Citat:
Ursprungligen postat av biffen01
Jag vet inte ifall du var ironisk angående Alvaro Santos men jag tycker att det hade varit en klockren spelare att låna resten av säsongen. Att AIK drar hit en ny brasse när Eguren drar tycker jag är att spela väldigt högt. Man tar hit en helt oprövad brasse som ska fylla skorna på Obolo. Fast att AIK har scoutat bra innan så känns ändå det väldigt riskfyllt att spela CL kval med Flavio och en obeprövad brasse i anfallet när motståndet hårdnar till. Pontus Engblom och Miran Burgic i all ära men men helt allvarligt? Där hade Alvaro Santos varit bra både med sin rutin ifrån tidigare CL (Helsingborg) samt sina resa ute i Europa.
Eguren måste vara ett av dom mer tveksamma köpen i Allsvenskan i modern tid. Om AIK har nåt som är bäst i Allsvenskan så är det Dulee Johnson och Jorge Ortiz som innemittfältare. inför säsongen fattades man en mittback som skulle fylla Hooiveld skor samt en anfallare som skulle fylla Obolos skor.
En ny målvakt med större rutin hade jag också sett. Ni som följer AIK vet hur dåligt Manooija är med sina fötter. Kanppt en passning går rätt.
Stahre och Björn har mycket att jobba på inför CL kvalet.
Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. I mina ögon är det bara en spelare som behöver ersättas och det är Obolo. Maanoja är en jäkligt duktig målvakt, om än dålig på fötterna efter benbrottet förra året. Atta har ersatt Jos på ett grymt sätt och överglänst Pertan i försvaret den här säsongen. Förlusten av Jonsson var från början inte så tung men jag gillar inte att det inte är helt bestämt vem som ska spela högerback.
Alvaro Santos hade jag inte tyckt varit en bra värvning. För gammal, för dyr och skulle knappast kunna spela lika många matcher och jobba lika hårt i dessa som Ivan kunde (måhända är Ivan ett unikum). Brassen som är på väg in har scoutats sedan i höstas, om inte längre, och där tror jag Björn vet vad han får om han köper honom. Vad jag vet rör det sig om en relativt ung brasse (under 25) som också ska vara lite större och bättre i luften, alltså inte en ny Flavio.
Jag tycker att det är för tidigt att säga att Eguren är en dålig värvning. Det rör sig trots allt om ett lån av en tidigare ordinarie la liga-spelare som inte har någon jättehög lön och där den totala kostnaden kommer sjunka avsevärt om han får spela VM. Ge honom ett par matcher till så att han får komma in i det lite mer.
Dock har du ju rätt i att det centrala är vår starkaste lagdelen redan sen tidigare och att det egentligen inte behövde förstärkas. Men Eguren lånades till stor del för att kunna tomrummet efter Ivan i luftspelet. Jag trots allt lite anledningar till positionera om p.g.a. Egurens inträde i laget. Även om man inte ska ändra spelsystem i det här skedet hade det varit intressant att se en 4-3-3-uppställning enligt följande:
-------------Maanoja-----------------
----Lorentzson--Atta--Pertan--Nisse--
----Eguren---Ortiz---Dulee/Bojan-----
--Mutumba---Engblom/Burgic---Flavio---