Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Tack för en nyanserad matchrapport som jag kan skriva under på (utom en sak, utvecklar nedan).
Eftersom jag inte sett speciellt många av MFF:s matcher (utöver senaste Skånekampen) och i princip bara fått info om hur de spelat genom tidningar och skribenter här hade man ju förväntat sig en sanslös press och ett IFK som knappt skulle ha bollen. Men så såg det ju inte alls ut så nu börjar man, som någon skrev, undra lite över t ex Vapendragares rapporter... Vi blev mer utspelade mot MFF förra året än vi blev i går.
Tillbaka till det jag inte håller med om i ubersantas inlägg då. Det där med att vi inte kan göra mål på annat sätt än med långbollar på Hysén. Förra året gjorde vi 53 mål, Hysén stod för 18 av dem. I år har vi hittills gjort 36 mål, Hysén har stått för 8 av dem. Finn ett fel.
/feldgrau
I matchen förra året var MFF mycket mer dominant. Det var en otroligt frustrerande match - det kommer jag mycket väl ihåg.
Jag trodde att MFF skulle pressa mer (dock aldrig någon stor dominans), men IFK är ett bra lag, dessutom märker man att fler allsvenska lag har lärt sig hur man spelar mot MFF; man sätter stor (hög) press på mittfältsmotorn Ivo. När han är hårt pressad blir det svårare att rulla bollen snabbt.
Det MFF är bättre på i år jämfört med tidigare år är dom snabba omställningarna. Tidigare kändes det som att MFF ansåg sig vara ett för "fint" lag för att köra med snabba spelomvändningar och kontringar. Anfallen skulle helt enkelt byggas upp på ett fint och metodiskt sätt.
Lägg därtill att vi har flera vassa målskyttar, bättre självförtroende, och genast har vi receptet på framgången.
Det har dock aldrig varit tal om ett lag som är dominerande och kan köra över vilket motstånd som helst bara för att vi heter iff iff.
edit: ta Vapendragare med en nypa salt. han kan ju faktiskt vara en av dom som står med ryggen mot plan hela matchen för att elda på kidsen alternativt en av dom som står längst fram och stirrar på bortaklacken och räcker fingret matchen igenom