2010-11-30, 23:22
Medlem
isnaas avatar
Något som jag stör mig oerhört mycket på är att karaktären Lumen är skriven så att hon skall vara världens känslovrak i kontrast till Dexter, jag känner att det bryter stämningen i serien en aning. Speciellt med tanke på deras samarbetande, det blir en alldeles för stor kontrast mot Dexters geniala känslolösa och likgiltiga signum. Det blir tramsigt och för mycket dramatik helt enkelt.

Sen att hon gång på gång klagar så himla mycket om sin våldtäkt är också lite tråkigt, det gör att all form av det som är karaktäristiskt för Dexter och hans mördande och planerande som man som tittare får uppleva tynar bort och byts ut mot tycka synd om Lumen och skipa rättvisa-het.

Obs, detta är då mina tankar och åsikter. Ni behöver inte alls hålla med, ville bara tala ut om mina tankar gentemot Lumen som väldigt många verkar hylla här.

P.S. Hon är skitful.

Tankar om en möjlig S06 när Lumen förhoppningsvis lär plockas bort.
Citera
2010-11-30, 23:25
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mted
Han syftar på Miguel, som spelades av Jimmy Smits och som spelade Bail Organa i de två senaste Star Wars-filmerna.
haha, jo jag fattade vem han syftade på, men ingen aning var han fick namnet ifrån Har fan sett SW-filmerna minst 20 gånger, hur kunde jag inte koppla det?
Citera
2010-11-30, 23:36
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnaa
Något som jag stör mig oerhört mycket på är att karaktären Lumen är skriven så att hon skall vara världens känslovrak i kontrast till Dexter, jag känner att det bryter stämningen i serien en aning. Speciellt med tanke på deras samarbetande, det blir en alldeles för stor kontrast mot Dexters geniala känslolösa och likgiltiga signum. Det blir tramsigt och för mycket dramatik helt enkelt.

Sen att hon gång på gång klagar så himla mycket om sin våldtäkt är också lite tråkigt, det gör att all form av det som är karaktäristiskt för Dexter och hans mördande och planerande som man som tittare får uppleva tynar bort och byts ut mot tycka synd om Lumen och skipa rättvisa-het.

Obs, detta är då mina tankar och åsikter. Ni behöver inte alls hålla med, ville bara tala ut om mina tankar gentemot Lumen som väldigt många verkar hylla här.

P.S. Hon är skitful.

Tankar om en möjlig S06 när Lumen förhoppningsvis lär plockas bort.

När Deb hade kollat igenom alla filmerna som visade övergreppen på de olika tjejerna så sa hon till Dexter att "nåt sånt kommer man inte över" eller nåt liknande.
Typ att man inte kan leva med traumat.

Lumen gick igenom samma helvete som de här tjejerna men bara några veckor senare så kan hon gå till sängs med Dexter?
Oavsett hennes känslor för honom så känns det lite märkligt.
Särskilt med tanke på hur hon höll på att freaka ut i säkerhetskontrollen på flygplatsen av beröringen där.

Tycker också att det är för tidigt för Dexter att bli intresserade av en ny såhär snart efter Ritas död. Å andra sidan så var han ju otrogen mot Rita med Lila...
Vet inte, känns som om serien är lite väl desperat efter sexscener ibland, på bekostnad av handling och karaktärer.
Citera
2010-11-30, 23:40
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
När Deb hade kollat igenom alla filmerna som visade övergreppen på de olika tjejerna så sa hon till Dexter att "nåt sånt kommer man inte över" eller nåt liknande.
Typ att man inte kan leva med traumat.

Lumen gick igenom samma helvete som de här tjejerna men bara några veckor senare så kan hon gå till sängs med Dexter?
Oavsett hennes känslor för honom så känns det lite märkligt.
Särskilt med tanke på hur hon höll på att freaka ut i säkerhetskontrollen på flygplatsen av beröringen där.

Tycker också att det är för tidigt för Dexter att bli intresserade av en ny såhär snart efter Ritas död. Å andra sidan så var han ju otrogen mot Rita med Lila...
Vet inte, känns som om serien är lite väl desperat efter sexscener ibland, på bekostnad av handling och karaktärer.
Jag tog det som att mordet gjorde att hon på något vis kunde "komma över" det som hänt.
Citera
2010-11-30, 23:53
Bannlyst
Kuksugare. Hade varit så jävla intressant om deb gått in o sett dexter o lumen med alex. Men men...
Citera
2010-11-30, 23:57
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Jag tog det som att mordet gjorde att hon på något vis kunde "komma över" det som hänt.

Jo, så kan man kanske tolka det. Men det känns ändå som att det skulle vara för tidigt.
Fast det går ju inte att kräva realism alltid.
Citera
2010-12-01, 00:00
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Kuksugare. Hade varit så jävla intressant om deb gått in o sett dexter o lumen med alex. Men men...

eller åtminstone sett dom komma ut ur huset bärandes på svarta sopsäckar. Bra cliffhanger.
Citera
2010-12-01, 00:12
Medlem
Strillss avatar
För det första; fantastiskt bra avsnitt! Jag satt som på nålar när Deb och Quinn sökte igenom Alex hus!

En tanke som redan har tagits upp, kommer Harrison bli kidnappad? Det skulle kunna bli en mycket bra fortsättning inför nästa säsong. Det slog mig direkt när hon som passat ungen (nu tappade jag hennes namn..) skulle åka bort med Harrison till Ritas föräldrar: tänk om hon bara försvinner med honom?

