2009-11-18, 11:42
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Paulus säger detta i Rom.7, ja, och där talar han, liksom i Rom.6 och 8 i presens, om sin situation även som ny skapelse i Kristus.

Återigen, Paulus säger inte att det bara är att välja bort att inte synda.

"Kraften" påverkar förvisso vår relation även till synden, men det innebär inte att vi inte längre syndar bara för att vi har delaktighet i Guds kraft.

Det är ingen "dygd" att inse vårt usla tillstånd som människor, det är sanningsenlig uppriktighet, som hör tron till.

Bönen om förlåtelse, för den egna synden, som påbjuds också i NT, skulle vara skrymtande, fåfänglig och överflödig om det i detta livet gick att erfara "kristen fullkomlighet" såsom anabaptister, wesleyaner, finneyiter och vissa pingstvänner heretiskt och gudlöst säger.

Man kan bara nå sådan s.k. "syndfrihet" på ett enda sätt, nämligen genom att antingen redefiniera eller förkasta Guds lag eller anta ett ytligt syndabegrepp (som att tro att synd bara handlar om yttre gärningar och moral). Men därmed bedrar man sig själv med lögnen i det att man rättfärdigar synden. Det är en dödlig heresi!

Bra sagt, vill tillägga ett utdrag ur Påve Benedikt XVIs bok "Kallad till gemenskap"
Citat:
"Hjärtpunkten i det nya uppdrag som fråntar förstörelsekrafterna deras makt, är nåden att kunna förlåta. Det är den som konstituerar kyrkan. Kyrkan är grundad på förlåtelsen. Petrus själv åskådliggör detta i sin person. Han, som fallit för frestelsen och bekänt sin skuld får förlåtelse, får uppdraget att bära nycklarna. Kyrkan är till sitt innersta väsen en plats för förlåtelse, och så hålls kaoset tillbaka. Genom förlåtelsen hålls kyrkan samman, och Petrus är för alltid symbolen för denna sammanhållning. Kyrkan är inte en församling av fullkomliga utan en gemenskap av syndare som behöver och söker förlåtelse. Genom fullmaktsordet uppenbaras att Guds makt är förbarmande och som sådan själva grundvalen för kyrkan. Vi hör i bakgrunden Herrens ord: 'Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare' (Mark 2:17)"

Hittade detta utdrag på Bengts Blogg och tyckte att det passade in i sammanhanget.

Kan läsas i sin helhet här:

http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/11/15/petrus-en-tj-228-nare-ingen-att-quot-b-246-ja-nacken-f-246-r-quot.aspx
Citera
2009-11-18, 13:43
Medlem
Citat:
Paulus säger detta i Rom.7, ja, och där talar han, liksom i Rom.6 och 8 i presens, om sin situation även som ny skapelse i Kristus.

Återigen, Paulus säger inte att det bara är att välja bort att inte synda.

"Kraften" påverkar förvisso vår relation även till synden, men det innebär inte att vi inte längre syndar bara för att vi har delaktighet i Guds kraft.

Det är ingen "dygd" att inse vårt usla tillstånd som människor, det är sanningsenlig uppriktighet, som hör tron till.

Bönen om förlåtelse, för den egna synden, som påbjuds också i NT, skulle vara skrymtande, fåfänglig och överflödig om det i detta livet gick att erfara "kristen fullkomlighet" såsom anabaptister, wesleyaner, finneyiter och vissa pingstvänner heretiskt och gudlöst säger.

Man kan bara nå sådan s.k. "syndfrihet" på ett enda sätt, nämligen genom att antingen redefiniera eller förkasta Guds lag eller anta ett ytligt syndabegrepp (som att tro att synd bara handlar om yttre gärningar och moral). Men därmed bedrar man sig själv med lögnen i det att man rättfärdigar synden. Det är en dödlig heresi!

Precis. Det är också viktigt att framhålla att Jesu försoningsverk på korset inte enbart är avgörande för själva frälsningsbeslutet. Det är också helt avgörande för vår helgelse, alltså den process där vi efter frälsningen formas till att bli mer Kristuslika (även om vi aldrig helt uppnår detta).

Väldigt många kristna kan förstå och acceptera att det är genom nåd som vi blir frälsta, men när det kommer till helgelsen tenderar vi ofta att istället förlita oss på vår egen förmåga. Människor anstränger sig för att göra vad de tror utmärker en god kristen, och förväntar sig sedan att belönas för detta. Och när man sedan märker att man fortfarande har problem och motgångar och att synden
fortfarande existerar i ens liv blir man frustrerad och undrar vad man gör fel.

Att vara kristen handlar inte i första hand om vad vi gör för Kristus. Det handlar om vad Kristus har gjort för oss och vad han vill fortsätta göra i oss så länge vi lever. Våra gärningar ska vara en frukt av frälsningen, inte tvärt om.

