2009-11-22, 15:11
Medlem
Dag: Eftersom du tror på en annan Jesus än Bibelns så tror jag det kan bli svårt att komma fram till någon gemensam slutsats ifråga om tolkningen av Romarbrevet.

Men du tror alltså i princip att människan kan frälsa sig själv? Vi bara "väljer" att sluta synda så är det problemet ur världen? Det skulle väl i så fall förklara varför du nedvärderar Jesu försoningsverk på korset så mycket.
Citera
2009-11-22, 20:05
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är ju inte så att de alexandrinska manuskripten skiljer sig från de bysantiska i varje vers. I fall där de skiljer sig åt är givetvis de senare att föredra. Dessvärre finns exempelvis Reformationsbibeln inte tillgänglig online, annars hade jag gärna citerat från den istället. Dessutom ska man komma ihåg att Folkbibeln är betydligt mindre påverkad av de alexandrinska manuskripten än många andra översättningar, även om ingen översättning (inklusive Reformationsbibeln) är utan brister.
Skulle du kunna utveckla det fetstilade? Tycker du man skall bortse från det enorma textkritiska arbete som pågår med Nestle-Alandutgåvorna (som just nu är den 27 reviderade upplagan) och istället fokusera på textkritik som var aktuell på 1500-talet? Reformationsbibeln, KJV och dylikt baserar sig på föråldrar textkritik.
Citera
2009-11-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Skulle du kunna utveckla det fetstilade? Tycker du man skall bortse från det enorma textkritiska arbete som pågår med Nestle-Alandutgåvorna (som just nu är den 27 reviderade upplagan) och istället fokusera på textkritik som var aktuell på 1500-talet? Reformationsbibeln, KJV och dylikt baserar sig på föråldrar textkritik.
Nja, det är ju inte så att arbetet med de bysantinska manuskripten legat still de senaste 500-åren, mycket har hänt sedan dess. Det man ska komma ihåg är att de bysantinska manuskripten representerar en överväldigande majoritet av alla manuskript som har hittats, omkring 80-90 %, medan de alexandrinska bara representerar omkring 10 %.

Det är också viktigt att framhålla att framväxten av de alexandrinska översättningarna till stor del har formats av några få personer, ofta styrda av en ideologisk eller religiös övertygelse som färgat deras arbete. Exempelvis gnostikern Origenes, och i senare tid bland andra Westcott och Hort. Tittar man till exempel istället på King James översättning så var man mer noggranna, där tillsatte man stora arbetsgrupper som tillsammans verkade för att säkerställa att översättningen blev så korrekt som möjligt utifrån de gamla manuskript som fanns tillgängliga.
Citera
2009-11-25, 10:34
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
The horror....jag blir beklämd och illa till mods av att läsa sån här skit. Stackars alla troende människor som tror att de inte kan ens tänka fritt.
Att få människor att bli rädda eller nervösa inför sina egna tankar, vilket fantastiskt manipulationsinstrument. Att få människor att tro att universums skapare kan se in i deras huvuden och avslöja alla deras tankar, som de inte ens kan hjälpa att de har, att få dem att tro att de, om de inte tänker rätt, kommer att straffas och överlämnas till djävulen.

Hitler hade varit avundsjuk på den här mekaniken.

Det är så du ser det, åtminstonde just nu. Som kristna tror vi att onda tankar och uppsåt är något som kommer av och från det onda. Samvetet är något som man måste kämpa för att hålla rent. Att man kan uppleva ånger, skuld och skamkänslor är inget negativt, det är en gudagiven gåva. Den driver oss inte till stolt självhävdelse, utan ödmjukar oss till att söka nåd. Förlåtelsen och nåden behöver alla. Den ges genom Jesus Kristus, Guds Son.
Citera
2009-11-28, 20:47
Medlem
Dags avatar
Citat:
Dag: Eftersom du tror på en annan Jesus än Bibelns så tror jag det kan bli svårt att komma fram till någon gemensam slutsats ifråga om tolkningen av Romarbrevet.
Det är du som uppfattar det som om jag tror på en annan Jesus än den som bibeln talar om.
Det faktiska är att jag har ingen annan Jesus att relatera till än den som omtalas om i de fyra evangelierna.

Att du bitit fast dig i Paulus påhittade läror får ju bli ditt dilemma.

Citat:
Men du tror alltså i princip att människan kan frälsa sig själv? Vi bara "väljer" att sluta synda så är det problemet ur världen?
Nu fungerar denna omvändelse utifrån andra premisser än att man "bara väljer". Ett val föregås nämligen av en informationsprocess där individen blir informerad om sakernas tillstånd och själv drar konsekvenserna av sitt handlande. Då människan får klart för sig dessa gör en del sinnesändring och bättring och då har ju Jesu mission lyckats. Se berättelsen om Sackeus till exempel. Och varför inte komma ihåg Jesu ord till synderskan: "-Gå. och synda inte härefter."

