2021-05-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Lyckats fixa detta? Har bott i ett äckelcomhemhus över ett år nu och internet dör flera gånger om dagen. Hade Telia förut och tyckte dom var skräp men nu vet jag att Telia klår comhem med hästlängder. Aldrig stött på en så dålig tjänst och kundtjänsten går inte att använda. Hur företaget inte gått under är läskigt.

Efter att internet kraschar så vill datorn inte starta en ny anslutning heller så den enklaste lösningen för mig var att installera en vpn som automatiskt startar om anslutningen när den tappas men är utan internet 30-60sec medans skiten tuggar. Men spelar man något osv så blir man dc och mindre kul att bli dc flera gånger om dagen, det är 2021 inte 1995. Är så oerhört less på fittcomhem.

COMHEMS AFFÄRSMETODER
Tele2 (f.d. Comhem) har störande priser.

Bredband ett år 279 kr, därefter 399 kr.
TV silver ett år 169 kr, därefter 349
Comhemplay 3 månader gratis, därefter 89 kr

Min nästa faktura skulle gå från 448 kr till 837 kr.
Idag kostar nyteckning av det billigaste bredbandsabonnemanget 469 kr!!! Helt galet dyrt.

Satt i telefonkö i 70 minuter med Tele2 med syftet att
-säga upp TV (hade bestämt mig att det får duga med de baskanaler som ingår i huset)
-säga upp Comhemplay
-höra mig för om uppsägning av bredband

Jag tänkte gå över till Penny.se för bredband där det kostar 249 kr per månad men jag har inte råd att det strular. Frågorna rörde om Comhemuttaget kan bära två routrar. En Comhem-router för TV utifall jag skulle vilja ha TV igen, och en annan Penny-router för bredband. Penny är Tele2-ägt. De har inget telefonnummer. Det är otydligt om Penny i själva verket bara erbjuder uppkoppling av fiber som då måste finnas i huset vilket det inte gör i mitt fall.

Tele2 jobbar så här. När jag säger –”Hej jag ringer för att säga upp vissa abonnemang då det kommer att bli för dyrt”, så verkställer de inte det. De kopplar istället över en till en annan uppsägningsavdelning som i själva verket är en övertalningsavdelning. De säger: -”Då har jag ett erbjudande för dig, som inte finns på hemsidan”. Vips sänktes bredbandskostnaden från 400 kr till 100 kr! Blev dessutom dubbel hastighet. Vips sänktes TV från 349 kr till 169 kr. Inte klokt. Visst är det super men stackars kunder som inte ringer och klagar. Tele2 mjölkar bara sina kunder. Varför i helvete får inte ALLA kunder bästa pris? Det här kommer inte att hålla.

Jag sparar in 6800 kr per år på det här. Det mkt pengar!

Efter sammanslagningen har Tele2 0,8 miljoner bredbandskunder och 1,1 miljoner digital-TV-kunder. Det är verkligen överprissatta tjänster. De flesta betalar väl bara. Om inte annat så hatar väl alla Comhems telefonkö. Den är designad för att folk ska tröttna och ha det som det är. Lek med tanken att alla bredbandskunder ringer och får samma deal som jag. Kundernas inbesparing skulle bli 5,5 miljarder! Tele2 delade ut 2 miljarder…Jag tycker att Tele2 inte ens anstränger sig för att göra den stora lejonparten av kundstocken nöjd. De är orättvisa och hemlighetsfulla mot sina egna kunder.

Tidigare i vintras skulle min telefonitjänst för 19 kr i månaden göras om till IP-telefoni med gratis samtal för 89 kr per månad. En helt idiotisk tjänst och vansinnigt dålig deal. Alla har ju mobil nuförtiden. Man hade 19-kronorsabonnemanget (som man aldrig ringde på) bara som backup om det hände nåt med mobilen. Men mobilen är på Comviq och därmed i Tele2:s nät. Då måste man sitta i kö och särskilt säga upp abonnemanget innan det börjar gälla. Det är liksom en helt en annan telefonitjänst än den tidigare och det är riktigt fult att bara "förlänga" och hoppas att man inte märker nåt. Det första som hände var att de erbjöd mig 39 kr. Halvering utan att blinka. Tyder på överpriser.
-Nej jag vill inte ha det, sa jag.

Tele2 har köpt Comhem. Det verkar inte som de hänger med utan mera satsar på att mjölka kunderna så länge det går. Deras Comhemplay för 89 kr per månad (det är gratis i 3 månader) erbjuder inte mycket som inte tv4play eller svtplay erbjuder och det är gratis. Har ingen användning för det. De fattar inte att alla har en chromecast nuförtiden för 350 kr. Folk lägger väl i sånt fall 89 kr på Netflix. Vill man nån gång se en film så hyr man för 29 kr på Google Film eller Youtube Film och
castar till tv:n.

