2007-11-30, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Biljettpriserna hamnar väl oavsett på den nivån som veolia kan ta betalt, tillgång och efterfrågan.

Rent ekonomiskt så kostar graffitin i stockholm (grovt räknat) stockholmaren 10 kronor i månaden, och det är en kostnad som du och dina makthavare anser vara en lagom investering för att upprätthålla ett försök till nolltolerans som ändå inte funkar så himla bra. Jag kan tänka mig att betala 10 kronor i månaden för det, då jag respekterar att det finns en hel del som inte tycker om graffitin, men jag skulle enkelt kunna dra ner på det en hel del. Samma tio kronor som du inte vill lägga på onödigt klotter vill inte jag lägga på onödig sanering, om du förstår vad jag menar.

Rent smakmässigt så kan jag förstå att många tycker graffiti är fult, så jag försöker hålla mig till ytor som ingen blir så ledsen för - inga personliga egendomar till exempel (inte att förväxlas med privat egendom). Jag tror faktiskt att dom flesta inte bryr sig så himla mycket om lite klotter i det offentliga utrymmet, lite klotter som av en av världens största subkulturer hyllar som det bästa stadsmiljön har att erbjuda. Jag tror alltså att graffitin erbjuder dess utövare och romantiker mer lycka än den påtvingar andra olycka.

Det finns mycket som jag ogillar starkt, och som jag måste se varje dag. Men jag finner mig i det eftersom det verkar uppskattas av en mängd andra människor. Graffitin och gatukonsten är globaliserade stadsfenomen och inget man kan kalla för pojkstreck/bus längre. Like it or not.

Edit: Vill lägga till att jag sällan tycker att ett tunt färglager innebär förstörelse, väggen/tunnelbanan/whatever fyller oftast sin funktion.

En viktig sak också - ALLA målare är olika, vi är ingen enhetlig grupp med gemensamma värderingar.

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Veolia sätter inte alls priserna, det är SL som gör det. Förutom det får SL sina tåg nermålade av er. Många av er plankar också för att de motiverar att biljetterna är dyra. Logiken i statistiken, någon?
Citera
2008-06-05, 11:45
Medlem
Carradines avatar
Lite klassisk dubbelmoral i graffitiforumen som vanligt då det är så synd att en graffare blir nerhuggen men när det kommer till vapen och slagsmål med "svensson" eller väktare så hejjas klottrare på och det är helt rätt agerat, ett litet axplock ur forumet ger oss:
Citat:
jag sitter och småler för mig själv varje gång jag hör hur en polis,väktare eller samhällshjälte hamnat i trubbel för att dom bråkat med fel personer
Citat:
Stog å drog lite tags inne på söder,då en full hjälte kommer å puttar till mig bakifrån,då jag instintivt vänder mig om och hinner få upp min fjäderbatong
ger han en riktig pärla med batongen rakt över hakan så han seglar ner i bakken,
därefter så får han några över knäna så avslutar jag med en kraftig fotbolls spark rakt i pallet.
Citat:
Han tar ett stadigt grepp om mej ner mot marken jag skriker på hjälp och de andra kommer rustandes mot honom och utdelar ett par riktigt feta sparkar i hans ansikte ,han lämmnas blödande på platsen ..
Citat:
Själv skulle jag ha sattit en kniv i magen på dig.
Du vet att du hade tur som inte gav dig på fel person, klottrare har en tendens till att kunna vara jävligt farliga mot vardagshjältar som dig.

Liknande uttal brukar ploppa upp speciellt när artiklar som dessa publiceras:

http://www.folket.se/link.php?id=142446
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article89198.ab
Citera
2008-06-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
yada yada yada...

