2010-03-18, 13:47
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffen01
Jag förstår din tanke men personligen tycker jag att AIK inte har matrialet denna säsong att mata i bollar i boxen där förra säsongen Obolo härskade. Nu finns där bara Flavio där därför anser jag att det är bra att Bojan bryter in och kan hitta instick till Flavio som löper i djupet alternativt ut på kanten. Det är därför jag tror att Martin Mutumba startar istället för Kenny Pavey som högermittfältare då han också har lättare för att utmana eller leta instick som inte Pavey har tyvärr.

AIK kommer att falla i år på att man inte har en bollmottagare som kan låsa fast bollen eller kille som är bra på huvudet (se Obolo)

AIK borde ha ryckt i Alvaro Santos inför säsongen när man visste att Obolo stack. Där har AIK en som kan hålla i bollen, nicka samt göra mål. Rutinerad i Allsvenskan och klimatet för den delen också. Han är värd den lönen han vill ha i mitt tycke. Jag tror också att han gärna hade spelat i AIK samt få vara med i kvalet till CL där just sånna spelaretyper är viktiga.

Summa summarum: AIK´s anfallare har talangen och viljan men saknar rutinen och tyngden som kommer att krävas ett helt år i Allsvenskan samt CL kval.

Jo, Alvaro Santos är ju verkligen det optimala köpet med tanke på kostnad och ålder.
Det sägs att AIK nu har hittat sin brasse i Sao Paulo och att han ansluter så fort Eguren drar, dock är detta knappast en nyhet.
Citera
2010-03-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jo, Alvaro Santos är ju verkligen det optimala köpet med tanke på kostnad och ålder.
Det sägs att AIK nu har hittat sin brasse i Sao Paulo och att han ansluter så fort Eguren drar, dock är detta knappast en nyhet.

Jag vet inte ifall du var ironisk angående Alvaro Santos men jag tycker att det hade varit en klockren spelare att låna resten av säsongen. Att AIK drar hit en ny brasse när Eguren drar tycker jag är att spela väldigt högt. Man tar hit en helt oprövad brasse som ska fylla skorna på Obolo. Fast att AIK har scoutat bra innan så känns ändå det väldigt riskfyllt att spela CL kval med Flavio och en obeprövad brasse i anfallet när motståndet hårdnar till. Pontus Engblom och Miran Burgic i all ära men men helt allvarligt? Där hade Alvaro Santos varit bra både med sin rutin ifrån tidigare CL (Helsingborg) samt sina resa ute i Europa.

Eguren måste vara ett av dom mer tveksamma köpen i Allsvenskan i modern tid. Om AIK har nåt som är bäst i Allsvenskan så är det Dulee Johnson och Jorge Ortiz som innemittfältare. inför säsongen fattades man en mittback som skulle fylla Hooiveld skor samt en anfallare som skulle fylla Obolos skor.
En ny målvakt med större rutin hade jag också sett. Ni som följer AIK vet hur dåligt Manooija är med sina fötter. Kanppt en passning går rätt.

Stahre och Björn har mycket att jobba på inför CL kvalet.
Citera
2010-03-18, 14:11
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-

Dessutom besitter han fortfarande en femton kilos övervikt med dubbelhaka på det.
Nej satsa ungt och nytt.
Citera
2010-03-18, 14:19
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Jag vet inte ifall du var ironisk angående Alvaro Santos men jag tycker att det hade varit en klockren spelare att låna resten av säsongen. Att AIK drar hit en ny brasse när Eguren drar tycker jag är att spela väldigt högt. Man tar hit en helt oprövad brasse som ska fylla skorna på Obolo. Fast att AIK har scoutat bra innan så känns ändå det väldigt riskfyllt att spela CL kval med Flavio och en obeprövad brasse i anfallet när motståndet hårdnar till. Pontus Engblom och Miran Burgic i all ära men men helt allvarligt? Där hade Alvaro Santos varit bra både med sin rutin ifrån tidigare CL (Helsingborg) samt sina resa ute i Europa.

Eguren måste vara ett av dom mer tveksamma köpen i Allsvenskan i modern tid. Om AIK har nåt som är bäst i Allsvenskan så är det Dulee Johnson och Jorge Ortiz som innemittfältare. inför säsongen fattades man en mittback som skulle fylla Hooiveld skor samt en anfallare som skulle fylla Obolos skor.
En ny målvakt med större rutin hade jag också sett. Ni som följer AIK vet hur dåligt Manooija är med sina fötter. Kanppt en passning går rätt.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. I mina ögon är det bara en spelare som behöver ersättas och det är Obolo. Maanoja är en jäkligt duktig målvakt, om än dålig på fötterna efter benbrottet förra året. Atta har ersatt Jos på ett grymt sätt och överglänst Pertan i försvaret den här säsongen. Förlusten av Jonsson var från början inte så tung men jag gillar inte att det inte är helt bestämt vem som ska spela högerback.

