Citat:
Jag finner det onekligen väldigt märkligt när du väljer att ta en selektiv period för att få Zlatans siffror från utslagsmatcher i CL att se bra ut. Och varför prata om poäng när du tidigare tog upp detta?
Hur som haver, svenskens målsnitt ser betydligt smickrande ut om man tar hänsyn till att han endast gjort 7 ynka mål i utslagsmatcher under sina 12 år i turneringen. Väldigt uselt från någon som under åtskilliga år har betraktats som en av världens allra främsta spelare och inte minst spelat för några av Europas bästa klubbar...
Hur som haver, svenskens målsnitt ser betydligt smickrande ut om man tar hänsyn till att han endast gjort 7 ynka mål i utslagsmatcher under sina 12 år i turneringen. Väldigt uselt från någon som under åtskilliga år har betraktats som en av världens allra främsta spelare och inte minst spelat för några av Europas bästa klubbar...
Det är en ganska vettig avgränsning. Dels infaller det med klubbytet till Barca, dels infaller det med att han först efter skytteligavinsten med Inter gick över till att bli en mer utpräglad målskytt.
Sedan har jag inga problem med att skriva att Zlatan pre-Barca var dålig i CL. Men det var samtidigt en period då Zlatan inte var i sin prime, dels hade han en annan, mer tillbakadragen, roll. Att du då finner min avgränsning märklig är märkligt i sig. Problemet blir när man fortsätter prata om Zlatans svaghet i utslagsmatcher när det är något som har sin bäring väldigt långt tillbaka i hans karriär. Därför är en avgränsning vettig. En nyansering.
Återigen, i vilka andra sammanhang riktas kritik mot en spelare för vad den gjorde för 7-8 år sen? Det finns ju få, om ens någon bortom Messi och CR7, som har hållit en konstans hög nivå. Det gör att faktumet att Zlatan spelat CL-fotboll så länge, att han haft så många år i toppfotbollen, blir något negativt för dig och andra. Det är ganska magstarkt.