2004-02-03, 18:59
Medlem
BuBBles avatar
Någon som kan de här om *The Mormon religion* ...
Har aldirg riktigt förståt mig på mormonerna, skulle därför va intressant
att veta va dom tycker/tänker? Va e de för religion egentligen?

/mVh
Citera
2004-02-03, 19:26
Medlem
El Guapos avatar
De är som ett slags judar inom kristendomen. Joseph Smith påstod att de var utvalda av Gud. De skapade Salt lake city i Utah, USA.
Det mest torra och salta landskapet fick de ha ifred.
De väntade på dommedagen , jag tror 4 gånger under 1900-talet.
De är inte igentligen för månggifte, de tycker liksom muslimerna, att en man gifter sig med sin svägerska om hans bror dör. helt OK enligt mig. Tar hans barn osv. De vill "värva" oss innan armegaddon kommer.
De är rasister men de åker till sydamerika för att vända dem( mestisera, vika är djävligt troende, på allt) till sig. Det är en gärning inför Gud.
Jesus har de förkastat, eller inte (?) de har en teori att jesus med hans lärgungar åkte tiil Utah(?) och skapade den första kristna församlingen.
Men Gud är viktigare är jesus. Joseph Smith blev mördad innan salt lake city billdades har jag för mig. Hans söner skapade det salta paradiset.
Citera
2004-02-14, 10:16
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Här har du en länk så att du kan få lite info om mormonerna http://www.jesukristikyrka.se/
Hoppas du hittar infon du letar efter..
Citera
2004-02-29, 15:08
Medlem
XenuHubbards avatar
Enligt mormonerna så stack Jesus till sydamerika efter korsfästningen. Jag och några huskamrater fick mormonboken av en predikant. Den hade coola bilder, som när Jesus predikade för Inka-indianerna.

Mormoner får inte ta några som helst droger. Kaffe, te osv går bort.
När man gifter sig i templet, så får man speciella underkläder att ha på sig.

Tre män som forskade i hur mormonkyrkan uppstod, hittades skjutna i ett sandtag på sjuttiotalet. Vet detta, eftersom jag har mormonsläktingar. (Dom närstående brukar irritera sig på dom.)

Annars så har jag inget emot mormoner i sig. Dom predikar för att sprida ordet - dom ser det som att dom hjälper folk - medan Jehovas Vittnen gör allt av egoistiska orsaker. Min polares fader brukar ge mormoner saft, och Vittnen vattenslangen...
Citera
2004-05-19, 03:11
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuHubbard
Annars så har jag inget emot mormoner i sig. Dom predikar för att sprida ordet - dom ser det som att dom hjälper folk - medan Jehovas Vittnen gör allt av egoistiska orsaker.

Är det inte tvärt om?

Om jag inte minns fel så skall mormonerna ha nått slagt betygssystem, att ju bättre man är är på jorden, desto finnare och bättre får man det i himmelen. Och det är bra att värva nya medlemmar.Medans JV tror att bara 144000 kommer till himmelen och de är redan förutbestämda.
Citera
2004-05-19, 04:30
Medlem
MacGayVers avatar
http://www.tvtome.com/tvtome/servlet...4/epid-286385/ Avsnittet finns på väl valt nerladdningsställe, skulle jag tro, säger väl det mesta om mormonernas "religion"
Citera
2004-05-19, 10:25
Medlem
Maods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
http://www.tvtome.com/tvtome/servlet...4/epid-286385/ Avsnittet finns på väl valt nerladdningsställe, skulle jag tro, säger väl det mesta om mormonernas "religion"

Ja, men kanske inte ska ta ett south park avsnitt som källa för kritik?
Avsnittet är i alla fall hur kul som helst. Alla måste se det!
Citera
2004-09-07, 17:55
Awaiting Email Confirmation
Mormoner?

Vad fan är dealen med mormoner? Kände en mormonunge när jag var mindre, men han hade ingen direkt förklaring på vad det handlade om. Familjen var dock nåt utav det märkligaste vår gata hade skådat och han slutade som knarkare och brottsling så nåt skumt är det onekligen med det!
Det jag lyckades snappa upp var ramsan "Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga". Och även att de under vardagskläderna bär på nån slags vit dräkt med hål för röva. Också att de tror att domedagen kommer och att alla icke mormoner kommer brinna som strån! Ängeln Gabriel och hans "guld i Amerika" ska tydligen också ha nån del i det hela. Tycker den här "religionen" verkar jävligt suspekt och skulle gärna vilja få lite klarhet.
Citera
2004-09-07, 17:57
Medlem
Dr. Löhks avatar
http://www.jesukristikyrka.se/
Citera
2004-09-07, 18:06
Medlem
Pågatågs avatar
Det där med de vita dräkterna är fel. Förövrigt går mormonsekten ut på följande; Du ska avstå allt som är skadligt för din kropp (dvs allt som är roligt) Tex. kaffe, te, cigg, sprit, sex, knark osv.
I stort sett ser mormonsekten till familjens bästa, har en stark familjär sammanslutning och videokonferanser med överste- prästen i Salt Lake City någon gång per år.

Fest i nord är bara ett ända stort möte där man blir indoktrinerad i hur man ska leva det rätta livet...
Citera
2004-09-07, 18:48
Medlem
Inlines avatar
South park

I säsong 7 av South Park så flyttar en mormonfamilj till staden. Under episodens gång förklaras vad mormonerna tror på på ett mycket underhållande sätt. Tror att SP-skaparna har rätt i stort, med vad de säger, men de har en alldeles för religionsaccepterande knorr på slutet, för min smak.
Citera
2004-09-07, 19:09
Medlem
Kanqins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
I säsong 7 av South Park så flyttar en mormonfamilj till staden. Under episodens gång förklaras vad mormonerna tror på på ett mycket underhållande sätt. Tror att SP-skaparna har rätt i stort, med vad de säger, men de har en alldeles för religionsaccepterande knorr på slutet, för min smak.

Avsnittet heter All About Mormons (712) , vilket för antagligen är det roligaste SP-avsnittet någonsin. Dumdumdumdum....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in