Hon har verkat lite skum under hela serien, hon har fått bra med tid framför kameran trots att hon hittills inte bidragit med mycket. Det skulle vara väldigt intressant om hon nu, i slutet av S05, drar iväg med Harrison.

Kan tilläggas att hon ju skulle ringa Dexter så fort hon kom fram, vilket hon inte gjort än.. Hoppas att hon inte gör det nästa avsnitt heller! Blev lite förvånad att ingen fått de tankarna, men det kanske bara är önsketänkande från mig.

Hursomhelst så känns det nu som att Jordan är det stora hotet. Robocop känns som en annan möjlighet till att avsluta säsongen på att bra sätt. Han skulle kunna avslöja Dexter för Quinn, eller helst Debra. Tror faktiskt inte att Dexter kommer att komma på honom.

Någon som tänker i liknande banor?
Citera
2010-12-01, 00:19
Medlem
SithBoboSiths avatar
Jag dår måligt vid tanken på att Harrison skulle bli kidnappad, Sons of Anarchy sänktes rejält av sin story om Abels kidnappning och det ger ingen mersmak.

Alltså lumen, jag förstår inte varför så många har något emot henne. Visst är hon kvaddad men hennes rollfigur kryddar serien perfekt, jag tycker dessutom hon spelar bra med alla minspel mm till skillnad mot t ex Deb som är en genomusel skådis som bara kan vagga omkring och se smal ut och svära en massa. Och med tanke på hur vurpad Lumen är var det väl bara fullt naturligt att hon och Dexter skulle jufsa lite, hon satt ju t o m och kollade på sig själv på filmen, gick igång på att stöta kniven i Alex.
Citera
2010-12-01, 00:58
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Jag dår måligt vid tanken på att Harrison skulle bli kidnappad, Sons of Anarchy sänktes rejält av sin story om Abels kidnappning och det ger ingen mersmak.

Alltså lumen, jag förstår inte varför så många har något emot henne. Visst är hon kvaddad men hennes rollfigur kryddar serien perfekt, jag tycker dessutom hon spelar bra med alla minspel mm till skillnad mot t ex Deb som är en genomusel skådis som bara kan vagga omkring och se smal ut och svära en massa. Och med tanke på hur vurpad Lumen är var det väl bara fullt naturligt att hon och Dexter skulle jufsa lite, hon satt ju t o m och kollade på sig själv på filmen, gick igång på att stöta kniven i Alex.
Det där kunde du väl för helvete ha spoilermarkerat?! Har precis börjat se Sons of Anarchy din jubelidiot!!
Citera
2010-12-01, 01:07
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabricated
Frågan är dock hur man ska lyckas fylla ut något såpass omfattande under de två kommande avsnitt då man redan har så mycket obesvarat att det räcker och blir över. Jag tror i varje fall att hon antingen dör denna säsongen eller blir blir en bestående karaktär nästa säsong, jag hoppas på det sistnämnda.

Jag tycker annars det är uppenbart att Dexter har känslor för henne och om han skulle ställas inför scenariot att koden kräver att han dödar henne så är jag ärligt talat inte helt övertygad om att han skulle göra det. Dexters självbild och känslor (brist på känslor) har förmodligen inte genomgått så stor förändring tidigare i serien som de gjort från det att han träffade Lumen. Jag skulle vilja säga att hon var det bästa som kunde hända serien från det att Rita dog.

Förövrigt tror jag inte Dexter känner någon större tillfredsställelse av att mörda folk han bryr sig om, vi minns ju gott och väl säsongsfinalen i säsong ett. Inte minst idag med de mänskliga framsteg han faktiskt gjort.

Jag tänkte inte på att det bara var 2 avsnitt kvar, så jag får väll hoppas att det händer i nästa säsong.

Jag har fått den iden att Dexter bara vill ha känslor, så han tvingar sig själv att försöka ha medkänsla för att känna sig duktig inför sitt eget ego. Ta tex nu när Lumen kom in i hans liv och sa att hon ville hjälpa honom/få hjälp av honom att döda hennes kidnappare, först sa han "Nej, jag tänker inte hjälpa dig förstöra ditt liv", men det tog inte många mot-ord från Lumen för att han skulle gå med på det. Se bara hans min när hon tar på sig mördarhandskarna och när hon hugget kniven i Alex, det är inte känslor för henne han känner då, det är fascination (stavning?) över vad som händer.

Han har skapat något som avbildar honom själv, en perfekt boost för hans gudkomplex.

(skriver på telefonen, så grammatiken kanske inte är så bra)
Citera
2010-12-01, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgon
Jag gillar att böckerna har annorlunda story än TV-serien. Självklart har jag dem på engelska.

Du har rätt i att den där kirurgmördaren (eller vad han nu var) är häftig. Det som fick mig att tycka boken var tråkig var att den var väldigt upprepande och att Dexter satt och drack för mycket öl hos Rita och att den där Kyle Chutney var en tråkig karaktär. Tror du att de har ersatt honom med Lundy i TV-serien?

Aa precis, Dr. Danco. Jo sant, men jag läser böcker på ett ganska speciellt sätt. Såna partier, som till exempel beskriver hur ölbubblorna går upp i huvudet på Dexter, så att han somnar och vaknar med huvudvärk brukar jag skumma igenom på 10 sekunder.
Ja tror Lundy har inspirerats av Chutney, men de är väldigt olika som personer, och även deras plats i serien skiljer sig stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in