Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Kim känns överlägsen med fötterna när bollen är i spel. Dahlin har grymt tillslag på liggande boll men i själva spelet känns han osäker, inte minst efter vad man sett i U21-EM och A-landslaget.
Ja, det kan hända att Dahlin är riktigt bra på liggande boll eller på utsparkar när han lugnt kan bestämma sig för hur han vill sparka ut bollen, där har du nog en poäng och kanske är det det som MFF:aren menar? Men jag värdesätter förmågan att under pressade situationer kunna hantera bollen med fötterna, eller att kunna sätta igång spelet med en riktigt snabb utspark*, högre än att aldrig slå bort en inspark.
När Blåvitt spelade som bäst, under våren 2009, med Bjärsmyr (som var riktigt säker med boll) och Sigurdsson som mittbackar sparkade Kim i princip aldrig några långa in-/utsparkar utan spelade konsekvent längs marken till någon av dem vilket gjorde att man kunde bygga upp spelet säkert utan att riskera att tappa boll vid nickduell. Men det byggde ju helt på att Kim kunde delta i spelet med fötterna och agera tredje mittback/libero. Saknar målvakten den biten känns det som en klen tröst att han i alla fall inte sparkar ut bollen över sidlinjen vid in-/utsparken.
* Jag såg Tyskland-Spanien på plats under U 21-EM i somras och det som imponerade allra mest på mig i den matchen var hur snabbt och med vilken skicklighet Manuel Neuer (målvakt i Schalke 04) satte igång spelet. Det handlade om allt från utkast till ohyggligt precisa utsparkar på 70 meter.
/feldgrau