Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Passade du inte p att frga vad det var fr ungefrlig uppdelning bland de antagna? Jag tnkte eftersom att det precis varit uppe.
Undrar om det kan vara s att de flesta r ekonomer eftersom att det tydligen anses vara en "ltt" utbildning s att de kan passa p att studera sprk samtidigt?
Jo, sjlvklart gjorde jag det. Min frga var ju i princip: "
Vad har jag fr chanser med pol. mag.-examen"? Hon sa ungefr att "vi har sdana ocks" + "det finns jttemnga inom Regeringskansliet" + "det r en helt OK utbildning".
Tror absolut att det kan vara som du sger. Ekonomi r ocks ofta en internationell utbildning - se EQUIS:s riktlinjer. Sedan s r ekonomi mer vergripande och generell som vetenskap. Ekonomi r vetenskapen om hur vrlden fungerar. Juridik r viktigt ocks, men om man inte vill arbeta som jurist s kan man lra sig p behovsbasis.
Statsvetenskap borde dock vara ett slappt mne och ge mycket tid till att frbereda sig, bde genom att trna in World Factbook, vrldshistoria m.m. och vara aktiv inom internationella organisationer.
2006 tror jag att de kallade ungefr 10% av de skande till Diplomatprovet. Det har jag lst en ansvarig fr programmet pst i en intervju. Undrar om man inte grna ska ha arbetslivserfarenhet och en intressant personlig beskrivning ocks. Fr de skande lr ju ha haft akademisk examen, eller r 90% av de intresserade mentalt handikappade (frstr inte att detta r ett krav). Kan mycket vl tnka mig att en hel del statsvetare ryker ocks.
Str p hemsidan att utlandsstudier r meriterande.
Kollar man p vad en diplomat
faktiskt gr s r det ju allt mjligt och den kompetens man behver hmtar man inte frmst frn sin akademiska bakgrund, utan frn det man lr sig p Diplomatprogrammet och p arbetsplatsen. Det r vl drfr de inte krver specifika examina, utan just bara att det r minst kandidatexamen.
Tycker du har all rtt att dra en parallell till JMK, d en diplomat allra jvla frmst verkar vara en (extraordinrt, jmfrt med resten av den svenska befolkningen) intellektuell person, varken mer eller mindre eller ngonting annat. Absolut viktigaste egenskapen r "hgintellektuell". Det r bl.a. drfr jag vidhllit ett visst intresse fr det hr yrket. Emellertid, en jurist r en jurist, det ligger inte samma intellektuella utveckling i den utbildningen. Jag ser ekonom som en utbildning dr man utvecklas intellektuellt i en hgre grad n juridik. Ingenjr r den frmsta konkurrenten i det hr avseendet. Jurist r ocks intressant naturligtvis, om man som student reflekterar mycket ver juridiken p ett filosofiskt och socialt plan. Statsvetenskap dremot, ja, nu skrattar jag hgt...
Vad jag har hrt frn vnner som r insatta s finns det ett antal statsvetare i vrlden som verkligen r extremt intellektuella och mktiga, jod absolut. Skerligen s finns det ett flertal nyckelpersoner inom politiken som r just statsvetare. Det r onekligen ett intressant mne. Dremot s frutstter det frmgan att omstta sina kunskaper, att man r rtt person fr utbildningen. Och att man studerar p ett bra och serist lroste. Statistiskt s skulle Uppsala kunna vara ett av vrldens bsta, men p samma gng nog det enda svenska man kan sga s om, nr det gller kurser i strsta allmnhet. Annars LSE, Oxbridge, amerikanska skolor som Harvard, osv. precis som kungapa sa.
Sedan s r det ju s att man r ett slags servicepersonal ocks. Passar ju mycket bra fr en ekonom...
Ngon som vet hur Frsvarshgskolans utbildning i statsvetenskap skulle st sig? Lter som en intressant utbildning i varje fall!
Vad vi vill komma fram till r om det finns ngon sker vg till Diplomatprogrammet. Jag tror inte att en ekonomutbildning r det,
lika lite som statsvetare, jurist eller ingenjr.
Fin utlndsk skola
Arbetserfarenhet
Internationella meriter och erfarenheter
Slktingar
och s vidare
Kan man skylla p UD att ett "diplomatbarn" har bttre frutsttningar fr att bli en bra diplomat n Bonnafia frn sknska myllan som har lst 3500 pong internationell konflikt- och krishantering, internationella relationer, statsvetenskap och hej och hopp och trallala?