Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Men läs rätt förbaskade pannbiff. OM folk håller sig till lagliga väggar struntar jag väl fullkomligt i det men när de klottrar ned t-banor, mitt hyreshus, skyltar, fönster osv blir jag irriterad. Det är bara onödig förstörelse som inte tjänar något syfte.
Min poäng var att alla dem som målat på ställen som lika gärna kunde vara lagliga då de ligger avsides och inte stör någon blir kriminaliserade när staten känner att det är en bra idé att låta polisen hänga i buskarna i skogen och fånga folk som målar på en ruin.
Om man riskerar att åka fast när man målar mitt i skogen på en jävla ruin bara för att Stockholms politiker fått dille om att man ska döööö bara för man håller i en sprayburk så kan man lika gärna måla på ställen där fler ser. Straffet blir detsamma när man torskar och eftersom lugna ställen inte längre finns spelar det ingen roll var man målar.
Eller tycker du inte att det vore bättre om de som faktiskt kände att det var tillräckligt att måla på den där ruinen kunde göra det ifred där? Eller måste de kriminaliseras bara för sakens skull? Samhället tjänar på att poliser ligger och spanar i skogen efter kids? Jag tycker inte det och jag känner ingen ånger när jag "förstör" ett samhälle som prioriterar på detta sätt.
Öka bevakningen kring lokaltrafiken (fast hur ska man då kunna gråta om att klottret kostar 100 miljoner år in och år ut?), höj straffen men tillåt lagliga alternativ. Idag finns vad jag vet en laglig vägg i närheten av stockholm men om politikerna fick bestämma så skulle den ryka. Polisen vill att den ska ryka. Varför?