Citat:
Ursprungligen postat av
Doodley
Jag läste en relativt nyutkommen bok som också tycktes sakna redaktör. Nina de Geers ”Sommarsorger”.
Det var flera saker jag tyckte var konstigt med boken. Huvudpersonen - en kvinna som precis som Nina de Geer själv bor i en villa i Bromma (googlade) - har en make som porrsurfar på unga - men lovliga - kvinnor. Trots att han vet att hon ogillar det starkt - han har t o m gått i terapi för detta - så är det lätt som en plätt för huvudpersonen att upptäcka hans fortsatta surfande. Intrigen går före trovärdigheten.
Sedan skiljer de sig - hon drar iväg och sätter sig i en hyresrätt i en avlägsen förort - pga hans porrsurfande. Kändes som man kunde haft nåt värre där?
(Eftersom författaren själv bor med man och barn i en Brommavilla precis som huvudpersonen i boken så funderade jag onekligen på om mannen IRL porrsurfar mycket).
Huvudpersonen prostituerar sig som ung utan att jag riktigt fattar varför. Hon växer upp ”på en loftgång” (med vidhängande lägenhet som inte beskrivs närmare) i Nynäshamn. Nina de Geer är själv uppvuxen i en kulturfamilj med känd pappa och styvmor. Kanske tror hon att man blir hora om man växer upp i Nynäshamn?
Huvudpersonens mamma försvinner utan att man får reda på varför. När mamman sedan kommer tillbaka har hon ingen förklaring till oss läsare.
Dock är det så att denna bok HAR en redaktör, eller t o m två. De berättar om arbetet med boken i Ninas utmärkta podd ”Debutera eller dö”.
Boken är kass men podden är riktigt proffsig, i alla fall de tre-fyra avsnitt jag lyssnade på.
Ja, jag ska säga om Moment-22 att det inte alls är den sämsta bok jag läst, utan det var bara några tankar kring hur det kändes att läsa.
"Thin red Line" är en annan novell jag tycker misslyckas, och det är förmodligen beroende på att jag är något MÖP-skadad.
Om jag minns rätt oroar sig protagonisten för de japanska höghöjdsbombarna, men de kunde knappast träffa något och fanns inte heller i sådana antal att det kunde vara några större problem.
Men samtidigt var författaren på Guadalcanal som amerikansk soldat, och berättar säkert något som han kände. Där känner jag att det vore bättre ifall han hade skrivit en bok om sina egna erfarenheter, utan att försöka göra skönlitteratur av det, och man kan brodera ut saker även i en sådan berättelse.
Jag har inte läst den bok du nämner, men tror själv inte att porrsurfande kan vara ett så stort problem; visst, i vissa förhållanden, men om man träffas som vuxen vet alla att det finns vissa behov, och särskilt om man är särbos. Men kanske är det därför hon själv har sålt sig själv, alltså att det skall tjäna som en förklaring till varför hon tycker så illa om det gubben gör?