2009-11-15, 22:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Sedan r det viktigt att man har rtt social bakgrund, skn lgenhet p stermalm, massa pengar, frsch frisyr, snygga klder, gott bordskick, god gammaldags verklassuppfostran osv. osv.
Ar det verkligen det, eller ar det bara du som sitter och ljuger for dig sjalv for att rattfardiga varfor du inte testar att komma in? "Ah, ingen id, jag ar inte en av dem" och sen skyller du pa deras attityd till dig snarare an dina egna tillkortakommanden? Later lite som att du ar radd.
Citera
2009-11-15, 22:39
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Rtt lngt kan jag tnka mig. Det r trots allt fyra examina; 13 terminers studier totalt vl? Sprkexamina r dock inte ndvndigtvis bttre n diplom frn Cambridge och Institut Francais i det hr fallet. Eller att du helt enkelt r bttre p franska och engelska - skriver bttre uppsatser och uttrycker dig bttre p proverna.

En smart strategi r fljande:

Brja p universitetet senast d du r 19 r gammal, direkt efter gymnasiet. Hoppa grna ver en klass i lgstadiet ocks. Emellertid, du tar en examen som frbereder dig vl fr diplomatprovet och lr dig sprk, i mjligaste mn helt enkelt, men s att det tminstone blir tillrckligt fr att klara kraven p diplomatprovet med uppsats p frmmande sprk. Du r frdig senast ret du fyller 22. Du har sammanlagt 8 frsk p dig p diplomatprovet, kanske mer. Om du inte trttnat och r seris s lr de bli intresserade av dig ngonstans p den vgen. Ngon som vet ngot freak som faktiskt gjort s och lyckats med ngonting?

Som det alltid sgs i den hr typen av trdar, ty det finns mnga, r att "satsa p ngonting annat inom statsfrvaltningen d". Det kan du ju gra. Dock verkar det som redan sagts, ven frekvent i andra trdar, skrast att lsa p UU och undvika skrpskolorna. Det var dr Dag H studerade nationalekonomi. Dock br du knappast bli diskriminerad om du har din examen ngon annanstans ifrn, men diplomat ska man nog knna ett vldigt starkt kall till fr att det ska vara vrt att satsa p det.
Jag kanner en "lyckad" person som skrivit provet nagra ganger utan att ha haft kontakter innan. Jag vill inte saga mycket mer an sa, men jag kan saga att det helt klart ar mojligt att natverka sig in sent i livet. Folk som far bra resultat men anda inte tar sig nagonstans och sedan skyller pa att de inte har kontakter har jag hort omnamnas som "idealister" och "latmaskar". Det verkar vara ratt viktigt att man har riktigt vassa armbagar och ett brett leende om man inte kanner folk sedan tidigare. Dorrmattor gora sig icke besvar helt enkelt.
Citera
2009-11-15, 22:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Hr r lite mer information om programmet: http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/39401

Jag har fr mig att tidigare s har det sttt att dom nskade att dom som skte var runt 25 r. Men nu verkar det vara borttaget?

Hr r en del gamla prov: http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/76895

En hel del kluriga frgor, minst sagt.

MVH/Ted Bundy
Om du borjar prenumerera pa svenskan eller DN och laser (atminstone skummar) alla delar varje dag samt kollar atminstone en nyhetssandning om dagen sa kommer du nog inte ha sarskilt stora problem med nasta ars test. Tydligen ska JMK-testet anses vara knepigare, men det ar bara nagonting jag hort och kan inte svara pa att det ar sant.
Citera
2009-11-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag kanner en "lyckad" person som skrivit provet nagra ganger utan att ha haft kontakter innan. Jag vill inte saga mycket mer an sa, men jag kan saga att det helt klart ar mojligt att natverka sig in sent i livet. Folk som far bra resultat men anda inte tar sig nagonstans och sedan skyller pa att de inte har kontakter har jag hort omnamnas som "idealister" och "latmaskar". Det verkar vara ratt viktigt att man har riktigt vassa armbagar och ett brett leende om man inte kanner folk sedan tidigare. Dorrmattor gora sig icke besvar helt enkelt.

