Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Zlatan är för dyr (och för stolt) att användas som en utbytbar komplementspelare. En tränare måste mer eller mindre anpassa lagets spel till Zlatan. Guardiolas ursprungliga tanke måste väl ha varit att göra det för att kunna växla det vanliga Barca-spelet med en annan typ av spel. Sedan övergav han den idén, eller lyckades inte genomföra den, och gav instruktioner till Zlatan som fick Zlatan att funka sämre på plan eller i alla fall se sämre ut på plan. Zlatan vill inte se ut som en dålig spelare för att skydda en tränare. Om man tycker att det var rätt eller fel av Zlatan eller Guradiola beror på hur mycket man vill se Zlatan lyckas på plan. Jag gillar att se Zlatan dominera på plan.
Mycket osannolikt att Guardiola någon gång ville anpassa laget efter Zlatan, visst, några småsaker kunde man göra för att utnyttja honom på bästa sätt, men i huvudsak var tanken att Zlatan skulle anpassa sig till Barcelona. Han var också medveten om det när han kom, han sa tex ungefär "ifall de vill att jag ska pressa så kommer jag pressa" och att Barcelonas sätt att spela är framtiden och att han ville vara en del av ett sådant lag. Man märkte också tydligt på hans kroppsspråk i början att han var villig att anpassa sig, men efter ett tag tröttnade han.
Annars håller jag med dig, Zlatan kanske gjorde det bästa för sin karriär när han lämnade, men man ska inte glömma att tiden i Barcelona blev ett gigantiskt misslyckande för honom, oavsett hur "illa" han blivit behandlad. Pep ville uppenbarligen ha honom från början, men Zlatan tappade på ett eller annat sätt det förtroendet och fick ta ett steg ner till en klubb där han har större chans att lyckas.
Jag hade hoppats på att Zlatan stannat, kämpat, tagit en plats och gjort en säsong likt den Eto'o gjorde för två år sen då han gjorde uppåt 40 mål, avgjorde CL och kämpade som ett djur trots att tränaren ville ha bort honom. Zlatan tog en enklare väg och smutskastar sedan tränaren och skrattar åt klubben som gjorde en dålig ekonomisk affär på honom.