2013-08-15, 06:25
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Väl värt att notera, det flesta målen där gör han på egen hand.
Zlatan klarar sig utan lagkamrater för det mesta
Av ren nyfikenhet: Hur många av hans landslagsmål (ungefär) kommer från egna slagna frisparkar och straffar?

Han sparkar ju som en häst, och jag tycker ju faktiskt att majoriteten av de landslagsmål jag kan minnas kommer antingen från frispark/straff eller från någon fantastisk högst-en-gång-per-match-framspelning från valfri mittfältare som Zlatan antingen rullar eller dunkar in i mål. Mål som klacken mot Italien är ju knappast något som hör till vanligheterna.
Citera
2013-08-15, 10:43
Medlem
Mellbergans avatar
Vad är det egentligen som gör C.Ronaldo till en bättre spelare än Zlatan?

Ronaldo är inte en bättre målskytt. Ronaldo gör mer mål i klubblaget än Zlatan, men Zlatan gör mer mål i landslaget. Varför är Ronaldo en så dålig målskytt i landslaget jämfört med Zlatan? Varför är inte Ronaldo någon utmärkande passningsspelare?

Blir Ronaldo en bättre spelare för att han är snabb(som att ingen annat hade spelat någon roll), eller vad är det exakt som gör Zlatan till en sämre spelare? Hade Ronaldo kunnat höja ett mediokert lag som Sverige lika högt som Zlatan gör?
Citera
2013-08-15, 11:36
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad är det egentligen som gör C.Ronaldo till en bättre spelare än Zlatan?

Ronaldo är inte en bättre målskytt. Ronaldo gör mer mål i klubblaget än Zlatan, men Zlatan gör mer mål i landslaget. Varför är Ronaldo en så dålig målskytt i landslaget jämfört med Zlatan? Varför är inte Ronaldo någon utmärkande passningsspelare?

Blir Ronaldo en bättre spelare för att han är snabb(som att ingen annat hade spelat någon roll), eller vad är det exakt som gör Zlatan till en sämre spelare? Hade Ronaldo kunnat höja ett mediokert lag som Sverige lika högt som Zlatan gör?

Zlatans målskytte i landslaget har exploderat under 2012 och 2013. Han har gjort 16mål på 14matcher.

Fram tills 2012 hade alltså Ronaldo gjort fler mål i landslaget än Zlatan (även om det var på fler matcher eftersom Portugal spelar fler mästerskapsmatcher).

Jag skulle inte säga att Ronaldos målskytte är dåligt jämfört med Zlatan, hade han inte gjort MONSTERMATCHEN mot England så hade de stått på lika många mål (Ronaldo står på 40mål och Zlatan på 44)

Kom ihåg att jag är en Zlatan-älskare, jag försöker bara titta på det hela med klara ögon.
Citera
2013-08-15, 11:48
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Zlatans målskytte i landslaget har exploderat under 2012 och 2013. Han har gjort 16mål på 14matcher.

Fram tills 2012 hade alltså Ronaldo gjort fler mål i landslaget än Zlatan (även om det var på fler matcher eftersom Portugal spelar fler mästerskapsmatcher).

Jag skulle inte säga att Ronaldos målskytte är dåligt jämfört med Zlatan, hade han inte gjort MONSTERMATCHEN mot England så hade de stått på lika många mål (Ronaldo står på 40mål och Zlatan på 44)

Kom ihåg att jag är en Zlatan-älskare, jag försöker bara titta på det hela med klara ögon.
Hur många matcher har CR7 gjort kontra Zlatan ? Har iallafall för mig att ex Messi har gjort 36 mål på 83 matcher.
Citera
2013-08-15, 11:55
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Hur många matcher har CR7 gjort kontra Zlatan ? Har iallafall för mig att ex Messi har gjort 36 mål på 83 matcher.

Ronaldo har gjort 40mål på 105 matcher och Zlatan har gjort 44mål på 91matcher.

De 14 matcher fler han spelat än Zlatan har väl varit i mästerskapsslutspel så vi får väl räkna med att Zlatans snitt hade sjunkit om Sverige kommit lika långt i mästerskap som Portugal.

Jag skulle säga att dom är RELATIVT jämlika målskyttar i landslaget - men att sedan 2012 börjar Zlatan dra ifrån.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2013-08-15 kl. 11:58.
Citera
2013-08-15, 12:02
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:

Ja det är sant. Men nu råkar det vara så att C.Ronaldo också har spelat 14 mer landskamper än Zlatan. Om vi skulle låta Zlatan komma ikapp Ronaldo på den punkten så hade troligen skillnaden varit mycket större.

