Citat:
Ursprungligen postat av
Mustellaminuta
Jag var för ett tag sen hos mormonerna, och såg nåt som jag inte fattade.
En flicka på ca 5-6 år hade klänning och strumpbyxor. Ingenting konstigt, men UTANPÅ strumpbyxorna så hade hon nåt som såg ut som nån konstig sorts underbyxor typ boxertrosor.
Kan nån insatt förklara varför de gör så? Jag har aldrig sett nåt liknande. Är det nån sorts missriktad och ologisk omsorg om att ingen ska se denna del av strumpbyxorna?
Barn och ungdomar får inte ha tempelkläder (garments). Det är bara medlemmar med tempelrekommendation som har det.
Med andra ord så var det inte några "mormonkläder" alls.
Tempelkläderna är till för att påminna medlemmen om de förbund som han eller hon gör i templet. Det motsvara de klosterlöften som munkar och nunnor gör. Precis som munkar och nunnor har religiösa kläder så har en del mormoner det. Det är något som man väljer frivilligt. Inte alla vill det. Max 25-50 av medlemmarna har det och är i minoritet. De flesta mormoner har ingen tempelrekommendation och kan därmed inte heller köpa några tempelkläder.
Tempelkläderna skyddar inte mot eld, eldstrider eller annat. Man blir inte stålmannen genom att bära tempelkläderna, utan vi bär dem för att påminna oss om Jesu försoningsverk, hans lidande och död för alla människor. Utan detta skulle vi människor inte ha något hopp. I Jesu uppståndelse så visar Gud Fadern sin kärlek, nåd och barmhärtighet till oss ofullkomliga människor.