2015-10-25, 15:16
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Zlatan har genomgående under sin karriär varit ojämn. Han var aldrig en vass målskytt förrän han blomstrade under Mourinho den där säsongen 2009 då han också var som bäst. Vid en ålder av 28. Dessutom får du läsa om mina inlägg. Har aldrig påstått att han har vikt ner sig i ALLA avgörande lägen. Jag resonerar om att hans psyke är svagt i CL och att det är där någonting går snett.

Att vara bra i enstaka matcher eller i ligalunken är inte samma sak som att vara bra i utslagsmatcher. Jag vet inte vad du anser som ett högt poängsnitt men Zlatans statistik är faktiskt ganska så katastrofal i sena CL-sammanhang.

Denna jämförelse gjordes 2013 men jag kan tänka mig att skillnaden är ännu större, och tyvärr inte i Zlatans favör idag.

Messi: 65 mål på 82 matcher => 0,79 mål/match
CR: 58 mål på 96 matcher => 0,60 mål/match
Zlatan: 39 mål på 100 matcher => 0,39 mål/match

Mål på vårkanten i CL:
Messi = 29 mål, på 23 dubbelmöten + 3 finalmatcher: 49 MÖJLIGA matcher
CR = 26 mål, på 21 dubbelmöten + 2 finalmatcher: 44 MÖJLIGA matcher
Zlatan = 5 mål, på 16 dubbelmöten + 4 vårmatcher: 36 MÖJLIGA matcher

Antal returmatchmål i slutspelet
Messi = 19 mål, på 23 MÖJLIGA returmatcher
CR = 18 mål, på 21 MÖJLIGA returmatcher
Zlatan = 0 mål, på 16 MÖJLIGA returmatcher (han missade ju Valencia-returen den våren)

Antal returmatchmål i semifinaler
Messi = 0 mål, på 7 MÖJLIGA semifinalreturer
CR = 4 mål, på 6 MÖJLIGA semifinalreturer
Zlatan = 0 mål, på 1 MÖJLIG semifinalretur

Notera här att…
1, Zlatan har aldrig gjort ett mål i en returmatch i slutspelet.
2, Zlatans personbästa är att näta i första matchen i en kvartsfinal. Messi och Ronaldo har båda nätat i finaler.
3, Messi är förvånansvärt dålig på att näta i semifinalfasen: “bara” 2 mål och aldrig i en semifinalretur.
4, Ronaldo är ensam (i denna trio) att ha nätat i CL:s alla speldagar. Om vi ser till nuvarande konstruktion med gruppspel och slutspel.
5, Ronaldo är ensam om att öka målskörden i alla returfaser (åttondel-retur, kvarts-retur och semi-retur).
6, Ronaldo har nätat mest i sista gruppspelsdagen.

Zlatan HAR ett svagt matchpsyke, annars hade han inte varit så osynlig i CL-sammanhang som han faktiskt är. Han har varit helt osynlig i ett par direkt avgörande matcher. Han var rent usel i landslaget innan Hamrén tillträdde och gjorde dessutom en slät figur i EM 2012. Jag orkar inte googla men han har även varit svag i direkt avgörande matcher i ligan/cupen, som på något heligt sätt förbises av dig.

Så mycket skit i det här inlägget. Du har inte ens all fakta rätt. Inte heller har du uppdaterad fakta. Dessutom helt tvetydiga analyser. Jag skriver mer om 90 minuter.
Citera
2015-10-25, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
20 utslagsmatcher spelade sedan 2010.

7 mål och 6 assist.

Nedvikning?

Nu ska jag se på fotboll. Du får alla källor, alla siffror, alla matcher, alla minuter, all vettig analys - när jag sett färdigt eftermiddagsmtacherna i Serie A.

På återseenden, herr historeförfalskare.

0.35 mål per match i direkt avgörande matcher imponerar inte. Skulle vara intressant att se hans statistik i PSG, siffran ligger betydligt lägre jämfört med hans Milan-period trots att han spelar med världsspelare på varje position.