Så om människan slutade att synda skulle de mesta problemen i världen vara borta. Ansvaret ligger nämligen på den enskilde individen och inte på den himmelske Fadern. Det är inte Fadern som skall kastas i Gehenna för begångna synder utan den människa som levt ut dem i sina tankar ord och gärningar.

Alltså föregås alltid en handling av en process där produkten blir den nya handlingen som är beviset på att den nya födelsen har ägt rum hos denne. Men det är alltid individen själv som måste fatta beslutet om han/hon vill sluta synda eller inte. Där kan ingen Jesus eller himmelske Fader hjälpa, bara ge goda råd.

Citat:
Det skulle väl i så fall förklara varför du nedvärderar Jesu försoningsverk på korset så mycket.
Nu skickade ju inte den himmelske Fader Jesus för att vi skulle mörda honom åt Fadern utan tvärtom. Jesus skickades för att få slut på mördandet av Faderns tjänare. Och de som ändå tog sig före att utföra illdådet blev ju straffade för sin ondska.
Och den som förrådde honom kallade Jesus för fördärvets man. Och de som ville döda honom kallade han för "djävulens barn". Så blanda nu inte bort dina kort med Paulus påhittade teser och dumma läror. Jesus kom inte för att dö. Och den himmelske Fadern ville inte heller att vi skulle mörda Jesus åt honom för att vi skulle kunna få förlåtelse av honom för våra synder.

Synden är ett väsen som människan själv måste dö ifrån genom eget val och vilja.

Det vore klädsamt för dig om du först läste igenom Jesu bergspredikan om synd rättfärdighet och dom innan du börjar springa på hans lärjungar med ditt dumma och Gudsfientliga pladder.
Citera
2009-11-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Nu fungerar denna omvändelse utifrån andra premisser än att man "bara väljer". Ett val föregås nämligen av en informationsprocess där individen blir informerad om sakernas tillstånd och själv drar konsekvenserna av sitt handlande. Då människan får klart för sig dessa gör en del sinnesändring och bättring och då har ju Jesu mission lyckats. Se berättelsen om Sackeus till exempel. Och varför inte komma ihåg Jesu ord till synderskan: "-Gå. och synda inte härefter."
Så du menar alltså att det är kombinationen kunskap och vilja som frälser människan? Det finns ett ord för den typen av villoläror, nämligen gnosticism.

Självklart är vi människor ansvariga för våra handlingar och vi måste välja att göra det som är rätt. Den som inte tar emot Jesus som sin frälsare kommer en dag att ställas till svars inför Jesus vid den vita tronen och där dömas för sina gärningar. Men det jag vill hålla fram är att det inte räcker med att vilja göra det som är rätt. Utan Jesu försoningsverk (där döden på korset var en nödvändighet och en del av Guds plan ända sedan Adams och Evas syndafall) så kommer vi oundvikligen att misslyckas med att göra det som är rätt. Jesu försoningsverk i våra liv börjar vid korset, men det slutar inte där, utan helgelsen är en process som pågår i den troendes liv så länge vi lever.
Citera
2009-11-29, 19:19
Medlem
Dags avatar
Citat:
Så du menar alltså att det är kombinationen kunskap och vilja som frälser människan? Det finns ett ord för den typen av villoläror, nämligen gnosticism.
Så du menar alltså att det som står i bibeln är gnosticism? Som om bibeln vore ett satans påhitt och en villolära?
Se här vad som faktiskt står skrivet i Ordspråksboken kapitel 2:

"Min son, om du tager emot mina ord och gömmer mina bud inom dig,

2 så att du låter ditt öra akta på visheten och böjer ditt hjärta till klokheten,

3 ja, om du ropar efter förståndet och höjer din röst till att kalla på klokheten,

4 om du söker efter henne såsom efter silver och letar efter henne såsom efter en skatt,

5 då skall du förstå Herrens fruktan, och Guds kunskap (gnosis) skall du då finna.

6 Ty Herren är den som giver vishet; från hans mun kommer kunskap (gnosis) och förstånd.

7 Åt de redliga förvarar han sällhet, han är en sköld för dem som vandra i ostrafflighet,

8 ty han beskyddar det rättas stigar, och sina frommas väg bevarar han.

9 Då skall du förstå rättfärdighet och rätt och redlighet, ja, det godas alla vägar.

10 Ty visheten skall draga in i ditt hjärta och kunskapen kännas ljuvlig för din själ,

11 eftertänksamheten skall vaka över dig, klokheten skall beskydda dig.

