2010-01-31, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det är Paulus jag inte tror på.

Men alltså, även evangelisterna var män som umgåtts med Jesus.

Tror du på dem, på Petrus, på Jakob och på Judas?

Du är väl medveten om att Jesus inte skrivit något som helst?
Citera
2010-01-31, 19:00
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men alltså, även evangelisterna var män som umgåtts med Jesus.

Tror du på dem, på Petrus, på Jakob och på Judas?

Du är väl medveten om att Jesus inte skrivit något som helst?
Ingen kommentar.
Citera
2010-01-31, 19:03
Avslutad
Citat:
Ingen kommentar.

Är du medveten om att Jesus inte skrev något som helst?
Citera
2010-02-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Romarbrevet är kanske ett av de viktigaste breven för den kristna teologin, och inte minst kapitlen 6, 7 och 8. Det är samtidigt ett av de kanske svåraste breven att förstå, vilket gör det extra intressant att diskutera. Så diskussionsunderlaget för denna tråd är kort och gott Romarbrevets sjätte kapitel. Vad anser du om texten? Vilken tolkning gör du av den?

Jag använder här svenska folkbibelns översättning:

Paulus använder alltså liknelsen död och återuppstånden för att beskriva förändringen i en människas liv när hon blivit frälst. Tillståndet innan frälsningen, "den gamla människan", beskrivs som ett slaveri. Vi var slavar under synden. Så även om har vår fria vilja både innan och efter frälsningen beskrivs alltså vårt tillstånd innan frälsningen som att vår vilja var så starkt styrd av syndens begär att det kan liknas vid ett slaveri. Kapitlet fortsätter med:

Tillståndet efter frälsningen beskrivs även det som ett slaveri, men i rättfärdighetens tjänst istället för i syndens. Även som frälsta slutar vi inte synda, och även en ofrälst kan göra det som är rättfärdigt. Men jag tror att en av de saker som Paulus vill belysa är att i vårt ofrälsta tillstånd är vi så präglade av synden att varje det nästan går emot vår natur att göra det som är rätt. Och medan vi som frälsta fortfarande kan synda (och ofta gör det) så är vi inte på samma sätt "styrda" att göra det, utan synden blir då på något sätt ett uppror eller avsteg från den nya människa vi har blivit när vi tar emot Jesus som vår frälsare.

Liknelse död och uppståndelse kan vara svårt att ta till sig, men jag tror Paulus använder det för att döden är den mest definitiva förändringen som vi kan uppfatta.

En annan reflektion är att även om Paulus inte på något säger emot den fria viljan så kan texten tolkas som att vår fria vilja, både före och efter frälsningen, är väldigt starkt präglad av vår relation till Gud, eller av frånvaron av en sådan relation. När vi blir frälsta så kommer inte Gud att styra exakt vad vi gör, men Han kommer gradvis att förändra vilka vi är (det som ibland brukar kallas för helgelseprocessen), vilket i sin tur får betydelse för vårt sätt att tänka, tala och handla.

Så, det var lite av mina tankar kring detta. Finns ju hur många aspekter som helst som kan vara värda att ta upp, så fram med era åsikter och tankar nu.

Hej broder,

Väldigt viktiga saker det här, har några frågor: Vart står det att vi som frälsta inte slutar synda? Och vart står det att vi "ofta gör det"?

"Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern -Jesus Kristus som är rättfärdig." 1 Joh 2

Jag tror att vi kan synda efter att vi blivit frälsta, om vi vandrar i köttet, och slarvar, och jag tror att vi då kan få förlåtelse om vi bekänner vår synd och omvänder oss. Men jag tror inte att vi är bundna till att synda, och absolut inte att vi ofta ska göra det.

Det står ju också: vandra i Anden så kommer ni inte att göra vad köttet begär. (Gal 5)

Nej, liksom han som har kallat er är helig ska ni föra ett alltigenom helgat liv. (1 Petr 1)

Den som förblir i honom syndar inte. Den som syndar har inte sett honom och känner honom inte (1Joh 3)
Citera
2010-02-01, 19:26
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Men ni som menar er att ha lärt känna Kristus måste visa att ni tagit emot denna gåva och lämna synden.
I denna mening blottar du din okunskap om vad det hela handlar om. Du liksom har fått en gåva, enligt vad du påstår, som du måste leva upp till: stackars dig! Allt rättfärdigt verkar vara en plåga för dig och det oket belastar ju ditt sinne . Något som du absolut bör få slippa.

När Jesus talar om frälsningen så talar han om något som någon vill: den som vill han komme, den som törstar kan komma så skall han släcka den törsten, medan du tydligen har fått något vansinnigt hemsk påkastat och fastkletat på dina axlar.

