2010-03-24, 22:54
Medlem
Mufc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=2532
Saleh utlånad till Syrianska, känns bra han behöver speltid och Syrianska satsar.

Mycket bra.. Hade hoppats på en försäljning men skönt iallafall.
Citera
2010-03-24, 23:47
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
har inte sett en allsvensk målvakt som är bättre med fötterna. Blir aldrig stressad, slår aldrig en inspark ut över sidlinjen och är precis lika bra med båda fötterna.

Som sagt såg Dahlin helt jävla urusel ut med fötterna av det man sett i U 21 och vinterturnén. Har inte heller direkt imponerats av hans spel med fötterna i Allsvenskan. Sen kan du inte ha sett speciellt mycket av Kim Christensen, där har du en målvakt som vågar ha bollen vid fötterna. Har väl lite att göra med att han spelade fotboll som utespelare fram till det att han var 18 också.

/feldgrau
Citera
2010-03-25, 00:16
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Som sagt såg Dahlin helt jävla urusel ut med fötterna av det man sett i U 21 och vinterturnén. Har inte heller direkt imponerats av hans spel med fötterna i Allsvenskan. Sen kan du inte ha sett speciellt mycket av Kim Christensen, där har du en målvakt som vågar ha bollen vid fötterna. Har väl lite att göra med att han spelade fotboll som utespelare fram till det att han var 18 också.

/feldgrau

Kim känns överlägsen med fötterna när bollen är i spel. Dahlin har grymt tillslag på liggande boll men i själva spelet känns han osäker, inte minst efter vad man sett i U21-EM och A-landslaget.
Citera
2010-03-25, 00:36
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Kim känns överlägsen med fötterna när bollen är i spel. Dahlin har grymt tillslag på liggande boll men i själva spelet känns han osäker, inte minst efter vad man sett i U21-EM och A-landslaget.

Ja, det kan hända att Dahlin är riktigt bra på liggande boll eller på utsparkar när han lugnt kan bestämma sig för hur han vill sparka ut bollen, där har du nog en poäng och kanske är det det som MFF:aren menar? Men jag värdesätter förmågan att under pressade situationer kunna hantera bollen med fötterna, eller att kunna sätta igång spelet med en riktigt snabb utspark*, högre än att aldrig slå bort en inspark.

När Blåvitt spelade som bäst, under våren 2009, med Bjärsmyr (som var riktigt säker med boll) och Sigurdsson som mittbackar sparkade Kim i princip aldrig några långa in-/utsparkar utan spelade konsekvent längs marken till någon av dem vilket gjorde att man kunde bygga upp spelet säkert utan att riskera att tappa boll vid nickduell. Men det byggde ju helt på att Kim kunde delta i spelet med fötterna och agera tredje mittback/libero. Saknar målvakten den biten känns det som en klen tröst att han i alla fall inte sparkar ut bollen över sidlinjen vid in-/utsparken.

* Jag såg Tyskland-Spanien på plats under U 21-EM i somras och det som imponerade allra mest på mig i den matchen var hur snabbt och med vilken skicklighet Manuel Neuer (målvakt i Schalke 04) satte igång spelet. Det handlade om allt från utkast till ohyggligt precisa utsparkar på 70 meter.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2010-03-25 kl. 00:39.
Citera
2010-03-25, 06:35
Medlem
klybans avatar
Kommer ihåg början på Wilnads karriär, han var en katastrof på fötterna.
Han är ingen superhjälte precis idag heller, men har visat det går lära sig.

Så kanske finns hopp för en del målisar
Citera
2010-03-25, 13:58
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ja, det kan hända att Dahlin är riktigt bra på liggande boll eller på utsparkar när han lugnt kan bestämma sig för hur han vill sparka ut bollen, där har du nog en poäng och kanske är det det som MFF:aren menar? Men jag värdesätter förmågan att under pressade situationer kunna hantera bollen med fötterna, eller att kunna sätta igång spelet med en riktigt snabb utspark*, högre än att aldrig slå bort en inspark.

/feldgrau

Nej, vi menar när han blir stressad av anfallare. Jag har aldrig sett honom fumla eller slå ut bollen över sidlinjen i MFF. Han är säker med båda fötterna, både i mottagningar och passningar. Att han aldrig verkar ha kontroll över sina fötter i landslagssammanhang är en annan femma.
Citera
2010-03-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Du såg aldrig januariturnén eller är du bara ironisk?

Det enda jag såg var att Dahlin en gång blev övermodig och gjorde ett stort misstag. Jag gör min bedömning från det jag sett honom i MFF-tröjan.
Citera
2010-03-25, 20:24
Medlem
jansdieters avatar
Det känns som att vi i Sverige har ganska bra målisar ändå. Vi skulle ju kunna skänka några till England i utbyte mot, tja.. Rooney?
Citera
2010-03-26, 12:55
Medlem
aficios avatar
Hittade en rolig grej på http://www.tv.nu/p/10032716001655tv4--p

Kalmar-Elfsborg. Allsvenskan.

Ett möte mellan två tidiga favoriter till SM-guldet. Två klubbar som snubblade ordentligt på premiären. Kalmar blev hånade av IFK och Elfsborg klarade bara av att spela oavgjort. Förloraren i kväll är i årets första officiella kris.

Vem skriver sånt här egentligen? Skulle Elfsborg vara nära en kris efter 6-0 senast?
Citera
2010-03-26, 13:01
Medlem
olllies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aficio
Vem skriver sånt här egentligen? Skulle Elfsborg vara nära en kris efter 6-0 senast?
Tv.nu är väl en fristående blogg bara. Säkert någon okunnig lekman som ligger bakom programbeskrivningarna.
Citera
2010-03-26, 13:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olllie
Tv.nu är väl en fristående blogg bara. Säkert någon okunnig lekman som ligger bakom programbeskrivningarna.
Det får vi verkligen hoppas, ens ta kris i munnen är lite lustigt redan nu.
Citera
2010-03-26, 17:51
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Jag förstår inte ens att du kan antyda att det är AIK:s fel. Inte alls faktiskt.
Ponera att din hyresvärd missköter vinden i ditt hyreshus vilket i sin tur leder till fukt- och mögelskador. Anser du då att det är delvis ditt fel eftersom du inte påtalade skadorna för din hyresvärd, som i det här fallet var mycket väl medveten om problemen, men inte valde att åtgärda det i tid?
Därför att det är AIK som står för arrangemanget och det är därför deras uppgift att se till att de har en spelbar plan, om nu hyresvärden inte gör något åt problemet får man antingen flytta eller se till att han åtgärdar problemet. Ex så nämner Pelle Svensson, MFF:s VD, i Laul Calling att de lagt ut 10 000 om dagen i en månad bara i elkostnader, ett ansvar fler klubbar borde ta (även om det kanske är lite lättare då de äger 25% av arenan).

Man hade kunnat ha överseende med problemet om det vore en engångsföreteelse, men eftersom Råsundas matta är dålig varje vår så funkar det inte att skylla på någon annan, varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in