2020-05-21, 14:35
Medlem
sputnik2011s avatar
Hitta en gammal tråd från 2013 så jag skapar en ny.

Hitta billig mottagare-sticka till datorn och kan se marksänd tv via min på datorn.
Gratis och man får SVT 1/2 samt 4 o kanal 6 med mera.

Väntar på stickan, så uppföljning kommer om hur det går.
Vet att man kan använda Windows Media spelare samt VLC spelaren, den senare ska jag prova att casta med Chromecast.
Anledningen till att jag inte vill använda ComHem uttag i väggen är att bilden blir suddig på TV med marknät.

Andra alternativ jag hitta är Sappa 74 kr för SVT 1/2 samt 4.
Cmore 100 kr.

Vill inte köra gratis IPTV länkar för då måste man lägga pengar på VPN tjänst.

Kommentarer på detta :-)

Min åsikt är jag vill inte lägga 1200 kr (per år) för bas utbudet och vill inte betala 4000 kr (per år) eller mer för massa kanaler man inte tittar på.

Upptäckt att man kan sparat 10.000 till 50.000 kr per år bara genom att ändra onödigt dyra abonnemang och tjänster man kan klara sig utan, ändra försäkringar, tv, mobil och andra saker.
Jag har nu 700 kr mer i månaden att spendera på annat :-)

MVH
Citera
2020-05-21, 15:32
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Uppdatera, följer med intresse 👍🙂
Citera
2020-05-21, 15:45
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Anledningen till att jag inte vill använda ComHem uttag i väggen är att bilden blir suddig på TV med marknät.

Com Hem har inte "marknät". Möjligtvis pratar du om deras analoga basutbud. Det försvinner snart (i september) och ersätts av ett digitalt basutbud som du redan nu kan söka in om du har en mottagare för DVB-C.
Citera
2020-05-21, 16:17
Medlem
sputnik2011s avatar
Du har nog rätt, jag är ingen expert utan utforskar möjligheterna.
Om jag förstått det hela rätt, så kan man köpa antenn till datorn och se TV från marknätet.
(innehåller TV-kort) Det är väl så man gör om man har husvagn, eller?

Om jag minns rätt så kostar det 129 eller 229 kr med en antenn till datorn.
Ett kort som du beskriver kostar 400 kr eller mer.

Jag betala 145 kr för min mottagare och ny återstår det att se hur bra den fungerar.
Jag är beredd att betala mer för DVB om det är nödvändigt, men slipper jag lägga 600/800 på en sådan USB-sticka så undviker jag det.

Och jag har använt en välkänd och bra leverantör som inte säljer skit grejer, men avvaktar med detaljer tills jag vet hur det funkar och förhåller sig.
Då kan jag uppdatera med vad och vart jag köpt och beskriva hur pass bra/dåligt det fungera.

MVH
Citera
2020-05-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Vill inte köra gratis IPTV länkar för då måste man lägga pengar på VPN tjänst.

En VPN tjänst kostar väl typ 50kr i månaden, kanske 25(?)kr i månaden om du betalar för ett år, så är ju inga jättesummor per år för att se gratis IPTV, sen drygt 700 per år för betald IPTV med alla kanaler i världen är ju inte heller jättemycket, egentligen, även om man inte kollar på allt, finns säkert där också mindre/billigare paket beroende på "leverantör".

Nästan samma summa som att köpa ditt kort och betala för cmore i ett år ^^
Citera
2020-05-21, 21:27
Medlem
sputnik2011s avatar
Tack för tipset, hade VPN för 50 i månaden, men plockat bort den och har 600 kr mer per år.
Gjort samma sak med andra tjänster, försäkringar, mobil, med mera ...
Se första inlägget.

Kollat PC FÖR ALL test och från 2012 där Hauppauge vinner som bästa köp och prestanda.
Sedan har jag kollat runt på andra alternativ.

Ska skicka tillbaks min beställning och kommer överväga mellan dessa två alternativ.

1) Hauppauge WinTV (DVB) Usb sticka 750 kr - engångskostnad ...
Men då är jag förmodligen begränsad till att se på Bärbar eller Stationär dator.
Hela marknätets utbud med fria kanaler.

2) Sappa bas 49 kr + 25 kr leverans-avgift per månad 74 kr.
Då kan jag köra Sappa APP och titta på Chrome-Cast.
Endast SVT 1/2 samt 4:an.
Har inte lyckats hitta något annan billigare leverantör för bas utbudet.

Summering

Alternativ 2 känns sådär
Alternativ 1 känns bra, tjänar minst 888 kr per år om man utgår från det absolut billigaste bas abonnemanget och mycket mer än något annat alternativ.

Eller så kan man se det så här, varför skaffa sig fler onödiga utgifter.
Det finns massor av saker jag kan göra istället för en 100 lapp per månad istället för att betala för något som är gratis med lite uppoffringar.

Någon kanske tycker jag är småsint, men när man möblerar om i ekonomins tjänster och utgifter, så kan man spara ruskigt mycket pengar och ända har hög standard på TV, Mat, Mobil, Försäkringar med mera.

MVH
Citera
2020-05-22, 10:32
Medlem
sputnik2011s avatar
Oj vad man lär sig när man söker information på nätet.
En digital box som är anpassat till din lägenhets förutsättningar.

600 kr (engångskostnad) för en digitalbox som passar mitt ComHem uttag med kabel sladd.
Gratis TV via marknätet. (inget operatör kort behövs).

Vem fan betalar 239 kr i månaden för något man kan få gratis.
Kan skaffa både Netflix och HBQ för 200 kr i månaden och se SVT 1 & 2 samt 4:an & 6:an.
Med eget kreativt upplägg och motsvarande hos en operatör kostar 400 eller mer per månad.

Källa: Radio & TV-verket
https://www.gotene.se/download/18.2e...tv_3_saker.pdf

Vi lever i en sjuk värld.

MVH
Citera
2021-05-06, 11:14
Medlem
sputnik2011s avatar
Nu vill jag nämna hur det blev efter att skrivit i denna tråd.
Köpte en digital box för 600 kr och kan see marksend TV gratis.

Kanaler jag kan titta på

Svt !
Svt 2
Tv 3
Tv 4
Tv 5
Tv 6
Tv 7
Tv 8

Och några till som jag inte tittar på.
Blev förvånad över att jag kan tiita på Tv 3
Klarar mig utmärkt med det Tv utbudet och slippa betala 300 kr per månad för basutbudet.

MVH
Citera
2021-05-06, 21:52
Medlem
Zilvios avatar
Nätverk och datorkommunikation --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto