Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-19, 19:32
Medlem
Neatlesss avatar
Jag bor i en lägenhet med fiber och jag har just nu Bahnhof 100/100 som jag har sagt upp då det krånglade och jag inte alls var nöjd med deras agerande. Precis nu ringer en säljare från Comhem upp och erbjuder mig 500/50 genom deras ADSL där jag får hemskickat ett modem. Det kommer dessutom kosta dryga hundringen mindre i månaden.

Så vad ska jag göra? Teckna ett nytt fiberavtal med en okänd leverantör eller gå över till ADSL från Comhem? Läser att folk säger att fiber alltid är att föredra framför ADSL, men 500/50 låter ju smaskigt, och jag ligger runt 50/50 nu då jag går genom en router. Vad är riskerna och fördelarna med ADSL framför fiber? Är Comhems bredband nåt att lita på?
Citera
2014-11-19, 19:39
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Jag bor i en lägenhet med fiber och jag har just nu Bahnhof 100/100 som jag har sagt upp då det krånglade och jag inte alls var nöjd med deras agerande. Precis nu ringer en säljare från Comhem upp och erbjuder mig 500/50 genom deras ADSL där jag får hemskickat ett modem. Det kommer dessutom kosta dryga hundringen mindre i månaden.

Så vad ska jag göra? Teckna ett nytt fiberavtal med en okänd leverantör eller gå över till ADSL från Comhem? Läser att folk säger att fiber alltid är att föredra framför ADSL, men 500/50 låter ju smaskigt, och jag ligger runt 50/50 nu då jag går genom en router. Vad är riskerna och fördelarna med ADSL framför fiber? Är Comhems bredband nåt att lita på?
Du ska akta dig för Comhem, det är det sämsta jävla skit som finns. Jag skulle hellre köra ett k56 modem än att anlita Comhem.
Citera
2014-11-19, 19:58
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Du ska akta dig för Comhem, det är det sämsta jävla skit som finns. Jag skulle hellre köra ett k56 modem än att anlita Comhem.

Ja ser många som säger det. Problemet är att alla bredbandsleverantörer verkar vara Belsebub själv om man kollar omdömena. Det gör det jävligt svårt att välja nåt.
Citera
2014-11-19, 23:54
Medlem
Kan ju vara värt att kolla upp det där igen då Com Hem inte levererar bredband via ADSL...

Bara en "heads up" liksom..
Citera
2014-11-20, 00:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja ser många som säger det.
Och vad kan det bero på? att comhem har väldigt många kunder? att det är väldigt få som säger hur bra det fungerar? att det är väldigt många som klagar vid problem?
Jag har haft comhem i över 10år och det är sällan strul, hastighetsmässigt ligger jag oftast 5-10% över det jag betalar för.

Nåt du kan göra är att prata med grannarna, fråga vad dom har och hur det fungerar.
Citera
2014-11-20, 01:22
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVPTheGreatOne
Kan ju vara värt att kolla upp det där igen då Com Hem inte levererar bredband via ADSL...

Bara en "heads up" liksom..

Okej. Lyssnade inte så noga, han sa det var nån blandning mellan fiber och koppar lösning dom körde med, antog det var ADSL.

Citat:
Och vad kan det bero på? att comhem har väldigt många kunder? att det är väldigt få som säger hur bra det fungerar? att det är väldigt många som klagar vid problem?
Jag har haft comhem i över 10år och det är sällan strul, hastighetsmässigt ligger jag oftast 5-10% över det jag betalar för.

Nåt du kan göra är att prata med grannarna, fråga vad dom har och hur det fungerar.

Så är det ju absolut. För varje missnöjd kund som rabiestuggar över internet finns det 5 andra helnöjda man inte hör nåt av.

Det jag undrar över är om det är smart att välja bort fiber för Comhems lösning. Jag får det billigare, (om inte det är nåt skumt avtal som gör att priset höjs efter bindningstiden även fast det inte ska det och såna grejer, läst om kunder som upplevt det), hastigheten ned är 500 vs 100 om det nu hålls.

Men fiber är väldigt direkt jämfört med nåt modem. Jag vill inte ha massa krångel och en hastighet som studsar upp och ned som en studsboll. Det lutar åt att jag kör på Comhem dock.
Citera
2014-11-20, 17:10
Medlem
Com Hem levererar inga tjänster via ADSL utan bara via fiber eller TV-nätet. Med TV-nätet menas fiber hela vägen fram till överlämningspunkten i källarn/vinden och sedan koaxialkabel från överlämningspunkten upp till de boendes uttag.

Surfa in på Com Hems hemsida och klicka på t ex Bredband och mata in din adress så kommer du kunna se vilka tjänster du kan teckna. Antingen kommer det stå fiber eller fiberkoax.

