2009-11-16, 13:04
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Kan du uppge ngon annan klla n FB p det?

Det kungapa skriver r helt korrekt ven om det bara r en liten del av sanningen bakom. Det dr om ekonomer etc. som du skrev om tidigare r dock inkorrekt, jurist/statsvetenskap r en bttre kombination. Jag lste en kandidat p ett av de bsta universiteten i Sverige inom mnet och det hr programmet r vad mnga ser som det stora mlet/meningen med livet, alternativt att nd arbeta fr UD men som t.ex. tjnsteman p lgre niv.

Utver statsvetenskap/juridisk s krvs det ocks goda kontakter, grna genom deltagande i freningslivet. En annan viktig aspekt r sprkkunskaper, grna tv sprk ver svenska/engelska. Jag skulle nog vilja pst att det r lttare att komma in p ett elituniversitet i USA eller masterprogrammet p HHS fr icke-ekonomer n att bli antagen till diplomatprogrammet!
Citera
2009-11-16, 14:34
Medlem
En bekant till familjen r diplomat, nrmare 55 r. Jag vet att han r ingenjr i grund och botten, fast har ingen aning om hur han gtt tillvga fr att bli diplomat efter detta.

(La in detta fr att ngon skrev ngot angende jurister och ingenjrer, kan tyvrr inte utveckla det mer)
Citera
2009-11-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Det kungapa skriver r helt korrekt ven om det bara r en liten del av sanningen bakom. Det dr om ekonomer etc. som du skrev om tidigare r dock inkorrekt, jurist/statsvetenskap r en bttre kombination. Jag lste en kandidat p ett av de bsta universiteten i Sverige inom mnet och det hr programmet r vad mnga ser som det stora mlet/meningen med livet, alternativt att nd arbeta fr UD men som t.ex. tjnsteman p lgre niv.
"Det dr" om ekonomer? Vad har jag sagt om ekonomer.

Frst att UD sjlva sger, p flera stllen, i sin PR att de allra flesta som tas in p DP r ekonomer. Det kan jag skerligen grva fram kllhnvisning till, om du inte tror mig p mitt ord. Kan dock vara s att lget har frndrats sedan jag lste den informationen.

Sedan s gissade jag att det r mindre n 5% av de antagna p programmet som r statsvetare. jumpcut fr ett svar hr. Det bygger jag p samtal med ansvariga fr Dipl.prog. per telefon ca. februari/mars 2007. Dessutom r UD:s PR formulerad p ett stt som antyder min gissning. Slutligen bygger jag det p att en statsvetare kan mycket lite i jmfrelse med en ekonom eller en jurist, eller en som har bde ekonom- och juristexamen. Det kan och br diskuteras.

Slutligen, att jurist-ekonom r den bsta kombinationen, om det var det du syftade p, r helt enkelt den konsensus som har ntt just mig. Jag kan eventuellt utveckla vad det innebr. Bl.a. r det s att en god vn till mig r diplomat. Jag kan ven rkna till ett stort antal diplomater bland frldrarna till min bekantskapskrets. Ingenjr r uppenbarligen ocks en mycket bra utbildning, men som sagt, just ekonom-jurist r den klockrena kombinationen, och det enda jag fr vrigt skulle sga ngonting negativt om r statsvetenskap.

Vem som helst kan vl se att statsvetenskap r vldigt mycket en skitutbildning, om man inte som sagt studerar p UU, som vi konstaterat? Vad lr man sig? I en tidigare trd kom vi fram till att man lr sig sdant som gr att det kanske blir lttare fr en att klara Dipl.provet. Sedan d? Vad kan en statsvetare?

Citat:
Utver statsvetenskap/juridisk s krvs det ocks goda kontakter, grna genom deltagande i freningslivet. En annan viktig aspekt r sprkkunskaper, grna tv sprk ver svenska/engelska. Jag skulle nog vilja pst att det r lttare att komma in p ett elituniversitet i USA eller masterprogrammet p HHS fr icke-ekonomer n att bli antagen till diplomatprogrammet!