EDIT: 26 matcher i CL sedan hans ankomst till PSG 2012. Totalt 15 mål och 8 assist. Endast 3 mål+2assist i utslagsmatcherna som totalt ligger på 7 matcher. Dessutom endast gjort mål i två av dessa utslagsmatcher(!). Assisterat i två av matcherna. Ett väldigt svagt facit med tanke på att han spelar i PSG som ligger i nivå med Bayern, Barcelona och Real Madrid. Jag förstår inte hur detta INTE talat för att han är en CL-flopp även när han spelar i en överlägsen omgivning?
Senast redigerad av filous 2015-10-25 kl. 15:37.
Citera
2015-10-25, 17:54
Medlem
anteri17s avatar
Nu är ju du bevisat lågbegåvad gällande logiska kunskaper, så jag ska försöka att inte vara allt för raljerande.

Först en utveckling från mitt inlägg:

Sedan 2010 har Zlatan spelat i 20 utslagsmatcher i CL. Du ser faktan i spoilern nedan.

Barca: 3+1, 314 minuter. Poäng per 79:e minut.
Milan: 1+3, 450 minuter. Poäng per 113:e minut.
PSG: 3+2, 708 minuter. Poäng per 142:a minut.

Totalt: 7+6, 1472 minuter. Poäng per 113:e minut.

Kort analys. I Barca gjorde Zlatan det mycket bra fram till Inter-matchen. Det var förvisso ett säsongsdefinierande dubbelmöte, men likväl kan man knappast lasta Ibra för det nederlaget. Barca blev totalt nedstängda utifrån taktiska manövrar från Mou. Varken Messi, Zlatan eller Xavi kan lastas för en sån förlust.
I Milan var han bra, mycket bra, förutom dubbelmötet med Spurs. Han var bra i mötena med Barca, samt dödade Arsenal på egen hand. Det är ett bra facit i ett Milan som verkligen inte var en titelaspirant.
I PSG inledde han bra. Han bar laget mot Barca, men det räckte inte. Han dödade Leverkusen på egen hand. Efter det blev han skadad mot Chelsea, en match där han spelmässigt var bra innan dess. Året efter kammade han noll mot Chelsea, innan han blev utvisad tidigt i returmötet. Väl mot Barca inget bra spel alls.

Från 2010 fram till förra säsongen var Zlatan i sin peak. Och då hade han också ett fullt rimligt facit i utslagsmatcher även sett till att han då var en topp-10-spelare i världen.

Märk väl att det bara är motstånd från de fyra vassaste ligorna Zlatan har ställts för. Aldrig har han fått något pissgäng under berörd period. Det är något att ha i åtanke.

Vill man göra ytterligare en distinktion över Zlatans CL-mässiga peak (2010-2014) så får man dessa siffror: Poäng per 97:e minut. Om det är CL-flopp, så är det din definition som är jättesned.
Citera
2015-10-25, 18:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Zlatan har genomgående under sin karriär varit ojämn. Han var aldrig en vass målskytt förrän han blomstrade under Mourinho den där säsongen 2009 då han också var som bäst. Vid en ålder av 28. Dessutom får du läsa om mina inlägg. Har aldrig påstått att han har vikt ner sig i ALLA avgörande lägen. Jag resonerar om att hans psyke är svagt i CL och att det är där någonting går snett.

Att vara bra i enstaka matcher eller i ligalunken är inte samma sak som att vara bra i utslagsmatcher. Jag vet inte vad du anser som ett högt poängsnitt men Zlatans statistik är faktiskt ganska så katastrofal i sena CL-sammanhang.

Denna jämförelse gjordes 2013 men jag kan tänka mig att skillnaden är ännu större, och tyvärr inte i Zlatans favör idag.

