2009-11-17, 18:59
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ok, s du tycker att du har ngra insikter i Diplomatprogrammet baserat p att du har hrt studenter och lrare prata om det? Sedan ringer det varningsklockor nr jag helt opretentist och ppet bara berttar vad jag vet? Jag tror att vi allihopa frstr vad det r som r i grningen hr: sjlvbedrgeri. Dr har du den, den vitala insikten, gr vad du vill med den.

Vi har diskuterat i andra trdar att man kan lsa statsvetenskap fr att frbereda sig fr Diplomatprovet. Det r ju precis det du pratar om hr. Tyvrr har man inte en jvla chans i helvete om man mste frbereda sig fr det provet genom en akademisk utbildning i sig. Om man inte frstr sambandet mellan en utbildning i ekonomi, juridik och ingenjrskonst och diplomatyrket lika vl som sambandet mellan statsvetenskap och detsamma, s br man omgende brja lyssna p min alarmklocka och vakna upp.

P samma gng r det ju s att man som mnniska ibland hller sig vid liv genom ett visst intresse eller drmmar, och fine, d fr man gra det lixm...

S lnge dina klasskamrater och lrare inte har nra anhriga som r eller har varit, eller sjlva r eller har varit, anstllda p UD, s mste jag upplysa dig om att det de sger r fullkomligt ovidkommande. Om du formar ditt omdme utifrn vad de sger s fr du ingen som helst verklighetsfrankring.

Vntar nu bara p att Diplomatprogrammets version av goE- ska komma in och lxa upp mig! Dock r det s att det mesta som kan sgas i den hr diskussionen r mer eller mindre kvalificerade spekulationer. Alla vet vad UD krver rent formellt. Det str klart och tydligt p deras hemsida. Vi vet bara inte vad det innebr konkret. Vi vill sjlvklart ha kunskap och fakta om "hur man kommer in p Dipl.prog.", men fr nog acceptera att den hr trden, liksom de mnga andra som finns, p sin hjd kan vara en inspiration fr ngon att faktiskt skapa den kunskapen. Fr nrvarande existerar den inte.

Min kritik ligger frmst i att du inte verkar ha ngon djupare insikt utan snarare rr dig med intellektuella generaliseringar. Givetvis, jag kommer att kapitulera om du bestller information frn UD, scannar det och lgger upp en lnk. Det br samtidigt betonas att dipl.prog r en drm som snarare hr hemma i en sagobok n i en trd p flashback. Likas r mnet statsvetenskap, drmmarna frvandlas till en tjnst p lnsstyrelsen dr vardagen bestr i att bedma nr rattfyllerister fr ta krkort igen.

Min mening r inte att glorifiera mnet heller, bara att beskriva vad inbitna fanatiker med dipl.prog som hgsta drm vet/anser. Fr mig personligen var den strsta lyckan att g p mitt sista seminarium med den bestmda vertygelsen att aldrig mer tervnda till mnet.
Citera
2009-11-17, 21:57
Medlem
En snabb titt p http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...assad%C3%B6rer

Visar att de flesta diplomater mycket riktigt r jurister och ekonomer. Nst vanligast verkar vara att man har tagit en fil.kand. Vldigt f pol.kand och ingen ingenjr, s lngt jag hann kolla allts.
Citera
2009-11-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym

Visar att de flesta diplomater mycket riktigt r jurister och ekonomer. Nst vanligast verkar vara att man har tagit en fil.kand. Vldigt f pol.kand och ingen ingenjr, s lngt jag hann kolla allts.

ett annar bra stt verkar vara att bli socialdemokratisk eller i viss mn moderat politiker..
att jurister och ekonomer dominerar r vl inte s konstigt. de r ju rtt mnga fler n statsvetarna.
Citera
2009-11-17, 23:06
Medlem
Citat:

Stor skillnad pa ambassador och diplomat.

Manga ambassadorer tillsats som politiska beloningar, eller politiskt.
Citera
2009-11-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Stor skillnad pa ambassador och diplomat.