Att Portugal i princip alltid är seedade som 1:a lag i sina grupper och att CR7:s landslagskamrater är mycket bättre än Zlatans, är inte heller något som missgynnar CR7.

Framförallt är det dock helheten i Zlatans spel som jag ser som en klar fördel mot C.Ronaldo. Detta är i vilket fall som helst en bra tankeställare.
Citera
2013-08-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja det är sant. Men nu råkar det vara så att C.Ronaldo också har spelat 14 mer landskamper än Zlatan. Om vi skulle låta Zlatan komma ikapp Ronaldo på den punkten så hade troligen skillnaden varit mycket större.

Att Portugal i princip alltid är seedade som 1:a lag i sina grupper och att CR7:s landslagskamrater är mycket bättre än Zlatans, är inte heller något som missgynnar CR7.

Framförallt är det dock helheten i Zlatans spel som jag ser som en klar fördel mot C.Ronaldo. Detta är i vilket fall som helst en bra tankeställare.

CR7 har bra teknik, bra skott, bra huvudspel, extremt bra målsinne (i klubblaget), vunnit PL, La Liga och pris som världens bästa spelare och är ständigt med i snacket varje år om just detta pris. Tycker du fortfarande att Ibrahimovic är bättre?
Citera
2013-08-15, 12:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Visst blev man återigen stolt över Zlatan igår men fyfan vad dåligt ingripande Jarstein stod för vid frisparken, tycker att samtliga av hans mål såg relativt enkla ut men jag klagar inte, vill dom hjälpa Zlatans målskörd i landslaget så gärna för mej
Citera
2013-08-15, 13:22
Medlem
Marquesos avatar
En otrolig uppvisning igår. Riktigt, riktigt imponerande.

Jag har själv väldigt svårt att jämföra olika fotbollsspelare, särskilt när de spelar i så olika klubbar/ligor/landslag. Jag håller Zlatan som Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna, men vet inte om jag tycker att han är bättre än CR7 eller Messi ärligt talat. I vissa aspekter är han väl det dock.

Hans spelsinne är helt överlägset. Det är det jag tycker att Zlatan gör bäst, ser svåra passningar, han verkar alltid veta var han har sina lagkamrater och hur han ska nå dem. Sen att han ibland klantar på simpla passningar på 10 meter är väl en annan sak. Fast det gör väl alla.
Citera
2013-08-15, 13:48
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
CR7 har bra teknik, bra skott, bra huvudspel, extremt bra målsinne (i klubblaget), vunnit PL, La Liga och pris som världens bästa spelare och är ständigt med i snacket varje år om just detta pris. Tycker du fortfarande att Ibrahimovic är bättre?

Förstår inte vad du vill ha sagt, som att Zlatan skulle brista där.

Man måste säga att Zlatans utveckling genom åren är anmärkningsvärd. Minns ni dribbeljätten som kom fram? Han är en totalt annorlunda spelare idag. Världens bästa targetspel, utomordentligt spelsinne, vass i boxen, vass utanför boxen osv. Det var väl Capello som formade Zlatan i Juventus? Jag har för mig att han tvingade honom att se filmer med Van Basten.

Föredrar personligen Zlatan framför C. Ronaldo. Tycker portugisen brister såpass mycket i beslutstagande och spelsinne att det sticker i ögonen.
Citera
2013-08-15, 13:52
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Föredrar personligen Zlatan framför C. Ronaldo. Tycker portugisen brister såpass mycket i beslutstagande och spelsinne att det sticker i ögonen.

Jag med. Men det har mest att göra med spelstil och gynnande attribut, än att Zlatan överlag skulle vara bättre. Jag finner absolut noll intresse av spelare utan spelintelligens och spelskicklighet. Men det är bara jag.
Citera
2013-08-15, 13:58
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Förstår inte vad du vill ha sagt, som att Zlatan skulle brista där.

Man måste säga att Zlatans utveckling genom åren är anmärkningsvärd. Minns ni dribbeljätten som kom fram? Han är en totalt annorlunda spelare idag. Världens bästa targetspel, utomordentligt spelsinne, vass i boxen, vass utanför boxen osv. Det var väl Capello som formade Zlatan i Juventus? Jag har för mig att han tvingade honom att se filmer med Van Basten.

Ja det kommer jag ihåg att Capello visade Zlatan Van Basten videos om hur han skulle spela. Var väl därför han blev jämnförd med Van Basten i Italien sen senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in