2014-03-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldtekt
Skitavgift? Det är en leverans av en produkt ut till dig som det inte tjänar många kronor på. Utan den så går de back på att köra ut utrustningen till dig (om vi frånser allt gällande tjänsten sen då).

Jo jag har förstått hur du tänker, men vi har inte samma värderingar och ingen av oss lär studs totalvända och tänka om så vi släpper det. Tror vi förstår vad den andre menar även om vi inte håller med varann.

Må gott !

Du tänker för snävt, du måste tänka kring Comhems hela värdekedja. Vad de levererar till dig och vad de får in i intäkter av dig, det är det enda som räknas. Sedan hur det är uppdelat i avgifter spelar ingen roll. Alla företag tjänar mer på vissa kunder, mindre på andra. På mig tjänar Comhem 500kr/månaden och de har de gjort i 3 år, vilket blir drygt 18000 jag betalat för internet och ett par kanaler. Vad tror du jag har kostat Comhem under den tidsperioden? Jag gissar: inte en krona över 1000kr netto.
Citera
2014-03-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudminds
Du tänker för snävt, du måste tänka kring Comhems hela värdekedja. Vad de levererar till dig och vad de får in i intäkter av dig, det är det enda som räknas. Sedan hur det är uppdelat i avgifter spelar ingen roll. Alla företag tjänar mer på vissa kunder, mindre på andra. På mig tjänar Comhem 500kr/månaden och de har de gjort i 3 år, vilket blir drygt 18000 jag betalat för internet och ett par kanaler. Vad tror du jag har kostat Comhem under den tidsperioden? Jag gissar: inte en krona över 1000kr netto.

Nu tänker du lite snävt också. De har byggt ett nät för att kunna leverera hem till dig, eller köpt nät, eller hyr de in sig på ett nät. De underhåller även ditt nät, jag tror sannerligen på några kronor över 1000

Däremot så tjänar de självklart pengar på att få leverera tjänster till dig, de är ju ett vinstdrivande företag. Inte röda korset vi pratar om.

Jag håller fortfarande med dig om att 99:- kan de bjuda på, absolut. Däremot, som jag sagt tidigare, att sitta och tjata bort varje avgift etc etc etc, ÄR snålt enligt mig. Men det är ju återigen, MIN åsikt.
Citera
2014-03-26, 09:10
Medlem
funktioners avatar
Har comhem i huset men surfar nu med mobilt bredband vilket jag tröttnat på..
Jag har inte en aning om vilken hastighet jag kan tänkas behöva. Jag tankar sällan film men streamar en del och spelar onlinespel. Några förslag? Vill gärna komma så billigt undan som möjligt..

Jag har ett modem från comhem som jag använt i ett annat hus jag bodde i. Kan jag använda den och bara "aktivera" krämen i väggen?
Citera
2014-03-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Har comhem i huset men surfar nu med mobilt bredband vilket jag tröttnat på..
Jag har inte en aning om vilken hastighet jag kan tänkas behöva. Jag tankar sällan film men streamar en del och spelar onlinespel. Några förslag? Vill gärna komma så billigt undan som möjligt..

Jag har ett modem från comhem som jag använt i ett annat hus jag bodde i. Kan jag använda den och bara "aktivera" krämen i väggen?
Vad spelar du för spel? 50mbit/100mbit skulle vara lämpligt för dig skulle jag gissa
Vill du komma undan billigare finns 10/10 mbit också, men det är nog lite för snålt.

Angående modemet, det beror lite på vad du har för modem. Men binder du upp dig på 12månader så får du ett nytt modem för 1:- + frakt 99:- (undantag 10mbit då ett modem kostar 295:-+frakt)
Citera
2014-03-26, 13:57
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoger
Vad spelar du för spel? 50mbit/100mbit skulle vara lämpligt för dig skulle jag gissa
Vill du komma undan billigare finns 10/10 mbit också, men det är nog lite för snålt.

Angående modemet, det beror lite på vad du har för modem. Men binder du upp dig på 12månader så får du ett nytt modem för 1:- + frakt 99:- (undantag 10mbit då ett modem kostar 295:-+frakt)

Spelar nästan uteslutande battlefield 3, wow och diablo!
Räcker då 50/50 lina?

Modemet jag har var till en början 200 mbit under ett par månader och sänktes sedan till 100 om jag minns rätt.
Citera
2014-03-26, 14:05
Medlem
Citat:
Spelar nästan uteslutande battlefield 3, wow och diablo!
Räcker då 50/50 lina?

Modemet jag har var till en början 200 mbit under ett par månader och sänktes sedan till 100 om jag minns rätt.
Sitter du på Koax-nätet? Vet inte riktigt vad det upphastigheten gör för skillnad när man spelar, 100/10 och 50/50 är samma kostnad iallafall.
Då bör du inte behöva något nytt modem.
Citera
2014-03-26, 14:59
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Sitter du på Koax-nätet? Vet inte riktigt vad det upphastigheten gör för skillnad när man spelar, 100/10 och 50/50 är samma kostnad iallafall.
Då bör du inte behöva något nytt modem.

Min kunskap inom detta är mycket begränsad men jag har en comhemdosa med data-uttag i väggen i lägenheten. I den passar en kabel med lekande mutter och ett litet kopparstift bra. Såpss primitiv är alltså min kännedom ang detta..

Det vore ju intressant att få reda på vad som är att föredra vid spel, 50/50 eller 100/10!
Citera
2014-03-26, 15:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det vore ju intressant att få reda på vad som är att föredra vid spel, 50/50 eller 100/10!
Ingen som helst skillnad om du inte ska ladda upp/ned filer via spelet, ex: uppdateringar.
Citera
2014-03-26, 15:39
Medlem
Citat:
Min kunskap inom detta är mycket begränsad men jag har en comhemdosa med data-uttag i väggen i lägenheten. I den passar en kabel med lekande mutter och ett litet kopparstift bra. Såpss primitiv är alltså min kännedom ang detta..

Isåfall är det Koax du har. Tycker själv att det är stabilare än LAN
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ingen som helst skillnad om du inte ska ladda upp/ned filer via spelet, ex: uppdateringar.
Är det så? tänkte när man kör onlinespel, måste det inte skickas information till server osv?
Citera
2014-03-26, 15:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Är det så? tänkte när man kör onlinespel, måste det inte skickas information till server osv?
Jodå det skickas och tas emot data men det är en bråkdel av vad uppkopplingarna klarar av, jag har kört onlinespel med 100/10 och bytte nyligen till 50/50 och jag märker ingen skillnad alls i spelet.

Jag har samma ping som innan, enda skillnaden är att det tar lite längre tid när spelet ska uppdatera sig för det tar längre tid att få hem filerna.
Citera
2014-04-03, 20:47
Medlem
högre bandbredd på natten?
något som upplever något samband? när jag kört speed test får jag ut 100 på natten ej dagen. någon som upplever något liknade?
Citera
2014-04-03, 23:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waspenterprise
högre bandbredd på natten?
något som upplever något samband? när jag kört speed test får jag ut 100 på natten ej dagen. någon som upplever något liknade?
Kapacitetsbrist i nätet kan orsaka att hastigheten sjunker på kvällarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in