Jag köpte trippelkombinationen på engelska, om jag kan orginalspråket på en bok så läser jag den alltid på det. Även om Joseph Smiths engelska text nu enligt honom i sig är en översättning så förlorar alla texter information när de översätts ytterligare en gång.
Kyrkan har väl en särskild grupp som står för översättningarna, just för att det ska bli samma budskap som i original översättningen av Smith? Sen att en del ord faller bort eller kommer till i de olika språken beror väl lite på hur andra verk översätts och olika meningsuppbyggnader.
Christian Whitmer
Hiram Page
Jacob Whitmer
Joseph Smith d ä
Peter Whitmer d y
Hyrum Smith
John Whitmer
Samuel H Smith
På att de de har sett är sant. Någon som känner igen namnen från en annan bok?
Keywords:
Du får det att låta som om det var en vedertagen sanning när det bevisligen fanns idéer om att jorden var rund redan 200 år före Kristus.
Precis som du får det att låta som att ingen någonsin trott att jorden varit platt.
Läser man artikeln du länkade noga så står det inte mer än så här.
"Bortsett från en och annan originell tänkare som avvek från mängden (sådana finns även idag) ansåg de av oss kända bildade invånarna i Europa och Främre Orienten i förfluten tid".
Europa, och främmre orienten. Ok, så på två platser på heeela jordklotet har man misstänkt hela tiden att jorden var rund. Resten då? Visste man säkert? Eller var det bara teori? Hade olika platser olika teorier? Betyder det att Kristna inte käftade emot vetenskapsmännen när dessa försökte förklara för kristna att jorden egentligen var rund? Höll dom med direkt?
Läser man ännu mer noga så står det även "BILDADE invånarna" hur många tror du det fanns på den tiden som var BILDADE?
När man läser artiklar bör man läsa ordentligt. Annars så kanske man bara får reda på en liten del utav hela sanningen.
Googlar lite snabbt och lägger upp en liten del av en annan text om exakt samma ämne.
When Columbus lived, people thought that the earth was flat.
One of the most enduring myths that children grow up with is the idea that Columbus was the only one of his time who believed that the Earth was round; everyone else believed it was flat. “How brave the sailors of 1492 must have been,” you might imagine, “to travel towards the edge of the world without fear of falling off!”
Indeed, there are many ancient references to the Earth being shaped like a disc. And if you knew only of the two most important astronomical objects in the sky — the Sun and the Moon — you yourself might reach the same conclusions.
Vågar man bjuda in missionärer? Det var två som hade varit och lämnat en lapp.
Funderar också på om jag ska göra det. Det är nog inget fel att göra det. Men jag tror du ska tona ner sådant som jag och flera med mig tagit upp här i tråden. Som jag sagt tidigare så är det upp till var och en om han eller hon tror på budskapet i Mormons bok. Det finns en del bra delar med. Dessa får du själv leta upp. Ger dom dig en film eller bok så ta bara emot. De kan vara av intresse även för andra.
Men om de frågar om jag tror på Gud och Jesus så säger jag bara att det gör jag och att jag klarade testet. "Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet."
(2 Kor 13:5)
"När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull. Var inte som de. Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det."
(Matt 6:5)
De må se oskyldiga ut på ytan men det finns lite som man bör ha förberett sig för innan. Ett tips, ni som funderar på att ha en bibelsessions träff kika igenom den här innan så ni har ett litet hum om vad det kan handla om. JV spelar i en annan liga än LDS och de är förhoppningsvis inte lika påstridiga som dessa heller. Är man trevlig så brukar de vara trevliga tillbaka. Berätta gärna hur det gick och om ni kom fram till något.
Man undrar ju om alla deras reklam-kampanjer "I'm a Mormon" har gett resultat? Har fler upptäckt kyrkan och blivit medlemmar? Och undrar om Mitt Romney och Book of Mormon-musikalen gjort att fler blivit nyfikna på dem och kanske gått med? Men det lär väl knappast finnas statistik på sånt.
Hur kommer det sig att du köpte mormons bok - var det av ren nyfikenhet eller är du en sökare? (kanske lite OT)
Men länka för all del/skicka den i PM
Jag är intresserad av religion och tycker det är intressant att studera olika religiösa heliga skrifter. Jag är själv kristen och tillhör för tillfället ingen kyrka men funderar mellan den ortodoxa, den katolska, och att återinträda i svenska kyrkan. Varken islam eller mormonismen lockar speciellt mycket men det hindrar inte att jag läser om dem.
Tyvärr så är LDS boken för kindle DRM-skyddad så den fungerar enbart för mig Du borde kunna hitta den och andra böcker på TPB sök till exempel efter "LDS books" så hittar du 5 packs med sammanlagt 8 GB böcker
Han är baptist och visar sin mormonallergi på detta sättet då han inte anser att mormoner är kristna. Hans tolerans mot kristna som inte tycker som han är inte precis stor. En hel hög baptister i USA anser att mormoner är kristna även om han inte tycker det, och han har ju rätt till en annan åsikt förstås. Lite mer än hälften av alla amerikaner anser att mormoner är kristna. En stor majoritet i den religionsvetenskapliga världen anser att mormoner är kristna även om mormoner inte tillhör den klassiskt kristna gruppen.
Mormoner anser att alla människor är Guds barn, och att i stort sett alla människor kommer till himlen oavsett om de tror på Gud, Jesus Kristus eller ej. Ateister, agnostiker, muslimer, judar, hinduister, buddhister, animister osv osv kommer till himlen pga Jesu död, uppståndelse och himmelsfärd. Om man tror på det eller ej har ingen betydelse.
För att komma till helvetet (mormoner kallar det för det yttersta mörkret) så behövs det extremt mycket. Vanliga människor hamnar inte där för helvetet är till för djävulen och de onda andarna, inte för människorna. Vilka kan räkna med att hamna i helvetet då? Först och främst så behöver personen ifråga vara en fd medlem i Mormonkyrkan, men inte vilken fd medlem som helst duger i detta fallet. Det behöver vara en avhoppad generalauktoritet.
Så nej, man behöver inte tro på Gud för att komma in i hans hem. Ju snällare och kärleksfullare man är mot sina medmänniskor, desto bättre. Detta gäller alla oavsett vilken tro de har. Den gyllene regeln är mycket viktig, dvs att älska sin nästa som sig själv.
Människor har en fri vilja och människor kan vara jätteegoistiska och elaka ibland. Men man ska inte skylla detta på vare sig Gud eller djävulen, för vi människor får allt ta ansvar själva för vad vi gör. Det mesta lidande i denna värld kommer från människor: krig, hungersnöd mm. Vi skulle inte behöva ha en endaste svältande människa på denna jord eftersom det produceras tillräckligt mycket mat på denna jord för alla människor.
Han är inne på samma spår som pastor Sörensson från Baptistkyrkan. Jag får ge båda lite cred då maranatarörelsen ses på samma sätt som er av Sista Dagars rörelse. http://www.youtube.com/watch?v=ZGjWY7Pyj_Q
"Well, here I am in Pietarsaari", börjar den unga amerikanen David Stokes sin dagbok. Han är på missionsresa i Finland, Jakobstad och skall sprida ordet om Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga, eller mormonkyrkan. Mormonmissionärer i Finland
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!