Messi: 65 mål på 82 matcher => 0,79 mål/match
CR: 58 mål på 96 matcher => 0,60 mål/match
Zlatan: 39 mål på 100 matcher => 0,39 mål/match

Mål på vårkanten i CL:
Messi = 29 mål, på 23 dubbelmöten + 3 finalmatcher: 49 MÖJLIGA matcher
CR = 26 mål, på 21 dubbelmöten + 2 finalmatcher: 44 MÖJLIGA matcher
Zlatan = 5 mål, på 16 dubbelmöten + 4 vårmatcher: 36 MÖJLIGA matcher

Antal returmatchmål i slutspelet
Messi = 19 mål, på 23 MÖJLIGA returmatcher
CR = 18 mål, på 21 MÖJLIGA returmatcher
Zlatan = 0 mål, på 16 MÖJLIGA returmatcher (han missade ju Valencia-returen den våren)

Antal returmatchmål i semifinaler
Messi = 0 mål, på 7 MÖJLIGA semifinalreturer
CR = 4 mål, på 6 MÖJLIGA semifinalreturer
Zlatan = 0 mål, på 1 MÖJLIG semifinalretur

Notera här att…
1, Zlatan har aldrig gjort ett mål i en returmatch i slutspelet.
2, Zlatans personbästa är att näta i första matchen i en kvartsfinal. Messi och Ronaldo har båda nätat i finaler.
3, Messi är förvånansvärt dålig på att näta i semifinalfasen: “bara” 2 mål och aldrig i en semifinalretur.
4, Ronaldo är ensam (i denna trio) att ha nätat i CL:s alla speldagar. Om vi ser till nuvarande konstruktion med gruppspel och slutspel.
5, Ronaldo är ensam om att öka målskörden i alla returfaser (åttondel-retur, kvarts-retur och semi-retur).
6, Ronaldo har nätat mest i sista gruppspelsdagen.

Zlatan HAR ett svagt matchpsyke, annars hade han inte varit så osynlig i CL-sammanhang som han faktiskt är. Han har varit helt osynlig i ett par direkt avgörande matcher. Han var rent usel i landslaget innan Hamrén tillträdde och gjorde dessutom en slät figur i EM 2012. Jag orkar inte googla men han har även varit svag i direkt avgörande matcher i ligan/cupen, som på något heligt sätt förbises av dig.

Kontentan av min diskussion är att han är en flopp i CL vilket hela tiden ifrågasätts. Han är en flopp därför att han, som en av världens bästa fotbollspelare, möjligen någonsin enligt vissa, aldrig gjort ett starkt avtryck i den klubbturnering där Europas nuvarande bästa klubblag ställs mot varandra.

Zlatan har blivit en vass målskytt med åren. Trots denna sena utveckling innehar han en hel del målmässiga rekord, samt är i toppen av många målligor. Det är snarare en bedrift än någon nackdel. Din logik, etc...

Zlatans statistik är inte särskilt katastrofal. Se tidigare uppgifter.

Varför ens jämföra med Ronaldo och Messi? Jämför med Aguero, Rooney, Cavani, etc. Ingen hävdar att Zlatan över tid varit bättre än Ronaldo och Messi.

Din fakta är ouppdaterad. Lite mer får du anstränga dig, din lata stackare. Alla mina siffror har jag tagit fram själv, genom att gå igenom match för match. Så jävla jobbigt är det inte. Mycket ohederligt blir det också när du själv hänvisar till målstatistik som innefattar de år då Zlatan inte var en utpräglad målskytt. Det sistnämnda erkänner du själv.

Väger returmatcher tyngre än de första matcherna. Säg mig, är inte målen lika mycket värda? Är ration av värdet på returmål kontra förstamatchsmål 2:1?

Återigen logiskt att spela fler semifinaler för Barca, United och Real - än för mestadels Milan och PSG. Din logik, etc...

Igen, Ronaldo och Messi är irrelevanta. Vem driver ens tesen om att Zlatan över tid skulle vara bättre än dessa?

Zlatan är inte osynlig. Jag har inte missat hans tretton poäng i utslagsmatcher över 5 år.

Usel i landslaget? Du slår rekord i konstiga uttalanden. Han var inte lika bra under Lasse som under Hamrén, men dina definitioner av uselhet och flopp är tämligen absurda.

Zlatan var med i EM-laget 2012. Han gjorde öppningsmålet i öppningsmatchen. Han gjorde turneringens mål mot Frankrike, om än att Sverige var utslaget.
I EM 2008 så gjorde Zlatan mål mot regerande mästaren Grekland, samt det årets EM-vinnare Spanien. Sämst när det gäller sa du. Din logik, etc...

