2010-03-25, 09:57
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamensam
Ja, det krävdes ju verkligen en spelare för 800 miljoner kronor för att göra mål från det läget.
Så om han skulle göra 100 sådana mål i ligan och göra 10 såna mål i champions league finalen så skulle det fortfarande inte vara nåt speciellt?
Det där argumentet går nog in på listan på löjliga zlatan bortförklaringar, några andra klassiker:

När Zlatan gick från ajax till juve:
"Han kommer aldrig lyckas där bla bla bla"
När han väl gjorde det lät det:
" Jamen det var ju fusk allting, mutade domare etc"

När zlatan gick från juve till inter:
"Varför kastar inter ut pengar på den skitspelaren"?
När han återigen lyckades lät det:
"Jamen konstigt....pga mutskandalen fanns det ju bara ett lag kvar i Italien och det var Inter"

När han vann Italienska ligan för femte året i rad och dessutom vann skytteligan lät det:
"Jamen konstigt när han bara har världsspelare runt sig"
Extra roligt blir det när samma personer även säger att Italienska ligan är bara skit bla bla bla.....men likväl hade bara Zlatan världspelare runt sig

När han sen gick till Barca och fick en kanonstart var det knäpptyst, men när första formsvackan kom sågades han totalt. Ett fiasko utan dess like. Trots detta praktfiasko har han trots allt gjort 14 mål och 6 ass på 23 matcher. Och då låter det:
"Jamen det hade ju vilken spelare som helst gjort i Barca"
Och när väl målen kommer så låter det:
"Jamen såna där mål kan ju alla göra"

Jag tror inte ens att hattrick i varje match, vunnit skytteligan med 50 mål före 2:an, avgjort champions league helt på egen hand hade räckt för att han skulle bli hyllad av ens dom värsta zlatan antagonisterna. För då kan man ju alltid komma med:
"Jamen han skulle aldrig lyckas i Premier league för den ligan är den bästa, La liga är egentligen inge vidare"
"Jamen så länge han inte presterar i landslaget så är han överskattad"
Citera
2010-03-25, 10:02
Medlem
-Salo-s avatar
Att: funeral & neguin.

Förstår poängerna till stor del, men har givetvis vissa invändningar .

- Att kalla Zlatan för en flopp är självklart fel. Han har gjort en hel del mål, om än med väldigt ojämna mellanrum. Att folk (däribland jag själv) kallar honom för en relativt misslyckad värning so far får man nog ändå köpa, och här är jämförelsen med Etoó dessvärre oundviklig. Man släpper ändå Etoó och tar in en helt annan spelartyp för att förändra/förbättra sitt spel. Huruvida han gör lika mycket mål är till viss del ointressant, men visst måste han komma iallafall i närheten av samma målskörd för att kallas godkänd.
Skillnaden hade ju varit om man värvat "från noll", alltså att man stått utan centerforward, exempelvis om Etoó slutat eller liknande. Då hade det kanske inte varit en så misslyckad värvning av Zlatan.
Nu byter man bort Etoó och plockar in Zlatan för 500 mille extra, vilket innebär att man förväntar sig att världens bästa lag blir en halv miljard bättre med Zlatan än med Etoó, och så tycker inte jag är fallet.
Det som dock gör en mest besviken är att det känns som om han skulle kunna mosa i den där ligan om han bara gav sig fan på det. Som nummer 9 i ett 4-3-3 ska det liksom finnas inprogrammerat att efter man varit nere och mött boll så är det raka jävla spåret in i straffområdet (lex Rooney) för att vara med där det händer. Där visar han upp en otrolig ovilja, likaså i djupledslöpnigarna. Det är tråkigt, för han hade absolut kunnat få en dimension till i sitt spel om han bara ville.
Vad gäller eventuell ekonomisk vinning ska jag inte säga så mycket. Den insynen har jag inte i Barcas ekonomi. Men de tröjor Zlatan säljer extra jämfört med Etoó jämnas nog till viss del ut av en, gissningsvis, högre lönepost.

That's how i feel...typ.
Citera
2010-03-25, 10:07
Medlem
-Salo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral

Korrekt. Man ska ha fog för sin kritik, annars ska man låta bli. Zlatan har utan tvekan uträttat mycket gott på fotbollsplan. Personligen har jag inte mycket till övers för honom, men det är högst subjektivt. Att blunda för att han framförallt i Juve och Inter var kung är bara omoget och dumt.
Citera
2010-03-25, 10:36
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Salo-
Att: funeral & neguin.

