2010-02-01, 21:06
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Tycker inte ens det verkar finnas någon ambition hos AIK att ta sig ur lånespiralen. Känner inga AIK fans oro för att ledningen är så likgiltiga med att leva på lånade pengar? Är dessa lånegivare bundis med ledningen eller?

Ingen som har konspirationstankar i AIK leden eller? Att klubben blir utnyttjad av ledningen eller något liknande?
Kändes ju ofta så förut, men jag har fullt förtroende för ledningen nu när Bystedt avgår.

Åhh vad ett CL gruppspel skulle sitta fint!!
Citera
2010-02-01, 21:27
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Förlåt, skulle citerat det jag svarade på. Det där fantastiskt medelmåttiga "inför" reportaget av Mattias Larsson, längst ner stod det ju hur det allsvenska lagen skulle spela. Och hos ifk tyckte han tydligen inte att gustavsson behövdes.

Nu är jag med och håller med Feldgrau, knappast att vi skulle starta med Söder "om det var avspark idag".
Citera
2010-02-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Tycker inte ens det verkar finnas någon ambition hos AIK att ta sig ur lånespiralen. Känner inga AIK fans oro för att ledningen är så likgiltiga med att leva på lånade pengar? Är dessa lånegivare bundis med ledningen eller?

Ingen som har konspirationstankar i AIK leden eller? Att klubben blir utnyttjad av ledningen eller något liknande?

Jag är en av dem som känner oro.. Fan i helvete.. Hatar att använda lånade pengar, men på något sätt måste man ha förtroende för dem som sitter och styr klubben. Annars så kommer vi se ett 2004 tidigare än vad vi trott.

Njae.. skeptiskt till allt vad lån heter då man vunnit dubbeln och ändå fått in cirkus 20miljoner (visst här ska Agent03 ha sin del men ändå..)..
Citera
2010-02-01, 22:23
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
Detta lån som AIK tog är det ju ett jävla snack om. Var det ett desperat lån? JA!
Då var vi där igen. Nu med ett ännu desperatare lån!

Förklara nu för mig vart alla barmhärtiga samariter är med sina väldiga AIK-hjärtan är? Trots försäljningen av Hooiveld finns det alltså inte ens pengar för att betala av alla lån som faller till betalning, det är riktigt jävla illa. Extra roligt att lånet skall betalas med överskott av en verksamhet som uppenbarligen går väldigt mycket

Rolig detalj:
Citat:
Hur skall AIK Fotboll kunna betala tillbaka lånet om 12 månader?
Vi arbetar för att generera ett överskott i rörelsen under 2010. Bla har vi har redan sänkt våra kostnader och detta är något vi arbetar med löpande. Det kommer att ge full effekt under 2010.
Undra hur tiggarbrevet ser ut 2011...

http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=2201
Citera
2010-02-01, 22:47
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Då var vi där igen. Nu med ett ännu desperatare lån!

Förklara nu för mig vart alla barmhärtiga samariter är med sina väldiga AIK-hjärtan är? Trots försäljningen av Hooiveld finns det alltså inte ens pengar för att betala av alla lån som faller till betalning, det är riktigt jävla illa. Extra roligt att lånet skall betalas med överskott av en verksamhet som uppenbarligen går väldigt mycket

Rolig detalj:

Undra hur tiggarbrevet ser ut 2011...

http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=2201
SM-guld, prispengar och såld merchandise därav, Joos, Öhrlund (fick ni pengar för honom?) och Obolo. Ändå behöver ni ta ett ännu större lån än det ni tog senast? Jag är inget ekonomiskt geni, men undrar ändå hur ni ska lyckas betala tillbaka det där. Jag menar, hur då?
Senast redigerad av Bornet 2010-02-01 kl. 22:50.
Citera
2010-02-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
SM-guld, prispengar och såld merchandise därav, Joos, Öhrlund (fick ni pengar för honom?) och Obolo. Ändå behöver ni ta ett ännu större lån än det ni tog senast? Jag är inget ekonomiskt geni, men undrar ändå hur ni ska lyckas betala tillbaka det där. Jag menar, hur då?