Det är viktigt att framhålla att även om en människa efter att ha tagit emot Jesus befinner sig i ett frälst tillstånd så lever vi fortfarande i en fallen skapelse och därför är det viktigt att troende får rätt undervisning om vad detta i praktiken innebär. Idag så framställs det väldigt ofta som att synd antingen inte existerar, eller som att det bara är något som berör de ofrälsta. Både dessa uppfattningar är i allra högsta grad obibliska. Praktiskt taget alla problem i världen idag kan härledas till syndens existens och verkningar.
Citera
2009-11-18, 14:44
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Han beskriver hur en människa beter sig som rättfärdigar sin synd, eller som inte låter sig dömas av Guds ord mot synden. Men han ger ingen definition av vad synd är i Rom.2-3. Det visste han givetvis redan, det var alltså underförstått att de som han addresserade där också visste det. Vad anser du att synd är?

Det är väl tydligt att Paulus menar att synd är att överträda de bud Gud givit människan genom Moses och jag menar detsamma.

Citat:
Det beror på vad du menar med "vet". Synd är ju synd även om vi inte skulle veta om att det är synd. Bibelns syndabegrepp är objektivt. Vad en människa subjektivt känner i sitt hjärta eller upplever i sitt samvete som varandes synd eller icke är varken tillräckligt eller det grundläggande i saken.

Låt oss byta ut ordet "vet" mot känner så kanske du lättare förstår vad jag menar.

Citat:
Du har erfarit vad? Att genom ett blott och bart viljebeslut så har du helt slutat att synda? Sedan du bestämde dig för att sluta synda så har du aldrig mer syndat? Du är alltså helt syndfri i tanke, ord och gärning?

Jag vet inte vad du är ute efter men jag börjar ana.
Antingen är du så naiv du framställer dig som eller också har du ett annat mål.
Hur kan du läsa in i det jag skriver att jag skulle påstå mig vara syndfri?

Citat:
Är det nåd så är det av nåd, då är det inte "upp till dig". Det är inte du som handlar i nåden.

Av nåd blev jag delaktig i Guds ord. Bibeln är fylld av varningar för att bli bedragen.
Menar du att du inte har möjlighet att styra din vilja?
Själv ställs jag inför det dagligen.

Citat:
Slutligen: kristna skall inte leva i synd, de skall absolut inte rättfärdiga synden, de skall med rätt motivation (insikten om rättfärddigörelsen och helgelsens fullbordande i Kristus) lägga ifrån sig synden och vandra i det nya livets väsende, I vilket bekännandet av den egna synden är en avgörande ingridiens. De tror ej på syndfrihet, även fast de vill leva ett heligt liv. De är medvetna om att de varken kan lägga något till frälsningens verk eller på något vis samverka till att förtjäna eller fullborda sin frälsning. Om allt är av nåd så är allt av nåd och inte egna gärningar eller meriter. Att sedan goda gärningar följer som en frukt av detta är en helt annan sak.

Vad som avgör om en persons kristendom är sann eller ej är hur hon ser på begreppen synd och rättfärdighet, samt att hon har förstått dem. Inte vilka upplevelser och erfarenheter hon kan åberopa, inte ens vilken etik hon menar sig ha.

Om du känner dig stärkt i tron genom att ifrågasätta andra människor så vill jag mena att du bygger på en lös grund.

Vad menar du är synd?
Citera
2009-11-18, 15:37
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Det är väl tydligt att Paulus menar att synd är att överträda de bud Gud givit människan genom Moses och jag menar detsamma.

Ja, det är tydligt om man förstår sammanhanget. Där är vi överens. Men han definierar fortfarande inte synd där. En sådan definition finns i t ex 1Joh.3:4.

Citat:
Låt oss byta ut ordet "vet" mot känner så kanske du lättare förstår vad jag menar.

Jo, jag förstår, men håller inte med. Om något är synd så är det synd även om vi inte känner att det är synd. Och den som felar i ett är skyldig till allt.

Citat:
Jag vet inte vad du är ute efter men jag börjar ana. Antingen är du så naiv du framställer dig som eller också har du ett annat mål. Hur kan du läsa in i det jag skriver att jag skulle påstå mig vara syndfri?

Ana inte så mycket, fråga hellre om du verkligen vill veta. Jag frågade som jag gjorde eftersom du faktiskt var otydlig i det aktuella inlägget. Jag menar att man måste vara mycket tydlig i de här frågorna, så tydlig som möjligt

Citat:
Av nåd blev jag delaktig i Guds ord. Bibeln är fylld av varningar för att bli bedragen. Menar du att du inte har möjlighet att styra din vilja? Själv ställs jag inför det dagligen.

