2014-03-17, 23:33
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Beror på vilken hastighet du har. På 10 mbit får du bara en publik adress medan t.ex. 100 ger dig fyra. Det finns ingen hastighet som delar ut tre publika adresser vilket betyder att du ska kunna få fyra så tipset är att felanmäla på en gång.

Angående USB-porten på Tivo-boxen är det inte alls idiotiskt att porten är låst för allt utom bryggan. Com Hem betalar ju faktiskt programbolagen för att få sända deras kanaler så varför skulle man riskera att innehållet sprids till folk utan abonnemang? Av samma anledning krypteras programkorten för folk som inte har Tivo.

Att uppgradera hårddisken till t.ex. 4 TB fungerar i praktiken men jag antar att du bara har boxen på lån så skulle inte råda dig att mixtra med hårdvaran om du inte vill åka på skadestånd för en så pass dyr utrustning när du väl ska lämna tillbaka den.

jag har technicolor modemet och har 100/100... ska kontanta supporten igen då, lite speciellt eftersom jag ju sitter på framtidens bredband också och vet inte riktigt vad som gäller... men jag har alltid trott och fått för mig det SKA vara 4 publika ip'n och som du säger 3st är ju inte riktigt det heller
Citera
2014-03-17, 23:34
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Beror på vilken hastighet du har. På 10 mbit får du bara en publik adress medan t.ex. 100 ger dig fyra. Det finns ingen hastighet som delar ut tre publika adresser vilket betyder att du ska kunna få fyra så tipset är att felanmäla på en gång.

Angående USB-porten på Tivo-boxen är det inte alls idiotiskt att porten är låst för allt utom bryggan. Com Hem betalar ju faktiskt programbolagen för att få sända deras kanaler så varför skulle man riskera att innehållet sprids till folk utan abonnemang? Av samma anledning krypteras programkorten för folk som inte har Tivo.

Att uppgradera hårddisken till t.ex. 4 TB fungerar i praktiken men jag antar att du bara har boxen på lån så skulle inte råda dig att mixtra med hårdvaran om du inte vill åka på skadestånd för en så pass dyr utrustning när du väl ska lämna tillbaka den.

tivosharing anyone?! skulle detta funka rent praktiskt? ngn som vet?
saknar min gamla dm500c tivon är väl ung. samma men med noll kontroll vilket suger
Citera
2014-03-17, 23:38
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivander
Alla som har en CG3100 bör omedelbart stänga av dess routerfunktion. Det har visat sig att det är komplett värdelöst, att det direkt sänker din hastighet mot internet och att det kan vara orsak till kontinuerlig package loss.

Skaffa istället en bra router.

håller med... koppla på NAT, anslut till en router/switch så kan du köra nätet på riktigt!
Citera
2014-03-17, 23:42
Medlem
smyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det jag va rädd för uppkopplingne slutar fungera nån minut då och då, exekverar jag kommande "ipconfig /renew" kommer det upp felmeddelande att dhcp-servern inte kan nås.

anslut CG3100 till en router (WAN porten) och sen kommer det funka fint! haka inte upp dig på CG3100.... den förmedlar bara ip-adresser.. en kabel skall gå till en router och ifrån den kan du confa hela ditt nät.. eller gör som jag, koppla in 4 routrar via en switch... (överkurs)

du kan fortfarande komma in på CG3100 om via 192.168.100.1 där kan du koppla på NAT igen....
men why bother...
Senast redigerad av smyr 2014-03-17 kl. 23:46.
Citera
2014-03-17, 23:43
Medlem
smyrs avatar
.
Citera
2014-03-18, 04:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smyr
anslut CG3100 till en router (WAN porten) och sen kommer det funka fint! haka inte upp dig på CG3100.... den förmedlar bara ip-adresser.. en kabel skall gå till en router och ifrån den kan du confa hela ditt nät.. eller gör som jag, koppla in 4 routrar via en switch... (överkurs)

du kan fortfarande komma in på CG3100 om via 192.168.100.1 där kan du koppla på NAT igen....
men why bother...
Kör routerlöst och nat avstängt.
Citera
2014-03-20, 12:30
Medlem
Fick brev idag att mitt bredband 100/10 ska höjas från 299:- till 399:-. Jag känner inte för att gå med på det, jag tänker mig att de bör ha någon form av retention på de kunder som ringer in och avslutar pga detta. Tror ni jag kan ringa in och säga upp det och förvänta mig att de hör av sig med ett erbjudande innan bredbandet upphör den 1:a?

Någon som vet hur de jobbar på savedesk?
Citera
2014-03-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldtekt
Exakt min poäng, + dom har en extern leveranspartner, dvs Schenker. Som dom betalar för sina leveranser, vore ju dumt att pumpa in pengar där rakt av utan att få något från kund för att man kör ut grejerna till dem

Så kan man också göra, om man är så sjukt snål att man inte kan betala 99 :- frakt utan skall ha hårdvara rabatterat, tjänsten rabatterad och dessutom ha mage att be dem ta bort frakt och eventuellt startavgift osv.

Du måste skämta med mig. Annars är du bara en urbota dum när det kommer till förhandling, avtal och affärer. Självklart vill man betala så lite som möjligt, och framförallt det till stora förmögna bolag som tjänar multum på sitt i princip innehav av monopol i många fastigheter. Kan säga att jag stolt undkommer alla avgifter som går, och jag skulle inte direkt "må dåligt" över att "ha haft mage" att få bort en avgift på xx kr/mån mot ett bolag som år 2012 gjorde en nettoomsättning på 4,5 miljarder sek och ett rörelseresultat på 457 miljoner för samma år (källa).

