Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Storyn faller? Vilken story? Sen att kalla det fanstay visar ju på vilken nivå du är. Vilket annat verk som har så många år på nacken har du ens varit i närheten av???
Ja, Bibeln är väl per definition
fanatasy? Vad annars. Horror, Action, Thriller?
Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Men nu är ju frågan vilken sämsta boken just du läst som är den sämsta och det har ju faktiskt bara du svaret på. Även om jag tror att det grundar sig i din avsmak för religiösa föreställningar.
Nu är det inte bara jag som vet eftersom jag delgav bok samt kort analys av motiv till varför. Men du tror dock helt fel. Exempelvis Siddhartha är en helt fantastisk bok. Så sluta hitta på trams tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Skulle tro att de flesta gamla religiösa skrifter är extremt tråkig läsning och är ofta orealistiska och svårbegripliga. Är ju inte utan grund det tar en bra stund att bli präst i organiserade religioner.
Håller med om att det är väldigt tråkigt läsning på många ställen dock. Majoriteten av alla aktivt kristna har ju inte en läst hela bibeln skulle jag tro.
Finns ingen bok som har påverkat västerlandet(ja, hela världen) på samma vis som bibeln oavsett vad man tycker om den eller om man inte tror på ett enda ord.
Yada yada yada... jaha och?
Bibeln är en bok i grenen Fantasy (det är ganska enkelt att lägga den i det facket om du kan gängse definitioner). Den är dock väldigt dåligt motiverad i sin övernaturlighet och berättelsen är inte det minsta trovärdig. Själva överhuvudet agerar på ett sätt som man med dagens ögon (kunskap, vetenskap etc) förstår inte är trovärdigt. Men sannolikt är det ganska bra grundberättelser för barn som några samlat ihop och sen med en viss agenda klippt ihop för att typ skapa ett politiskt manifest. Bara det att de gjorde ett extremt dåligt jobb. De förstörde sannolikt bra och spännande fantasyberättelser som barn tyckte om.
Om du läser Bibeln så ser du väl att min analys stämmer till punkt å pricka?