2010-09-02, 13:32
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Mycket osannolikt att Guardiola någon gång ville anpassa laget efter Zlatan, visst, några småsaker kunde man göra för att utnyttja honom på bästa sätt, men i huvudsak var tanken att Zlatan skulle anpassa sig till Barcelona. Han var också medveten om det när han kom, han sa tex ungefär "ifall de vill att jag ska pressa så kommer jag pressa" och att Barcelonas sätt att spela är framtiden och att han ville vara en del av ett sådant lag. Man märkte också tydligt på hans kroppsspråk i början att han var villig att anpassa sig, men efter ett tag tröttnade han.

Annars håller jag med dig, Zlatan kanske gjorde det bästa för sin karriär när han lämnade, men man ska inte glömma att tiden i Barcelona blev ett gigantiskt misslyckande för honom, oavsett hur "illa" han blivit behandlad. Pep ville uppenbarligen ha honom från början, men Zlatan tappade på ett eller annat sätt det förtroendet och fick ta ett steg ner till en klubb där han har större chans att lyckas.

Jag hade hoppats på att Zlatan stannat, kämpat, tagit en plats och gjort en säsong likt den Eto'o gjorde för två år sen då han gjorde uppåt 40 mål, avgjorde CL och kämpade som ett djur trots att tränaren ville ha bort honom. Zlatan tog en enklare väg och smutskastar sedan tränaren och skrattar åt klubben som gjorde en dålig ekonomisk affär på honom.

Jag tror inte Zlatan tycker att han ska kämpa för en plats när han har blivit värvad för en jättesumma, utan utgår ifrån att det lag som har värvat honom har sett hans kvaliteter och vill utnyttja dem på bästa sätt. Det är klart att Guardiolas beteende förtjänar skratt och huvudskakningar. Få klubbar har råd att begå den här typen av misstag. Barcelona har det tydligen, så det finns ingen anledning för någon att gråta över det.
Citera
2010-09-02, 13:59
Medlem
Cheppens avatar
Citat:
Mycket osannolikt att Guardiola någon gång ville anpassa laget efter Zlatan, visst, några småsaker kunde man göra för att utnyttja honom på bästa sätt, men i huvudsak var tanken att Zlatan skulle anpassa sig till Barcelona. Han var också medveten om det när han kom, han sa tex ungefär "ifall de vill att jag ska pressa så kommer jag pressa" och att Barcelonas sätt att spela är framtiden och att han ville vara en del av ett sådant lag. Man märkte också tydligt på hans kroppsspråk i början att han var villig att anpassa sig, men efter ett tag tröttnade han.

Annars håller jag med dig, Zlatan kanske gjorde det bästa för sin karriär när han lämnade, men man ska inte glömma att tiden i Barcelona blev ett gigantiskt misslyckande för honom, oavsett hur "illa" han blivit behandlad. Pep ville uppenbarligen ha honom från början, men Zlatan tappade på ett eller annat sätt det förtroendet och fick ta ett steg ner till en klubb där han har större chans att lyckas.

Jag hade hoppats på att Zlatan stannat, kämpat, tagit en plats och gjort en säsong likt den Eto'o gjorde för två år sen då han gjorde uppåt 40 mål, avgjorde CL och kämpade som ett djur trots att tränaren ville ha bort honom. Zlatan tog en enklare väg och smutskastar sedan tränaren och skrattar åt klubben som gjorde en dålig ekonomisk affär på honom.

Klart han gjort som Guardiola har sagt? I början fick han lite friare roll och han skulle gå mycket på mål. Vad hände? Han gjorde massor med mål och blev älskad, vilka konsekvenser gav det? Messi gick ner i en stor svacka och "glömdes bort"...
Efter uppehållet gick det fortfarande okej för zlatan men messi började komma igång ordentligt.
I Mars går zlatan ner i sin djupaste del av svackan då Guardiola har insett att Messi är mer värd i stor form än Zlatan alltså bygger vi systemet efter han. Han fick för första gången gå upp som spets i anfallet och zlatan blit bänk i viktiga matcher mot lag som Stuttgart...