Nej, men nu tror jag att du fr ta och ge dig snart... Vad "utver statsvetenskap/juridik"? Skrpning fr helvete och visa belggen frst, s kan vi ta resten av det dr snacket sedan.
Citera
2009-11-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vad baserar du de fem procenten pa? Rena gissningar eller har du nagon kalla pa det?
Du ser inte det i inlgget, men sitter nd i vart och vartannat svar p mina inlgg och klagar p hur jvla korkad jag r? JA det var en gissning, vad jag bygger den p la jag fram i mitt frra inlgg. Ska du svara p min frga ocks, eller ska du bara gnlla? - Vad r JMK-testet?
Citera
2009-11-17, 00:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Du ser inte det i inlgget, men sitter nd i vart och vartannat svar p mina inlgg och klagar p hur jvla korkad jag r? JA det var en gissning, vad jag bygger den p la jag fram i mitt frra inlgg. Ska du svara p min frga ocks, eller ska du bara gnlla? - Vad r JMK-testet?
Nej, du skrev bara att det var framst fyra utbildningar som syntes hos de som gick vidare, nar det galler antal informerade du inte nagonting overhuvudtaget. Sa vi kan alltsa dra slutsatsen att du pa nagot outgrundligt satt kommit fram till att det framst ar fyra utbildningar som ar representerade hos de som gar pa Diplomatprogrammet, och att du kommit fram till (dragit ut ur arslet) att hogst fem procent av de medverkande ar statsvetare. Med tanke pa antalet utbildningsplatser innebar det alltsa en person per omgang som ar statsvetare?

Sa nar du sager att hogst fem procent, det vill saga en person per kull ar statsvetare sa ar det klart att jag blir nyfiken pa hur du vet detta, eller vad du baserar dina gissningar pa.

http://www.jmk.su.se/
Citera
2009-11-17, 00:39
Medlem
Citat:
Nej, du skrev bara att det var framst fyra utbildningar som syntes hos de som gick vidare, nar det galler antal informerade du inte nagonting overhuvudtaget. Sa vi kan alltsa dra slutsatsen att du pa nagot outgrundligt satt kommit fram till att det framst ar fyra utbildningar som ar representerade hos de som gar pa Diplomatprogrammet, och att du kommit fram till (dragit ut ur arslet) att hogst fem procent av de medverkande ar statsvetare. Med tanke pa antalet utbildningsplatser innebar det alltsa en person per omgang som ar statsvetare?

Sa nar du sager att hogst fem procent, det vill saga en person per kull ar statsvetare sa ar det klart att jag blir nyfiken pa hur du vet detta, eller vad du baserar dina gissningar pa.

Nja, riktigt s var det vl nd inte? Har inte jag frklarat klart och tydligt vad jag byggde mina gissningar och bedmningar p? Vad det r, dvs. gissningar och subjektiva omdmen, sticker jag inte under stol med. Att det finns ett behov av fakta r uppenbart, men jag gr inga ansprk p att kunna tillgodose det behovet. Finns det ngon som kan det?

Frslagsvis borde man allts kontakta UD och be att f statistik p deras antagningar de senaste x antal ren. Man borde ocks intervjua en massa folk dr om Dipl.prog. Med mera...

Nej, jag har inte vidtagit ngra vetenskapliga tgrder och jag presenterar ingen objektiv kunskap. Mnga, inklusive jag sjlv, och om jag inte misstar mig ven du, knner diplomater, mycket mera belgg fr det man sger hr tror jag knappast att det finns att ha i dagslget. Du kanske r av en annan sikt.

Fortstt dock ogrna att gissa dig fram om vad jag sger utan ls igenom det bttre och stll konkreta jvla frgor istllet.

Citat:
http://www.jmk.su.se/

Kul, dr fick jag veta ngonting nytt!
Citera
2009-11-17, 02:27
Medlem
wises avatar
Citat:
"Det dr" om ekonomer? Vad har jag sagt om ekonomer.

Frst att UD sjlva sger, p flera stllen, i sin PR att de allra flesta som tas in p DP r ekonomer. Det kan jag skerligen grva fram kllhnvisning till, om du inte tror mig p mitt ord. Kan dock vara s att lget har frndrats sedan jag lste den informationen.

Sedan s gissade jag att det r mindre n 5% av de antagna p programmet som r statsvetare. jumpcut fr ett svar hr. Det bygger jag p samtal med ansvariga fr Dipl.prog. per telefon ca. februari/mars 2007. Dessutom r UD:s PR formulerad p ett stt som antyder min gissning. Slutligen bygger jag det p att en statsvetare kan mycket lite i jmfrelse med en ekonom eller en jurist, eller en som har bde ekonom- och juristexamen. Det kan och br diskuteras.

