Citat:
Zlatan har genomgående under sin karriär varit ojämn. Han var aldrig en vass målskytt förrän han blomstrade under Mourinho den där säsongen 2009 då han också var som bäst. Vid en ålder av 28. Dessutom får du läsa om mina inlägg. Har aldrig påstått att han har vikt ner sig i ALLA avgörande lägen. Jag resonerar om att hans psyke är svagt i CL och att det är där någonting går snett.
Att vara bra i enstaka matcher eller i ligalunken är inte samma sak som att vara bra i utslagsmatcher. Jag vet inte vad du anser som ett högt poängsnitt men Zlatans statistik är faktiskt ganska så katastrofal i sena CL-sammanhang.
Denna jämförelse gjordes 2013 men jag kan tänka mig att skillnaden är ännu större, och tyvärr inte i Zlatans favör idag.
Messi: 65 mål på 82 matcher => 0,79 mål/match
CR: 58 mål på 96 matcher => 0,60 mål/match
Zlatan: 39 mål på 100 matcher => 0,39 mål/match
Mål på vårkanten i CL:
Messi = 29 mål, på 23 dubbelmöten + 3 finalmatcher: 49 MÖJLIGA matcher
CR = 26 mål, på 21 dubbelmöten + 2 finalmatcher: 44 MÖJLIGA matcher
Zlatan = 5 mål, på 16 dubbelmöten + 4 vårmatcher: 36 MÖJLIGA matcher
Antal returmatchmål i slutspelet
Messi = 19 mål, på 23 MÖJLIGA returmatcher
CR = 18 mål, på 21 MÖJLIGA returmatcher
Zlatan = 0 mål, på 16 MÖJLIGA returmatcher (han missade ju Valencia-returen den våren)
Antal returmatchmål i semifinaler
Messi = 0 mål, på 7 MÖJLIGA semifinalreturer
CR = 4 mål, på 6 MÖJLIGA semifinalreturer
Zlatan = 0 mål, på 1 MÖJLIG semifinalretur
Notera här att…
1, Zlatan har aldrig gjort ett mål i en returmatch i slutspelet.
2, Zlatans personbästa är att näta i första matchen i en kvartsfinal. Messi och Ronaldo har båda nätat i finaler.
3, Messi är förvånansvärt dålig på att näta i semifinalfasen: “bara” 2 mål och aldrig i en semifinalretur.
4, Ronaldo är ensam (i denna trio) att ha nätat i CL:s alla speldagar. Om vi ser till nuvarande konstruktion med gruppspel och slutspel.
5, Ronaldo är ensam om att öka målskörden i alla returfaser (åttondel-retur, kvarts-retur och semi-retur).
6, Ronaldo har nätat mest i sista gruppspelsdagen.
Zlatan HAR ett svagt matchpsyke, annars hade han inte varit så osynlig i CL-sammanhang som han faktiskt är. Han har varit helt osynlig i ett par direkt avgörande matcher. Han var rent usel i landslaget innan Hamrén tillträdde och gjorde dessutom en slät figur i EM 2012. Jag orkar inte googla men han har även varit svag i direkt avgörande matcher i ligan/cupen, som på något heligt sätt förbises av dig.
Att vara bra i enstaka matcher eller i ligalunken är inte samma sak som att vara bra i utslagsmatcher. Jag vet inte vad du anser som ett högt poängsnitt men Zlatans statistik är faktiskt ganska så katastrofal i sena CL-sammanhang.
Denna jämförelse gjordes 2013 men jag kan tänka mig att skillnaden är ännu större, och tyvärr inte i Zlatans favör idag.
Messi: 65 mål på 82 matcher => 0,79 mål/match
CR: 58 mål på 96 matcher => 0,60 mål/match
Zlatan: 39 mål på 100 matcher => 0,39 mål/match
Mål på vårkanten i CL:
Messi = 29 mål, på 23 dubbelmöten + 3 finalmatcher: 49 MÖJLIGA matcher
CR = 26 mål, på 21 dubbelmöten + 2 finalmatcher: 44 MÖJLIGA matcher
Zlatan = 5 mål, på 16 dubbelmöten + 4 vårmatcher: 36 MÖJLIGA matcher
Antal returmatchmål i slutspelet
Messi = 19 mål, på 23 MÖJLIGA returmatcher
CR = 18 mål, på 21 MÖJLIGA returmatcher
Zlatan = 0 mål, på 16 MÖJLIGA returmatcher (han missade ju Valencia-returen den våren)
Antal returmatchmål i semifinaler
Messi = 0 mål, på 7 MÖJLIGA semifinalreturer
CR = 4 mål, på 6 MÖJLIGA semifinalreturer
Zlatan = 0 mål, på 1 MÖJLIG semifinalretur
Notera här att…
1, Zlatan har aldrig gjort ett mål i en returmatch i slutspelet.
2, Zlatans personbästa är att näta i första matchen i en kvartsfinal. Messi och Ronaldo har båda nätat i finaler.
3, Messi är förvånansvärt dålig på att näta i semifinalfasen: “bara” 2 mål och aldrig i en semifinalretur.
4, Ronaldo är ensam (i denna trio) att ha nätat i CL:s alla speldagar. Om vi ser till nuvarande konstruktion med gruppspel och slutspel.
5, Ronaldo är ensam om att öka målskörden i alla returfaser (åttondel-retur, kvarts-retur och semi-retur).
6, Ronaldo har nätat mest i sista gruppspelsdagen.
Zlatan HAR ett svagt matchpsyke, annars hade han inte varit så osynlig i CL-sammanhang som han faktiskt är. Han har varit helt osynlig i ett par direkt avgörande matcher. Han var rent usel i landslaget innan Hamrén tillträdde och gjorde dessutom en slät figur i EM 2012. Jag orkar inte googla men han har även varit svag i direkt avgörande matcher i ligan/cupen, som på något heligt sätt förbises av dig.

Så mycket skit i det här inlägget. Du har inte ens all fakta rätt. Inte heller har du uppdaterad fakta. Dessutom helt tvetydiga analyser. Jag skriver mer om 90 minuter.
Är ration av värdet på returmål kontra förstamatchsmål 2:1?