Förstår inte hur du kan säga att hans tid i Barcelona var misslyckad. Såg du alls förra säsongen? Han gjorde mer än 20 mål, gjorde mål i sina 5 första matcher, rekord? Vann ligan samt andra småcuper...Efter de första månaderna var han mest omtyckt i klubben efter omröstningar på Barcas hemsida.
Och som han själv sa: - Det var nog en utav, om inte den bästa första säsong jag någonsin haft i en klubb.
Han gjorde en kanon säsong sett i helhet, något annat är bara ren skitsnack.. Sen om allt var dumt med allt snack om konflikter och agentens utspel m.m? Självklart, men dra inte det över hans presterande under säsongen.

Jag hade också hoppats att han skulle stanna kvar och kämpat, men även jag insåg att hur mycket han än skulle kämpat så skulle han inte fått spelat särskilt mycket.. Och när det gäller Etoo så var det inte bara tränaren som inte ville ha honom, spelarna tålde honom inte hellet och alla visste att han stannade för pengarnas skull..
Och om zlatan skulle stannat så hade det hänt samma sak! Nu var han inte lika snik som Etoo så han drog, så han drog. Han vill ju inte riskera att sitta bänk nästan hela året, Etoo slapp göra det för han gjorde massvis med mål och de hade inte samma konkurrans i Barca då.
Senast redigerad av Cheppen 2010-09-02 kl. 14:04.
Citera
2010-09-02, 14:10
Medlem
Cheppens avatar
Citat:
Minns jag inte helt fel var det först efter skadan som han bänkades, Bojan gjorde då ett mål per match trots att han bänkats hela säsongen tidigare. En tränare belönar nog hellre den attityden än den som Zlatan visat. Självklart skulle Zlatan varit petad i höst med ifall han spelat som han gjorde i våras, men det hade han varit i Barcelona B med, hade han däremot tagit sig i kragen och kämpat för det så är jag övertygad om att han gått före både Bojan och Pedro.

Ok om Zlatan garvar, men han måste ju förstå att det är ett stort personligt misslyckande, han försöker dölja det misslyckandet genom att lägga all skuld på tränaren, men det enda "hemska" Pep skulle ha gjort är att vilja att han ska anpassa sig till spelet och ibland ge plats åt andra som behöver speltid.

Han blev bänkad först pga av liten svacka, sen kom det en 'skada' som gjorde svackan djupare.
Så man ska belöna en spelare som har suttit på bänken, får hoppa in 3 matcher och gör 3 mål? Visst prova kan man, men han gjorde inte heller mål från start matcherna efter. Solkjaer t.ex är ju given inhoppare, därför fortsatte han vara det. Kunde lika gärna Bojan vart eftersom han blir slö efter 55 min.
Det är ju inget stort personligt misslyckande att tränarn inte gillar honom och vill skicka iväg honom?
Visst allt är inte Peps fel, men mycket är det. Han har gjort tveksamma ingripanden sen i Mars då Zlatan säger att det uppkom en konflikt. Och de besluten gäller inte bara Zlatan utan hela Barcelona, minns att han bytte in försvarare mot mittfältare när det stod 3-1 till inter första matchen, trots Barca press och väldigt nära till 3-2.
Citera
2010-09-02, 14:38
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheppen
Klart han gjort som Guardiola har sagt? I början fick han lite friare roll och han skulle gå mycket på mål. Vad hände? Han gjorde massor med mål och blev älskad, vilka konsekvenser gav det? Messi gick ner i en stor svacka och "glömdes bort"...
Efter uppehållet gick det fortfarande okej för zlatan men messi började komma igång ordentligt.
I Mars går zlatan ner i sin djupaste del av svackan då Guardiola har insett att Messi är mer värd i stor form än Zlatan alltså bygger vi systemet efter han. Han fick för första gången gå upp som spets i anfallet och zlatan blit bänk i viktiga matcher mot lag som Stuttgart...

Förstår inte hur du kan säga att hans tid i Barcelona var misslyckad. Såg du alls förra säsongen? Han gjorde mer än 20 mål, gjorde mål i sina 5 första matcher, rekord? Vann ligan samt andra småcuper...Efter de första månaderna var han mest omtyckt i klubben efter omröstningar på Barcas hemsida.
Och som han själv sa: - Det var nog en utav, om inte den bästa första säsong jag någonsin haft i en klubb.
Han gjorde en kanon säsong sett i helhet, något annat är bara ren skitsnack.. Sen om allt var dumt med allt snack om konflikter och agentens utspel m.m? Självklart, men dra inte det över hans presterande under säsongen.