Manga ambassadorer tillsats som politiska beloningar, eller politiskt.

Eftersom det inte fanns en speciell kategori fr svenska diplomater s rknade jag bara med alla ambassadrer som ven var diplomater enligt wikipedia...
Citera
2009-11-18, 08:13
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Fast nu var det ju inte vad ambassadorer har for utbildning som diskuterats, utan vilken utbildning som ar bast och/eller vanligast forekommande hos de som accepteras till diplomatprogrammet.
Citera
2009-11-18, 09:10
Medlem
sen fr man vl ta i beaktande att ud r det nya frsvaret,dvs ngot som finansdepartementet ser som en meningsks utgiftspost ndvndig endast av historiska skl och som man grna kan skra ner p nr pengar fattas. var det konsulatet eller handelskammaren i new york som lades ner nyligen?
i takt med att ambassader lggs ner kommer de nog snarare att skra jobben t sina egna snarare n att ta in fler genom en ny omgng av diplomatprogrammet.
Citera
2009-11-18, 09:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwennyfhar
sen fr man vl ta i beaktande att ud r det nya frsvaret,dvs ngot som finansdepartementet ser som en meningsks utgiftspost ndvndig endast av historiska skl och som man grna kan skra ner p nr pengar fattas. var det konsulatet eller handelskammaren i new york som lades ner nyligen?
i takt med att ambassader lggs ner kommer de nog snarare att skra jobben t sina egna snarare n att ta in fler genom en ny omgng av diplomatprogrammet.
Det var generalkonsulatet i (bland annat) NYC. Stangs efter nyar...

Man far komma ihag att det inte ar pa grund av att de kapar budgeten, det ar pa grund av att budgeten overskridits tidigare som man varit tvungen att forsoka hitta pengar nagonstans. En skadekontroll snarare an budgetnedskarning alltsa. Visserligen har man val uttryckt en onskan att ha ett nordiskt (europeiskt?) samarbete, men det ar ju inte bestamt...

Dessutom ar det ju inte bara stallen som stanger, man etablerar sig ju aven pa andra platser...
Citera
2009-11-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Min kritik ligger frmst i att du inte verkar ha ngon djupare insikt utan snarare rr dig med intellektuella generaliseringar. Givetvis, jag kommer att kapitulera om du bestller information frn UD, scannar det och lgger upp en lnk. Det br samtidigt betonas att dipl.prog r en drm som snarare hr hemma i en sagobok n i en trd p flashback. Likas r mnet statsvetenskap, drmmarna frvandlas till en tjnst p lnsstyrelsen dr vardagen bestr i att bedma nr rattfyllerister fr ta krkort igen.

Min mening r inte att glorifiera mnet heller, bara att beskriva vad inbitna fanatiker med dipl.prog som hgsta drm vet/anser. Fr mig personligen var den strsta lyckan att g p mitt sista seminarium med den bestmda vertygelsen att aldrig mer tervnda till mnet.

Jo, kan inte frneka att jag rr mig med just generaliseringar. Det r precis vad jag har lagt fram i den hr trden. Men det r ingenting jag skms fr. Det r vl vad man r ute efter som lsare? Det handlar inte om vem som har rtt, utan om vem som har ngonting som r av vrde och fungerar. Det fr grna vara s att flera sidor av saken kommer fram, grna s mnga som mjlig. Ytterst r det upp till var och en att dra sina egna slutsatser, som alltid.

Min slutsats r att det finns ett behov av ptaglig information angende urvalsprocessen till Diplomatprogrammet. Det finns ett behov av enkla och praktiska sanningar. "Gr det hr", "gr s hr"... Jag kan inte tillgodose det behovet direkt, och det r endast i hopp om att tillfra ngonting som r av vrde indirekt som jag berttar "vad jag vet". Citationstecknen vill klargra att jag inte har ngon empirisk eller vetenskapligt prvad kunskap. Det finns ingen sdan. Det jag har r som bst ett frstadium till sdan kunskap; spekulationer och hypoteser.

