2013-04-06, 20:23
Medlem
Palpatines avatar
Jag skickade idag in detta brev till Mormonkyrkans hogkvarter. Sjalvklart har jag tagit bort mina personliga uppgifter.

April 6, 2013

Member Records Division, LDS Church
50 E North Temple Rm 1372
SLC UT 84150-5310

To Whom It May Concern:

This letter is my formal resignation from the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church) and it is effective immediately. I hereby withdraw my consent to being treated as a member and I withdraw my consent to being subject to church rules, policies, beliefs and "discipline". As I am no longer a member, I want my name permanently and completely removed from the membership rolls of the LDS Church.

I understand what you consider the "seriousness" and the "consequences" of my actions. I am aware that the LDS Church handbook says that my resignation "cancels the effects of baptism and confirmation, withdraws the priesthood held by a male member and revokes temple blessings." I also understand that I will be "readmitted to the church by baptism only after a thorough interview".

I do understand these things and I have made my decision with those considerations well in mind. I assure you that I do not take this step lightly. I have devoted a good deal of thought, prayer and study, over a considerable period of time, to this matter, and I am firm and unalterable in my decision to end my membership and therefore make this formal written request that my name be removed from the records of the LDS Church, reflecting my resignation from the LDS Church.

My resignation is effective as of April 6, 2013, without regard to any internal LDS Church procedures that the LDS Church may require you to follow in order to formally "remove my name" from the LDS Church's records. Such internal procedures are matters of internal recordkeeping only and are not my concern. Any delay in such procedures will have no impact whatsoever on the effectiveness of my resignation. Do not attempt to obtain my participation in any LDS Church court, disciplinary proceeding or other formal hearing, as I have done nothing wrong and will not participate.

It is my understanding that you are required to indicate on your form my "reason for leaving." Please state the reason as "At member's request" or "Doctrinal reasons," since that is, in fact, the reason. I insist that you should not put there any reason which may be derogatory to me. I wish to assure you that I am not leaving the church because of some personal slight or insult, or because I have "sinned" or am unable to "keep the commandments." I have simply come to the very sad realization that the LDS Church is not what it claims to be, that its doctrine is false, and that the LDS Church is not where I wish to be.

I expect this matter to be handled promptly, with respect and with full confidentiality. I insist that no LDS Church representative discuss my resignation with any persons other than those church officers who are processing my name removal or those who must be informed to carry out their church duties.

I request that no one representing the church contact me for any reason other than to confirm that my request is being processed. In particular I will refuse to speak with anyone from the church who attempts to argue with me about the wisdom of my decision. I am not going to be dissuaded and I am not going to change my mind. The only contact I want from the church is a single letter of confirmation to let me know that I am no longer listed as a member of the LDS Church.

Sincerely,

Palpatine
Senast redigerad av Palpatine 2013-04-06 kl. 20:33.
Citera
2013-04-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rOjter
Mormonismen är vacker på utsidan, men på insidan så är den inte lika smickrande. I mormonkyrkan blir du värderad efter kön, hudfärg, och hur trogen din religion du är. Du värderas i första hand efter om du har betala tionde eller inte. Det heter att det är frivilligt, men i praktiken blir tron meningslös eftersom du inte kommer att få tillgång till det som skrifterna och doktrinerna talar om för dig att du behöva genomgå för att komma till det högsta riket. Och det finns fler hemligheter, du kan bli en Gud om du gör riktigt bra ifrån dig. Ju mer du betalar, ju bättre ställning har du. Och ju större chans har du att få veta de riktiga hemligheterna bakom de heliga. Vissa saker har många medlemmar inte den blekaste aning om.

Jag rekommenderar att du läser denna:

http://www.filippos.se/DrommenomGudomlighet.pdf

Jag har själv hoppat av rörelsen, jag fick nog. Idag betraktar jag denna som en sekt.

Glad påsk!