Jag hade också hoppats att han skulle stanna kvar och kämpat, men även jag insåg att hur mycket han än skulle kämpat så skulle han inte fått spelat särskilt mycket.. Och när det gäller Etoo så var det inte bara tränaren som inte ville ha honom, spelarna tålde honom inte hellet och alla visste att han stannade för pengarnas skull..
Och om zlatan skulle stannat så hade det hänt samma sak! Nu var han inte lika snik som Etoo så han drog, så han drog. Han vill ju inte riskera att sitta bänk nästan hela året, Etoo slapp göra det för han gjorde massvis med mål och de hade inte samma konkurrans i Barca då.

I en annan tråd gick jag igenom anfallarna i Barcelonas målsnitt, kan posta den här med
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Pedro.....2638......23.....114.69
Bojan.....1080.....12.....90
Zlatan.....2980.....21.....141.90
Messi.....3636.....47.....77.36
Så du ska nog inte dra in antalet mål eller att han skulle gjort fler mål ifall han fått spela mer. Jag tror inte heller att faktumet att han gjorde mål första fem matcherna spelar så stor roll för en tränare

I övrigt är det mycket konspirationsteorier, att Messi skulle kräva att vara lagets stjärna, att Eto'o bara spelade för pengarna ((sic), förstår inte hur man kan ha missat hans glöd under den säsongen - han drevs av att bevisa att tränaren hade fel). Att Eto'o skulle varit hatad av spelarna är också helt falskt, får väl leta upp alla intervjuer med spelare som ville att han skulle stanna om du kräver det. Även det att han inte skulle fått spela oavsett hur han presterat vore intressant att veta hur du kommit fram till, jag är övertygad om att Pep vill spela med det bästa laget, och Zlatan fick ändå spela en hel del även efter bråket som skulle ha ägt rum i mars.

Att Zlatan inte gjort bättre förstasäsonger tidigare säger inte så mycket, han kom för 80 och såldes efter ett år för 20 (det var hans egna siffror iaf, som han verkade vara stolt över), givetvis hade han inte hoppats lämna Barcelona på det här sättet då han skrev på.

Han gjorde många mål och spelade hyfsat under höstem, under våren gjorde han knappt några mål och spelade pinsamt dåligt. Möjligt att han sammanlagt gjorde en godkänd förstasäsong spelmässigt, men det var inte vad jag menade med misslyckande, hans tid i klubben var ett gigantiskt misslyckande då klubben var villiga att sälja honom för reapris redan efter ett år.
Citera
2010-09-02, 16:07
Medlem
neguins avatar
Citat:
Han gjorde många mål och spelade hyfsat under höstem, under våren gjorde han knappt några mål och spelade pinsamt dåligt. Möjligt att han sammanlagt gjorde en godkänd förstasäsong spelmässigt, men det var inte vad jag menade med misslyckande, hans tid i klubben var ett gigantiskt misslyckande då klubben var villiga att sälja honom för reapris redan efter ett år.