Det modem du kommer få hem om du tecknar via fiberkoax kan du ju ha som trådlös router (vilket är något du troligen hade skaffat även om du hade fiber också, vilket gör att du ändå kommer ha en sådan apparatur i hemmet.)
Citera
2014-11-20, 20:25
Medlem
Citat:
Jag får det billigare, (om inte det är nåt skumt avtal som gör att priset höjs efter bindningstiden även fast det inte ska det och såna grejer, läst om kunder som upplevt det), hastigheten ned är 500 vs 100 om det nu hålls.

Ska du teckna abonnemang så gör det genom att du själv kontaktar ComHem över telefonen, alternativt beställer via hemsidan.
500mbit kostnar ord pris 599:- då är det 500/50 med hastighetsgaranti 300-500/30-50 (Självklart med Kabelanslutning)

Alternativt om du tecknar 250mbit, kampanj nu 250:-/mån under hela bindningstiden (12mån).
Citera
2014-11-21, 12:07
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Com Hem levererar inga tjänster via ADSL utan bara via fiber eller TV-nätet. Med TV-nätet menas fiber hela vägen fram till överlämningspunkten i källarn/vinden och sedan koaxialkabel från överlämningspunkten upp till de boendes uttag.

Surfa in på Com Hems hemsida och klicka på t ex Bredband och mata in din adress så kommer du kunna se vilka tjänster du kan teckna. Antingen kommer det stå fiber eller fiberkoax.

Det modem du kommer få hem om du tecknar via fiberkoax kan du ju ha som trådlös router (vilket är något du troligen hade skaffat även om du hade fiber också, vilket gör att du ändå kommer ha en sådan apparatur i hemmet.)

Min lägenhet är Comhem anpassad med deras trepunktkontakter så jag behöver nog inte oroa mig för kvalitetstapp jämfört med fiber.

Citat:
Ursprungligen postat av McRoger
Ska du teckna abonnemang så gör det genom att du själv kontaktar ComHem över telefonen, alternativt beställer via hemsidan.
500mbit kostnar ord pris 599:- då är det 500/50 med hastighetsgaranti 300-500/30-50 (Självklart med Kabelanslutning)

Alternativt om du tecknar 250mbit, kampanj nu 250:-/mån under hela bindningstiden (12mån).

Han ringde upp mig just för att dom vill plocka oss fiberkunder över till Comhem och dom just nu hade specialerbjudande för min lägenhet. Erbjudandet var 199:-/mån för 500/50 med 12mån bindningstid och även fortsatt 199:-/mån efter det. Låter ju extremt bra om det hålls och det inte är nåt finstilt över det, något jag såklart kommer få total klarhet i när han ringer upp igen på måndag. Tack alla för hjälpen!
Citera
2014-11-22, 10:21
Medlem
Citat:
Han ringde upp mig just för att dom vill plocka oss fiberkunder över till Comhem och dom just nu hade specialerbjudande för min lägenhet. Erbjudandet var 199:-/mån för 500/50 med 12mån bindningstid och även fortsatt 199:-/mån efter det. Låter ju extremt bra om det hålls och det inte är nåt finstilt över det, något jag såklart kommer få total klarhet i när han ringer upp igen på måndag. Tack alla för hjälpen!
199:-/mån brukar det ofta vara de 3 första månaderna. Helt omöjligt att det är 500mbit löpande på 199:-/mån.

Garanterat någonting som "säljaren" inte nämnde.

Ska man teckna abonnemang själv så är det bästa om man själv kontaktar Operatören som man vill ha abonnemang hos. Annars blir man ofta lurad.
Citera
2014-11-22, 21:53
Medlem
Filantropis avatar
De tre senaste dagarna har jag tappat min Internet-anslutning, nästan konstant. Det går till ungefär som så att, cirka en gång i minuten verkar jag tappa all anslutning. Sidor jag besöker laddar om och försöker ansluta utan resultat, mina meddelanden på Skype skickas inte förrän anslutningen är upprättad igen, filmer som jag streamar stannar upp för att buffra och det brukar ta ungefär 20s att ladda om sidan så att det fungerar igen. Ibland krävs en ctrl+F5 för att åtgärda det. Men problemet kvarstår och kommer tillbaka ungefär varje minut. Har bara haft ComHem ett par veckor, så jag använder fortfarande deras mediabox, med en Cat6-kabel mellan datorn och modemet. Får ut min utlovade hastighet, så det är inte problemet i alla fall.

Någon som har varit med om liknande?
Citera
2014-11-24, 20:41
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:

Kör på Com Hem. Det är inte ADSL som dom erbjuder. Det är Fiber nästan hela vägen fram till lägenheten. Den sista biten från "skåpet" till huset är gjort av coaxial kabel. Om du köper Com Hem så får du garanterat en bra hastighet, men om det skulle krångla så är det smidigaste att köpa en bättre router och koppla in. Du kan lätt få 500mbit/sek genom kabel och ca 200mbit/sek via wifi om du har en bra router.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in