2013-05-11, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
En nära fyra timmar lång dokumentär från PBS om mormoner från 2007. Jag hittade även två andra klipp som kan vara värda att kika på.

The Mormons: A Documentary
The Mormons Part One
The Mormons Part Two

Mormons and Evangelicals
African-American Mormons

tack ska spara och kika vid tid!
youtube har också många bra dokumentärer.
Citera
2013-05-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edberg27
Jag uppmanar alla som vill veta mer om sekten att beställa mormons bok.
http://mormon.org/swe/gratis-mormons-bok

Jag var/är sugen på att beställa en mormons bok, men jag gick in på länken och anade jag ugglor i mossen (att det fanns en hake), jag skrev därför in en kompis adress och namn sedan klickade jag på "skicka", det kom upp en ruta där det stod att missionärer kommer kontakta "mig".

Vet du hur denna "kontakt" ser ut, kommer dom komma hem till min kompis och knacka dörr och vilja diskutera - eller kommer dom bara skicka hem en mormons bok + ett brev eller liknande?

Känner mig elak som trollat både mormon-missionären och min vän...
Citera
2013-05-11, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag var/är sugen på att beställa en mormons bok, men jag gick in på länken och anade jag ugglor i mossen (att det fanns en hake), jag skrev därför in en kompis adress och namn sedan klickade jag på "skicka", det kom upp en ruta där det stod att missionärer kommer kontakta "mig".

Vet du hur denna "kontakt" ser ut, kommer dom komma hem till min kompis och knacka dörr och vilja diskutera - eller kommer dom bara skicka hem en mormons bok + ett brev eller liknande?

Du behöver inte öppna. De lämnar boken och så ligger det ett litet kort där det står ex "Äldste Brown." och att du är välkommen att besöka deras gudstjänst. Jag fick även en film när de hade varit hos mig.
Citera
2013-05-11, 19:35
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius

Om du inte vill riskera något hembesök så kan du göra som jag och köpa ett trippelpack med mormonskrifter för kindle, inklusive mormons bok för 3,74 dollar, ca 25 kr
Citera
2013-05-11, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nu är detta lite OT men du har fel, de flesta bildade under antiken och framåt har haft uppfattningen att jorden är rund.

http://blog.svd.se/historia/2012/03/...rdens-omkrets/

Keywords "dom flesta bildade".
Citera
2013-05-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Om du inte vill riskera något hembesök så kan du göra som jag och köpa ett trippelpack med mormonskrifter för kindle, inklusive mormons bok för 3,74 dollar, ca 25 kr

Hur kommer det sig att du köpte mormons bok - var det av ren nyfikenhet eller är du en sökare? (kanske lite OT)

Men länka för all del/skicka den i PM
Citera
2013-05-11, 21:40
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Nej, det är en skröna att man trodde att jorden var platt när columbus levde. Dock har dom trott det. Men det var längre sen.

Keywords:
Du får det att låta som om det var en vedertagen sanning när det bevisligen fanns idéer om att jorden var rund redan 200 år före Kristus.
Citera
2013-05-11, 22:02
Bannlyst
Citat:
, är du så dum på riktig?
Senast redigerad av NakatomiPlaza.. 2013-05-11 kl. 22:05.
Citera
2013-05-11, 22:16
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
, är du så dum på riktig?

Vad är det som är så dumt med att köpa den? Jag har många religiösa heliga skrifter i min bokhylla sedan tidigare köpta för mer pengar än så. Den dag jag skulle bli mormon eller muslim så får du ställa om frågan
Citera
2013-05-12, 01:10
Bannlyst
Citat:
Mormons bok har ett listpris på ca 20 kr (€ 2.25). Trippelkombinationen på svenska ligger på ca 120 kr (€ 13.90). Den du köpte är den på engelska eller fick du den svenska? Jag hade önskat att Jesu Kristi kyrka i Sverige hade tagit initiativ till en inbunden trippelkombination med hårda pärmar
Senast redigerad av PerZerk 2013-05-12 kl. 01:18.
Citera
2013-05-12, 07:08
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Nej, svaret är simpelt. Våra förfäder. Ska vi lita på idioter som har trott på tomtar och troll, trodde jorden var platt och tyckt slaveri var helt okej?
Att inte ifrågasätta detta är för mig oförståeligt...
Nej, lita på den person som för 2000 år sen sa sig se Jesus. När vi ändå håller på så kan vi börja tro på bigfoot också, för det är minst lika trovärdigt och har minst lika många vittnen.

Det är också rätt.
Citera
2013-05-12, 08:17
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Mormons bok har ett listpris på ca 20 kr (€ 2.25). Trippelkombinationen på svenska ligger på ca 120 kr (€ 13.90). Den du köpte är den på engelska eller fick du den svenska? Jag hade önskat att Jesu Kristi kyrka i Sverige hade tagit initiativ till en inbunden trippelkombination med hårda pärmar

Jag köpte trippelkombinationen på engelska, om jag kan orginalspråket på en bok så läser jag den alltid på det. Även om Joseph Smiths engelska text nu enligt honom i sig är en översättning så förlorar alla texter information när de översätts ytterligare en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in