2010-02-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Det kan väl inte stämma i AIKs fall?
Med tanke på hur många guldtröjor och guld-dvder som är sålda.

Det svaret blir nog lätt att få svar på här.

Edit: Vid en närmare eftertanke så betalade väl Aik inte ut några bonusar på grund av ekonomin?
Senast redigerad av Aerodynamite 2010-02-01 kl. 23:19.
Citera
2010-02-01, 23:21
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

..

Du tror inte att andra lag som vunnit SM-guld sålt guldtröjor och guld-DVD:er?

/feldgrau
Citera
2010-02-01, 23:33
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
..

Du tror inte att andra lag som vunnit SM-guld sålt guldtröjor och guld-DVD:er?

/feldgrau
Vi är ju som du säkert vet störst och har sålt över 20 000 guldtröjor för 200 kronor styck.
Guld Dvderna har jag inte riktigt koll på men vi lär väl ha sålt mellan 7-8 000 minst för 300 kronor styck.
Bara de borde göra att vi säljer för mer än vad vi betalar ut bonus för?
Eller hur mycket bonus brukar betalas ut totalt? Minns inte men det kan väl knappast varit mer än ovan nämnda summor med tanke på att AIK kanske inte ens skulle betala ut den på grund av den risiga ekonomin.
Citera
2010-02-01, 23:37
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Vi är ju som du säkert vet störst och har sålt över 20 000 guldtröjor för 200 kronor styck.
Guld Dvderna har jag inte riktigt koll på men vi lär väl ha sålt mellan 7-8 000 minst för 300 kronor styck.
Eller hur mycket bonus brukar betalas ut totalt? Minns inte men det kan väl knappast varit mer än ovan nämnda summor med tanke på att AIK kanske inte ens skulle betala ut den på grund av den risiga ekonomin.

Hur mycket vinst kan dom tänkas gå på varje såld Dvd och guldtröja då?
Citera
2010-02-01, 23:46
Medlem
Viking-s avatar
Det är helt säkert för oss okända aspekter som spelar in här, jag tvivlar på att det är frågan om att AIK står vid vägkorset där antingen lån eller kk är valen.
Personligen gissar jag på att man antingen tar Jos-pengarna, pengarna från SM guldet och allt som tillkommer, betalar alla räkningar och sedan sitter där med väldigt mager ekonomi, utan möjlighet att värva några bättre namn, och utan möjlighet att förlänga med sina bästa spelare, vilket leder till en negativ spiral.
Det andra alternativet är att ta en inte alltför liten risk, och låna ännu mer pengar, vilket kan leda till att man har de ekonomiska möjligheterna att värva inför CL, ha kvar sina spelare, och om allt går vår väg, faktiskt kvala in till CL vilket drar in enorma pengar i svenska mått. Det är ganska självklart att AIK har tittat på det ekonomiska scenario som uppstår vid CL spel, och blivit ganska upphetsade.

Jag är dock lite tveksam, man var tidigare tydlig med att inte satsa inför CL, dessutom har klubben redan drabbats hårt av ekonomiskt fiasko pga CL. Jag hoppas dock att man drog lärdom av sina tidigare misstag, och jag har det väldigt svårt att se att man värvar en spelare för 20 miljoner, eller 4-5 nya spelare överhuvudtaget.
Ska faktiskt bli väldigt intressant att se hur det hela spelar ut sig, jag har för första gången på mycket länge inte en susning om vad AIK planerar här.
Citera
2010-02-02, 00:02
Medlem
Sebbebebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Tycker inte ens det verkar finnas någon ambition hos AIK att ta sig ur lånespiralen. Känner inga AIK fans oro för att ledningen är så likgiltiga med att leva på lånade pengar? Är dessa lånegivare bundis med ledningen eller?

Ingen som har konspirationstankar i AIK leden eller? Att klubben blir utnyttjad av ledningen eller något liknande?

Klart att folk känner oro. Det här i samband med arenafrågan har stulit några timmars sömn kan jag säga dig.
Citera
2010-02-02, 00:12
Medlem
Citat:

Men ni tog väl ett lån på sisådär 75% ränta för att producera dessa gulddvder och guldtröjor?
Citera
2010-02-02, 00:33
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Örlund, Jonsson och Iván gick gratis.
Obolo gick väl för två tre mille i alla fall?
Citera
2010-02-02, 00:34
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Det är helt säkert för oss okända aspekter som spelar in här, jag tvivlar på att det är frågan om att AIK står vid vägkorset där antingen lån eller kk är valen.
Personligen gissar jag på att man antingen tar Jos-pengarna, pengarna från SM guldet och allt som tillkommer, betalar alla räkningar och sedan sitter där med väldigt mager ekonomi, utan möjlighet att värva några bättre namn, och utan möjlighet att förlänga med sina bästa spelare, vilket leder till en negativ spiral.
Det andra alternativet är att ta en inte alltför liten risk, och låna ännu mer pengar, vilket kan leda till att man har de ekonomiska möjligheterna att värva inför CL, ha kvar sina spelare, och om allt går vår väg, faktiskt kvala in till CL vilket drar in enorma pengar i svenska mått. Det är ganska självklart att AIK har tittat på det ekonomiska scenario som uppstår vid CL spel, och blivit ganska upphetsade.
.
Aik har ju gamblat med ekonomin tidigare så det andra alternativet låter väldigt troligt. Men vad händer då vid en dålig säsong, utslagna direkt i cl, spelare man hade tänkt ska inbringa pengar i försäljningar blir långtidsskadade. Ja i sådana fall krävs ju ett ännu större lån nästa år....om inga vill låna ut längre är det ju bara konken som återstår.
Ni kanske borde ringa eran största supporter svff och be om hjälp
Hur funkar det egentligen det här med elitlicensen? Aik lär ju knappast ha några imponerande siffror
Senast redigerad av funeral 2010-02-02 kl. 00:42.
Citera
2010-02-02, 00:43
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Obolo gick väl för två tre mille i alla fall?
Ja 4 mille tom tror jag. Annars hade han varit kvar i gnaget då kontraktet gällde fram till sommaren.
Citera
2010-02-02, 00:45
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Aik har ju gamblat med ekonomin tidigare så det andra alternativet låter väldigt troligt. Men vad händer då vid en dålig säsong, utslagna direkt i cl, spelare man hade tänkt ska inbringa pengar i försäljningar blir långtidsskadade. Ja i sådana fall krävs ju ett ännu större lån nästa år....om inga vill låna ut längre är det ju bara konken som återstår.
Ni kanske borde ringa eran största supporter svff och be om hjälp
Hur funkar det egentligen det här med elitlicensen? Aik lär ju knappast ha några imponerande siffror
Jag tror nog att många lag gamblar med sin ekonomi, AIK kanske är lite väl öppna med vad de gör.
Självklart finns risken att man misslyckas kapitalt, men samtidigt är det allt annat än en "long shot". Har man tur i kvalet räcker ju nuvarande lag, värvar man 1-2 klasslirare så ska man kunna konkurrera mot Rosenborg & FCK som ses som de starkare lagen man kan möta i ett CL kval.
Jag tvivlar på att konkursen är nära, men man satsar mycket på ett kort, hoppat det betalar av sig bara.
Citera
2010-02-02, 01:07
Medlem
En av AIKs poänger är väl att bli av med lånet dom tog på 7.7 miljoner förra året med 18% ränta och ersätta det med ett lån på 15 miljoner med 10% ränta. Så det är trots allt inte allt för dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in