2023-02-11, 09:27
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Numera är det tele2-uttag eftersom comhem inte längre finns.

Rätt till tv gäller bara vissa tv-kanaler, övriga kanaler betalar du för genom hyresavin.

Jag tittar på Svt 1 & 2 gratis
Jag tittar på TV 3 gratis
Jag tittar på TV 4 gratis
Jag tittar på TV 5 gratis
Jag tittar på TV 6 gratis
Och så vidare ...

Ingen TV avgift på hyran, marksänd TV är gratis.

Bolagen luras med bas paketet, eftersom det utbudet är gratis och du behöver inte betala för det.
Vill minnas att bas utbudet är Svt 1 & 2 samt TV 4 och några skit kanaler.

Om man är smart kör man marksänd TV och sedan abonnerar på en streaming tjänst.
Blir mycket billigare, du tjänar flera hundra per månad.
Citera
2023-02-11, 12:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Nej jag betalar inget för gratis marksänd TV.
Det är via kabel (aox) uttaget, även kallat Com Hem uttag.

Marksänd TV har alla rätt till, eftersom vi betalar skatt o licens avgift.
Förut var marksänd TV analogt men nu ändrats till digitalt.

Köpte en digital dosa på Kjell o Company för 600 kr, engångskostnad.
Sedan kopplar man den till vägguttaget och TVn.

Hur tror du alla som Campar gör, jo dom tittar på marksänd TV via antenn.

Och jag har kanalerna 1 2 3 4 5 6 7 8 och några till.
Klarar mig fin fint.
Fattar inte varför man ska betala 300/400 för TV utbud via någon tjänst.

MVH
Du framstår som lätt utvecklingsstörd så jag ska förklara lite för dig.

Jo, du betalar för kabel-tv (ej markbunden tv) via din hyra. Din hyresvärd har ett avtal med Tele2 om ett basutbud och har höjt hyrorna motsvarande för att täcka den kostnaden.

Marksänd tv digitaliserades för 10 år sedan, Comhems kabel-tv för ett par år sedan.
I marksänd tv är SVT och TV4 gratis, övriga kanaler kräver abonnemang.

Ang. att campa så föreslår jag att tar med dig din dosa ut i skogen och testar...

Att du klarar dig fint med det du har påverkar inte andras möjligheter och krav.
Man tecknar avtal t.ex. för att det inte ingår i hyran eller för att man vill ha fler kanaler.

Redan i den här tråden fick du veta att Comhem inte har markbunden tv:
(FB) Så här hitta jag det billigast alternativet för se TV via marknät och internet med PC

Ta nu och tänk igenom detta innan du skriver mer rappakalja och gör dig själv till åtlöje!
Citera
2023-02-11, 13:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag tittar på Svt 1 & 2 gratis
Jag tittar på TV 3 gratis
Jag tittar på TV 4 gratis
Jag tittar på TV 5 gratis
Jag tittar på TV 6 gratis
Och så vidare ...

Ingen TV avgift på hyran, marksänd TV är gratis.

Bolagen luras med bas paketet, eftersom det utbudet är gratis och du behöver inte betala för det.
Vill minnas att bas utbudet är Svt 1 & 2 samt TV 4 och några skit kanaler.

Om man är smart kör man marksänd TV och sedan abonnerar på en streaming tjänst.
Blir mycket billigare, du tjänar flera hundra per månad.
Hyresvärdar redovisar i regel inte vad hyran går till men tar du kontakt med din hyresvärd så kaan han eller hon bekräfta att kostnaden för tv-kanaler är inbakad i hyran, jag har bott i en fastighet som hade separata faktura för tv och den låg på 75kr per månad, eftersom dom flesta hyresgästerna inte betalade så bakades avgiften in i hyran och blev osynlig.

Ps, tv6 är inte gratis, inte heller tv3 och tv5 är gratiskanaler för dom ingår inte i public service.
Senast redigerad av Arne.Anka 2023-02-11 kl. 13:13.
Citera
2023-02-11, 19:10
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Hyresvärdar redovisar i regel inte vad hyran går till men tar du kontakt med din hyresvärd så kaan han eller hon bekräfta att kostnaden för tv-kanaler är inbakad i hyran, jag har bott i en fastighet som hade separata faktura för tv och den låg på 75kr per månad, eftersom dom flesta hyresgästerna inte betalade så bakades avgiften in i hyran och blev osynlig.

Ps, tv6 är inte gratis, inte heller tv3 och tv5 är gratiskanaler för dom ingår inte i public service.