Slutligen, att jurist-ekonom r den bsta kombinationen, om det var det du syftade p, r helt enkelt den konsensus som har ntt just mig. Jag kan eventuellt utveckla vad det innebr. Bl.a. r det s att en god vn till mig r diplomat. Jag kan ven rkna till ett stort antal diplomater bland frldrarna till min bekantskapskrets. Ingenjr r uppenbarligen ocks en mycket bra utbildning, men som sagt, just ekonom-jurist r den klockrena kombinationen, och det enda jag fr vrigt skulle sga ngonting negativt om r statsvetenskap.

Vem som helst kan vl se att statsvetenskap r vldigt mycket en skitutbildning, om man inte som sagt studerar p UU, som vi konstaterat? Vad lr man sig? I en tidigare trd kom vi fram till att man lr sig sdant som gr att det kanske blir lttare fr en att klara Dipl.provet. Sedan d? Vad kan en statsvetare?

Nej, men nu tror jag att du fr ta och ge dig snart... Vad "utver statsvetenskap/juridik"? Skrpning fr helvete och visa belggen frst, s kan vi ta resten av det dr snacket sedan.

Du brukar dra ganska generella slutsatser ibland och nr dina pstenden motsger tjatet om diplomatprogrammet jag ftt hra i 3 r s ringer vissa varningsklockor. Med tanke p att du pstr en sak s du br du ven kllhnvisa, ansvaret ligger p dig och ingen annan. Om statsvetenskap r en skitutbildning r svrt att sga, det rr sig ju i princip om en utbildning till tjnsteman inom offentlig sektor. Resultatet blir ofta max 30 000kr i mnaden fre skatt efter 30 rs trogen tjnst och en guldklocka.

Frdelarna r tryggheten och den byrkratiska miljn medan nackdelen r den ekonomiska biten.
Citera
2009-11-17, 12:46
Medlem
Citat:
Du brukar dra ganska generella slutsatser ibland och nr dina pstenden motsger tjatet om diplomatprogrammet jag ftt hra i 3 r s ringer vissa varningsklockor. Med tanke p att du pstr en sak s du br du ven kllhnvisa, ansvaret ligger p dig och ingen annan. Om statsvetenskap r en skitutbildning r svrt att sga, det rr sig ju i princip om en utbildning till tjnsteman inom offentlig sektor. Resultatet blir ofta max 30 000kr i mnaden fre skatt efter 30 rs trogen tjnst och en guldklocka.

Frdelarna r tryggheten och den byrkratiska miljn medan nackdelen r den ekonomiska biten.

Jamen precis, mitt sammantagna intryck r att statsvetare grna fr jobba inom offentlig sektor. Att det i Sverige r p det viset, att man som statsvetare kan frvnta sig en karrir p just UD, r dremot ytterst tveksamt, och det uppfattar jag personligen rent spontant som nonsens. Frdelarna r trygghet och stolntande, ja; karrir p UD, nej, eller kanske som telefonist eller s.

Ok, kllor... I'll show you mine, you show me yours?

Citat:
De flesta som antas till diplomatprogrammet r ekonomer

Klla: Telefonsamtal till UD (och numera borttagen information p hemsidan?). "De flesta r ekonomer, men det finns ven ett antal jurister". Jag ringde fr att frga om hur man stod sig med pol.mag.: "det r ocks en bra utbildning". Fritt citerat.

Citat:
Man ska ha bde ekonom- och juristexamen

Klla: Vnner med diplomater i sina familjer. r det inte ven ett vanligt pstende i media?

S vem r det du har hrt tjata om diplomatprogrammet?
Citera
2009-11-17, 14:02
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Klla: Telefonsamtal till UD (och numera borttagen information p hemsidan?). "De flesta r ekonomer, men det finns ven ett antal jurister". Jag ringde fr att frga om hur man stod sig med pol.mag.: "det r ocks en bra utbildning". Fritt citerat.
Passade du inte p att frga vad det var fr ungefrlig uppdelning bland de antagna? Jag tnkte eftersom att det precis varit uppe.