Comhem/Tele2 har en döende affärsidé för bredband och digital-tv.

MÖRKADE DRIFTSTÖRNINGAR
Internet i min lgh (eller om det är i hela huset) har i samband med sammanslagningen blivit ostabilt. De flesta förmiddagar går internet ner en stund. Irriterande. Jag får ringa Comhem och starta om routern, göra fabriksåterställningar och allt. Efter en timme funkar internet ändå men de tillstår aldrig att det varit driftproblem vilket är väldigt passande eftersom jag ju då inte kan begära nedsättning av avgiften. Smart där Comhem! Jag har bett Comhem gå till botten med dessa nästan dagliga internetavbrott under förmiddagarna. Det säger de att de har gjort det men redovisar å andra sidan inte vad de har gjort. De säger bara att det funkar normalt.

Ett exempel. Den 3 maj gick internet ner under 1,5 timme? Jag jobbar hemifrån och den dagen blev det panik. Comhems automatiska röst hade ett meddelande: ”det är avbrott i samtliga tjänster i stora delar av Stockholm”. Ett ganska allvarligt fel som det borde ha stått om i tidningar. Vid en senare kontakt med Comhem visade det sig att denna driftstörning tycks ha raderats ur deras historik. Precis som det inte inträffat. Jag bad om en lista över driftstörningar som drabbat min adress. Denna händelse, och många andra, fanns inte med i listan. Comhem mörkar inträffade driftstörningar. Det minsta man kan begära är hederlighet. Förtroendet är förbrukat.
Citera
2021-05-18, 16:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Comhemplay 3 månader gratis, därefter 89 kr
jag sa upp comhem play häromdagen tog 23.9 sekunder kan göras på deras sida man loggar in och går sen in på sin profil så fanns det nån länk till hantering av abbonnemang där man kunde avsluta, vansinnigt bekvämt får jag säga.

När det gäller andra abbonnemang så kan du väl använda deras mail? alla kan ju inte använda telefon så borde finnas fler metoder för detta tänker jag, jag har läst om dom som sagt upp abbonnemang via brev.
Citera
2021-05-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
jag sa upp comhem play häromdagen tog 23.9 sekunder kan göras på deras sida man loggar in och går sen in på sin profil så fanns det nån länk till hantering av abbonnemang där man kunde avsluta, vansinnigt bekvämt får jag säga.

När det gäller andra abbonnemang så kan du väl använda deras mail? alla kan ju inte använda telefon så borde finnas fler metoder för detta tänker jag, jag har läst om dom som sagt upp abbonnemang via brev.

Bra där! Jag ringde kundservice eftersom jag hade flera ärenden, varav en teknisk fråga. De erbjöd prissänkning på bredband, utan att jag hotade med uppsägning. Det hade inte erbjudits om jag hade skrivit brev. Poängen är att kunderna blir ojämlikt behandlade. De vill bara ha kvar mig. De kunder som snällt betalar dessa överpriser är lika goda kunder som jag. De bara ringer inte och beklagar sig. Jag vet inte hur Tele2 tänker. Slutresultatet blev ju bra för just mig, med pris, men det blir det inte för de flesta. Utöver att behandla sina kunder ojämlikt anser jag som sagt att Tele2 brister i uppriktighet rörande driftstörningar. Pålitligt bredband är en mycket viktig parameter när det gäller att välja eller stanna kvar hos en bredbandsleverantör.
Citera
2021-06-02, 12:36
Medlem
Citat:
Bra där! Jag ringde kundservice eftersom jag hade flera ärenden, varav en teknisk fråga. De erbjöd prissänkning på bredband, utan att jag hotade med uppsägning. Det hade inte erbjudits om jag hade skrivit brev. Poängen är att kunderna blir ojämlikt behandlade. De vill bara ha kvar mig. De kunder som snällt betalar dessa överpriser är lika goda kunder som jag. De bara ringer inte och beklagar sig. Jag vet inte hur Tele2 tänker. Slutresultatet blev ju bra för just mig, med pris, men det blir det inte för de flesta. Utöver att behandla sina kunder ojämlikt anser jag som sagt att Tele2 brister i uppriktighet rörande driftstörningar. Pålitligt bredband är en mycket viktig parameter när det gäller att välja eller stanna kvar hos en bredbandsleverantör.

Så där agerar samtliga bredbandsleverantörer. Du är naiv som tror att något telekom-bolag har den heder du efterfrågar. De intresserar sig för att gå med vinst, inget annat.
Citera
2021-06-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Så där agerar samtliga bredbandsleverantörer. Du är naiv som tror att något telekom-bolag har den heder du efterfrågar. De intresserar sig för att gå med vinst, inget annat.

