Citat:
Ursprungligen postat av
kkevin
Anna Karenina. Long story short: folk vimlar omkring och ler, skjuter fåglar och ler, pratar med folk och ler, ler ännu mer, sliskar och gör ingenting mest hela tiden förutom att le, leker med tåg och ler, ser på när barn leker med tåg och ler, ler lite till, hoppar framför tåg och dör, och äntligen, ÄNTLIGEN, tar boken slut. Jävla Kareninasopa.
Håller med om det. Läste då jag badade och när badet var slut var boken slut. Sedan gick jag och kastade den.
Den köptes i St. P. på den gamla goda tiden. Man var tvungen att stå i tre köer för att få en bok. De gjorde så för att skapa jobb, och för att göra det svårare att fuska och sno staten på pengar.
Svenska författare vars böcker har åldrats något hemskt är Heidenstams karolinerna. De kan ha varit bra år 1897, men inte idag. Där tycker jag att en senare tids författare, som Björn Holm, är avsevärt mer läsvärd.
Med Heidenstam är det lite lustigt då den tidens historia fortfarande är läsvärd, och ofta bra, som F.F Carlsons om det pfalziska huset.
I nutid skulle jag säga att en Ranelid-bok jag läste var det sämsta, för det var så krystat. Det finns också krim-författare som ibland inte alls hittar rätt.
Exempel, "stum sitter guden" och "den krossade tanghästen". Något av det lustigaste med stum sitter guden är att perpen efter allting åker iväg till de tre s-en, som är sola shoppa och... suga kuk? Jag minns inte längre, men grejen är att brottslingen inte alls byggs upp som en som skall åka iväg på någon medelhavssemester. Tanghästen var lustig på så vis att det verkade som att författaren bakade in en massa info som inte för handlingen framåt. Folk är inte bara döende, utan har också fått en fin diagnos, och ett hem har inte bara en byrå, utan en urgammal från en tillverkare i England.
Med båda de två sista böckerna känns det som att författarna ville för mycket.