Undrar om det kan vara s att de flesta r ekonomer eftersom att det tydligen anses vara en "ltt" utbildning s att de kan passa p att studera sprk samtidigt?
Citera
2009-11-17, 14:24
Medlem
wises avatar
Citat:
Jamen precis, mitt sammantagna intryck r att statsvetare grna fr jobba inom offentlig sektor. Att det i Sverige r p det viset, att man som statsvetare kan frvnta sig en karrir p just UD, r dremot ytterst tveksamt, och det uppfattar jag personligen rent spontant som nonsens. Frdelarna r trygghet och stolntande, ja; karrir p UD, nej, eller kanske som telefonist eller s.

Ok, kllor... I'll show you mine, you show me yours?

Klla: Vnner med diplomater i sina familjer. r det inte ven ett vanligt pstende i media?

S vem r det du har hrt tjata om diplomatprogrammet?

Jag har en kandidatexamen i statsvetenskap och har blivet utsatt fr snacket om diplomatprogrammet hela tiden, mnga studenter ser det som den strsta drmmen i livet. Om vi t.ex. ser till mnet statsvetenskap och provet fr utbildningen s passar de vldigt bra ihop om studenten lst internationell politik som inriktning. Det br vl ven ppekas att jag faktiskt lser fretagsekonomi p magisterniv nu och inte ser ngon koppling alls till provets innehll. Sklart dina pstenden ringer rda alarmklockor nr det motsger bilden av diplomatprogrammen hos studenter och lrare inom mnet och nr du inte verkar ha ngon djupare kunskap om vad en statsvetare lser.
Citera
2009-11-17, 15:31
Medlem
Citat:
Passade du inte p att frga vad det var fr ungefrlig uppdelning bland de antagna? Jag tnkte eftersom att det precis varit uppe.

Undrar om det kan vara s att de flesta r ekonomer eftersom att det tydligen anses vara en "ltt" utbildning s att de kan passa p att studera sprk samtidigt?

Jo, sjlvklart gjorde jag det. Min frga var ju i princip: "Vad har jag fr chanser med pol. mag.-examen"? Hon sa ungefr att "vi har sdana ocks" + "det finns jttemnga inom Regeringskansliet" + "det r en helt OK utbildning".

Tror absolut att det kan vara som du sger. Ekonomi r ocks ofta en internationell utbildning - se EQUIS:s riktlinjer. Sedan s r ekonomi mer vergripande och generell som vetenskap. Ekonomi r vetenskapen om hur vrlden fungerar. Juridik r viktigt ocks, men om man inte vill arbeta som jurist s kan man lra sig p behovsbasis.

Statsvetenskap borde dock vara ett slappt mne och ge mycket tid till att frbereda sig, bde genom att trna in World Factbook, vrldshistoria m.m. och vara aktiv inom internationella organisationer.

2006 tror jag att de kallade ungefr 10% av de skande till Diplomatprovet. Det har jag lst en ansvarig fr programmet pst i en intervju. Undrar om man inte grna ska ha arbetslivserfarenhet och en intressant personlig beskrivning ocks. Fr de skande lr ju ha haft akademisk examen, eller r 90% av de intresserade mentalt handikappade (frstr inte att detta r ett krav). Kan mycket vl tnka mig att en hel del statsvetare ryker ocks.

Str p hemsidan att utlandsstudier r meriterande.

Kollar man p vad en diplomat faktiskt gr s r det ju allt mjligt och den kompetens man behver hmtar man inte frmst frn sin akademiska bakgrund, utan frn det man lr sig p Diplomatprogrammet och p arbetsplatsen. Det r vl drfr de inte krver specifika examina, utan just bara att det r minst kandidatexamen.

Tycker du har all rtt att dra en parallell till JMK, d en diplomat allra jvla frmst verkar vara en (extraordinrt, jmfrt med resten av den svenska befolkningen) intellektuell person, varken mer eller mindre eller ngonting annat. Absolut viktigaste egenskapen r "hgintellektuell". Det r bl.a. drfr jag vidhllit ett visst intresse fr det hr yrket. Emellertid, en jurist r en jurist, det ligger inte samma intellektuella utveckling i den utbildningen. Jag ser ekonom som en utbildning dr man utvecklas intellektuellt i en hgre grad n juridik. Ingenjr r den frmsta konkurrenten i det hr avseendet. Jurist r ocks intressant naturligtvis, om man som student reflekterar mycket ver juridiken p ett filosofiskt och socialt plan. Statsvetenskap dremot, ja, nu skrattar jag hgt...

