2023-04-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Strindberg, Sartre, Hemingway, Hašek, Frans G. Bengtsson, Harry Martinsson, Rushdie, Defoe, Dagerman, Conrad - lite oroande att så många klassiker får utmärkelsen "sämsta någonsin" i den här tråden.
Håller läskunnigheten på att förtvina i detta land, eller är det bara på Flashback?
Så länge inte samma person nämner alla är det väl ok. Vad som är bra är väldigt subjektivt. Jag uppskattar t.ex. Hemingways lättlästa rättframma stil och hatar Strindberg. Det beror inte på att jag inte förstår vad han skriver, jag är bara inte intresserad av att läsa en autistisk beskrivning av stockholm ovanifrån med åtta kommatecken i en mening.
Citera
2023-04-01, 18:17
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Strindberg, Sartre, Hemingway, Hašek, Frans G. Bengtsson, Harry Martinsson, Rushdie, Defoe, Dagerman, Conrad - lite oroande att så många klassiker får utmärkelsen "sämsta någonsin" i den här tråden.
Håller läskunnigheten på att förtvina i detta land, eller är det bara på Flashback?

Lite oroande... Den som liksom jag gillar Conrad och ffa "Mörkrets hjärta" ska leta fram novellen "En civilisationens utpost"; ett slags förstudie till den förstnämnda och helt lysande.

Av "etablerade" nobelpristagare måste jag faktiskt få dissa Hemingway, har aldrig förstått hans storhet. Ändå gjort 3-4 försök även om avsmaken inleddes med "Farväl till vapnen" (tvångsläsning på gymnasiet).
Citera
2023-04-01, 18:22
Medlem
TheComebackKids avatar
Btw - sämsta böckerna lägger man ivf åt sidan efter 30-40 sidor???

"Fallet Ipcress"... ...övertalad av farsgubben som gillade kanske inte Deighton speciellt men genren. Helt intetsägande, ingenting som grep tag. Samt (i likhet med Fläsk le Carré) 50-11 namn man måste ha ett block bredvid för att hålla reda på.

Lundell... gav "Jack" 25-30 sidor. Illa skriven. Intetsägande.
Citera
2023-04-01, 18:55
Avslutad
Utan tvekan precis allt Jack Kerouac skrivit.

Överspänt, lögnaktigt och hela tiden finns bögprostitutionen och knarket där som backdrop till det mesta som är beat och det är mycket intressantare litteratur som kommer ur det, Hubert Selby Jr. och William S. Burroughs osv.

På samma sätt är svenska generationsromaner total fejk där någons självmord eller överdos förstoras upp och man ska Lära sig saker för den svenska vistraditionen med sedelärande skillingtryck har månghundraåriga traditioner så det är som en j-vla ekokammare befolkad av papegojor som sjunger samma låt med små variationer man blir tokig av oljudet.

Ah, så ungefär.
Citera
2023-04-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Inget fel att skriva om sex. Helt ok med hårigt sköte.

iofs, men det blir lite patetiskt i ett sådant här diktverk.
Citera
2023-04-01, 20:22
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Storyn faller? Vilken story? Sen att kalla det fanstay visar ju på vilken nivå du är. Vilket annat verk som har så många år på nacken har du ens varit i närheten av???

Ja, Bibeln är väl per definition fanatasy? Vad annars. Horror, Action, Thriller?

Citat:
Men nu är ju frågan vilken sämsta boken just du läst som är den sämsta och det har ju faktiskt bara du svaret på. Även om jag tror att det grundar sig i din avsmak för religiösa föreställningar.

Nu är det inte bara jag som vet eftersom jag delgav bok samt kort analys av motiv till varför. Men du tror dock helt fel. Exempelvis Siddhartha är en helt fantastisk bok. Så sluta hitta på trams tack.

Citat:
Skulle tro att de flesta gamla religiösa skrifter är extremt tråkig läsning och är ofta orealistiska och svårbegripliga. Är ju inte utan grund det tar en bra stund att bli präst i organiserade religioner.

Håller med om att det är väldigt tråkigt läsning på många ställen dock. Majoriteten av alla aktivt kristna har ju inte en läst hela bibeln skulle jag tro.

Finns ingen bok som har påverkat västerlandet(ja, hela världen) på samma vis som bibeln oavsett vad man tycker om den eller om man inte tror på ett enda ord.

Yada yada yada... jaha och?

Bibeln är en bok i grenen Fantasy (det är ganska enkelt att lägga den i det facket om du kan gängse definitioner). Den är dock väldigt dåligt motiverad i sin övernaturlighet och berättelsen är inte det minsta trovärdig. Själva överhuvudet agerar på ett sätt som man med dagens ögon (kunskap, vetenskap etc) förstår inte är trovärdigt. Men sannolikt är det ganska bra grundberättelser för barn som några samlat ihop och sen med en viss agenda klippt ihop för att typ skapa ett politiskt manifest. Bara det att de gjorde ett extremt dåligt jobb. De förstörde sannolikt bra och spännande fantasyberättelser som barn tyckte om.

