Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Så du menar alltså att det är kombinationen kunskap och vilja som frälser människan? Det finns ett ord för den typen av villoläror, nämligen gnosticism.
Så du menar alltså att det som står i bibeln är gnosticism? Som om bibeln vore ett satans påhitt och en villolära?
Se här vad som faktiskt står skrivet i Ordspråksboken kapitel 2:
"Min son, om du tager emot mina ord och gömmer mina bud inom dig,
2 så att du låter ditt öra akta på visheten och böjer ditt hjärta till klokheten,
3 ja, om du ropar efter förståndet och höjer din röst till att kalla på klokheten,
4 om du söker efter henne såsom efter silver och letar efter henne såsom efter en skatt,
5 då skall du förstå Herrens fruktan, och Guds kunskap (gnosis) skall du då finna.
6 Ty Herren är den som giver vishet; från hans mun kommer kunskap (gnosis) och förstånd.
7 Åt de redliga förvarar han sällhet, han är en sköld för dem som vandra i ostrafflighet,
8 ty han beskyddar det rättas stigar, och sina frommas väg bevarar han.
9 Då skall du förstå rättfärdighet och rätt och redlighet, ja, det godas alla vägar.
10 Ty visheten skall draga in i ditt hjärta och kunskapen kännas ljuvlig för din själ,
11 eftertänksamheten skall vaka över dig, klokheten skall beskydda dig.
12 Så skall hon rädda (frälsa) dig från det ondas väg, från män som tala vad vrångt är,
13 från dem som hava övergivit det rättas stigar för att färdas på mörkrets vägar,
14 från dem som glädjas att göra ont och fröjda sig åt ondskans vrånga väsen,
15 från dem som gå på krokiga stigar och vandra på förvända vägar.
16 Så skall hon rädda (frälsa) dig ifrån främmande kvinnor, från din nästas hustru, som talar hala ord,
17 från henne som har övergivit sin ungdoms vän och förgätit sin Guds förbund.
18 Ty en sådan sjunker med sitt hus ned i döden, och till skuggornas boning leda hennes stigar.
19 Ingen som har gått in till henne vänder åter och hittar tillbaka till livets vägar.
20 Ja, så skall du vandra på de godas väg och hålla dig på de rättfärdigas stigar.
21 Ty de redliga skola förbliva boende i landet, och de ostraffliga få stanna kvar däri.
22 Men de ogudaktiga skola utrotas ur landet och de trolösa ryckas bort därur."
Citat:
Självklart är vi människor ansvariga för våra handlingar och vi måste välja att göra det som är rätt.
Ja, men varför gnäller du då för? Det var ju detta jag skrev, men som du flög på mig för med dina fula anspelningar.
Citat:
Den som inte tar emot Jesus som sin frälsare kommer en dag att ställas till svars inför Jesus vid den vita tronen och där dömas för sina gärningar.
Jesus är sanningen. Och tar vi inte emot den, i det vi börjar leva i den och slutar med lögnen, så är vi alla förlorade.
Det där pladdret från ni kristna om att "ta emot Jesus som sin frälsare" vet ni ingenting om. Ni tror det handlar om att gå djävulens ärende och mörda Jesus. Ni är ju djävulens ungar hela bunten fulla av hat till sanningen, den som Jesus presenterade.
Det är ju självklart att det är "kombinationen kunskap och vilja som frälser människan". Det är precis, och enbart, "kombinationen kunskap och vilja" som Jesus vill väcka till liv hos ni döda kristna proselyter. Ni som hatar allt vad gott är hos den enskilde.
Citat:
Men det jag vill hålla fram är att det inte räcker med att vilja göra det som är rätt.
Så talar en riktig djävul! Du är så försupen i satans brännvinsflaska av lögner att du inte ser vilken vilsen väg ditt hat mot ett rättfärdigt liv har tagit dig.
Allt medan Jesus framhöll: "Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.
19 Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket;
men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket.
20 Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket."
Och Hesekiel skriver:
"19 Huru kunnen I nu fråga: ”Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?” Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva.
20 Den som syndar, han skall dö; en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma.
21 Men om den ogudaktige omvänder sig från alla de synder som han har begått, och håller alla mina stadgar och övar rätt och rättfärdighet, då skall han förvisso leva och icke dö.
22 Ingen av de överträdelser han har begått skall då tillräknas honom; genom den rättfärdighet han har övat skall han få leva.
23 Menar du att jag har lust till den ogudaktiges död, säger Herren, Herren, och icke fastmer därtill att han vänder om från sin väg och får leva?"
Är också detta satans egna ord och djävulens gnosticism? Är inte Herrens ord sanning? Och om nu Herren säger så som Hesekiel påstår så måste det väl gå att leva rättfärdigt? Varför hatar du Herrens ord?
Jo, du är helt enkelt inte påläst. Du ids inte läsa som det står utan förlitar dig på djävulens prästskallar i de kristna kyrkorna och deras svammel och mumlande.
Citat:
Utan Jesu försoningsverk (där döden på korset var en nödvändighet och en del av Guds plan ända sedan Adams och Evas syndafall) så kommer vi oundvikligen att misslyckas med att göra det som är rätt.
Du onda elände, så full av lögn och hat mot rättfärdigheten! VIK HÄDAN!

INGEN SOM GÖR VAD RÄTT OCH RÄTTFÄRDIGT ÄR
KOMMER ATT MISSLYCKAS! 
Citat:
Jesu försoningsverk i våra liv börjar vid korset, men det slutar inte där, utan helgelsen är en process som pågår i den troendes liv så länge vi lever.
"Jesu försoningsverk" ?? Jesus blev förrådd av fördärvets man och mördad av djävulens barn! Allt enligt Jesu egna ord! Och dessa onda förövare gick sannerligen inte till något himmelskt rike utan snarare rakt ner i Gehennas brinnande eld. Utkastade i plågor och grämelse!
Jesu död var satans verk och inget som den himmelske Fadern hade iscensatt. Det mordet var en synd! Ett illdåd! Ni kristna carlataner har helt tappat förståndet och omdömet.