Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vid stockholmsderbyn hålls det vinnande laget kvar, oavsett vilka som har hemmaplan. Så omöjligt och orealistiskt kan det inte vara. Nu kan det ju bli stökigt ändå, men att hålla kvar en hord supportrar som är bittra efter förlust är ju som att be om problem.
Sen blir man som stockholmssupporter alltid behandlad som skit när man är ute på bortaresa. Trevligast hitintills var väl Norrköping 08, men det var inte mycket de kunde göra åt de 7k Djurgårdare som var där. Annars brukar polisen som vanligt bete sig som idioter som inte har någon förståelse eller kunskap för hur man hanterar en folkmassa.
Men nu var det inte Stockholm det handlade om, utan Malmö. Att hållas kvar tio till femton minuter är varken integritetskränkande eller särskilt jobbigt. Absolut förhindrar det dock bråk. Eller ja, åtminstone brukar det bli lugnare om det ena lagets supportrar får stanna kvar.
Ja, det är mycket möjligt att stockholmssupportrar, som är något mer kända för att skapa bråk, blir sämre behandlade. Dock tror jag att alla som någorlunda regelbundet åker på bortaresor har upplevt exakt samma sak som du. Jag kan åtminstone inte minnas något särskilt trevligt bemötande från polisen på de resor jag varit på, och det anser jag vara ett långt större problem än att behöva hållas kvar ett par minuter.
Edit: Här kan man läsa lite om hur polisen behandlade oss vid insläppet i Stockholm.
http://www.mff-familjen.se/news/377/104/Felaktigt-agerande-av-polisen-i-samband-med-AIK-borta/
Det var fan några av de mest aggressiva poliser jag någonsin sett. Kul också att ordningsvakter hoppade ut och viftade med armarna som om de var värsta grabbarna. Nej, poliserna bidrar minst lika mycket som supportrarna till en hätsk stämning.