Menar du att den sortens dubbelmoral är unik för målare eller menar du att målare trots allt är mänskliga och uppvisar samma slags dubbelmoral i sånna här frågor som alla andra?
Citera
2008-06-05, 11:59
Medlem
pappis avatar
Citat:
Lite klassisk dubbelmoral i graffitiforumen som vanligt då ...

dra inte alla över samma lina för att några e hårda på internet, precis som bland poliser å väktare finns det nerjobb som målar.
Citera
2008-06-05, 12:20
Medlem
father Ls avatar
Citat:
Lite klassisk dubbelmoral i graffitiforumen som vanligt då det är så synd att en graffare blir nerhuggen men när det kommer till vapen och slagsmål med "svensson" eller väktare så hejjas klottrare på och det är helt rätt agerat, ett litet axplock ur forumet ger oss:

Liknande uttal brukar ploppa upp speciellt när artiklar som dessa publiceras:

http://www.folket.se/link.php?id=142446
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article89198.ab

Klart att det finns stolpskott överallt, tycker mig se en ökad tendens till glorifierat våld överlag idag. Riktigt dålig självkänsla brukar bottna i detta beteende.
Inget som representerar just graffiti. Och jag tar för givet att även du insett detta, trots det krassa inlägget.

mvh
Citera
2008-06-05, 13:28
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Menar du att den sortens dubbelmoral är unik för målare eller menar du att målare trots allt är mänskliga och uppvisar samma slags dubbelmoral i sånna här frågor som alla andra?
Nej, men nu är vi i graffitiforumet och diskuterar en händelse kopplad till graffiti samt så pekar jag på just den dubbelmoral som hör graffare till.
Citat:
Ursprungligen postat av pappi
dra inte alla över samma lina för att några e hårda på internet, precis som bland poliser å väktare finns det nerjobb som målar.
Det gör jag inte men det är intressant hur graffare som ofta beskyller "svensson" för att vilja döda alla målare som finns tycka det är helt ok när en "svensson" råkar illa ut.
Citat:
Ursprungligen postat av father L
Klart att det finns stolpskott överallt, tycker mig se en ökad tendens till glorifierat våld överlag idag. Riktigt dålig självkänsla brukar bottna i detta beteende.
Inget som representerar just graffiti. Och jag tar för givet att även du insett detta, trots det krassa inlägget.
Ja, men det är inte ovanligt för graffare på det här forumet att subtilt hota de med motsatt åsikt om att man inte ska ingripa vid klotter, själv har jag fått motta både det ena och det andra av s k "artister" via PM fastän jag - i jämförelse - har en ganska moderat syn på graffiti.
Citera
2008-06-05, 14:07
Medlem
Citat:
Nej, men nu är vi i graffitiforumet och diskuterar en händelse kopplad till graffiti samt så pekar jag på just den dubbelmoral som hör graffare till.

Vilken dubbelmoral är det? Att man tycker att när en egna "gäng" råkar illa ut så är det dåligt men om något annat "gäng" råkar illa ut så är det bra? Typ som när antigraff folk tycker det är skitbra när en målare får spö men tycker det är skitdåligt när deras mamma får det?

Det är ingen dubbelmoral som hör graffare till, det är dubbelmoral som hör människor till. Att glatt påpeka att graffare har dubbelmoral är som att påpeka att graffare använder kläder, sant men intetsägande.
Citera
2008-06-05, 14:56
Medlem
father Ls avatar
[quote=Carradine]

Citat:

Vill bara upplysa dig om att detta forum KNAPPAST representerar graffiti i stort.

Citat:
Det gör jag inte men det är intressant hur graffare som ofta beskyller "svensson" för att vilja döda alla målare som finns tycka det är helt ok när en "svensson" råkar illa ut.

Samma larv från två håll.

Citat:
Ja, men det är inte ovanligt för graffare på det här forumet att subtilt hota de med motsatt åsikt om att man inte ska ingripa vid klotter, själv har jag fått motta både det ena och det andra av s k "artister" via PM fastän jag - i jämförelse - har en ganska moderat syn på graffiti.

