Citat:
Ursprungligen postat av
Marion86
Några frågor: Om man har stått på stesolid 5-10 mg om dagen i 5 år, kan man ha den som vid behovs tablett sen typ vid tankläkarbesök lr panikångest?
Hur påverkar imovane när man sätter ut stesolid, kan inte somna utan?
Har vari utan stesolid i 7 veckor nu, testade ta 2 mg i går och hela kroppen kändes som en stor puls 2 timmar efteråt, jobbigt, är det insättningsbesvär lr tål inte jag stesolid längre?
Tveksamt om jag klarar mig utan stesolid då livskvaliten blivit så mycket sämre, ska man testa nått nytt lr gå tillbaka till stesolid som funkade ok?
Vad som kan ställa med alltihopa är att det är svårt att avgöra när abstinensen är över, den
kan ju sitta i flera år. Om man då tar en tablett (som sedan kan bli både en och två o.s.v.) kan
göra att abstinensen kör igång igen och så sitter man i helvetet igen...
Att ta Imovane om man sätter ut Stesolid är inte så lyckat. Det är ju ett likartat medel och
kan göra att du bara förlänger abstinensen.
Att man efter en tid får sömnproblem, trots Imovane, är inte heller något ovanligt. Det har
med toleransökning att göra. Det är skälet till att det bara ska användas under en kortare period.
Dessutom så kan detta preparat ge så många andra problem. Både en vän till mig, och jag själv,
fick problem med hjärtrytm och blev insatta på hjärtmedicin. Det var förstås fel, hade de läkarna
varit lite mer insatta i detta med abstinens så hade vi sluppit dessa helt onödiga mediciner.
Om man upplever det som att man inte kan sova utan en sömntablett så tror jag att det psykiska
ställer till en del. Vet man att man har tagit en tablett så känns bra, och det omvända förstås.
Jag har själv satt ut Stesolid, och en massa annat elände, och jag kan garantera att när man
är fri från detta så mår man mycket, mycket bättre.
Går man igenom en helvetisk abstinensperiod så är den ångest man hade ingenting mot det
som man under denna svåra tid får uppleva. För värre ångest än den, då man är livrädd för
att det ska ringa på dörren, är det ingen ångest som slår.