Vi har en egen vilja, ja, men den är begränsad. Egentligen finns ingen "fri vilja" i andliga ting. Det räcker inte med att vi vill det och det och så blir det så. Nådens upptagande är till fullo ett Guds verk.

Citat:
Om du känner dig stärkt i tron genom att ifrågasätta andra människor så vill jag mena att du bygger på en lös grund..

Här förstår jag inte alls vad du menar. Att pröva vad andra människor har för tro och lära är rätt och rimligt. Något annat vore ovist och orättfärdigt.

Citat:
Vad menar du är synd?

Som sagt, det som Guds lag säger är synd. Vilket även innefattar sådant som tankar, uppsåt och önskningar. Synden är också den fallna naturen som människan bär på.
Senast redigerad av Redivivus 2009-11-18 kl. 15:43.
Citera
2009-11-18, 16:33
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ja, det är tydligt om man förstår sammanhanget. Där är vi överens. Men han definierar fortfarande inte synd där. En sådan definition finns i t ex 1Joh.3:4.

Jag ser ingen motsägelse där.

Citat:
Jo, jag förstår, men håller inte med. Om något är synd så är det synd även om vi inte känner att det är synd. Och den som felar i ett är skyldig till allt.

Jag menar att den som ber om Guds vilja och som bär Kristus i sitt hjärta känner intuitivt när hon går fel. Självklart kan hon bedra sig själv. Den risken är vi alla utsatta för.

Citat:
Vi har en egen vilja, ja, men den är begränsad. Egentligen finns ingen "fri vilja" i andliga ting. Det räcker inte med att vi vill det och det och så blir det så. Nådens upptagande är till fullo ett Guds verk.

Med risk för att upprepa mig så är vi överens i grunden men jag menar dock att människan kan även göra en överträdelse av det som är givet av Gud. Speciellt i de yttersta dagar vi befinner oss i vilket Jesus varnar oss för i Johannes uppenbarelser.

Citat:
Här förstår jag inte alls vad du menar. Att pröva vad andra människor har för tro och lära är rätt och rimligt. Något annat vore ovist och orättfärdigt.

Skynda långsamt. Innan du känner din medmänniska så vet du inte var hon grundar sin tro och lära.

Citat:
Som sagt, det som Guds lag säger är synd. Vilket även innefattar sådant som tankar, uppsåt och önskningar. Synden är också den fallna naturen som människan bär på.

Här är vi överens men som sagt tänk på "bjälken och grandet".

Jag tror att vi är överens i det mesta och önskar dig Gud's fred.
Citera
2009-11-20, 03:14
Bannlyst
TS:
Du bör först och främst börja med att använda dig av en korrekt översättning från rätt manuskript.

Vad du använder nu är en översättning av FEL manuskript, har du fel manuskript hur kan du då komma till rätt slutsats?

Det du nyttjar dig av är Alexandrinska manuskript, dessa är satans egna manuskript som förvränger i stort sett hela Bibeln.

Läs mer här:
http://www.jesus-is-lord.com/#kjv
http://www.av1611.org/tracts.html#BibleVersions
http://www.av1611.org/articles.html#KJV
http://www.jesus-is-savior.com/Bible/1611_authorized_king_james.htm
Citera
2009-11-20, 18:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det går inte att prata om synd utan att närmare definiera den. För vad människor anser vara synd kan variera. Och det är inte intressant. Det intressanta är att Guds lag definierar vad som är synd. Synd är dock inte bara vad vi gör eller inte gör, utan också vad vi är. Jesus betonar att det är synd även att ha syndiga tankar. Synden är ingen liten sak alltså.

The horror....jag blir beklämd och illa till mods av att läsa sån här skit. Stackars alla troende människor som tror att de inte kan ens tänka fritt.
Att få människor att bli rädda eller nervösa inför sina egna tankar, vilket fantastiskt manipulationsinstrument. Att få människor att tro att universums skapare kan se in i deras huvuden och avslöja alla deras tankar, som de inte ens kan hjälpa att de har, att få dem att tro att de, om de inte tänker rätt, kommer att straffas och överlämnas till djävulen.

Hitler hade varit avundsjuk på den här mekaniken.
Citera
2009-11-21, 00:40
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
The horror....jag blir beklämd och illa till mods av att läsa sån här skit. Stackars alla troende människor som tror att de inte kan ens tänka fritt.
Att få människor att bli rädda eller nervösa inför sina egna tankar, vilket fantastiskt manipulationsinstrument. Att få människor att tro att universums skapare kan se in i deras huvuden och avslöja alla deras tankar, som de inte ens kan hjälpa att de har, att få dem att tro att de, om de inte tänker rätt, kommer att straffas och överlämnas till djävulen.

Hitler hade varit avundsjuk på den här mekaniken.

Jag tror du har missat meningen i vad Redivivus menar.

Självklart kan vi troende tänka fritt. Frågan är snarare hur fri är vår tanke?