Stort tack för länken! Jag har under många år läst om mormonism och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Ovan info är ovärderlig!
Citera
2013-04-17, 02:00
Medlem
Himmler!s avatar
Här har du en liten tecknad film som beskriver vad mormoner tror på:http://www.youtube.com/watch?v=n3BqLZ8UoZk
Citera
2013-04-17, 13:07
Medlem
Varje inte bara skapa en relation mellan dig och Gud? Förstår inte detta organiserade gudsdyrkandet.
Citera
2013-04-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnitaFransisco
Jag känner att jag kanse vill bli mormon.Anledning för jag vill byta församling är för svenska kyrkan har blivit för morderniserade och tycker mormonismen är en vacker religion. Mormon kyrkan har kvar den traditionella kristna värderingarna. Svenska kyrkan har blivit en samling för feminister ,de som håller på med homosex och ja de har helt enkelt inte kvar de traditionnella kristna värderingarna. I svenska kyrkan äre bara massa som går emot bibeln. Visst är det så att i mormon kyrkan blir man utesluten om man bryter emot religonens regler? Funderar starkt på att bli mormon .

De tror att indianerna kom från Palestina.
Citera
2013-04-18, 21:23
Medlem
aghaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnitaFransisco
Jag känner att jag kanse vill bli mormon.Anledning för jag vill byta församling är för svenska kyrkan har blivit för morderniserade och tycker mormonismen är en vacker religion. Mormon kyrkan har kvar den traditionella kristna värderingarna. Svenska kyrkan har blivit en samling för feminister ,de som håller på med homosex och ja de har helt enkelt inte kvar de traditionnella kristna värderingarna. I svenska kyrkan äre bara massa som går emot bibeln. Visst är det så att i mormon kyrkan blir man utesluten om man bryter emot religonens regler? Funderar starkt på att bli mormon .

Håller med dig ang. SvK, men mormonkyrkan är ju helt knas. Läst Book of Mormon? Helt sjukt, tycker jag, som är kristen med goda värderingar, och tillsammans med en muslim (med tanke på första svaret). Gå med i något frikyrkligt, mer bibeltroget samfund, är mitt tips.
Citera
2013-04-23, 04:00
Medlem
Palpatines avatar
Oops. Glomde avskedssangen.

http://www.youtube.com/watch?v=qVXv4qAXjYM
Citera
2013-04-24, 01:03
Medlem
du kan inte fråga en mormonkyrka om deras verksamhet är en sekt eller ej, eftersom ordet sekt har en negativ klang, de kommer såklart svara till verksamhetens fördel. du får fråga någon oberoende part, såsom tex en proffessor i religion
Citera
2013-04-28, 21:21
Bannlyst
Grattis Palpatine

http://www.youtube.com/watch?v=tu4y7x9LRyY
Citera
2013-04-30, 01:44
Medlem
danielreuters avatar
Kritik ska till varje pris tystas ner i Mormonkyrkan. Unik inblick från insidan.

Jag har tidigare varit medlem i Mormonkyrkan och lämnade den på grund av att jag ständigt kände mig övervakad av andra medlemmar och att jag knappt fick ha ett värdigt privatliv. Upptäckte sedan att det fanns en hel info om Mormonkyrkan som stod i direkt motsättning till vad de själva lär ut. Jag var och besökte ett söndagsmöte i Mormonkyrkan i söndags. De är mycket väl medvetna om att jag sitter på en massa information om kyrkans mörka sida, och de gör ganska stora ansträngningar för att hindra mig från att delta under en undervisningsklass som är riktade till nya medlemmar och "undersökare", potentiellt nya medlemmar.

http://youtu.be/H0w74IBMb6c

Efter att jag blev insläppt så var jag med och deltog under mötet. Försökte hitta en lucka där jag ville ställa frågorna som jag hade förberett. Det blev inte förrän i slutet av lektionen som jag fick en lucka, men missionärerna hade fått order om att inte låta mig ställa några frågor. När jag räckte upp handen så blev det uppenbart att det var en konflikt där i hur de skulle bete sig då det stod som förstenade och bara tittade på mig i 10 sekunder utan att säga något, inklusive hela salen som var fullproppad med människor. Många kom och deltog endast för att bevittna det hela, människor som annars sällan besöker "undersökarklassen". Sedan hördes det en ganska stark och hård röst som skrek nej till dem och de avslutade därefter med en bön och lektionen slutade i vanlig ordning.

