Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Ett av kraven för diplomatprogrammet är att man har 120-180hp. Vad ska dessa högskolepoäng komma ifrån för kurser anser ni för att bäst lämpa sig till diplomatprogrammet?
Valfritt, bara man har examen. Men är det verkligen 120 hp som lägst, det är väl snarare 120 gamla universitetskrediter? Bästa du kan göra är att ringa och fråga, de bits inte och har till och med speciella kontaktpersoner som svara på frågor från kandidater; dem får du söka reda på själv på hemsidan eller fråga efter i UD:s växel, ty "din mamma jobbar inte här".
Det är vad jag vet fullkomligt skit samma vad du har för utbildning när det gäller att få en kallelse till diplomatprovet, och om du inte klarar det så är det ju inte mer att snacka om. Kommer du vidare kan det dock vara väsentligt, kanske till och med mycket väsentligt. Vad jag vet, det är väl allmän konsensus, så ser de gärna att man har både ekonom- och juristexamen. De säger att de flesta som kommer in är ekonomer, men att de även har ett visst utrymme för jurister. När det gäller statsvetare tror jag att de
rent generellt hör hemma inom statsförvaltningens lägre skikt. Sekreterare eller telefonist, t.ex. Men skämt åsido, jag frågade om det när jag ringde och de sa typ att "det är väl inget fel på pol. mag.", dock är det som sagt ytterst tveksamt hur många som kommer hela vägen in i den dyrbara helgedom som det här yrket är med en sådan examen.
Det gäller att kolla på vad tidigare antagna hade för några akademiska meriter. Det är efter intervjuerna och assessmentesterna som de gör en samlad bedömning, vad jag har förstått. Då sållas det bort en del folk med höga betyg och bra resultat på deras tester. Ett skäl kan vara att de har "fel" utbildning eller att deras profil inte passar in på det hela taget, dvs. på en arbetsplats och inom en yrkeskategori där de flesta har prestigefulla utbildningar. De kan ju inte ta in vilka slån som helst, sådana som sitter och mökar om pol. kand. på FB osv.
Jag hörde att härom året tog de in en person som hade läst latin. Vad jag vet så är språkkunnighet någonting de värderar extremt högt. Plugga utomlands kanske kan vara något också?
Vet att många resonerar som så att det bara är att ta en utbildning som gör att man gör vidare efter diplomatprovet. Men det som händer efter dipl.provet är ju bara ytterligare tester Det är helheten som är viktigast. Det fungerar inte så i praktiken när det gäller det här yrket, att bara man uppfyller alla kraven... Utan ett av kraven är ju att man är rätt person och det kan man inte fastställa, som alla självklart förstår, endast genom provresultat och betyg.
Så då är ju ekonom + jurist bäst, för en sådan person, om han kommer förbi diplomatprovet med mycket svåra frågor som testar din allmänbildning och kunskaper om andra länder, plus kräver att du skriver uppsatser på engelska och ett annat språk, har ju en utbildning som täcker helheten av det man sysslar med som diplomat.
Sedan är det viktigt att man har rätt social bakgrund, skön lägenhet på Östermalm, massa pengar, fräsch frisyr, snygga kläder, gott bordskick, god gammaldags överklassuppfostran osv. osv.