Förstår poängerna till stor del, men har givetvis vissa invändningar .

- Att kalla Zlatan för en flopp är självklart fel. Han har gjort en hel del mål, om än med väldigt ojämna mellanrum. Att folk (däribland jag själv) kallar honom för en relativt misslyckad värning so far får man nog ändå köpa, och här är jämförelsen med Etoó dessvärre oundviklig. Man släpper ändå Etoó och tar in en helt annan spelartyp för att förändra/förbättra sitt spel. Huruvida han gör lika mycket mål är till viss del ointressant, men visst måste han komma iallafall i närheten av samma målskörd för att kallas godkänd.
Skillnaden hade ju varit om man värvat "från noll", alltså att man stått utan centerforward, exempelvis om Etoó slutat eller liknande. Då hade det kanske inte varit en så misslyckad värvning av Zlatan.
Nu byter man bort Etoó och plockar in Zlatan för 500 mille extra, vilket innebär att man förväntar sig att världens bästa lag blir en halv miljard bättre med Zlatan än med Etoó, och så tycker inte jag är fallet.
Det som dock gör en mest besviken är att det känns som om han skulle kunna mosa i den där ligan om han bara gav sig fan på det. Som nummer 9 i ett 4-3-3 ska det liksom finnas inprogrammerat att efter man varit nere och mött boll så är det raka jävla spåret in i straffområdet (lex Rooney) för att vara med där det händer. Där visar han upp en otrolig ovilja, likaså i djupledslöpnigarna. Det är tråkigt, för han hade absolut kunnat få en dimension till i sitt spel om han bara ville.
Vad gäller eventuell ekonomisk vinning ska jag inte säga så mycket. Den insynen har jag inte i Barcas ekonomi. Men de tröjor Zlatan säljer extra jämfört med Etoó jämnas nog till viss del ut av en, gissningsvis, högre lönepost.

That's how i feel...typ.
Absolut visst jämförs det med etoo mycket och det är ju ganska naturligt. Dock jämför vissa med honom rakt av och det tycker jag är vansinnigt.Etoos största styrka är ju spelet i boxen....en renodlad striker som är där bollen kommer a la Nistelrooy. Dock så har ju inte etoo varit speciellt lyckad i inter där han gjort 8 mål på 24 matcher. Zlatan kommer göra cirka 20 mål/10ass i ligan i år förutsatt att han håller samma målsnitt som tidigare, och det tycker jag ändå är godkänt. Hade barcas spel hackat i år så hade ju kritiken mot zlatan varit betydligt hårdare. Men man har bara förlorat en match av 28 i år och man har tagit mer poäng nu än vid samma tidpunkt som ifjol. Har zlatan då gjort barca bättre? Ja det kan man ju spekulera i timmar om.....jag tror i alla fall det.
Och sen håller jag med dig om zlatans ovilja i många lägen, tappar han en boll så stannar han ofta upp och surar, speciellt när han är ur form. Och det är väl zlatans största svaghet...JÄMNHETEN. När han spelar på topp är han makalös, när han är dålig....ja då är han verkligen dålig.
Dock såg jag betydligt andra intentioner i matchen igår där han löpte och jagade på ett helt annat sätt än tidigare, så svackan kanske börjar avta.
Citera
2010-03-25, 10:39
Bannlyst
Man måste väl kunna diskutera Zlatan utan att jämföra med svenska mått, hur hade ni själva reagerat om eran klubb hade bytt ut eran kanske främste målskytt och samtidigt betalat hundratals-miljoner utöver det. Mot en spelare som förvisso har gjort mål, men han har ju inte precis gjort det bättre än sin föregångare. Man skulle ju kunna tro att de gjorde den här investeringen i en ung spelare, och lät en gammal gå. Men sanningen är att de båda är lika gamla.