Sedan kom mannen som gav missionärerna order att inte låta mig prata fram när jag hade ett samtal med "min" missionär (en av de två missionärer som var med alldeles i början och undervisade mig) och var väldigt hotfull och otrevlig mot mig. Detta finns det också inspelning på, men jag väntar med att publicera den när jag har censurerat den från information som eventuellt kan vara stämningsgrundad. Jag kan nu däremot publicera den facebook-konversation som sedan följde.
Senast redigerad av danielreuter 2013-04-30 kl. 01:53. Anledning: Missade att fylla i relevant information som jag tyckte saknades.
Citera
2013-04-30, 01:45
Medlem
danielreuters avatar
7:47pm
< XX LDS Medlem >
Hej Daniel,
Jag vill bara be om ursäkt om jag uttryckte mig "harsht" idag i kyrkan. Du har givetvis rätt att diskutera med missionärerna och speciellt om det är den missionären som var med och undervisade dig.
Du har rätt i att de själva får välja om det vill ta sådana diskussioner, jag uttryckte mig som jag gjorde för att jag själv varit missionär och vet att det ibland kan bli lite tröttsamt när man är i sådana diskussioner som sällan leder till att någon part ändrar uppfattning. Det tar dock inte bort det faktum att du har rätt att ställa dina frågor till dom.
Jag ville bara be om ursäkt om jag uppträdde mig otrevligt mot dig, samtidigt som jag står fast vid att jag inte önskar diskutera detta vidare.
Kort och gott, hoppas att du kan godta min ursäkt, och att du får diskutera det som du känner är väldigt viktigt med folk som vill lägga tid på det. För min del så har jag gjort mitt val och hoppas att du kan respektera det likväl som jag respekterar ditt.
Önskar dig allt väl,
Marcus
Today

6:13am
Daniel Rickard Reuter
Tack, för det var faktiskt uppriktiga frågor som jag ville ställa. Och diskussionen handlade mest om en del oklarheter som aldrig framkommit. Jag förstår att det är en känslig fråga för kyrkan och för medlemmar, och det blev ju bara än mer tydligt i och med att jag inte släpptes in och fick ställa dessa frågor. Aldrig någonsin har jag känt den fientliga stämningen praktiskt taget gå att ta på i luften på det här sättet och drar givetvis slutsatsen att de här människorna är mer lättkränkta och trångsynta än de människor jag möter där ute. Om det inte går att kunna vara kritisk, då kan jag inte heller leva som den människa jag känner att jag måste vara. Jag vill själv passa på att be om ursäkt om jag riktade taggarna ut mot dig, men jag var i en ganska pressad situation redan och det var liksom inte riktigt rätt läge.
Jag tror att du kommer att förstå mer en dag vad det är jag försöker förmedla. Biskopen och jag hade ett 3 timmar långt samtal, och vi har fortfarande inte pratat klart på långa vägar. Ämnet är så stort och komplext, vilket en hel uppsjö med "anti"litteratur kan vittna om. Det är att uppvisa ignorans och förrakt om man avfärdar litteraturen, och de människor som har skrivit den, som "satans" verk. I praktiken så skulle ledare inom kyrkan teoretiskt sett (även om jag tror att sannolikheten är minimal) kunna mörda folk utan att många ens skulle höja ett ögonbryn, om man bara la till frasen "det var genom guds uppenbarelse, som jag gjorde detta". Jag känner mig inte trygg i en sån sammanslutning. Jag kräver att få de svar som jag förtjänar, och jag kräver att få veta varför man ljög för mig under missionärssamtalen i början.

