2010-09-23, 14:50
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Var du ens på plats eller såg du matchen på tv? Hela den östra läktaren såg det i alla fall och även om majoriteten där är subjektiv givetvis så var frisparken klar. Det finns heller inget 'de hade ändå vunnit' snack, vi är inte tolvåringar här. Efter målet protesterade majoriteten av AIK: s spelare.

En annan fråga är ju varför man inte skall kunna döma en domare för sina misstag? Spelare får skit, tränare får skit, till och med publiken får det men inte domarna.
Han gick ju på boll först och det var ingen farlig tackling så hur det ska bli frispark undrar jag.

Jag tycker det ser ut som att alla AIK:are står och mest bara glor efter målet... Man ska döma en domare om han gör en hel del dåliga saker, men när det klagas på en enda sak där det är troligt att domaren har rätt är det verkligen bara att leta ursäkter som inte finns.
Citera
2010-09-23, 14:56
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Han gick ju på boll först och det var ingen farlig tackling så hur det ska bli frispark undrar jag.

Jag tycker det ser ut som att alla AIK:are står och mest bara glor efter målet... Man ska döma en domare om han gör en hel del dåliga saker, men när det klagas på en enda sak där det är troligt att domaren har rätt är det verkligen bara att leta ursäkter som inte finns.

Då tycker vi olika, jag tycker att det är en klar frispark.

Ja, efterspelet är inte bra ifrån AIK: s sida, men det var ju inte det vi diskuterade heller. Återigen, domaren har inte rätt i situationen och det bör då uppmärksammas precis som alla målvaktstavlor uppmärksammas. Inget konstigt i det.

Ursäkter? Det enda jag vill ha är en domare som sköter sitt jobb. Martin Hansson har tyvärr tagit över den fallna manteln ifrån Anders Frisk och Peter Fröjdfelt.
Citera
2010-09-23, 14:58
Medlem
FabioAugustos avatar
Haha, varför argumenterar man med en AIK:are? Det räcker ju med att läsa vad som skrivs på den officiella hemsidan;

"Sedan trädde domaren Martin Hansson in i handlingen. AIK skulle, så vitt hela Råsunda kunde se, haft en frispark på egen planhalva, Hansson lät dock bli att blåsa och Kalmar vann boll och lyfte in den till en helt fristående Daniel Mendes som ganska enkelt styrde in 0-1 med huvudet. AIK-spelarna var klart missnöjda med Hanssons insats, och kraftiga burop kom från läktarna, ungefär såsom man vant sig vid när Hansson är på besök."

"[...] en märklig domarinsats, vilket kulminerade i den 68:e minuten när Hansson helt missade vad som såg ut att vara en dålig filmning av Emin Nouri när Viktor Lundberg avbröt en glidtackling, men en vilt skrikande Nouri fick Hansson att plocka upp det gula kortet mot Lundberg, föga överraskande till publikens stora förtret."

Classy hemsida!

Och helt plötsligt ändrar du dig från att majoriteten av AIKs spelare protesterade till att... dom inte gjorde det?
Citera
2010-09-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewRyan
Det är omöjligt att säga, man kan inte räkna bort en ev. miss och anta att matchen i övrigt skulle vara densamma. Hade AIK fått frispark kunde Kalmar lika gärna vunnit med 2-0 osv.

Det vet jag mycket väl och det var dit jag ville komma. Hade AIK fått frispark kunde Kalmar lika gärna vunnit med 2-0, men AIK kunde också lika gärna vunnit, det vet vi inte. Så därför är killens snack om "AIK hade ändå förlorat" helt ovettigt.
Citera
2010-09-23, 15:08
Medlem
erikbes avatar
Att en officiell lagsida skriver sånt är pinsamt. Att det sker i AIK är inte oväntat dock
Citera
2010-09-23, 20:05
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Men ge dig lille vän. Keene slår till Ragge i ryggen innan Carlsson kommer in och käftar.
Det är nog det som Keene åker ut för. Vad gäller straffar var det solklar straff när Carlsson
blir nedbrottad. menar du att Ellos hade två likadana situationer?

Anders Svenssons eftersläng var naturligtvis ingenting som skulle renderat åtgärd från
domaren heller?
Efterslängen du pratar om såg jag inte och har inte heller sett på några highlights så den kan jag inte uttala mig om, men kom igen nu, det går ju att rabbla minst lika många situationer där IFK gynnades av Ingvarssons bedömningar:
Keenes röda kort som sagt, han välter omkull Gnagaren som står och knäar honom när han ligger ner genom nån sorts bensax.
Tre straffsituationer: Avdic blir tacklad i ryggen innan Anders vänsterskott, ME blir trippad i utkanten av straffområdet, Avdic blir omkulldragen i första halvlek.
Flera billiga varningar: Mobaecks som knappt rör den blåvite, Johan Larssons som på sin höjd är frispark.
Myglet vid Sigurdssons (?) krampkänning när IFK kräver tillbaka bollen efter när man inte hade den vid avbrottet.
Citat:
Skillnaden är att det finns två, Ellos har ett helt lag, t.o.m tränaren gnäller alltid. Haglund är
Sveriges mest överskattade och mest osympatiska tränare. Han är bra på plast, värdelös på gräs.