Alvaro Santos hade jag inte tyckt varit en bra värvning. För gammal, för dyr och skulle knappast kunna spela lika många matcher och jobba lika hårt i dessa som Ivan kunde (måhända är Ivan ett unikum). Brassen som är på väg in har scoutats sedan i höstas, om inte längre, och där tror jag Björn vet vad han får om han köper honom. Vad jag vet rör det sig om en relativt ung brasse (under 25) som också ska vara lite större och bättre i luften, alltså inte en ny Flavio.

Jag tycker att det är för tidigt att säga att Eguren är en dålig värvning. Det rör sig trots allt om ett lån av en tidigare ordinarie la liga-spelare som inte har någon jättehög lön och där den totala kostnaden kommer sjunka avsevärt om han får spela VM. Ge honom ett par matcher till så att han får komma in i det lite mer.

Dock har du ju rätt i att det centrala är vår starkaste lagdelen redan sen tidigare och att det egentligen inte behövde förstärkas. Men Eguren lånades till stor del för att kunna tomrummet efter Ivan i luftspelet. Jag trots allt lite anledningar till positionera om p.g.a. Egurens inträde i laget. Även om man inte ska ändra spelsystem i det här skedet hade det varit intressant att se en 4-3-3-uppställning enligt följande:
-------------Maanoja-----------------
----Lorentzson--Atta--Pertan--Nisse--
----Eguren---Ortiz---Dulee/Bojan-----
--Mutumba---Engblom/Burgic---Flavio---
Citera
2010-03-18, 14:20
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:

Tur inte du är sportchef iaf. För det första Eguren är ingen köp utan ett lån och med tanke på hans grundkvalité så fick man hit honom riktigt billigt. Dessutom har han spelat 2 matcher så tagga ned med att utnämna honom till en flopp innan vi har summerat hans tid i klubben.

Faktum är fortfarande att Santos inte är vad han en gång var även fast han kan glimmra till emellanåt. Du har ju uppenbarligen ingen koll på Maanoja han tog för fan på egen hand Finlands u21 till EM-slutspelet i Sverige. Att han hittills varit dålig med fötterna har ju sin förklaring i hans tidigare benbrott kan ta lite tid innan han hittat känslan i dem. Finns ingen anledning till oro på målvaktsidan dessutom har vi hållit nollan i de 2 tävlingsmatcher vi spelat. Så försvaret och målvaktsidan känns inte som den svaga länken för tillfället. Dessutom säger inte en premiär ett skit och det vet alla som gått på de senaste årtiondets premiärer. I stort sett alla har ju sett ut som de mot Mjällby och slutat oavgjort.

En viss förklaring ligger nog i underlaget, alla som såg matchen inser nog hur svårt det är för ett bollskickligt lag att spela på sådant underlag. Sen att vi utöver det gjorde en blek insats är ju en annan sak men som sagt PREMIÄR!! Tolka mönster kan man gotta med sig efter omgång 5 som tidigast.
Citera
2010-03-18, 14:25
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. I mina ögon är det bara en spelare som behöver ersättas och det är Obolo. Maanoja är en jäkligt duktig målvakt, om än dålig på fötterna efter benbrottet förra året. Atta har ersatt Jos på ett grymt sätt och överglänst Pertan i försvaret den här säsongen. Förlusten av Jonsson var från början inte så tung men jag gillar inte att det inte är helt bestämt vem som ska spela högerback.

Alvaro Santos hade jag inte tyckt varit en bra värvning. För gammal, för dyr och skulle knappast kunna spela lika många matcher och jobba lika hårt i dessa som Ivan kunde (måhända är Ivan ett unikum). Brassen som är på väg in har scoutats sedan i höstas, om inte längre, och där tror jag Björn vet vad han får om han köper honom. Vad jag vet rör det sig om en relativt ung brasse (under 25) som också ska vara lite större och bättre i luften, alltså inte en ny Flavio.