6:55am
< XX LDS Medlem >
Tack, jag uppskattar att du också ber om ursäkt.
Jag är 26 år gammal och fattar mina tros-beslut baserat på mina egna frågeställningar. Jag vill inte bli dum-förklarad av någon (jag skriver nu generellt och inte specifikt om dig nu) som tror sig påstå att jag accepterar saker och ting med bindel för ögonen.
Du gör rätt i att efterforska över saker du undrar över, men ta inte för givet att andra inte har gjort samma sak.
Som sagt, vi har inte mer att säga varandra inom detta ämne då jag inte har för avsikt att ta en djup diskussion med dig då vi inte känner varandra på ett sådant sätt att jag har lust att diskutera mina personliga livserfarenheter vilket jag hoppas att du kan förstå och respektera.
Jag önskar dig verkligen all lycka och välgång.
Må väl,
Marcus

7:50am
Daniel Rickard Reuter
Ibland så måste man bara helt enkelt bemöta andra människor, speciellt om man har tagit på sig en ledarroll. Det är så det fungerar i det vanliga samhället utanför kyrkans väggar, så varför skulle det fungera annorlunda innanför kyrkans väggar är svårt för mig att förstå. Biskopen gjorde det hur bra som helst. Lär av honom istället för att motarbeta människorna som behöver få komma till tals. Jag vill inte ifrågasätta din tro, och har aldrig haft för avsikt att göra det. Du har all rätt i världen att ha den. Jag är en av de som du pratar om i generella termer. Jag är en av dem som har tagit mig tid att sitta ner och fundera. Det kan ibland verka som att människor inte har gjort det när jag pratar med dem, och framför allt så har inte nya medlemmar gjort det, eller fått en ärlig chans att göra det då deras frågeställningar i hög grad bagatelliseras och avfärdas. Som om att det är satan som vill förstöra för dem och deras nyvunna tro och att alla dessa som har lämnat kyrkan är driven av djävulen. Det är inte att respektera andra människor. Du måste väl förstå att det är väldigt provocerande, och att det är ett stort problem. Kyrkan kommer att förlora i slutändan, om man inte gör något åt det. Jag vill inte att kyrkan ska gå under, jag bryr mig faktiskt. Nu tror folk att jag endast är ute för att skapa problem och konflikter, och det blev ju som en slutgiltig bekräftelse för församlingens medlemmar när de fick bevittna det bemötande jag fick. Jag har många vänner i kyrkan, och jag skulle för mitt liv göra allt för att försöka förbättra villkoren och den miljö som finns där.

PS. Jag har en rad högt uppsatta medlemmar bakom mig som uppmuntrar mig, som har egna synpunkter. De önskar helst av allt att det blir någon form av revolt. Misslyckas vi att göra revolt så kommer det att ge eko ute i samhället. Sektstämpeln lär ju knappast luckras upp. Min målsättning är att så många som möjligt öppnar upp ögonen. Om någon tror att jag ska sluta bara för en sån här sak, så har de underskattat mig och min drivkraft. Min mor som är uppväxt i forna sovjet gör många paralleller när jag berättar om min erfarenhet och mina upplevelser i kyrkan. Det är många andra som drar liknande paralleller. Att vara stolt över något sådant är ofattbart, det kan jag knappast vara. Jag skäms att säga att jag någonsin varit mormon, men jag är stolt att säga att jag lämnat mormonism. Om jag ska bli hatad för det, då är det ju uppenbart att politik och personliga relationer går hand i hand. Mina "vänner" i kyrkan var visst inte mina vänner helt plötsligt. Oj då, vad förvånad jag är... Inte ett dugg. Intoleransen är sjukligt stor. Och det här är "Jesu Kristi" folk, som är ledda av "Gud". Hahaha. Jag vill bara skratta.
Citera
2013-04-30, 02:25
Medlem
klippet är ej tillgängligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här