Visst är det så att om du förankrat din din tanke i Guds Ord så finns det gränser.

Tänk dig det gränslösa, vilket Satan förespråkar, OK gå ut och döda, våldtag, gör vad DU vill eftersom du behöver inte stå till svars.

Detta kallar vi kristna idioti.

Gud har satt gränser för hur vi skall bete oss. Satan vill bryta ner dessa gränser.

Jag ser det ofta i filmer och tv-serier där man premierar hat mot nästan i stället för älska din nästa. Detta pågår hela tiden.
Senast redigerad av Dolphin 2009-11-21 kl. 00:51.
Citera
2009-11-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
TS:
Du bör först och främst börja med att använda dig av en korrekt översättning från rätt manuskript.

Vad du använder nu är en översättning av FEL manuskript, har du fel manuskript hur kan du då komma till rätt slutsats?
Det är ju inte så att de alexandrinska manuskripten skiljer sig från de bysantiska i varje vers. I fall där de skiljer sig åt är givetvis de senare att föredra. Dessvärre finns exempelvis Reformationsbibeln inte tillgänglig online, annars hade jag gärna citerat från den istället. Dessutom ska man komma ihåg att Folkbibeln är betydligt mindre påverkad av de alexandrinska manuskripten än många andra översättningar, även om ingen översättning (inklusive Reformationsbibeln) är utan brister.
Citera
2009-11-21, 17:22
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är ju inte så att de alexandrinska manuskripten skiljer sig från de bysantiska i varje vers. I fall där de skiljer sig åt är givetvis de senare att föredra. Dessvärre finns exempelvis Reformationsbibeln inte tillgänglig online, annars hade jag gärna citerat från den istället. Dessutom ska man komma ihåg att Folkbibeln är betydligt mindre påverkad av de alexandrinska manuskripten än många andra översättningar, även om ingen översättning (inklusive Reformationsbibeln) är utan brister.

Reformationsbibeln har varit tillgänglig på nätet på: http://www.bibel.se/download.php
Jag vet inte varför jag inte kommer åt texterna nu.
NT finns att köpa på bibel.se. GT är ännu inte klart.
Citera
2009-11-21, 21:59
Medlem
Citat:
Reformationsbibeln har varit tillgänglig på nätet på: http://www.bibel.se/download.php
Jag vet inte varför jag inte kommer åt texterna nu.
NT finns att köpa på bibel.se. GT är ännu inte klart.
Där ser man. Bra att veta, även om textmaterialet inte är lika lättåtkomligt som exempelvis på www.folkbibeln.net.
Citera
2009-11-22, 09:12
Medlem
Dags avatar
Det mesta i Paulus påhittade lära är fullständigt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Paulus, men nu sist via melvein
"Medan ni var syndens slavar, var ni fria från rättfärdigheten."
Ingen är "fri" från rättfärdigheten. Alla, oavsett om han/hon är syndare eller inte, kommer att avkrävas rättfärdighet.

Citat:
Men vad skördade ni då för frukt? Jo, det som ni nu skäms för. Slutet på sådant är döden
Ren lögn!
Den som lever i syndens ÄR döda. Döden är inte ett straff för synden utan den som syndar är redan död.
Detta att människan är död orsakar att hon syndar. Därför måste hon bli levande.

Citat:
Men nu, då ni befriats från synden och blivit Guds slavar, blir frukten att ni helgas och till slut får evigt liv.
Hela denna tanke är typiskt Paulus och därmed också de kristnas, eftersom de har Paulus som sin Lärare.

Jesus däremot menade att människan själv måste sluta att synda.
Du befrias inte från synd - det är människan själv som väljer att sluta synda eller fortsätta att synda. Gud kan inte hållas ansvarig för hur en människa väljer att leva sitt liv. Inte heller frestar den himmelske Fadern någon så att vi tvingas att bedja om att han inte ska inleda oss i frestelse.
Då människan själv väljer att sluta synda sker helgelsen inte som en följd av att du slutar utan helgelsen är att du slutar.
Inte heller får du evigt liv som en följd av den Paulinska helgelsen. Enligt Jesus så lever den som tror även om han dör. Så det eviga livet går människan in i när hon börjar tro på Jesus. För den människa som tror på Jesus skall leva om än hon dör. Det eviga livet är inget som skall komma sedan. Himlarnas rike är nämligen invärtes i oss redan här och nu. Bör då vara det.

Men nu har ju bevisligen alla dött - även de som trott på Jesus. Så det liv som Jesus talar om är något helt annat än det liv Paulus svamlar om.

Citat:
Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.
Egentligen inte.
För dödens lön är synden.
Därför måste människan födas på nytt av Ande. Alltså få liv.
Och hur det går till är en annan fråga.
Senast redigerad av Dag 2009-11-22 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in