Tycker inte riktigt du kan hålla isär begreppen. Spelmässigt säger du att Ibras säsongen var godkänd, men samtidigt att "hans tid i Barcelona" var misslyckad, och detta på grund av att klubben gjorde en dålig affär. Man bör då ställa sig frågan för vem Ibras år i Barcelona var ett misslyckande. Att han spelmässigt gör en bra säsong bör då innebära att hans tid i Barcelona anses vara godkänd, medans klubbens tid med Ibra i laget i minsta fall är ett ekonomiskt misslyckande (även om sanningen ligger långt ifrån skillnaden i övergångssummor, Ibra genererade en hel del pengar under tiden han var där i form av bl.a. tröjförsäljning). Resultatmässigt bör en ligaseger i normala fall vara tillräcklig, men kraven på Barcelona är som vi vet "hyfsade" och egentligen är allt annat än en CL seger ett misslyckande. Summa summarum tycker jag inte man kan säga Ibras år var ett misslyckande, även om det var långt ifrån succé, en godkänd sejour som kommer bli ihågkommen för mer än hans bråk med Pep. Förslagsvis det här.
Citera
2010-09-02, 16:47
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neguin
Tycker inte riktigt du kan hålla isär begreppen. Spelmässigt säger du att Ibras säsongen var godkänd, men samtidigt att "hans tid i Barcelona" var misslyckad, och detta på grund av att klubben gjorde en dålig affär. Man bör då ställa sig frågan för vem Ibras år i Barcelona var ett misslyckande. Att han spelmässigt gör en bra säsong bör då innebära att hans tid i Barcelona anses vara godkänd, medans klubbens tid med Ibra i laget i minsta fall är ett ekonomiskt misslyckande (även om sanningen ligger långt ifrån skillnaden i övergångssummor, Ibra genererade en hel del pengar under tiden han var där i form av bl.a. tröjförsäljning). Resultatmässigt bör en ligaseger i normala fall vara tillräcklig, men kraven på Barcelona är som vi vet "hyfsade" och egentligen är allt annat än en CL seger ett misslyckande. Summa summarum tycker jag inte man kan säga Ibras år var ett misslyckande, även om det var långt ifrån succé, en godkänd sejour som kommer bli ihågkommen för mer än hans bråk med Pep. Förslagsvis det här.
Att det var ett misslyckande för klubben är ju inte ens värt att diskutera och jag har inte blandat ihop det med hans personliga misslyckande. Spelmässigt var Zlatan kanske okej om man ser över hela säsongen, även om han var sämre än sina konkurrenter. Men det var inget fiasko spelmässigt. När jag skriver att hans tid i klubben var ett "gigantiskt misslyckande" utgår jag ifrån vad hans syfte i klubben var. Han kom för att han ville vinna CL, och var intresserad av Barcelonas sätt att spela som han menade var "framtidens fotboll". Men efter att på slutet vara petad lämnade han redan efter ett år till en liknande klubb han kom ifrån, Barcelona ville bli av med honom så gärna att de reade ut honom för en fjärdedel av vad de köpte honom för. Det här året var inte bra för honom på något sätt, det var ett gigantiskt misslyckande - han blev utslagen ur CL av sitt gamla lag och kunde inte anpassa sig till den fotboll som han själv sa var "framtidens".

Den där videon säger ingenting, det är 2980 minuter nedkoncentrerat till 4 minuters superinzoomade dribblingar som man inte ser vad det blir av, i en del av situationerna tror jag t.o.m att han tappade bollen. Kanske minns man en del av de mål och snygga saker han faktiskt gjorde (främst under hösten och de grejerna är enda anledningen till att man kan säga att hans säsong sammanlagt var godkänd), men framförallt kommer åtminstone jag minnas hur vilsen och inkompetent han såg ut allt som oftast, med sämre bollmottagningar och spelförståelse än vissa av lagets försvarare.
Citera
2010-09-02, 17:25
Medlem
Sokans avatar
Om du vore Zlatan vad skulle du göra Smerch?

Hade ju inte blivit så här:

Utan han hade två val:

Bli nya Henry?
eller
Bli nya räddningen för milan och leva kung i italien?

Det var det han hade och välja på.

För Zlatan visste att Pep inte var så jätte glad på han och han har blivigt bänkad mycket under sista tiden och sen en vecka ifrån fönstret så får idiot filosofen för sig att:

-Nae va fan nu när 7 dagar kvar på transferfönstret så ska jag nog sälja Zlatan. Pallar inte med att fundera ut ett sätt att komma överens med han.
Citat Pep idiot fittan Guardiola.

Källa: SoKaN på fb
Senast redigerad av Sokan 2010-09-02 kl. 17:28.
Citera
2010-09-02, 17:43
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokan

Utan han hade två val:

Bli nya Henry?
eller

För Zlatan visste att Pep inte var så jätte glad på han och han har blivigt bänkad mycket under sista tiden och sen en vecka ifrån fönstret så får idiot filosofen för sig att:

-Nae va fan nu när 7 dagar kvar på transferfönstret så ska jag nog sälja Zlatan. Pallar inte med att fundera ut ett sätt att komma överens med han.