Nja..
Tele2 har 0,8 milj bredbandskunder och 1,1 milj mobilkunder. Om det är "avbrott i samtliga tjänster i stora delar av Stockholm" under en lång stund är det samhällsfarligt och ska rapporteras och utredas av PTS och allmänheten ska informeras. Det brukar stå i tidningar. Det är nog bara att ingen privatperson kommit på tanken att anmäla Tele2 till PTS. Tidigare har Tele2 anmälts för misstanke att använda frekvenser för 5G utan tillstånd från PTS. Man får för övrigt inte ljuga för sina kunder och ta betalt för nåt som inte funkar. De måste leva upp till tillståndet varje sekund, att leverera säkert 24-7. Att ett bolag i övrigt försöker tjäna pengar är självklart.
Citera
2021-06-02, 18:44
Medlem
Citat:
Nja..
Tele2 har 0,8 milj bredbandskunder och 1,1 milj mobilkunder. Om det är "avbrott i samtliga tjänster i stora delar av Stockholm" under en lång stund är det samhällsfarligt och ska rapporteras och utredas av PTS och allmänheten ska informeras. Det brukar stå i tidningar. Det är nog bara att ingen privatperson kommit på tanken att anmäla Tele2 till PTS. Tidigare har Tele2 anmälts för misstanke att använda frekvenser för 5G utan tillstånd från PTS. Man får för övrigt inte ljuga för sina kunder och ta betalt för nåt som inte funkar. De måste leva upp till tillståndet varje sekund, att leverera säkert 24-7. Att ett bolag i övrigt försöker tjäna pengar är självklart.

Jag tänkte mer angående det du skrev om att kampanjer hålls inne för kunder som inte aktivt hör av sig. Tvivlar iofs också på att det är reglerat i lag att de måste leverera avbrottsfria tjänster varje sekund, men motbevisas gärna om du har någon källa.
Citera
2021-06-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Jag tänkte mer angående det du skrev om att kampanjer hålls inne för kunder som inte aktivt hör av sig. Tvivlar iofs också på att det är reglerat i lag att de måste leverera avbrottsfria tjänster varje sekund, men motbevisas gärna om du har någon källa.

Ok jag förstår.
Jo det har blivit så i Tele2:s bransch. De chockhöjer priset, kunder hör av sig, Tele2 gör om kundservice till en en övertalnings- och erbjudandegrupp. Att komma fram och få hjälp gör sig då inte enkelt. Det är bara telefon som gäller. Om man mejlar tar de inte in in det i ärendehanteringssystemet utan säger att de inte kan säkerställa att jag är jag. Men de skickar gärna information till mig via mejl. Kontaktmöjligheten via mejl är bara sken.

Jag inser att jag nog inte kan motbevisa dig. Tror inte det är reglerat i lag. Jag föreställer mig att Tele 2 fått och betalat ett tillstånd av PTS där Tele2 förbundit sig att leverera säkert bredband och mobiltelefoni. Det är klart att tillståndet inte ryker om de misslyckas en enda sekund men mycket av samhällets trygghet vilar på internet. Hur många sekunder är acceptabelt? Hur ofta? Jag skulle tro att man inte kan få ut dessa detaljer av avtalet eftersom det är affärshemligheter.
Citera
2021-06-19, 16:12
Medlem
Vodos avatar
Jaha. Nu fungerar inte mitt bredband och det har inte gjort det sen i natt. Ringer Comhem och de säger att jag ska starta om allt och vänta en timme.
Nu har jag startat om allt men det fungerar ändå inte. Ringde nyss Comhem och de stänger tydligen kl 15 och det är stängt på söndagar. Hittar inget om supporten. Finns ingen akut utanför kontorstid.
Får väl vara utan bredband till måndag.
Citera
2021-06-22, 19:38
Medlem
s-täljes avatar
Sedan Tele2 tog över Comhem crazar mitt band alltid mint 2/4 gånger per dag! När comhem funka det alltid! vad fel på Tele 2????
Citera
2021-06-22, 20:07
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
Sedan Tele2 tog över Comhem crazar mitt band alltid mint 2/4 gånger per dag! När comhem funka det alltid! vad fel på Tele 2????

aldrig hänt mig
Citera
2021-07-20, 17:04
Medlem
Någon som har erfarenhet av Bredband2 som bredbandsleverantör? Vad skiljer dem från Ownit och Bahnhof? Sneglar på deras 500/500 mbit bredband. Bra pris.
Citera
2021-07-21, 07:18
Medlem
Tur att man har Tele2.

Jag har en stuga ute vid Väddöviken. Jag har haft mobilt bredband i 12 år nu .Dubbelt simkort med obegränsad data. Ett i mobilen och ett i routern. Jag får upp till 80 Mb/s trådlöst när det är lite trafik och lite mindre nu under semestermånaden på kvällarna .Det går alltid bra att streama med t.ex AppleTv i alla fall. Självklart väntar jag på 5g men jag är ändå mycket nöjd med den bredbandslösning jag har ute på lantstället för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in