Intressant. Sedan s finns det en grns fr hur sent i livet man kan komma in p Diplomatprogrammet. Jag pratade med en av de ansvariga p telefon och fick bekrftat att de inte r intresserade av kandidater ldre n 30. Dremot gr det att ntverka sig in hur sent i livet nr det gller sjlva yrket. Vet inte exakt hur det gr till, men det r trots allt UD som bestmmer vem de anstller som diplomat.

Det finns diplomater som inte har gtt Dipl.prog. och sdana som gtt Dipl.prog. men inte arbetar som diplomater.

Drrmattor, nej... Det var vl lite det som gjorde att varken Johan E eller den dr andra bruden i programmet inte kom in. Nr jag tog upp det hr med en person som vet vad han snackar om aprop diplomatyrket s var det knappast ngon verraskning att Johan inte kom in. Han sa ngonting i stil med "men fattar han inte det sjlv s r det ju helt sjlvklart att de inte ville ha honom".

Om jag fr gissa p hur man ska vara d. Man ska acceptera att det r UD som bestmmer om man blir, eller inte blir diplomat. Drmed ska man... h, rkna ut resten sjlv.

Passar frresten p att sga tack till Zta fr ett intressant inlgg, ven om det fortfrande r mycket jag skulle vilja veta.
Senast redigerad av Ben-Benn 2009-11-15 kl. 23:17. Anledning: skrivfel
Citera
2009-11-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Pol mag i Uppsala ar nagot som jag forstar ska vara meriterande. Likasa tolkskolan, som tidigare namnts.

Utover det ar diverse internationella elituniversitet ocksa forhallandevis meriterande - om du kan fa en examen fran Oxford, Cambridge eller dylikt sa hjalper det definitivt.

Kan du uppge ngon annan klla n FB p det?
Citera
2009-11-15, 23:17
Medlem
Citat:
Om du borjar prenumerera pa svenskan eller DN och laser (atminstone skummar) alla delar varje dag samt kollar atminstone en nyhetssandning om dagen sa kommer du nog inte ha sarskilt stora problem med nasta ars test. Tydligen ska JMK-testet anses vara knepigare, men det ar bara nagonting jag hort och kan inte svara pa att det ar sant.

Vad r JMK-testet fr ngonting?

Jag vill annars tipsa om att DN inte utesluter SvD, och vice versa. Debattsidorna r srskilt viktiga eftersom de r mest intellektuellt krvande. Ls ven Dagens Industri. Sedan vill jag tipsa om en tjnst som heter Pressdisplay som finns p flera bibliotek runt om i landet; gratis tkomst till ett mycket stort antal tidningar frn hela vrlden.

Sedan skadar det nog inte om senaste upplagan av CIA World Factbook sitter rtt bra ocks. Den finns online hr: https://www.cia.gov/library/publicat...orld-factbook/.

Jag kan tnka mig att det r <5% av alla diplomater/ambassadrer som r statsvetare. Jag kan tnka mig att de allra flesta r ekonomer. Hur mnga som r ingenjrer respektive jurister vete fan, men det r de fyra stora kategorierna av utbildningar som finns representerade bland dem som gtt igenom Diplomatprogrammet. S det r skrast att utg frn att omfattande tidningslsning, fljande av nyheter p TV/online/radio, pluggande av viktiga fakta om vrlden, kollande av aktuella internationella hndelser osv. osv. mste ske p fritiden. Samtidigt som man d studerar och blir mycket bra p ett frmmande sprk (frutom engelska, frsts).
Citera
2009-11-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ar det verkligen det, eller ar det bara du som sitter och ljuger for dig sjalv for att rattfardiga varfor du inte testar att komma in? "Ah, ingen id, jag ar inte en av dem" och sen skyller du pa deras attityd till dig snarare an dina egna tillkortakommanden? Later lite som att du ar radd.

Eller lite jvla humor?? Men bra analys fr vrigt. P den tiden jag var intresserad av Dipl.programmet s kunde jag lsa i deras broschyr att de efterfrgade "mycket god analytisk frmga".

Men... Som jag redan har nmnt i en trd, s har jag kollat upp en stor del av Sveriges ambassadrer, och alla har exklusiva adresser. Dessutom som synes i UD:s bildarkiv ser de mestadels rtt s karismatiska ut.