Att han var på väg att bli en ny Henry hade att göra med att han spelade ungefär lika dåligt mot slutet. Jag säger inte att han gjorde fel val, men jag tappade lite respekt för honom, för han valde det lättaste alternativet när han gick till Milan.
Citera
2010-09-02, 18:23
Medlem
Cheppens avatar
Citat:
I en annan tråd gick jag igenom anfallarna i Barcelonas målsnitt, kan posta den här med

Så du ska nog inte dra in antalet mål eller att han skulle gjort fler mål ifall han fått spela mer. Jag tror inte heller att faktumet att han gjorde mål första fem matcherna spelar så stor roll för en tränare

I övrigt är det mycket konspirationsteorier, att Messi skulle kräva att vara lagets stjärna, att Eto'o bara spelade för pengarna ((sic), förstår inte hur man kan ha missat hans glöd under den säsongen - han drevs av att bevisa att tränaren hade fel). Att Eto'o skulle varit hatad av spelarna är också helt falskt, får väl leta upp alla intervjuer med spelare som ville att han skulle stanna om du kräver det. Även det att han inte skulle fått spela oavsett hur han presterat vore intressant att veta hur du kommit fram till, jag är övertygad om att Pep vill spela med det bästa laget, och Zlatan fick ändå spela en hel del även efter bråket som skulle ha ägt rum i mars.

Att Zlatan inte gjort bättre förstasäsonger tidigare säger inte så mycket, han kom för 80 och såldes efter ett år för 20 (det var hans egna siffror iaf, som han verkade vara stolt över), givetvis hade han inte hoppats lämna Barcelona på det här sättet då han skrev på.

Herregud, någon mer okunnig person får man leta efter.... Det går inte att diskutera med dig, lycka till i livet... pajas
Citera
2010-09-02, 18:23
Medlem
Cheppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokan

Utan han hade två val:

Bli nya Henry?
eller

Äntligen någon som fattar!
Citera
2010-09-02, 18:34
Medlem
Citat:
Mycket osannolikt att Guardiola någon gång ville anpassa laget efter Zlatan, visst, några småsaker kunde man göra för att utnyttja honom på bästa sätt, men i huvudsak var tanken att Zlatan skulle anpassa sig till Barcelona. (...)

Han ville kanske inte totalt anpassa hela laget runt Zlatan. Men han ville definitivt ha en ny dimension i anfallsspelet. Han ville att, när handbollstaktiken slutade att fungera (som mot Inter i andra matchen) skulle han kunna pilla om lite, sen spela på ett annorlunda sätt med mer styrka och fysik (Zlatan) på topp. När det sen började gå åt helvete mot Inter, bytte han ut Zlatan, och fortsatte rulla bollen runt 11 hårt försvarande Inter-spelare. Detta ser jag som ett stort misstag. Zlatan har självklart förlorat lite på hela den här Barcelona affären då han har fått lite fler hatare och blablabla. Men största förloraren är helt klart Barcelona och Pep. Hur man än vrider och vänder på det här så ska en tränare inte låta detta hända. Han ska ha bättre kontroll över sina spelare, vare sig spelarens namn är Zlatan Ibrahimovic eller Lionel Messi.

Pep har dessutom gjort väldigt många andra udda värvningar under åren.. (Chygrinskiy, Keirrison, Zlatan, Hleb osv.) I mina ögon har Pep iaf sjunkit en del..
Citera
2010-09-02, 18:39
Medlem
Sokans avatar
Citat:
Att han var på väg att bli en ny Henry hade att göra med att han spelade ungefär lika dåligt mot slutet. Jag säger inte att han gjorde fel val, men jag tappade lite respekt för honom, för han valde det lättaste alternativet när han gick till Milan.

Men en fotbollspelare behöver lira massor med matcher och när man inte får det så går det inte bra. Så det hade inte att göra med att Henry och Zlatan spelade dårligt utan det var i detta fallet idiot "filosofen" som bestämmer.

Klart man inte lirar sin bästa fotboll när man får lira 45 minuter varje vecka.

Henry kan jag dock förstå att man bänkar när han blir 34 och pedro börjar bli något att ha.
Men Zlatan bänkas ju bara för att filosofen är dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in