Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Förstår inte riktigt hur det kan vara en ekonomisk fördel att komma tvåa eller trea? Då borde ju klubbar sträva efter att inte vinna? TV-pengar och sponsorpengar ökar ju väldigt mycket om man jämför 3a med 1a. Lägg därtill guld-dvds, guld-tröjor, mer folk på avslutande matcher när man är i en guldstrid. Nja, jag har svårt att köpa det resonemanget.
Tv-pengar fördelas lika mellan alla lag i Allsvenskan vad jag vet. Vet i alla fall tidigare år där Djurgår'n vunnit har ordförande berättat att att vinna ligan oftast gett ett minusresultat, om det är för spelarbonusar eller vad det är är jag för dåligt insatt i. Men varför skulle klubbar föredra att komma tvåa, trea när man får chansen att kvala in till de stora cuperna via ett SM Guld. Värdet att bara kvala in till Champions League ligger väl runt 40 miljoner, så det resonemanget köper inte jag.
Ska väl säga att jag är osäker på det jag säger och att jag kan ha helt fel men så har snacket varit inom DIF ivarjefall. Feldgrau aka. Oraklet kan säkert svara på det här bättre än vad jag kan.