Anledningen att jag inte kommer att testa r att jag redan bestmt mig frn att skita i det och styrt mot andra saker, och drfr kommer att vara fr gammal nr jag har min examen. Annars hade det varit roligt och spnnande.

Fr vrigt, den gyllene regeln; det r inte jag som inte r en av dem, det r de som inte r en av oss (med vilket jag menar att det lika lite finns ett vi som det finns ett de, utan endast individer).
Citera
2009-11-15, 23:39
Medlem
Citat:
Kan du uppge ngon annan klla n FB p det?

Bekant som jobbar pa UD och tidigare haft med diplomatprogrammet och antagningen till det att gora.

Sa nej, ingen officiell kalla.
Citera
2009-11-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Bekant som jobbar pa UD och tidigare haft med diplomatprogrammet och antagningen till det att gora.

Sa nej, ingen officiell kalla.

Inte mindre vrdefull fr det. Bara undrade vad det finns fr grund fr det dr med Uppsala egentligen. Verkar fr mig som att det r ett tips som figurerat i vldigt mnga trdar utan att man kunnat hrleda det srskilt vl till ngra egentliga belgg. D har vi det hr tminstone...
Citera
2009-11-16, 00:33
Medlem
Citat:
Inte mindre vrdefull fr det. Bara undrade vad det finns fr grund fr det dr med Uppsala egentligen. Verkar fr mig som att det r ett tips som figurerat i vldigt mnga trdar utan att man kunnat hrleda det srskilt vl till ngra egentliga belgg. D har vi det hr tminstone...

Jo, vad jag forstatt sa ar det ratt kort om man laser pol mag nagon annanstans an Uppsala.

Hur andra svenska utbildningar (alltsa ej Pol Mag) ligger till har jag ingen uppfattning om.
Citera
2009-11-16, 08:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Vad r JMK-testet fr ngonting?

Jag vill annars tipsa om att DN inte utesluter SvD, och vice versa. Debattsidorna r srskilt viktiga eftersom de r mest intellektuellt krvande. Ls ven Dagens Industri. Sedan vill jag tipsa om en tjnst som heter Pressdisplay som finns p flera bibliotek runt om i landet; gratis tkomst till ett mycket stort antal tidningar frn hela vrlden.

Sedan skadar det nog inte om senaste upplagan av CIA World Factbook sitter rtt bra ocks. Den finns online hr: https://www.cia.gov/library/publicat...orld-factbook/.

Jag kan tnka mig att det r <5% av alla diplomater/ambassadrer som r statsvetare. Jag kan tnka mig att de allra flesta r ekonomer. Hur mnga som r ingenjrer respektive jurister vete fan, men det r de fyra stora kategorierna av utbildningar som finns representerade bland dem som gtt igenom Diplomatprogrammet. S det r skrast att utg frn att omfattande tidningslsning, fljande av nyheter p TV/online/radio, pluggande av viktiga fakta om vrlden, kollande av aktuella internationella hndelser osv. osv. mste ske p fritiden. Samtidigt som man d studerar och blir mycket bra p ett frmmande sprk (frutom engelska, frsts).
Vad baserar du de fem procenten pa? Rena gissningar eller har du nagon kalla pa det?
Citera
2009-11-16, 08:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Eller lite jvla humor?? Men bra analys fr vrigt. P den tiden jag var intresserad av Dipl.programmet s kunde jag lsa i deras broschyr att de efterfrgade "mycket god analytisk frmga".

Men... Som jag redan har nmnt i en trd, s har jag kollat upp en stor del av Sveriges ambassadrer, och alla har exklusiva adresser. Dessutom som synes i UD:s bildarkiv ser de mestadels rtt s karismatiska ut.

Anledningen att jag inte kommer att testa r att jag redan bestmt mig frn att skita i det och styrt mot andra saker, och drfr kommer att vara fr gammal nr jag har min examen. Annars hade det varit roligt och spnnande.

Fr vrigt, den gyllene regeln; det r inte jag som inte r en av dem, det r de som inte r en av oss (med vilket jag menar att det lika lite finns ett vi som det finns ett de, utan endast individer).
Sa du har sett att ambassadorer bor pa fina adresser och gor kopplingen att det kravs for att bli ambassador snarare an att det var nagonting som foljde naturligt med ett valbetalt jobb dar man bor i representationslagenheter betalade av svenska staten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in