Jag tycker att det är för tidigt att säga att Eguren är en dålig värvning. Det rör sig trots allt om ett lån av en tidigare ordinarie la liga-spelare som inte har någon jättehög lön och där den totala kostnaden kommer sjunka avsevärt om han får spela VM. Ge honom ett par matcher till så att han får komma in i det lite mer.

Dock har du ju rätt i att det centrala är vår starkaste lagdelen redan sen tidigare och att det egentligen inte behövde förstärkas. Men Eguren lånades till stor del för att kunna tomrummet efter Ivan i luftspelet. Jag trots allt lite anledningar till positionera om p.g.a. Egurens inträde i laget. Även om man inte ska ändra spelsystem i det här skedet hade det varit intressant att se en 4-3-3-uppställning enligt följande:
-------------Maanoja-----------------
----Lorentzson--Atta--Pertan--Nisse--
----Eguren---Ortiz---Dulee/Bojan-----
--Mutumba---Engblom/Burgic---Flavio---

Skönt att fler tycker som jag.

Ang. uppställningen så håller jag med om försvaret där jag gärna ser Lorentzson nästa match.
Men Dulle är väl skadad och jag tycker inte man ska överge ett 4-4-2 dels för att behålla hotet från kanterna. Mot BP vill jag se Pavey på mittfältet underlaget passa inte en som M9 ett skit det såg man i senaste matchen. Sen ser jag gärna Eguren från start på innermittfältet istället för Tjerna.
På topp Flavio sen antingen Burgic/Engblom.
Citera
2010-03-18, 14:27
Medlem
Viking-s avatar
Citat:

Jag var faktiskt ironisk, ÖIS har vart tydliga med att man inte lånar ut Santos, och han skulle vara alltför dyr för att köpas. Att köpa en oprövad brasse är alltid en risk, men har man lite tur kan man få en klasspelare som går att sälja vidare för en fin summa några år senare.
För övrigt har Atta helt klart startat säsongen bättre än Jos gjorde förra året.
Citera
2010-03-18, 14:37
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Skönt att fler tycker som jag.

Ang. uppställningen så håller jag med om försvaret där jag gärna ser Lorentzson nästa match.
Men Dulle är väl skadad och jag tycker inte man ska överge ett 4-4-2 dels för att behålla hotet från kanterna. Mot BP vill jag se Pavey på mittfältet underlaget passa inte en som M9 ett skit det såg man i senaste matchen. Sen ser jag gärna Eguren från start på innermittfältet istället för Tjerna.
På topp Flavio sen antingen Burgic/Engblom.
Håller helt med om Lorentzson, vi behöver den typen av bollskicklighet på högerbacken så att vi kan fylla på ordentligt, han har dessutom riktigt bra instick. 4-3-3-uppställningen var mest en alternativ tanke som hade varit kul att se, tror att det hade passat oss bra att han kantspelarna längre upp i banan. Mutumba är t.ex. som farligast när han får vara rättvänd med bollen några meter utanför straffområdet. Vi bör ju så klart fortsätta med 4-4-2-uppställningen mot BP.

Håller också med om att Eguren bör få starta centralt på mitten tillsammans med Ortiz och att vi ska spela med två renodlade anfallare. Finns ingen anledning att fega med tre centrala mittfältare mot BP på Råsunda. I en sån match måste vi våga anfalla och ta kommando över matchen från första minut.

Även om jag är ruskigt imponerad av Engblom hittills så ser jag gärna Miran från start mot BP. Anledningen till det är att jag tror att BP kommer sjunka med sin backlinje och då får vi chansen att mata bollar in i boxen.