12 Så skall hon rädda (frälsa) dig från det ondas väg, från män som tala vad vrångt är,

13 från dem som hava övergivit det rättas stigar för att färdas på mörkrets vägar,

14 från dem som glädjas att göra ont och fröjda sig åt ondskans vrånga väsen,

15 från dem som gå på krokiga stigar och vandra på förvända vägar.

16 Så skall hon rädda (frälsa) dig ifrån främmande kvinnor, från din nästas hustru, som talar hala ord,

17 från henne som har övergivit sin ungdoms vän och förgätit sin Guds förbund.

18 Ty en sådan sjunker med sitt hus ned i döden, och till skuggornas boning leda hennes stigar.

19 Ingen som har gått in till henne vänder åter och hittar tillbaka till livets vägar.

20 Ja, så skall du vandra på de godas väg och hålla dig på de rättfärdigas stigar.

21 Ty de redliga skola förbliva boende i landet, och de ostraffliga få stanna kvar däri.

22 Men de ogudaktiga skola utrotas ur landet och de trolösa ryckas bort därur."

Citat:
Självklart är vi människor ansvariga för våra handlingar och vi måste välja att göra det som är rätt.
Ja, men varför gnäller du då för? Det var ju detta jag skrev, men som du flög på mig för med dina fula anspelningar.

Citat:
Den som inte tar emot Jesus som sin frälsare kommer en dag att ställas till svars inför Jesus vid den vita tronen och där dömas för sina gärningar.
Jesus är sanningen. Och tar vi inte emot den, i det vi börjar leva i den och slutar med lögnen, så är vi alla förlorade.

Det där pladdret från ni kristna om att "ta emot Jesus som sin frälsare" vet ni ingenting om. Ni tror det handlar om att gå djävulens ärende och mörda Jesus. Ni är ju djävulens ungar hela bunten fulla av hat till sanningen, den som Jesus presenterade.

Det är ju självklart att det är "kombinationen kunskap och vilja som frälser människan". Det är precis, och enbart, "kombinationen kunskap och vilja" som Jesus vill väcka till liv hos ni döda kristna proselyter. Ni som hatar allt vad gott är hos den enskilde.

Citat:
Men det jag vill hålla fram är att det inte räcker med att vilja göra det som är rätt.
Så talar en riktig djävul! Du är så försupen i satans brännvinsflaska av lögner att du inte ser vilken vilsen väg ditt hat mot ett rättfärdigt liv har tagit dig.

Allt medan Jesus framhöll: "Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

19 Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket.

20 Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket.
"

Och Hesekiel skriver:
"19 Huru kunnen I nu fråga: ”Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?” Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva.

20 Den som syndar, han skall dö; en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning. Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma.

21 Men om den ogudaktige omvänder sig från alla de synder som han har begått, och håller alla mina stadgar och övar rätt och rättfärdighet, då skall han förvisso leva och icke dö.

22 Ingen av de överträdelser han har begått skall då tillräknas honom; genom den rättfärdighet han har övat skall han få leva.

23 Menar du att jag har lust till den ogudaktiges död, säger Herren, Herren, och icke fastmer därtill att han vänder om från sin väg och får leva?"

Är också detta satans egna ord och djävulens gnosticism? Är inte Herrens ord sanning? Och om nu Herren säger så som Hesekiel påstår så måste det väl gå att leva rättfärdigt? Varför hatar du Herrens ord?

Jo, du är helt enkelt inte påläst. Du ids inte läsa som det står utan förlitar dig på djävulens prästskallar i de kristna kyrkorna och deras svammel och mumlande.

Citat:
Utan Jesu försoningsverk (där döden på korset var en nödvändighet och en del av Guds plan ända sedan Adams och Evas syndafall) så kommer vi oundvikligen att misslyckas med att göra det som är rätt.
Du onda elände, så full av lögn och hat mot rättfärdigheten! VIK HÄDAN!

INGEN SOM GÖR VAD RÄTT OCH RÄTTFÄRDIGT ÄR

KOMMER ATT MISSLYCKAS!

Citat:
Jesu försoningsverk i våra liv börjar vid korset, men det slutar inte där, utan helgelsen är en process som pågår i den troendes liv så länge vi lever.
"Jesu försoningsverk" ?? Jesus blev förrådd av fördärvets man och mördad av djävulens barn! Allt enligt Jesu egna ord! Och dessa onda förövare gick sannerligen inte till något himmelskt rike utan snarare rakt ner i Gehennas brinnande eld. Utkastade i plågor och grämelse!

