2010-01-07, 15:37
Medlem
erikbes avatar
Då bumpar jag väl. Vilka tror ni tar hem det 2010 med de trupperna man har idag?
Citera
2010-01-07, 15:55
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Då bumpar jag väl. Vilka tror ni tar hem det 2010 med de trupperna man har idag?
Det känns helt öppet än så länge. Så här oviss tror jag inte AS har varit på mycket länge. Vi får väl helt enkelt se när träningsmatcherna börjar dra igång hur det ser ut på planen.
Citera
2010-01-07, 16:01
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Enligt spelbolagen så är blåvitt storfavorit till guldet. Och ja, lyckas vi behålla nyckelspelare under hela säsongen samt har lite mer tur med skador denna säsong så är jag beredd att hålla med.
Som främste utmanare känns faktiskt malmö av nån väldigt konstig anledning som det hetaste alternativet
Citera
2010-01-07, 16:06
Medlem
erikbes avatar
Det känns inte som att det finns så många riktigt stabila, starka lag. IFK, Elfsborg och AIK känns väl hetast
Citera
2010-01-07, 16:21
Medlem
Viking-s avatar
Snackar vi samma trupp som just nu, tror jag det står mellan AIK och Göteborg. Göteborg tycker jag klarade sig med ett nödrop i flera matcher förra säsongen, speciellt på slutet (GAIS, HBK, MFF, Häcken bla), och till skillnad från de väldigt optimistiska göteborgarna tror jag inte att de spelare som återvänder till IFK från skador kommer att bidra till att laget spelar 5 ggr bättre än man gjorde större delen av 2009. Dock går det inte att förneka att IFK antagligen kommer att spela iaf lite bättre 2010.

AIK har ett väldigt stabilt lag, och just nu är det bara två frågor som kräver svar:
Kommer vår nya målvakt att motsvara förväntningarna?
och
Kommer Obolo att stanna?
Ifall svaret är ja på båda, så tror jag att AIK kommer ta en mycket bekvämare serievinst detta år.

GAIS och Åtvidaberg kommer antagligen åka ut direkt (sorry GAIS, men om Wanderson, Ericsson, Lindström och Jankulowski drar har jag svårt att se hur ni ska klara er).
DIF kommer även att ligga i bottenskrapet då jag personligen inte tror ett dugg på en juniortränare från bajen och nån föredetting. Dessutom har man fyllt på med några oprövade finländare som knappast kan förväntas göra några större mirakel i laget.
HBK, Mjällby, TFF och BP är andra lag som kommer att återses i tabellens underdel.

Örebro, Häcken, Helsingborg, Gefle och Kalmar kommer att vara på den övre halvan utan att riktigt hota toppen, där AIK, Elfsborg och IFK kommer att slåss om titeln.
Malmö känns helt öppet, allt från topp3 till topp 10.
Senast redigerad av Viking- 2010-01-07 kl. 16:23.
Citera
2010-01-07, 16:47
Medlem
Blåvitt vinner, med eller utan Hysén det är jag faktiskt ganska säker på . Avgörande fakotorer kommer vara allsvenskans bästa kanter och en Sebastian Eriksson som kommer visa att han är en av Sveriges klart största talanger.
Citera
2010-01-07, 17:24
Medlem
feldgraus avatar
Jag hatar att försöka mig på att försöka tippa när IFK är ett av lagen i den tävling man ska tippa. Samtidigt som man vill vara optimistisk så vet man att det aldrig kommer bli som man hoppas. Men det går inte heller att tippa dem "dåligt".

I grund och botten kan man i alla fall konstatera en sak: det ska mycket till för att AIK ska vinna Allsvenskan 2010. Det är inte en åsikt grundad i mina känslor för klubben utan ett rent konstaterande grundat på tidigare års vinnare. Inget av de senaste fem årens allsvenska vinnare har gjort en "bra" säsong som titelförsvarare. Djurgården segrar 2005 (2006: 6:a), Elfsborg 2006 (2007: 4:a), IFK 2007 (2008: 3:a), Kalmar 2008 (2009: 4:a). Allsvenskan är för jämn för att en seriesegrare ska klara trycket påföljande säsong.