Hursomhelst längtar jag tills att planerna blir bra igen och att vi får tillbaka skadade spelare. Ett mittfält med Ortiz, Dulee, Özkan och Bojan/Mutumba är ju en våt dröm. Det är helt sjukt vilka bollskickliga mittfältare vi har. Hoppas även på att Walker kan få ett litet genombrott i år. Killen har grymt bra passningsspel och kan sätta fina djupledspassningar mot lag som trycker upp backlinjen.
Citera
2010-03-18, 14:49
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Hursomhelst längtar jag tills att planerna blir bra igen och att vi får tillbaka skadade spelare. Ett mittfält med Ortiz, Dulee, Özkan och Bojan/Mutumba är ju en våt dröm. Det är helt sjukt vilka bollskickliga mittfältare vi har. Hoppas även på att Walker kan få ett litet genombrott i år. Killen har grymt bra passningsspel och kan sätta fina djupledspassningar mot lag som trycker upp backlinjen.
Är det inte lite naivt att tro att Özkan ska kunna spela regelbundet? Har han ens spelat tio 90-minuters matcher sen han kom?
Citera
2010-03-18, 14:55
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Är det inte lite naivt att tro att Özkan ska kunna spela regelbundet? Har han ens spelat tio 90-minuters matcher sen han kom?
Det är som sagt lite av en dröm att han ska bli helt frisk. Den senaste operationen hoppas jag dock ska lösa mycket av hans problem. Han opererade någon nerv i magen tror jag som tydligen har orsakat en del av hans problem med låren och ljumskarna. Vad jag vet var han inte skadad när operationen genomfördes (jag kan ha fel här) och han var med i truppen de sista omgångarna. Hursomhelst är han ett grymt tillskott när han väl är frisk.
Citera
2010-03-18, 14:57
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Håller helt med om Lorentzson, vi behöver den typen av bollskicklighet på högerbacken så att vi kan fylla på ordentligt, han har dessutom riktigt bra instick. 4-3-3-uppställningen var mest en alternativ tanke som hade varit kul att se, tror att det hade passat oss bra att han kantspelarna längre upp i banan. Mutumba är t.ex. som farligast när han får vara rättvänd med bollen några meter utanför straffområdet. Vi bör ju så klart fortsätta med 4-4-2-uppställningen mot BP.

Håller också med om att Eguren bör få starta centralt på mitten tillsammans med Ortiz och att vi ska spela med två renodlade anfallare. Finns ingen anledning att fega med tre centrala mittfältare mot BP på Råsunda. I en sån match måste vi våga anfalla och ta kommando över matchen från första minut.

Även om jag är ruskigt imponerad av Engblom hittills så ser jag gärna Miran från start mot BP. Anledningen till det är att jag tror att BP kommer sjunka med sin backlinje och då får vi chansen att mata bollar in i boxen.

Som det ser ut i dagsläget tror jag Engblom går före Burgic i Stahres bok. Det är lite komplext för Burgic då hans kontrakt går ut i sommar och han har en tung skadehistorik. Han har även en rätt hög lön, risken är ju att om man satsar på honom och det faller väl ut så går han som bossman. Faller det inte väl ut och han inte lyckas har han troligen "snott" speltid från Engblom som är en stor talang. jag själv gillar Burgic främst för att man tydligt sett hans känsla för mål när han varit skadefri vilket dessvärre varit på tok för sällan. Men eftersom kontraktet nu går ut i sommar och man från AIK:s sida knappast är intresserade av en förlängning i dagsläget ser jag nog hellre Engblom få chansen. Inte sagt att Burgic ska petas helt men jag hoppas Engblom går före. Tror dock Stahre och Wesström har full koll på hur de ska matcha laget så ingen större vits att spekulera. Bästa spelaren som gynnar laget mest ska spela.

Jag tror Walker kommer bli utlånad till Väsby under våren, såg att han var uppskriven i truppen mot Syrianska och även Backman. Han behöver få speltid och Väsby är ett utmärkt sätt att få det. Özkan hoppas jag verkligen kan hålla sig skadefri säsongen ut för han är verkligen en klassspelare när han är hel. Hans skott och teknik är stora hot för alla försvar. Dulle saknas det märktes i senaste matchen även om Tjerna gör ett stabilt jobb på mitten så är Dulle en klass bättre vad gäller bollbehandling och spelförståelse.

Jag tycker laget ser hyperintressant ut fortfarande och det jag varit mest rädd för är hur Atta skulle fungera i försvaret men han har i de två senaste matcherna spelat väldigt bra. Flavio visade mot Göteborg vad han kan så nu gäller bara för laget att komma i form och att gräsplanernas skick förbättras.
Citera
2010-03-18, 15:00
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Det är som sagt lite av en dröm att han ska bli helt frisk. Den senaste operationen hoppas jag dock ska lösa mycket av hans problem. Han opererade någon nerv i magen tror jag som tydligen har orsakat en del av hans problem med låren och ljumskarna. Vad jag vet var han inte skadad när operationen genomfördes (jag kan ha fel här) och han var med i truppen de sista omgångarna. Hursomhelst är han ett grymt tillskott när han väl är frisk.

Ja han hade besvär med en nerv i magen som ska ha hämnat honom rejält. Som tur är det ju inte ljumskarna/baksida låren som har krånglat denna gång. Sen har jag dock inte hört/läst huruvida denna operation ska lösa de andra problemen. jag uppfattade det här som något orelaterad till tidigare besvär utan detta var någon som han haft problem med utöver det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in