Ett barn tycker inte det är en plåga att få vara hos sina älskade föräldrar utan längtar var stund efter att få vara hos dem. Vad är det för en hemsk mara till styvmor som har adopterat dig?
Citera
2010-02-01, 21:04
Medlem
Citat:
I denna mening blottar du din okunskap om vad det hela handlar om. Du liksom har fått en gåva, enligt vad du påstår, som du måste leva upp till: stackars dig! Allt rättfärdigt verkar vara en plåga för dig och det oket belastar ju ditt sinne . Något som du absolut bör få slippa.

När Jesus talar om frälsningen så talar han om något som någon vill: den som vill han komme, den som törstar kan komma så skall han släcka den törsten, medan du tydligen har fått något vansinnigt hemsk påkastat och fastkletat på dina axlar.

Ett barn tycker inte det är en plåga att få vara hos sina älskade föräldrar utan längtar var stund efter att få vara hos dem. Vad är det för en hemsk mara till styvmor som har adopterat dig?

Vad är rättfärdigt för dig?

Är inte det en människa gör, rätt för den människan just då, med den kunskap och med den andliga utveckling den har, just då?

Vem är mer rättfärdig än en annan? Är alla människor identiska, med identiska liv och personligheter?
Vem/vilka av människor kan göra sig till självutnämnd domare?

Det är tragiskt att se hur så mkt elände kommer ut ur människors sätt att använda Jesus och Gud som slagträn mot varandra.
Citera
2010-02-01, 21:18
Medlem
Dolphins avatar
Citat:

Ditt språkbruk avslöjar vad ditt hjärta är fyllt av.

Jag har förstått att du tror på att människan endast med sin vilja kan frigöra sig från synden.

Då kan jag säga dig att jag vet att du ljuger. Det finns inte en människa i historien som lyckats den vägen.

Guds Ande är en gåva. Den kan du inte själv tillägna dig.

När du fått denna gåva betyder det inte att du är befriad från synd, men den kommer alltid att påminna dig när du är på väg att falla. Därför måste du omgärda dig med Kristus och be till honom i det första steget. Sen går det på som ett lokomotiv och det blir nästan omöjligt att stoppa fallet.

Satan frestar oss kristna i allt högre grad ju mer vi närmar oss korset.
I gengäld så lockar syndens frukter allt mindre ju längre du kommer på vägen.

Min "styvmor" heter Jesus Kristus, en som du och dina gnostiker till vänner inte känner.

En liten fråga. Vad kallar DU din trosuppfattning?
Senast redigerad av Dolphin 2010-02-01 kl. 21:21.
Citera
2010-02-02, 09:03
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ditt språkbruk avslöjar vad ditt hjärta är fyllt av.
Precis. Där har du rätt till 100%!

Citat:
Jag har förstått att du tror på att människan endast med sin vilja kan frigöra sig från synden.

Då kan jag säga dig att jag vet att du ljuger. Det finns inte en människa i historien som lyckats den vägen.
Nähä?

Du menar alltså att Jesus ljuger när han säger om Sackeus att nu har frälsningen kommit till hans hus, när han verkligen ångrar sin synd och lovar att göra bättring?

Citat:
Guds Ande är en gåva. Den kan du inte själv tillägna dig.
När har jag sagt något annat?

Citat:
När du fått denna gåva betyder det inte att du är befriad från synd, men den kommer alltid att påminna dig när du är på väg att falla. Därför måste du omgärda dig med Kristus och be till honom i det första steget. Sen går det på som ett lokomotiv och det blir nästan omöjligt att stoppa fallet.
Du glömmer en sak; det första steget är inte att jag måste.
Det första steget är att Jesus söker den förlorade. Och när han har funnit honom/henne så hjälper han/henne upp vilket förutsätter att den förlorade inser att han/hon behöver ha hjälp och sedan också ber om den. Och när han/hon får den hjälpen av glädje tackar för den. Och sen av samma glädje följer fåret själv Jesus.

Citat:
Satan frestar oss kristna i allt högre grad ju mer vi närmar oss korset.
I gengäld så lockar syndens frukter allt mindre ju längre du kommer på vägen.
Nu är det alltid personens egna begärelser och böjelser som lockar honom/henne i frestelsen. Att skylla allt på satan kan ju tyckas rationellt, men det är alltid den enskilde personen själv som fattar de avgörande besluten.

Citat:
Min "styvmor" heter Jesus Kristus, en som du och dina gnostiker till vänner inte känner.
Nu har inte Jesus några styvbarn. Dom ungarna tillhör någon annan och kommer att kastas ut den dagen, det som går under benämningen människosonen, kommer.

Citat:
En liten fråga. Vad kallar DU din trosuppfattning?
Det angår dig inte.
Det bröd jag bryter med de mina är till för de mina.

Men varför frågar du efter vad det brödet heter utanpå påsen? Är det ett bröd som du gillar eller är det alldeles för starkt för din smak?
Senast redigerad av Dag 2010-02-02 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in