Om du läser Bibeln så ser du väl att min analys stämmer till punkt å pricka?
Citera
2023-04-01, 20:37
Avslutad
Stilla dagar i Clichy är någonstans där också. När han torkar sig i röven med mackan är typ, ok dude varför läser jag den här skiten.
Citera
2023-04-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om du läser Bibeln så ser du väl att min analys stämmer till punkt å pricka?

Bibeln är ju inte en "berättelse" som du skriver utan den är ju flera olika böcker/skrifter som man på olika kyrkomöten enats om vad den ska innehålla. Men du kanske menar något annat, för den enda "storyn" jag kan se är väntan på Messias.

I övrigt håller jag faktiskt med dig till stora delar.

Svarade mest på ditt inlägg för jag har ett visst agg mot folk som utan minsta kunskaper kastar skit på kristendom eller religion överlag utan att ha minsta kunskap i ämnet mer än vad de matats av media, Hollywood och evt minns från värdelös svensk skolgång. Men du har ju gjort en egen analys och det är ju hedervärt.

Sen undrar jag vad Siddhartha är för religiös skrift? När jag googlar namnet så är det en bok från 1900-talet av en känd tysk om eventuellt handlar om Buddha. Är det möjligen någon annan buddistiska skrift du anser är så jättebra eller vad är det annars du menar är fantastiskt läsning från mellan år 1000 fkr- 490 ekr?

Edit: Siddhartha. Ser nu att du nämnde den boken enbart för att visa att du ibland kan uppskatta religiösa grubblerier.
Senast redigerad av marcandrew 2023-04-01 kl. 21:43.
Citera
2023-04-01, 22:06
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Bibeln är ju inte en "berättelse" som du skriver utan den är ju flera olika böcker/skrifter som man på olika kyrkomöten enats om vad den ska innehålla. Men du kanske menar något annat, för den enda "storyn" jag kan se är väntan på Messias.

Man kan säga att Bibeln innehåller flera olika berättelser. Men den har en grundberättelse.

Citat:
Svarade mest på ditt inlägg för jag har ett visst agg mot folk som utan minsta kunskaper kastar skit på kristendom eller religion överlag utan att ha minsta kunskap i ämnet mer än vad de matats av media, Hollywood och evt minns från värdelös svensk skolgång. Men du har ju gjort en egen analys och det är ju hedervärt.

Det här gör ju att du låter ganska fläng. Jag har väldigt mycket kunskap om ämnet. Jag uttrycker inget om detta dock utan svarar på topic och du reagerar med att hitta på massa saker om mig och skriver sen ganska korkat.

Citat:
Sen undrar jag vad Siddhartha är för religiös skrift? När jag googlar namnet så är det en bok från 1900-talet av en känd tysk om eventuellt handlar om Buddha. Är det möjligen någon annan buddistiska skrift du anser är så jättebra eller vad är det annars du menar är fantastiskt läsning från mellan år 1000 fkr- 490 ekr?

Edit: Siddhartha. Ser nu att du nämnde den boken enbart för att visa att du ibland kan uppskatta religiösa grubblerier.

Läs Siddharta. Det är en väldigt bra bok och ganska få sidor så man läser den på en sittning. Men visst kan jag hitta mycket som jag finner bra och intressant i olika buddistiska skrifter. Men nu handlade tråden om "sämsta bok".
Citera
2023-04-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Annars har jag läst mycket skit under mina år som jag glömt namnet på. Röda rummet av Strindberg klarar jag inte heller av. Har man sex kommatecken i en mening gör man sig bara till och är riktigt jobbig att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Så länge inte samma person nämner alla är det väl ok. Vad som är bra är väldigt subjektivt. Jag uppskattar t.ex. Hemingways lättlästa rättframma stil och hatar Strindberg. Det beror inte på att jag inte förstår vad han skriver, jag är bara inte intresserad av att läsa en autistisk beskrivning av stockholm ovanifrån med åtta kommatecken i en mening.

Oavsett om det är sex eller åtta kommatecken så dristar jag mig till att vara säker på att det hade varit svårare att läsa meningen utan dem.
Citera
2023-04-01, 22:13
Avslutad
Läser ni bara för att läsa? En rad psalmer för delen av er som inte klarar av den större sedvanligheten

Misstro mig fel, jag undrar ändå varför det läses så sabla mycket
Citera
2023-04-02, 01:20
Medlem
snillet_1s avatar
Säkert inte det sämsta jag har läst, även om jag alltid har undvikit industrideckare (typ Läckberg) och "franchiseböcker", men Knausgårds Min Kamp finner jag ohyggligt överskattad. Jag har börjat på den första boken kanske tre eller fyra gånger, kommit 50-100 sidor in och varje gång känt att nä nu fan lägger jag ner det här. Så segt. Han har inte flytet i texten, jag är ledsen.

Läste hans essäsamling Själens Amerika förra, eller om det var förrförra, sommaren och den hade väl sina poänger men lite samma där. Att han sedan valde att inkludera en text där han beskriver det mindre glamorösa av de två toalettbesök en människa vanligen behöver göra... ja.

Njöt därför lite när Aftonbladets Carl-Michael Edenborg häromdagen sågade Knausgårds senaste trilogi:

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/4oxmV9/recension-av-karl-ove-knausgards-det-tredje-riket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in