Någon som vet vad som hjälper på minnet? Det känns värst av allt att jag inte längre har mitt minne - förut kunde jag läsa om alla möjliga ämnen och komma ihåg, placera ansikten rätt, komma ihåg filmhandlingar på flera hundra filmer, sångtexter, konversationer ordagrant...nu kommer jag inte ihåg något alls. Det är så frustrerande, värst av allt. Förut kunde jag i alla fall lära mig saker, även om det var onödig fakta.

Psykologen sa nåt i stil med "Vi blir alla äldre" och det tyckte jag kändes otroligt bagatelliserat av henne. Är det verkligen så att mitt minne kan ha gått från 100 till 0 på ett år, när jag är 22 år?
Ska det vara så, då känner jag mer än någonsin att jag inte har nåt att leva för. Det är inget beklagande, bara ett faktum.

Var det ett dåligt skämt?
Senast redigerad av magicmerlin 2011-06-06 kl. 11:29.
Citera
2011-06-06, 19:12
Medlem
alithias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag blir bara stenhård om jag inte äter psylliumfrön i rätt dos...
Hur mycket är rätt dos? Är dessa frön bättre än apotekets diverse vidrigt smakande produkter mot hård mage?
Citera
2011-06-06, 19:21
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicmerlin
Jag känner inte längre någon effekt av voxra.

En fråga om depression, dagar då det är extra illa för mig så blir allt dimmigt bokstavligt talat, jag bryr mig inte om vad som händer omkring mig. Går jag ut så lägger jag inte märke till vad det är för väder, det känns som om jag inte tänker på något. Är det normalt? Känner nån av er så?

Det är så med eller utan medicin för mig och har varit i några år.

Någon som vet vad som hjälper på minnet? Det känns värst av allt att jag inte längre har mitt minne - förut kunde jag läsa om alla möjliga ämnen och komma ihåg, placera ansikten rätt, komma ihåg filmhandlingar på flera hundra filmer, sångtexter, konversationer ordagrant...nu kommer jag inte ihåg något alls. Det är så frustrerande, värst av allt. Förut kunde jag i alla fall lära mig saker, även om det var onödig fakta.

Psykologen sa nåt i stil med "Vi blir alla äldre" och det tyckte jag kändes otroligt bagatelliserat av henne. Är det verkligen så att mitt minne kan ha gått från 100 till 0 på ett år, när jag är 22 år?
Ska det vara så, då känner jag mer än någonsin att jag inte har nåt att leva för. Det är inget beklagande, bara ett faktum.

Var det ett dåligt skämt?
Håller också med ang minnet, speciellt märkte jag av det på sertralin. Jag kunde ta en random låt i spotifylistan som jag lyssnat på 50ggr och visste exakt namn o artist tidigare men då stod det helt stilla. Har blivit bättre med venlafaxin iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in