Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
Jag tillhör ju dom som anser att Lagerbäck trots allt gjorde ett bra jobb med landslaget så jag är inte omedelbart negativ. Han har visserligen väldigt lite erfarenhet av att leda ett klubblag. Han var dock med och tog Sverige till fem av sex mästerskap och det är absolut imponerande. Och om han kunde se till att Sverige vann måstematcherna i kvalen så kanske han kan leda ett klubblag i en serie. Jag är försiktigt positiv. Å andra sidan lär ju Lagerbäck inte tillfredställa dom som vill att Blåvitt ska spela "rolig" fotboll. Själv tycker jag att det är viktigare att vi spelar en effektiv och vägvinnande fotboll o h vinner serien.
Nackdelen med Lagerbäck som tränare är väl att Blåvitt på något sätt riskerar att få Roland Andersson på köpet.

Tillsammans med Tommy Söderberg så gjorde man finfina resultat. Som ensam förbundskapten så gick man till vm som grupptvåa 2006. Väl där så slog fegheten tillbaka enormt där man kryssade mot trinidad, vann mot paraguay efter övertidsmål, kryssade mot england som för dom var en obetydelsefull match. För att sen skämma ut sig totalt mot tyskland, det var värre utskåpning än mot brasilien i semi 94. Till en 08 gick man återigen vidare som bästa grupptvå och tog bara en seger mot grekland. Efter förlusterna mot spanien och ryssland såg man att Lagerbäcks defensiva spelide inte funkar mot bra motstånd.
Dessutom så föll Sverige på världsrankingen hela tiden under Lagerbäck. Från plats 13 2004 till plats 42 2009.
Och nånting säger mig att Lagerbäck är likadan i tänket som JO vad gäller spelidé samt att inte ha nåt motdrag när spelet går i baklås. Man har ju sett bägge göra offensivt byte i 90

nde minuten i underläge exempelvis

Sen är jag inte övertygad om att spelarna skulle klara av ett favoritskap med Lagerbäck vid rodret. Man såg ju hur det gick i år. Sen skulle givetvis Lagerbäck ge klubben ett enormt mediaintresse och det kan ju vara på både gott och ont.
Lagerbäck ska ha respekt för vad han gjort med landslaget men dom största triumferna firade han tillsammans med Söderberg något som folk glömmer bort ibland.