Jaha ... Min digital box får in tv 3 tv 5 tv 6 och jag betalar inte en enda krona och jag ska ringa Familjebostäder för jag har aldrig hört talas om att dom tar en inbakad avgift .... Återkommer på måndag för jag vet att du har fel
Citera
2023-02-11, 19:14
Medlem
Så är Wi-Fi hub c2 för koaxial funkar inte med fiber från Tele2 / Comviq ? Varför inte 2 portar in, måste dom dega in på allt.
Citera
2023-02-11, 19:20
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
De kräver antagligen detta endast för att kunna debitera kunderna nån extra tusenlapp om man inte skickar tillbaka skräpet. Det är antagligen många som bytt utrustning ett flertal gånger genom åren och kört den gamla till tippen.
Ja. Läste att folk fått betala 1600 för sånt. Enligt kundtjänst så kostade en sådan box 3500 fram till oktober 2022 men nu bara 500. Ändå bra högt för något som ska återvinnas. Om det nu är så viktigt att jag skickar tillbaka boxen varför skriver de inte det direkt.
Funderar på att byta till något annat nu, kanske Telia. Om de tjatar om den här jävla boxen så byter jag direkt.
Citera
2023-02-11, 23:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jaha ... Min digital box får in tv 3 tv 5 tv 6 och jag betalar inte en enda krona och jag ska ringa Familjebostäder för jag har aldrig hört talas om att dom tar en inbakad avgift .... Återkommer på måndag för jag vet att du har fel
se då till att du pratar med någon som har kompetens och kunskap om detta, det är otroligt hur tjockskalliga en del kan vara klart som fan att företagen bakom tv-kanaler måste få in pengar du kan ju fortsätta jiddra om att bla tv6 skulle vara en gratiskanal

Från 1 oktober 2021 kommer TV6 att övergå till att vara en krypterad kanal i marknätet (TV via antenn). Det betyder att tittare som tar emot kanalen via antenn kommer att behöva ett betal-tv-abonnemang från Boxer för att kunna se kanalen. De flesta kunder som ser TV via marknätet är redan kunder hos Boxer, och kanalen kommer att fortsätta på samma kanalplats som idag.
https://press.viaplaygroup.se/post/t...an-1-oktober-2

TV6 utgår som fri kanal
Från oktober har en del tv-tittare märkt en skillnad i kanalutbudet då TV6 gått från att vara en fri-tv-kanal till att bli en betalkanal.
https://telekomradgivarna.se/kunskap...som-fri-kanal/
Citera
2023-02-12, 06:51
Medlem
sputnik2011s avatar
Jaha men jag förlorar ingenting på vad du säger, då måste det vara något fel på min digital box.
Jag kan inte se kodade kanaler med min digital box för då stor det just det kodad.
Men TV 6 går utmärkt via min digitalbox, likaså TV 3.

Så jag kan inte förklara varför, men en sak är säkert, jag har aldrig betalat någon TV avgift via Familjebostäder som är inbakat i hyran.
Utan jag betalar 0 kr per månad som jag nämnt tidigare.

Men jag återkommer imorgon, efter jag pratat med Familjebostäder.

Personligen tjänar jag ingenting på att tala osanning, utan det är vad det är.

MVH
Citera
2023-02-13, 17:55
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
se då till att du pratar med någon som har kompetens och kunskap om detta, det är otroligt hur tjockskalliga en del kan vara klart som fan att företagen bakom tv-kanaler måste få in pengar du kan ju fortsätta jiddra om att bla tv6 skulle vara en gratiskanal

Från 1 oktober 2021 kommer TV6 att övergå till att vara en krypterad kanal i marknätet (TV via antenn). Det betyder att tittare som tar emot kanalen via antenn kommer att behöva ett betal-tv-abonnemang från Boxer för att kunna se kanalen. De flesta kunder som ser TV via marknätet är redan kunder hos Boxer, och kanalen kommer att fortsätta på samma kanalplats som idag.
https://press.viaplaygroup.se/post/t...an-1-oktober-2

TV6 utgår som fri kanal
Från oktober har en del tv-tittare märkt en skillnad i kanalutbudet då TV6 gått från att vara en fri-tv-kanal till att bli en betalkanal.
https://telekomradgivarna.se/kunskap...som-fri-kanal/

Citat:
Jaha men jag förlorar ingenting på vad du säger, då måste det vara något fel på min digital box.
Jag kan inte se kodade kanaler med min digital box för då stor det just det kodad.
Men TV 6 går utmärkt via min digitalbox, likaså TV 3.

Så jag kan inte förklara varför, men en sak är säkert, jag har aldrig betalat någon TV avgift via Familjebostäder som är inbakat i hyran.
Utan jag betalar 0 kr per månad som jag nämnt tidigare.

Men jag återkommer imorgon, efter jag pratat med Familjebostäder.

Personligen tjänar jag ingenting på att tala osanning, utan det är vad det är.

MVH

Pratat med Familjebostäder och jag betalar inget annat än Hyra och tillval, såsom kassaskåp.
Citera
2023-02-13, 17:58
Medlem
Citat:
Pratat med Familjebostäder och jag betalar inget annat än Hyra och tillval, såsom kassaskåp.
Och i hyra ingår t ex el, vatten, värme mm (och TV?)
Man debiterar inte varje post för sig.
Citera
2023-02-13, 22:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Då har du pratat med någon som är inkompetent för hyran innehåller många poster inte bara dina personliga tillval, visste du om att du även betalar en hyressättningsavgift som går till hyresgästföreningen för 10år sen låg den på 12kr per lägenhet.

Ps, vill bara påminna om att jag bevisat att tv6 är en betalkanal och inte en gratiskanal.

Redigerat:
en som har tv-avgift på 200kr specificerad.
https://www.hemhyra.se/hyresakuten/m...iften-betalas/
Senast redigerad av Arne.Anka 2023-02-13 kl. 22:48.
Citera
2023-02-14, 18:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det hade du inte behövt prata med Familjebostäder om, det framgår av din hyresavi. Vad som inte framgår är hur stor del av hyran som går till TV-kanalerna. Jag sa ju åt dig att inte göra dig till åtlöje...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in