Det är norra Europas största klubb vi pratar om här, tror nog man har en del kontakter och hållhakar på de banker eller personer man lånar dessa pengar av.

Skämt och sido, är väl ganska vanligt att svenska klubbar visar minusresultat vid SM Guld? Tycker man hör rätt ofta att en andra-, tredjeplats är mer ekonomiskt gynnsamt än en förstaplats (då inte medräknat eventuellt Uefa cup eller Champions Leaguespel)
Citera
2010-02-01, 23:04
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Om man nu faktiskt menar allvar med minska sina kostnader och faktiskt gå plus på driften kan det ju faktiskt funka. Känns som AIK är den klubb som gödslar med pengar mest på allt utom det mest väsentliga - truppen, även om den inte är särskilt billig heller.
Citera
2010-02-01, 23:05
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerodynamite
Det är norra Europas största klubb vi pratar om här, tror nog man har en del kontakter och hållhakar på de banker eller personer man lånar dessa pengar av.

Skämt och sido, är väl ganska vanligt att svenska klubbar visar minusresultat vid SM Guld? Tycker man hör rätt ofta att en andra-, tredjeplats är mer ekonomiskt gynnsamt än en förstaplats (då inte medräknat eventuellt Uefa cup eller Champions Leaguespel)

Förstår inte riktigt hur det kan vara en ekonomisk fördel att komma tvåa eller trea? Då borde ju klubbar sträva efter att inte vinna? TV-pengar och sponsorpengar ökar ju väldigt mycket om man jämför 3a med 1a. Lägg därtill guld-dvds, guld-tröjor, mer folk på avslutande matcher när man är i en guldstrid. Nja, jag har svårt att köpa det resonemanget.
Citera
2010-02-01, 23:06
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Örlund, Jonsson och Iván gick gratis.
Citera
2010-02-01, 23:13
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Förstår inte riktigt hur det kan vara en ekonomisk fördel att komma tvåa eller trea? Då borde ju klubbar sträva efter att inte vinna? TV-pengar och sponsorpengar ökar ju väldigt mycket om man jämför 3a med 1a. Lägg därtill guld-dvds, guld-tröjor, mer folk på avslutande matcher när man är i en guldstrid. Nja, jag har svårt att köpa det resonemanget.

Det ligger dock lite sanning i det hela eftersom (om jag fattat rätt) spelarnas bonusar ofta gör ett väldigt stort hopp mellan en andraplats och en förstaplats. Det vill säga att ett SM-guld genererar en extra utgift som relativt sett är större än den extra inkomst man får för SM-guldet.

/feldgrau
Citera
2010-02-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love

Tv-pengar fördelas lika mellan alla lag i Allsvenskan vad jag vet. Vet i alla fall tidigare år där Djurgår'n vunnit har ordförande berättat att att vinna ligan oftast gett ett minusresultat, om det är för spelarbonusar eller vad det är är jag för dåligt insatt i. Men varför skulle klubbar föredra att komma tvåa, trea när man får chansen att kvala in till de stora cuperna via ett SM Guld. Värdet att bara kvala in till Champions League ligger väl runt 40 miljoner, så det resonemanget köper inte jag.

Ska väl säga att jag är osäker på det jag säger och att jag kan ha helt fel men så har snacket varit inom DIF ivarjefall. Feldgrau aka. Oraklet kan säkert svara på det här bättre än vad jag kan.
Citera
2010-02-01, 23:15
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det ligger dock lite sanning i det hela eftersom (om jag fattat rätt) spelarnas bonusar ofta gör ett väldigt stort hopp mellan en andraplats och en förstaplats. Det vill säga att ett SM-guld genererar en extra utgift som relativt sett är större än den extra inkomst man får för SM-guldet.

/feldgrau
Det kan väl inte stämma i AIKs fall?
Med tanke på hur många guldtröjor och guld-dvder som är sålda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in