Du orkar inte googla. Du är inte bara dum, ologisk och har alldeles säregna definitioner - du är också lat. En inte alltför passande kombo av negerande egenskaper.

Nåväl. Nu har ju Zlatan gjort en jävla massa mål i CL =att sätta avtryck.
En jävla massa assist =att sätta avtryck.
Faktiskt gjort en del tydliga avtryck i CL-slutspel =att sätta avtryck.

Jag kommer inom sinom tid gå igenom liknande statistik för mer relevanta utmanare till Zlatan. Spelare som Aguero, Rooney, Cavani, Tevez och Benzema. Det ger en bättre bild av Zlatans CL-slutspelsprestationer än att totalt verklighetsfrånvänt jämföra med Ronaldo och Messi.
Senast redigerad av anteri17 2015-10-25 kl. 18:15.
Citera
2015-10-25, 20:47
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Zlatan har blivit en vass målskytt med åren. Trots denna sena utveckling innehar han en hel del målmässiga rekord, samt är i toppen av många målligor. Det är snarare en bedrift än någon nackdel. Din logik, etc...

Zlatans statistik är inte särskilt katastrofal. Se tidigare uppgifter.

Varför ens jämföra med Ronaldo och Messi? Jämför med Aguero, Rooney, Cavani, etc. Ingen hävdar att Zlatan över tid varit bättre än Ronaldo och Messi.

Din fakta är ouppdaterad. Lite mer får du anstränga dig, din lata stackare. Alla mina siffror har jag tagit fram själv, genom att gå igenom match för match. Så jävla jobbigt är det inte. Mycket ohederligt blir det också när du själv hänvisar till målstatistik som innefattar de år då Zlatan inte var en utpräglad målskytt. Det sistnämnda erkänner du själv.

Väger returmatcher tyngre än de första matcherna. Säg mig, är inte målen lika mycket värda? Är ration av värdet på returmål kontra förstamatchsmål 2:1?

Återigen logiskt att spela fler semifinaler för Barca, United och Real - än för mestadels Milan och PSG. Din logik, etc...

Igen, Ronaldo och Messi är irrelevanta. Vem driver ens tesen om att Zlatan över tid skulle vara bättre än dessa?

Zlatan är inte osynlig. Jag har inte missat hans tretton poäng i utslagsmatcher över 5 år.

Usel i landslaget? Du slår rekord i konstiga uttalanden. Han var inte lika bra under Lasse som under Hamrén, men dina definitioner av uselhet och flopp är tämligen absurda.

Zlatan var med i EM-laget 2012. Han gjorde öppningsmålet i öppningsmatchen. Han gjorde turneringens mål mot Frankrike, om än att Sverige var utslaget.
I EM 2008 så gjorde Zlatan mål mot regerande mästaren Grekland, samt det årets EM-vinnare Spanien. Sämst när det gäller sa du. Din logik, etc...

Du orkar inte googla. Du är inte bara dum, ologisk och har alldeles säregna definitioner - du är också lat. En inte alltför passande kombo av negerande egenskaper.

Nåväl. Nu har ju Zlatan gjort en jävla massa mål i CL =att sätta avtryck.
En jävla massa assist =att sätta avtryck.
Faktiskt gjort en del tydliga avtryck i CL-slutspel =att sätta avtryck.

Jag kommer inom sinom tid gå igenom liknande statistik för mer relevanta utmanare till Zlatan. Spelare som Aguero, Rooney, Cavani, Tevez och Benzema. Det ger en bättre bild av Zlatans CL-slutspelsprestationer än att totalt verklighetsfrånvänt jämföra med Ronaldo och Messi.

