Jag har inte läst hela denna diskussionstråd men jag har läst en 15 sidor lång på ett amerikansk forum och det mesta handlar om Rita, så jag kommer snöa in mig på om hennes död var dröm eller verklighet.
Vad som talar
För att det var en dröm:
Trinity brukar aldrig lämna blod efter sig när han badkarsmördar (han använder t.o.m. en handduk för att inte något blod ska åka ner på golvet, se S04E01), nu lämnade han hela golvet fullt med blod.
Hur kunde Trinity veta att Dexter blev lämnad i en blodhög när han var barn?
Hur kommer det sig att Harrison inte började skrika förens efter att Dexter hade ringt Rits mobil? Jag utesluter att han blev drogad och vaknade upp precis när Dex kom hem med andledning till att han inte hade blod någon annanstans än på rumpan (och jag tror inte att han somnade sittandes)
Varför får Dexter sms'et om Ritas röstmeddelande först när han kommit in i huset och börjat packa? Han har haft mobilen påslagen hela tiden så det är inte därför han får sms'et sent. Man ser direkt efter att meddelandet spelas upp att han har full mottagning så det kan inte vara för att han saknade mottagning.
Vad som talar
Emot att det är en dröm:
Skådespelarnas uttalanden efter finalen.
Det är inte samma ljus, samma dimma som när Dex drömmer.
Trinitys sista ord, där han förklarade att allt är över, inte bara för han själv utan också för Dexter.
Jag har missat en del detaljer men det här inlägget gjordes nattetid så förlåt mig. Spännande säsong btw! MVH
Edit: Jag måste lägga till att jag inte tror att det var en dröm och jag vet att det är bekräftat från flera håll men man behöver inte stänga alla dörrar för det