Jesu död var satans verk och inget som den himmelske Fadern hade iscensatt. Det mordet var en synd! Ett illdåd! Ni kristna carlataner har helt tappat förståndet och omdömet.
Citera
2009-11-29, 19:41
Medlem
"Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok." (Upp 22:19)

Dag: Vi kommer förmodligen att fortsätta tycka olika, och jag ber om ursäkt om jag uttryck mig okänsligt eller på något sätt förolämpat dig. Jag är bara extra känslig för vad jag uppfattar som heresier som lurar människor bort från evangeliet och frälsningen och leder dem in i evig förtappelse.

Men hur som helst, jag har en fråga till dig. Lite off topic kanske, men tror du att Petrus var en sann lärjunge till Jesus? Om ja, varför varnar han då inte för Paulus läror i sina brev, om nu Paulus var en sådan villolärare?
Citera
2009-11-29, 19:58
Medlem
Dags avatar
Citat:
"Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok." (Upp 22:19)

Dag: Vi kommer förmodligen att fortsätta tycka olika, och jag ber om ursäkt om jag uttryck mig okänsligt eller på något sätt förolämpat dig. Jag är bara extra känslig för vad jag uppfattar som heresier som lurar människor bort från evangeliet och frälsningen och leder dem in i evig förtappelse.
Din ursäkt får du rikta till Jesus, den som du strider emot. Jag är bara hans sändebud.

Citat:
Men hur som helst, jag har en fråga till dig. Lite off topic kanske, men tror du att Petrus var en sann lärjunge till Jesus? Om ja, varför varnar han då inte för Paulus läror i sina brev, om nu Paulus var en sådan villolärare?
Byt inte bort dig till ett annat ämne. Svara i sakfrågan.
Eller backar du nu när du ställs inför Jesu egna ord?
Citera
2009-11-29, 20:02
Medlem
Dags avatar
Citat:
Är det att "ta bort något" när man citerar ur bibeln? För det var ju det jag gjorde.

Du är kristen och typiskt en sådan! Du är så full av ondska och satanism att rummet blir svart när du kommer in. Du gör sanning till lögn; ljus till mörker. En satans ängel och ett ondskans redskap!
Citera
2009-11-29, 20:05
Avslutad
Citat:
Är det att "ta bort något" när man citerar ur bibeln? För det var ju det jag gjorde.

Du är kristen och typiskt en sådan! Du är så full av ondska och satanism att rummet blir svart när du kommer in. Du gör sanning till lögn; ljus till mörker. En satans ängel och ett ondskans redskap!

Jag vill gärna kalla dig broder..

Det vill jag eftersom du erkänner Jesus som din frälsare.

Det gör Melvein också.

Varför kan du då inte tala till honom som en vän?
Citera
2009-11-29, 20:31
Medlem
Citat:
Så du menar alltså att det som står i bibeln är gnosticism? Som om bibeln vore ett satans påhitt och en villolära?
Inte alls. Det är din tolkning av Bibeln jag ifrågasätter (alltså de delar av Bibeln du överhuvudtaget accepterar). Att klippa in slumpmässigt valda bibelverser som inte på något sätt är kopplade till det man vill argumentera för är knappast särskilt konstruktivt.

Att både kunskap om vad som är rätt och viljan att göra det rätta kan vi nog båda hålla med om. Men du hittar ingen vers i Bibeln som ger belägg för att kunskap och vilja är tillräckligt för att kunna frälsa någon.

Citat:
Det är ju självklart att det är "kombinationen kunskap och vilja som frälser människan". Det är precis, och enbart, "kombinationen kunskap och vilja" som Jesus vill väcka till liv hos ni döda kristna proselyter. Ni som hatar allt vad gott är hos den enskilde.

Jesus själv sa till den rike mannen som ville veta vad han skulle göra för att bli frälst (Mark 10:17-22) att "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud.” Du tycks ha en betydligt mer positiv bild av den fallna mänskliga naturen än vad Jesus hade. I samma sammanhang säger Jesus också att det är omöjligt för människor att av egen kraft bli frälsta. Däremot är allt möjligt för Gud.

Citat:
Jesu död var satans verk och inget som den himmelske Fadern hade iscensatt. Det mordet var en synd! Ett illdåd!
Petrus tyckte också så när Jesus förklarade att hans död och uppståndelse var Guds vilja:

”Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig." Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar." (Matt 16:21-23)

Citat:
Satan citerade också Bibeln när han skulle fresta Jesus i öknen. Jag menar att när man förkastar merparten av Nya Testamentet så tar man faktiskt bort något.

Citat:
Byt inte bort dig till ett annat ämne. Svara i sakfrågan.
Nu har jag väl svarat på det mesta av dina frågor. Så hur vore det om du svarade på min fråga? Varför delar inte Petrus din inställning till Paulus undervisning?

Problemet när man plockar bort vissa delar av Bibeln är att man sedan måste plocka bort mer och mer för att få det att gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in