Hller sedan med dig till fullo. Tror att diplomatyrket r en orimlig framtidsplan fr de allra flesta som tnder p yrket p ngot stt, vid ngon punkt i sina liv. 0,015% av de skande kom in (12 av 7700) r 2006. Sedan kan var och en rkna ut resten sjlv. Dock vill jag sga att en karrir som diplomat inte kan brja p ngot annat stt n att man vill in p Diplomatprogrammet, och det r s lnge vi har ett utrikesdepartement inget fel med att vilja det enligt mig. I vissa fall r det dremot en helt rimlig ambition, i andra fall (de flesta skulle jag tippa) helt orealistisk.
Citera
2009-11-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut, klockan 08:13 idag
Fast nu var det ju inte vad ambassadorer har for utbildning som diskuterats, utan vilken utbildning som ar bast och/eller vanligast forekommande hos de som accepteras till diplomatprogrammet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym, klockan 23.53 föregående dygn
Eftersom det inte fanns en speciell kategori fr svenska diplomater s rknade jag bara med alla ambassadrer som ven var diplomater enligt wikipedia...

Hall? "Om vissa ambassadrer r diplomater..." Pseudoanonym har endast granskat de ambassadrer som blivit ambassadrer genom en diplomatkarrir. Fr att gra en diplomatkarrir, mste man tills motsatsen har bevisats g diplomatprogrammet. "Alla diplomater har gtt Diplomatprogrammet..." S jag frstr inte riktigt din kritik, jumpcut. Det r fljer av logik att det Pseudoanonym anfrt r relevant i trden.
Citera
2009-11-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det var generalkonsulatet i (bland annat) NYC. Stangs efter nyar...

Man far komma ihag att det inte ar pa grund av att de kapar budgeten, det ar pa grund av att budgeten overskridits tidigare som man varit tvungen att forsoka hitta pengar nagonstans. En skadekontroll snarare an budgetnedskarning alltsa. Visserligen har man val uttryckt en onskan att ha ett nordiskt (europeiskt?) samarbete, men det ar ju inte bestamt...

Dessutom ar det ju inte bara stallen som stanger, man etablerar sig ju aven pa andra platser...

Ju mer EU utvecklas d? Kan det inte vara s att det inom inte alltfr lng tid inte lngre kommer att behvas svenska ambassader inom EU-omrdet?

En annan sak. 2009 har det inte varit ngon rekrytering till Diplomatprogrammet. Kanske det kommer att g samma de till mtes som Aspirantprogrammet. Dvs. gradvis frsvinna i oblivionis.
Citera
2009-11-18, 13:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Hall? "Om vissa ambassadrer r diplomater..." Pseudoanonym har endast granskat de ambassadrer som blivit ambassadrer genom en diplomatkarrir. Fr att gra en diplomatkarrir, mste man tills motsatsen har bevisats g diplomatprogrammet. "Alla diplomater har gtt Diplomatprogrammet..." S jag frstr inte riktigt din kritik, jumpcut. Det r fljer av logik att det Pseudoanonym anfrt r relevant i trden.
Jag har alltid trott att man ar diplomat nar man ar ambassador, precis som attacher ar diplomater...

Men, om det nu ar fel sa har vi ju fortfarande det faktum att han bara tittade pa diplomater som arbetar som ambassadorer (och den dar listan ar lite lustig, "var" ambassador ar inte med bland annat...), och det ar ju langt ifran talande for hur fordelningen ar vid antagningen for diplomatprogrammet. Dels pa grund av att inte alla som gatt diplomatprogrammet blir ambassadorer, och aven for att de av dem som i dag arbetar som ambassadorer och gick pa diplomatprogrammet gjorde det for upp emot sa lange som 40 ar sedan, dessutom tar den dar listan aven upp folk som dog innan andra varldskriget - inte en halt purfarsk bild av hur dagens antagningsbild ser ut, eller vad sager du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in