Nåja, alla är vi olika. Bara det att du verkar gilla att betala mer än jag, fine by me.
Citera
2014-03-20, 13:58
Bannlyst
Någon som vet om deras combo erbjudanden, min kompis hade fått ett erbjudande kampanje på 350kr, bredband 100upp 10ned, hemtelefoni som man kan ladda ner en app och ringa lokal samtal från mobiltelefonen och tivo bas det är cirkus 78kanaler. Ringde nyss och dom försökte blåsa mig, sa att de hade kampanj erbjudande för 459kr, jag vill ha den som min kompis fick. Påverkar bindningstiden priset?
Citera
2014-03-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smyr

Överkurs att koppla 4 routrar via en switch istället för en direkt. Stor skillnad förutom 3 extra kablar. Funkar exakt likadant

Citat:
Ursprungligen postat av cloudminds
Du måste skämta med mig. Annars är du bara en urbota dum när det kommer till förhandling, avtal och affärer. Självklart vill man betala så lite som möjligt, och framförallt det till stora förmögna bolag som tjänar multum på sitt i princip innehav av monopol i många fastigheter. Kan säga att jag stolt undkommer alla avgifter som går, och jag skulle inte direkt "må dåligt" över att "ha haft mage" att få bort en avgift på xx kr/mån mot ett bolag som år 2012 gjorde en nettoomsättning på 4,5 miljarder sek och ett rörelseresultat på 457 miljoner för samma år (källa).

Nåja, alla är vi olika. Bara det att du verkar gilla att betala mer än jag, fine by me.

Handlar inte om att vara dum, klart jag hellre har 99:- extra i plånboken likaväl som du. Jag förstår även att jag säkert kommer få frakten borttagen också om jag är jobbig kring det och tjatar.

Det är inte alls det som min poäng är. Min poäng är att uttrycket av dig som person som efterfrågar den ena rabatten efter den andra och vill ha borttagna avgifter till höger och vänster framstår som en ganska stor idiot och en snål, jobbig människa. Självklart skall man få en bra deal, det handlar inte om det. Men att sitta och dra in på allt och bråka om det och va skitnöjd över det sen, är ju bara barnsligt, om det nu inte är så att du faktiskt har en tight ekonomi, då köper jag det.

Får ju upp fasansfulla bilder i mitt huvud att du är en sån där människa på köpcentrum som betalar först och sen låtsas ha glömt matkassen bara för att få den gratis. En riktig blodigel i samhället alltså.

Grattis till dig iallafall Ove Sundberg
Citera
2014-03-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldtekt
Överkurs att koppla 4 routrar via en switch istället för en direkt. Stor skillnad förutom 3 extra kablar. Funkar exakt likadant

Handlar inte om att vara dum, klart jag hellre har 99:- extra i plånboken likaväl som du. Jag förstår även att jag säkert kommer få frakten borttagen också om jag är jobbig kring det och tjatar.

Det är inte alls det som min poäng är. Min poäng är att uttrycket av dig som person som efterfrågar den ena rabatten efter den andra och vill ha borttagna avgifter till höger och vänster framstår som en ganska stor idiot och en snål, jobbig människa. Självklart skall man få en bra deal, det handlar inte om det. Men att sitta och dra in på allt och bråka om det och va skitnöjd över det sen, är ju bara barnsligt, om det nu inte är så att du faktiskt har en tight ekonomi, då köper jag det.

Får ju upp fasansfulla bilder i mitt huvud att du är en sån där människa på köpcentrum som betalar först och sen låtsas ha glömt matkassen bara för att få den gratis. En riktig blodigel i samhället alltså.

Grattis till dig iallafall Ove Sundberg

Nu råkar jag vara student o extrajobbar vilket betyder ca 12k in, bor dessutom själv i Sthlms innerstad, men oavsett om jag hade haft lite pengar eller tjänat 20k netto i månaden ser jag inte hur man förtjänar att bli kallad Ove Sundberg bara för att man ber om att få slippa betala skitavgifter som de tar bort på studs om man nämner dom.

Skulle aldrig applicera det tänket mot en privat liten företagare som driver en hårsalong eller whatever, men comhem? Kan jag komma undan en krypteringsavgift genom att be om det, då gör jag det. Tycker inte man bör kalla en sådan person snål, jobbig eller dum för att den vill tjäna pengar - skulle snarare se det som en smart människa. Men smaken är som baken, delad i detta fall!
Citera
2014-03-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudminds
Nu råkar jag vara student o extrajobbar vilket betyder ca 12k in, bor dessutom själv i Sthlms innerstad, men oavsett om jag hade haft lite pengar eller tjänat 20k netto i månaden ser jag inte hur man förtjänar att bli kallad Ove Sundberg bara för att man ber om att få slippa betala skitavgifter som de tar bort på studs om man nämner dom.

Skulle aldrig applicera det tänket mot en privat liten företagare som driver en hårsalong eller whatever, men comhem? Kan jag komma undan en krypteringsavgift genom att be om det, då gör jag det. Tycker inte man bör kalla en sådan person snål, jobbig eller dum för att den vill tjäna pengar - skulle snarare se det som en smart människa. Men smaken är som baken, delad i detta fall!

Skitavgift? Det är en leverans av en produkt ut till dig som det inte tjänar många kronor på. Utan den så går de back på att köra ut utrustningen till dig (om vi frånser allt gällande tjänsten sen då).

Jo jag har förstått hur du tänker, men vi har inte samma värderingar och ingen av oss lär studs totalvända och tänka om så vi släpper det. Tror vi förstår vad den andre menar även om vi inte håller med varann.

Må gott !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in