Sen att de båda kanske inte har exakt samma uppgifter ute på planen, är ju sant. Men Zlatan räddas faktiskt utav att han gjort en del mål, sett till hans spel tycker jag det varit under godkänt. Ni behöver inte ödsla tid med att länka ett youtube klipp på en klackspark.
Senast redigerad av Sean-Avery 2010-03-25 kl. 10:41.
Citera
2010-03-25, 10:49
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Man måste väl kunna diskutera Zlatan utan att jämföra med svenska mått, hur hade ni själva reagerat om eran klubb hade bytt ut eran kanske främste målskytt och samtidigt betalat hundratals-miljoner utöver det. Mot en spelare som förvisso har gjort mål, men han har ju inte precis gjort det bättre än sin föregångare.
.
Jag hade inte brytt mig speciellt mycket, så länge laget fortfarande presterar så spelar det ingen roll vem som gör målen. Jag hade dock reagerat om spelet blivit mycket sämre än med etoo.
Dessutom lyser ju messi som en ännu starkare stjärna vilket bara är en fröjd att se.
Citera
2010-03-25, 11:53
Medlem
RajtanTajtanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slooth
det kanske är just pga zlatan hatet som han slutar i landslaget
trotts att han lever i en drömvärld så lär han med säkerhet
stött på zlatan hatet,det hade fått mig att tröttna iaf.
och varför vill zlatan hatarna ha han i landslaget, han suger ju jag förstår inte!

Finns det ett verkligt Zlatan hat? Det kanske det gör i viss mån, men i många fall är det nog en motreaktion till Zlatan-runkarna också. En sak kan vi fastställa, grabben berör .

Personligen är jag ganska neutral. Han har sina stunder när han är magisk men han har också djupa svackor mellan varven vilket gör att han är något opålitlig. Jag tror att det är just hans extremt höga toppar som gör att man blir så besviken när han inte levererar, kontrasterna blir så stora.

Det som stör mig mest med Zlatan är hans attityd i landslaget, men den diskussionen tar vi inte här antar jag. I övrigt tycker jag han verkar vara en skön typ med humor och glimten i ögat.
Citera
2010-03-25, 12:06
Bannlyst
Tror knappast att det är pga något Zlatan hat som han inte spelar i landslaget, han är ju snarare överhypad älskad av medierna och hur många ungar är han inte idol till i Sverige.

Det är lätt fler som älskar honom än hatar honom, att han inte spelar i landslaget har snarare med att vi missade VM att göra.

Visst vi har EM om två år, men det känns ju lite väl avlägset. Detta var ju kanske hans enda chans att få visa upp sig i sitt livsform på den största turneringen av dom alla, när nästa VM kommer är han uppe i åren och det är väl tveksamt om han kommer spela då.

Det är besvikelse och saknad motivation om något, sen har några av hans bättre (kompisar) lagkamrater antingen slutat eller hamnat på sidan av. Det ökar ju inte heller motivationen.

Det är väl fullt förståeligt varför man väljer att avstå från att spela träningslandskamper mot Wales etc, när man har bra mycket större uppgifter på hemmaplan. Han vet ju också om att han kommer att få spela när han säger att han är sugen igen.
Citera
2010-03-25, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtansson
Finns det ett verkligt Zlatan hat? Det kanske det gör i viss mån, men i många fall är det nog en motreaktion till Zlatan-runkarna också. En sak kan vi fastställa, grabben berör .

Personligen är jag ganska neutral. Han har sina stunder när han är magisk men han har också djupa svackor mellan varven vilket gör att han är något opålitlig. Jag tror att det är just hans extremt höga toppar som gör att man blir så besviken när han inte levererar, kontrasterna blir så stora.

Det som stör mig mest med Zlatan är hans attityd i landslaget, men den diskussionen tar vi inte här antar jag. I övrigt tycker jag han verkar vara en skön typ med humor och glimten i ögat.

det du säger är på pricken rätt och jag håller med dig
och jaaa jag vill säga att det finns ett stort zlatan hat men förstår inte varför
Citera
2010-03-25, 12:16
Medlem
erikbes avatar
Jag stör mig mest på att alla gnäller på honom. Folk har väl i allmänhet orimliga krav på honom. Zlatan är inte Messi.
Citera
2010-03-25, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Jag stör mig mest på att alla gnäller på honom. Folk har väl i allmänhet orimliga krav på honom. Zlatan är inte Messi.
Nej det är han inte, men vissa tycks ju tro att han är top 3 i världen. Det har ju rått en zlatan feber i Sverige under hösten, Jag tycker zlatans kan jämföras ungefär lika som Diego Forlan, eller forlan kanske är bättre. En rätt okänd man i gemene svenske hus.
Citera
2010-03-25, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Nej det är han inte, men vissa tycks ju tro att han är top 3 i världen. Det har ju rått en zlatan feber i Sverige under hösten, Jag tycker zlatans kan jämföras ungefär lika som Diego Forlan, eller forlan kanske är bättre. En rätt okänd man i gemene svenske hus.

men varför inte glädjas över en svensk som det går bra för klart som fan folk överskattar han
han är vår enda superstjärna låt oss tycka om han!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in