Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Ditt språkbruk avslöjar vad ditt hjärta är fyllt av.
Precis. Där har du rätt till 100%!
Citat:
Jag har förstått att du tror på att människan endast med sin vilja kan frigöra sig från synden.
Då kan jag säga dig att jag vet att du ljuger. Det finns inte en människa i historien som lyckats den vägen.
Nähä?
Du menar alltså att Jesus ljuger när han säger om Sackeus att nu har frälsningen kommit till hans hus, när han verkligen ångrar sin synd och lovar att göra bättring?
Citat:
Guds Ande är en gåva. Den kan du inte själv tillägna dig.
När har jag sagt något annat?
Citat:
När du fått denna gåva betyder det inte att du är befriad från synd, men den kommer alltid att påminna dig när du är på väg att falla. Därför måste du omgärda dig med Kristus och be till honom i det första steget. Sen går det på som ett lokomotiv och det blir nästan omöjligt att stoppa fallet.
Du glömmer en sak; det första steget är inte att jag måste.
Det första steget är att Jesus söker den förlorade. Och när han har funnit honom/henne så hjälper han/henne upp vilket förutsätter att den förlorade inser att han/hon behöver ha hjälp och sedan också ber om den. Och när han/hon får den hjälpen av glädje tackar för den. Och sen av samma glädje följer fåret själv Jesus.
Citat:
Satan frestar oss kristna i allt högre grad ju mer vi närmar oss korset.
I gengäld så lockar syndens frukter allt mindre ju längre du kommer på vägen.
Nu är det alltid personens egna begärelser och böjelser som lockar honom/henne i frestelsen. Att skylla allt på satan kan ju tyckas rationellt, men det är alltid den enskilde personen själv som fattar de avgörande besluten.
Citat:
Min "styvmor" heter Jesus Kristus, en som du och dina gnostiker till vänner inte känner.
Nu har inte Jesus några styvbarn. Dom ungarna tillhör någon annan och kommer att kastas ut den dagen, det som går under benämningen människosonen, kommer.
Citat:
En liten fråga. Vad kallar DU din trosuppfattning?
Det angår dig inte.
Det bröd jag bryter med de mina är till för de mina.
Men varför frågar du efter vad det brödet heter utanpå påsen? Är det ett bröd som du gillar eller är det alldeles för starkt för din smak?