Med stor sannolikhet lär vi även se IFK, Elfsborg och Kalmar knipa tre av de fyra första placeringarna (precis som de senaste tre åren). Det är tre föreningar som jobbar långsiktigt och som rent logiskt har de bästa förutsättningarna för att år efter år ligga i toppen av tabellen. I "värsta" fall tror jag att åtminstone två av dessa tre lag tar en topp fyra-placering. Övriga en eller två placeringar i toppen är det ganska öppet om, AIK har naturligtvis en bra grund för det, sen är det öppet för vild spekulation om en eventuell ytterligare plats.

Helsingborg, Malmö och Örebro är väl de bästa kandidaterna och skulle kunna skrälla rejält, Häcken tror jag inte kommer upprepa sin bravad även om de lär hålla sig borta från nedflyttningsstriden. Sen är det en stor gröt av lag som kan hamna lite varstans, med Trelleborg, Gefle, Djurgården, GAIS, Halmstad, BP och nykomlingen Mjällby. Åtvidaberg känns däremot som en given nedflyttningskandidat (vilket precis som BP förra året och Ljungskile året innan kommer visa sig felaktigt).

Ovanstående är reflektioner egentligen bara baserade på känsla och utan att ha studerat trupperna speciellt noga. Kollar man på pappret är läget lite annorlunda med IFK och Elfsborg som står ut rejält ur mängden. AIK kommer tappa Obolo och det är ett jätteavbräck, oavsett om det sker nu eller till sommaren. Malmö har en spännande trupp som kan ta MFF långt om allt klickar.

För att spekulera lite kring Blåvitt då. Truppen ser oerhört bra ut, en möjlig startelva med tio A-landslagsmeriterade spelare och en U 21-spelare (Christensen - Johansson Sigurdsson Jonsson Lund - Selakovic Svensson Eriksson Söder - Bjarnason - Hysén) och utöver dessa ett flertal spelare med A- och U 21-meriter. En försäsong som kan användas till att bygga upp det vi tappade när Bjärsmyr och PW såldes och Johansson och Söder blev skadade kommer betyda mycket. Hittar man tillbaka till vårspelet kan nog säsongen se ut på exakt samma sätt som våren 2008, d v s en komfortabel serieledning och förhoppningsvis en serietitel.

Det var en stor skillnad på det spel vi presterade under hösten och det vi presterade på våren. Under hösten var det väldigt uppenbart att man gått tillbaka till det gamla vinnande konceptet från 2007 med färre passningar längs marken och fler bollar mot Stiller eller Hysén, jämfört med våren då nästan allt gick genom ytterbackar och mittfältare. Det vore väldigt intressant att få en siffra på andelen insparkar, utsparkar och utkast från Kim som går mot anfallsspelare i förhållande till andelen som går till backlinjen, uppdelat på vår- och höstsäsong. Skulle inte förvåna mig om våren har en fördelning i stil med 20/80 medan hösten har 90/10.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2010-01-07 kl. 18:12.
Citera
2010-01-07, 17:48
Medlem
Samwises avatar
Jag har en känsla för Djurgården (det har jag givetvis varje år) kommer gå väldigt bra i år, jag säger inte att de kommer vinna men top4 borde inte vara omöjligt. Troligen har vi scoutat våra spelare bättre med våran nya ledning och får vi ordning på ett spel, så tror jag helt klart på laget. Finns mycket talang och bredd.
Citera
2010-01-07, 18:16
Medlem
RuterKungs avatar
Jag vågar fan inte uttala mig om någonting innan fönstret stänger, kan ju ärligt talat hända vad som helst.
Citera
2010-01-07, 20:12
Medlem
Enligt Obolos agent blir han klar för en ny klubb imorgon, http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article6393347.ab
Citera
2010-01-07, 20:26
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Enligt Obolos agent blir han klar för en ny klubb imorgon, http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article6393347.ab
Enligt Obolos agent så lämnade Obolo AIK förra transferfönstret för Barcelona.
Citera
2010-01-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Enligt Obolos agent så lämnade Obolo AIK förra transferfönstret för Barcelona.
Sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in