Zlatan har väl presterat bättre i landslaget än vad Ronaldo har gjort? Jag tror inte att jag har sett Ronaldo spela bra mot ett enda topplandslag nån gång, förutom mot det totalt usla Holland i EM 2012. Zlatan har - med sämre medspelare - både presterat bättre mot toppmotstånd och gjort fler mål på mindre matcher.
Citera
2015-10-25, 23:41
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Kort svar till Anteri, det de flesta klagar på är att folk säger att Z är bland de bästa i världen, att Z har bra statistik om man jämför med spelare i hans klass är ju självklart och visar att han visst är avgörande men inte tillräckligt för att vara en av de 3 bästa i världen.

Fint att Z och Cavani ger varandra varsitt väldigt enkelt mål och firar med varandra, får hoppas de lyckas bra i cl i år även om det inte såg så bra ut mot ett skadedrabbat Real på hemmaplan. Minst semi ska de nå, är väl egentligen denna säsong de ska vinna cl, enligt tidigare planer i varje fall?
Citera
2015-10-26, 00:20
Medlem
ZlatanManias avatar
Bra svar Anteri

Helt okej insats från Zlatan idag, kompensera rätt mycket i andra halvlek efter den misslyckade nedtagningen som annars skulle innebära friläge och ett par misslyckade ageranden med bollen. Tycker dock att Zlatan får för mycket skit överlag från fransk media, visst att Zlatan kan prestera dåligt men det är sällan lika dåligt som vad hans partner Cavani kan prestera.
Citera
2015-10-26, 00:33
Medlem
7+2 i hans senaste 5 matcher nu i Ligue 1.

Ur form, belastning, slut som spelare och allt det där. Lite kul är det ju.
Citera
2015-10-26, 11:58
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
7+2 i hans senaste 5 matcher nu i Ligue 1.

Ur form, belastning, slut som spelare och allt det där. Lite kul är det ju.
I en liga där psg är överlägsna? Har han varit bra i spelet, nej.
Jag tycker inte Z är slut, han är en fantastisk spelare och varit i toppen väldigt länge men den här Zlatanrunken måste sluta, ni utgår ju från 2 olika ståndpunkter på vad ni mäter, Z är en bra spelare och varit på samma nivå som t.ex. Rooney men inte på samma nivå som topp 3-5 som andra vill få det till. Diskussionen blir ju intetsägande när man utgår från 2 helt olika ingångsvärden.
Citera
2015-10-26, 12:11
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:

Din logik, etc...

Din logik, etc...

anteri17 forsok skippa personangreppen i fortsättningen. Dina argument ar bra nog utan dem.
Citera
2015-10-28, 06:28
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Att du använder det medelmåttiga laget Man Utd som någon slags indikator på Zlatans fotbollskunnande är pinsamt.

Oj du verkar inte speciellt klyftig. Vad var det du inte förstod? Zlatan såg bra ut på försäsongen och bäst på planen mot Man Utd så som han brukar/brukade vara i Ligue 1 ofta mot likvärdigt motstånd om du så vill. Efter skadorna har han varit mycket sämre. Att Man Utd skulle vara så usla att hans försäsong inte går att bedöma alls? Även om dom hade spelat i Superettan så kan du fortfarande bedöma en spelares prestation kontra hans lagkamrater exempelvis.
Citera
2015-10-28, 19:35
Medlem
Citat:
Jag vet att jag för något år sen kollade upp lite statistik för Zlatan i utslagsmatcher. Under hans peak, säg 2009-2013, så hade han ett högt poängsnitt i utslagsmatcherna av CL.
Jag finner det onekligen väldigt märkligt när du väljer att ta en selektiv period för att få Zlatans siffror från utslagsmatcher i CL att se bra ut. Och varför prata om poäng när du tidigare tog upp detta?

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_top _scorers

Det räcker så.

Zlatans stora svaghet är alltså hans tolfte placering genom tiderna gällande Europacupens/CL:s bästa målskyttar. Det sätter denna svaghet i perspektiv.

Hur som haver, svenskens målsnitt ser betydligt smickrande ut om man tar hänsyn till att han endast gjort 7 ynka mål i utslagsmatcher under sina 12 år i turneringen. Väldigt uselt från någon som under åtskilliga år har betraktats som en av världens allra främsta spelare och inte minst spelat för några av Europas bästa klubbar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in