2012-08-09, 22:09
Medlem
RadioGaGas avatar
Äh det sket sig med Telia Kobra. Det får bli en Gigaset trådlös istället. Det ska väl inte vara några problem med det?
Citera
2012-08-10, 09:43
Medlem
RadioGaGas avatar
Netgear CG 3100, varför blinkar ingång 1 rött/orange hela tiden? Var så hela dagen igår och fortsätter så även idag.
Citera
2012-08-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Netgear CG 3100, varför blinkar ingång 1 rött/orange hela tiden? Var så hela dagen igår och fortsätter så även idag.
Tror att det är för att du har en nätverkskabel inkopplad.
Citera
2012-08-10, 10:37
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SR4
Tror att det är för att du har en nätverkskabel inkopplad.

Jaha. Konstigt att den lös grönt första dagarna med en längre nätverkskabel som jag använde till mitt gamla Cisco modem. När jag fick det nya modemet följde en kortare nätverkskabel med, och det var då den började blinka röd/orange.
Citera
2012-08-10, 10:39
Medlem
Citat:
Jaha. Konstigt att den lös grönt första dagarna med en längre nätverkskabel som jag använde till mitt gamla Cisco modem. När jag fick det nya modemet följde en kortare nätverkskabel med, och det var då den började blinka röd/orange.
Förstår inte vad du menar. Funkar "modemet"? Står det inte i manualen vad röd lampa betyder?
Citera
2012-08-10, 10:41
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Förstår inte vad du menar. Funkar "modemet"? Står det inte i manualen vad röd lampa betyder?

Jo modemet funkar. Men innan jag bytte till den nya kabeln lös samma lampa grönt och även då funkade modemet. Det var när jag bytte till den nya nätverkskabeln som lampan började blinka röd/orange och så har det hållit på.
Citera
2012-08-10, 14:23
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Jo modemet funkar. Men innan jag bytte till den nya kabeln lös samma lampa grönt och även då funkade modemet. Det var när jag bytte till den nya nätverkskabeln som lampan började blinka röd/orange och så har det hållit på.
Grönt betyder att modemet kan kommunicera med den inkopplade enheten i 1 Gbps. Rött betyder 100 Mbps.
Citera
2012-08-10, 14:31
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Grönt betyder att modemet kan kommunicera med den inkopplade enheten i 1 Gbps. Rött betyder 100 Mbps.

Är 1 Gbps 1000 Mbts?

Kan det vara så att den gamla nätverkssladden hade stöd för det men inte den nya nätverkssladden?
Skulle det vara förklaringen att lampan lyser rött nu i stället för grönt?
Citera
2012-08-10, 15:11
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Är 1 Gbps 1000 Mbts?

Kan det vara så att den gamla nätverkssladden hade stöd för det men inte den nya nätverkssladden?
Skulle det vara förklaringen att lampan lyser rött nu i stället för grönt?
Ja. 1000 Mega är en Giga.

Det kan vara sladden ja. Lös det grönt innan på detta modem? Eller var det på ditt gamla? Det gamla modemet stödjer bara 100-länk ovh lyser grönt oavsett vad som är inkopplat.
Citera
2012-08-10, 15:17
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ja. 1000 Mega är en Giga.

Det kan vara sladden ja. Lös det grönt innan på detta modem? Eller var det på ditt gamla? Det gamla modemet stödjer bara 100-länk ovh lyser grönt oavsett vad som är inkopplat.

Det lös grönt på den nya Netgear CG 3100 modemet med den gamla nätverkssladden. Började blinka rött när jag bytte till den nya kortare nätverkssladden som följde med i paketet.
Citera
2012-08-10, 19:50
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Det lös grönt på den nya Netgear CG 3100 modemet med den gamla nätverkssladden. Började blinka rött när jag bytte till den nya kortare nätverkssladden som följde med i paketet.
Vad är det för kabel du fick med? Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att CAT5e och CAT6 stödjer gigabit. Det vore märkligt om du inte fått med en kabel som stödjer hastigheten.
Citera
2012-08-10, 20:15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Vad är det för kabel du fick med? Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att CAT5e och CAT6 stödjer gigabit. Det vore märkligt om du inte fått med en kabel som stödjer hastigheten.

Det står CAT.5E på båda sladdarna. Skillnaden är att den nya sladden är 3 meter lång men den gamla är minst 10 meter. För mig är det bättre med 3 meter men jag vet inte om det har någon betydelse att det blinkar rött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in