De flesta lag är betydligt bättre hemma än borta, IFE har ingen vidare statistik på konstgräs på bortaplan så den slutsatsen är ju helt skev. Det andra du skriver är ju så enögt och subjektivt så det går ju inte att bemöta ändå.
Citera
2010-09-23, 20:24
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Efterslängen du pratar om såg jag inte och har inte heller sett på några highlights så den kan jag inte uttala mig om, men kom igen nu, det går ju att rabbla minst lika många situationer där IFK gynnades av Ingvarssons bedömningar:
Keenes röda kort som sagt, han välter omkull Gnagaren som står och knäar honom när han ligger ner genom nån sorts bensax.
Tre straffsituationer: Avdic blir tacklad i ryggen innan Anders vänsterskott, ME blir trippad i utkanten av straffområdet, Avdic blir omkulldragen i första halvlek.
Flera billiga varningar: Mobaecks som knappt rör den blåvite, Johan Larssons som på sin höjd är frispark.
.
Du kanske ska ta och kolla highlights så märker du ganska snabbt vilka som har rätt och inte. Bara ett tips
Citera
2010-09-23, 20:40
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Du kanske ska ta och kolla highlights så märker du ganska snabbt vilka som har rätt och inte. Bara ett tips
Lite märklig syftning kanske, men vad jag menade var att jag såg inte efterslängen live och den har inte heller varit med på de highlights jag sett.
Citera
2010-09-23, 20:47
Moderator
vfs avatar
Citat:
Myglet vid Sigurdssons (?) krampkänning när IFK kräver tillbaka bollen efter när man inte hade den vid avbrottet.

Du såg inte efterslängen? Vad praktiskt.

Straffsituationer? Japp. Solklara straffar? Nepp. Märkligt att domaren gynnade IFK när
dom fick fler frisparkar mot sig.

Citat:
De flesta lag är betydligt bättre hemma än borta, IFE har ingen vidare statistik på konstgräs på bortaplan så den slutsatsen är ju helt skev. Det andra du skriver är ju så enögt och subjektivt så det går ju inte att bemöta ändå.

Att Ellos har 18 raka hemma utan förlust beror såklart på plasten. Det fattar alla.
Citera
2010-09-23, 21:05
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du såg inte efterslängen? Vad praktiskt.
Nej, jag har ärligt talat ingen aning om vilket läge du menar.
Citat:
Straffsituationer? Japp. Solklara straffar? Nepp. Märkligt att domaren gynnade IFK när
dom fick fler frisparkar mot sig.
Straffsituationerna var en av alla grejer. Floréns fasthållning på Carlsson (som inte var i närheten av bollen) var inte klarare än någon av de andra.
Citat:
Att Ellos har 18 raka hemma utan förlust beror såklart på plasten. Det fattar alla.
Jaha. Då är det väl så, alla fattar ju det.
Citera
2010-09-23, 22:00
Medlem
Sebbebebbes avatar
Mina kära gnagarbröder, kan någon ge mig en kort sammanfattning om hur matchen såg ut igår? Att det verkar vara lite tjafs om en frisparkssituation står klart, men hur såg spelet ut i övrigt? Var det lika bedrövligt som det var hela säsongen eller fanns det något som antydde att vi kan klara nytt kontrakt?
Citera
2010-09-23, 22:12
Medlem
ekkams avatar
Citat:

Straffsituationerna var en av alla grejer. Floréns fasthållning på Carlsson (som inte var i närheten av bollen) var inte klarare än någon av de andra.

Så du menar på fullaste allvar att det inte är klarare situation när Carlsson blir nedbrottad än när Martin Ericsson sparkar på sina egna fötter (om ens det)?

Jag håller med om att Avdic borde haft straff i första när Erik Lund höll fast honom, men blåvitt skulle haft straff både när Jakob Johansson blev helt nedgjord framför målet och när Carlsson blev nedbrottad till marken. Om det är i närheten av bollen är ju inte helt relevant, nedbrottningen sker i straffområdet, i en mållägessituation, oprovocerat innan det ens går att avgöra var bollen kommer att hamna. Kunde mycket väl ha blivit så att bollen studsat in mot den ytan som Carlsson löpte på, borde det då inte vara straff för att han brottas ned i ett läge där bollen går en halvmeter över honom.
Domaren vågade inte stävja första gången, och inte heller andra eller tredje som borde gått till vår fördel. Var inte förgrymmad över domarens insats, inse istället att ni skall vara glada över att ni över huvud taget fick ett mål med tanke på att det borde varit gult kort på Florén när han står och måttar hästsparkar mot Adam Johanssons knä.

Summa av det hela: Det tjänar ingenting till att göra en bedömning av domarens insats i en sådan här match (förutom att säga att den var helt efterbliven), speciellt inte när det är supportrar från olika lag som bedömer det. Du kommer att fortsätta hävda att vi hade en jättefördel av att Keene var utvisad i 5 minuter av matchen medan jag kommer att hävda att ni inte ens borde ha fått erat mål godkänt i den situationen och att vi hade två solklara straffar till våran fördel i den andra halvleken, och att Anders Svensson dessutom borde blivit utvisad han också. Men vem ska avgöra vem som har rätt och vem som har fel, särskilt när det inte finns några genuint neutrala åskådare i hela Sverige.

Det blir bara så jävla patetiskt att älta om det, "ni hade fördel av domare", "nej ni hade", "nej ni hade". Vi ska ha straffar, ni ska ha straff, Keene skall kanske bara få ett gult men herr Taco ska ändå ha sitt andra. Lägger man ihop alla situationer så blir det väl ungefär lika orättvist för båda lagen ändå.

1-1 och ni skall vara glada att ni får fortsätta spela på ert plastiga underlag. För på gräs får ni alltid stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in