Är väl ganska vanligt med dessa påhopp överlag på nätet, talar för klent psyke. Inget att bry sig om mao.

mvh

edit: sorry för ot. ont bara tragiskt när sådant händer oavsätt graff eller ej.
Senast redigerad av father L 2008-06-05 kl. 14:58.
Citera
2008-06-05, 15:48
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Vilken dubbelmoral är det? Att man tycker att när en egna "gäng" råkar illa ut så är det dåligt men om något annat "gäng" råkar illa ut så är det bra? Typ som när antigraff folk tycker det är skitbra när en målare får spö men tycker det är skitdåligt när deras mamma får det?

Det är ingen dubbelmoral som hör graffare till, det är dubbelmoral som hör människor till. Att glatt påpeka att graffare har dubbelmoral är som att påpeka att graffare använder kläder, sant men intetsägande.
Så nu går det bra att klumpa ihop alla graffare i en grupp?

Nej det är dubbelmoral att tycka synd om en person som råkar ut för våld men samtidigt uppmana eller hota om samma våld mot en annan person. Denna dubbelmoral hör våldsamma kriminella till, de har inget emot att skada andra men tycker det är synd när deras närstående skadas.

Sen att graffare råkar ha samma dubbelmoral är bara tråkigt.
Citat:
Ursprungligen postat av father L
Vill bara upplysa dig om att detta forum KNAPPAST representerar graffiti i stort.
Samma larv från två håll.

Är väl ganska vanligt med dessa påhopp överlag på nätet, talar för klent psyke. Inget att bry sig om mao.
Så du menar alltså att de graffare som finns på detta forum inte är en del av gruppen graffare?

Ja det är larv från båda hållen men det är graffarna som påstår att "svensson" oftast vill graffare illa, även om jag aldrig någonsin har påstått att våld är en bra metod mot graffare så är det flera som bara antar det. Samma sak där, om man inte tycker om ett hjärnlöst argument från sina motståndare, varför använda samma argument själv.
Citat:
Ursprungligen postat av svedjan
Finns det inte en tråd redan om dubbelmoral inom graff? onödigt att dra den här off-topic i så fall.
Ett helt annat ämne tas upp i den tråden.
Citera
2008-06-05, 16:05
Medlem
father Ls avatar
Citat:
Så du menar alltså att de graffare som finns på detta forum inte är en del av gruppen graffare?

Endel men inte många. Jag syftar på att de som uttalar sig på det sättet inte har NÅGONTING med graffiti i sig att göra.

Citat:
Ja det är larv från båda hållen men det är graffarna som påstår att "svensson" oftast vill graffare illa, även om jag aldrig någonsin har påstått att våld är en bra metod mot graffare så är det flera som bara antar det.

Men han sa att jag sa...blabla, Inget att bry sig om. Vissa har inga vettiga argument. De kanske bara hänger här för att tjattra med likasinnade och skiter i vad du tycker.

Citat:
Samma sak där, om man inte tycker om ett hjärnlöst argument från sina motståndare, varför använda samma argument själv.

Vet inte vad du syftar på här!

mvh
Citera
2008-06-05, 19:21
Medlem
MysigaBrallors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Du vet verkligen inte vad du pratar om. Veolia sätter inte alls priserna, det är SL som gör det. Förutom det får SL sina tåg nermålade av er. Många av er plankar också för att de motiverar att biljetterna är dyra. Logiken i statistiken, någon?

Så det är bara graffitiwriters som plankar nu också? SL har gott om pengar, kan man slösa 10000kr på kläder för varje arbetare så kan man väl sänka priserna och tjäna ännu mer!
Senast redigerad av MysigaBrallor 2008-06-05 kl. 19:24.
Citera
2008-06-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysigaBrallor
Så det är bara graffitiwriters som plankar nu också? SL har gott om pengar, kan man slösa 10000kr på kläder för varje arbetare så kan man väl sänka priserna och tjäna ännu mer!

Förväxlar du inte SL och SJ nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in