Vad jag har hrt frn vnner som r insatta s finns det ett antal statsvetare i vrlden som verkligen r extremt intellektuella och mktiga, jod absolut. Skerligen s finns det ett flertal nyckelpersoner inom politiken som r just statsvetare. Det r onekligen ett intressant mne. Dremot s frutstter det frmgan att omstta sina kunskaper, att man r rtt person fr utbildningen. Och att man studerar p ett bra och serist lroste. Statistiskt s skulle Uppsala kunna vara ett av vrldens bsta, men p samma gng nog det enda svenska man kan sga s om, nr det gller kurser i strsta allmnhet. Annars LSE, Oxbridge, amerikanska skolor som Harvard, osv. precis som kungapa sa.

Sedan s r det ju s att man r ett slags servicepersonal ocks. Passar ju mycket bra fr en ekonom...

Ngon som vet hur Frsvarshgskolans utbildning i statsvetenskap skulle st sig? Lter som en intressant utbildning i varje fall!

Vad vi vill komma fram till r om det finns ngon sker vg till Diplomatprogrammet. Jag tror inte att en ekonomutbildning r det, lika lite som statsvetare, jurist eller ingenjr.

Fin utlndsk skola
Arbetserfarenhet
Internationella meriter och erfarenheter
Slktingar
och s vidare

Kan man skylla p UD att ett "diplomatbarn" har bttre frutsttningar fr att bli en bra diplomat n Bonnafia frn sknska myllan som har lst 3500 pong internationell konflikt- och krishantering, internationella relationer, statsvetenskap och hej och hopp och trallala?
Citera
2009-11-17, 15:46
Medlem
Citat:
Jag har en kandidatexamen i statsvetenskap och har blivet utsatt fr snacket om diplomatprogrammet hela tiden, mnga studenter ser det som den strsta drmmen i livet. Om vi t.ex. ser till mnet statsvetenskap och provet fr utbildningen s passar de vldigt bra ihop om studenten lst internationell politik som inriktning. Det br vl ven ppekas att jag faktiskt lser fretagsekonomi p magisterniv nu och inte ser ngon koppling alls till provets innehll. Sklart dina pstenden ringer rda alarmklockor nr det motsger bilden av diplomatprogrammen hos studenter och lrare inom mnet och nr du inte verkar ha ngon djupare kunskap om vad en statsvetare lser.

Ok, s du tycker att du har ngra insikter i Diplomatprogrammet baserat p att du har hrt studenter och lrare prata om det? Sedan ringer det varningsklockor nr jag helt opretentist och ppet bara berttar vad jag vet? Jag tror att vi allihopa frstr vad det r som r i grningen hr: sjlvbedrgeri. Dr har du den, den vitala insikten, gr vad du vill med den.

Vi har diskuterat i andra trdar att man kan lsa statsvetenskap fr att frbereda sig fr Diplomatprovet. Det r ju precis det du pratar om hr. Tyvrr har man inte en jvla chans i helvete om man mste frbereda sig fr det provet genom en akademisk utbildning i sig. Om man inte frstr sambandet mellan en utbildning i ekonomi, juridik och ingenjrskonst och diplomatyrket lika vl som sambandet mellan statsvetenskap och detsamma, s br man omgende brja lyssna p min alarmklocka och vakna upp.

P samma gng r det ju s att man som mnniska ibland hller sig vid liv genom ett visst intresse eller drmmar, och fine, d fr man gra det lixm...

S lnge dina klasskamrater och lrare inte har nra anhriga som r eller har varit, eller sjlva r eller har varit, anstllda p UD, s mste jag upplysa dig om att det de sger r fullkomligt ovidkommande. Om du formar ditt omdme utifrn vad de sger s fr du ingen som helst verklighetsfrankring.

Vntar nu bara p att Diplomatprogrammets version av goE- ska komma in och lxa upp mig! Dock r det s att det mesta som kan sgas i den hr diskussionen r mer eller mindre kvalificerade spekulationer. Alla vet vad UD krver rent formellt. Det str klart och tydligt p deras hemsida. Vi vet bara inte vad det innebr konkret. Vi vill sjlvklart ha kunskap och fakta om "hur man kommer in p Dipl.prog.", men fr nog acceptera att den hr trden, liksom de mnga andra som finns, p sin hjd kan vara en inspiration fr ngon att faktiskt skapa den kunskapen. Fr nrvarande existerar den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in