2009-12-22, 17:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Haha, ärligt talat, hur ofta händer det?
Tillräckligt ofta. Folk blir jävligt förbannade när de sätter sig på ett säte och inser att de fått färgfläckar från spritpennor eller sprayfärg på sig. Är det synligt klotter på ett säte brukar folk sätta sig någon annanstans eller stå. Det är min erfarenhet. Sätter du dig själv på ett säte som är överbelamrat med klotter? Du kanske tycker om att få dina ljusa kläder förstörda iofs, vad vet jag?

När vi ändå är inne och tjafsar om klotter i t-banan. Vilken funktion fyller klottret när ni klottrat över tidtabellerna som folk är beroende av? Varför förstöra dem?

Eller en så löjlig och otroligt meningslös sak som stadskartor och skyltar. Jag som cyklar mycket mtb i skog och mark är ibland beroende av kartor och vägskyltar. T.o.m ute i Hellas, Nackareservatet och i skogarna utåt Saltsjöbaden klottras skyltar och kartor ned. Till vilken nytta? det går ju att provocera med finess och protestera mot samhällets normer.
Senast redigerad av Cineasten 2009-12-22 kl. 17:35.
Citera
2009-12-22, 17:31
Medlem
.54321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Folk pröjsar dyra pengar för att ta sig till arbetet/krogen eller var de nu åker med t-banan/bussen/pendeltåget/spårvagen. Varför ska de behöva sitta på nedklottrade säten och få sina kläder förstörda? Ge mig ett logiskt hållbart argument. Varför ska de tvingas stå därför att några förvuxna snorungar inte kan ge fan i att klottra ned sätena?

Rätten att säga att tags är fula kommer ifrån vår yttrande och åsiktsfrihet. Jag har all rätt i världen att tycka att tags är fult och du har all rätt i världen att tycka att jag är en idiot som inte uppskattar klotter. Jag tänker inte försöka hindra dig från att tycka det men får jag se dig klottra på mitt hus, min arbetsplats eller i t-banevagnen när jag är där lär du få ångra dig.

Klottrar du ned din lägenhet? Klottrar du ned dina föräldrars lägenhet/villa/barack/koja eller vad de nu bor i? Om inte, varför börjar du inte där? Är du rädd för att dina päron ska ge dig stryk för att du förstör deras hem? Det är ju roligt att förstöra?

Om du nu är så stolt över dina konster borde du ha så mycket stake att du gör dem i fullt dagsljus mitt inför ögonen på folk. Sen får du förstås ta konsekvensen också. Ställ dig och klottra mitt framför ett gäng väktare eller snutar med argumentet "jag tycker om att förstöra och ni ska fanimig inte komma här och bestämma vad jag ska eller inte ska göra".

Haha, du förstår fan inte.
Klottrarna skiter helt enkelt i vad andra tycker. Varför ska jag frivilligt ta konsekvenserna utav mina handlingar när jag inte vinner någonting på det? Ja, jag är en självisk jävel, eller vad fan du nu vill kalla mig. Jag behöver inte logiska argument (eller några argument alls för den delen) för att göra något jag älskar.

Anledningen till att jag inte klottrar ner mina föräldrars lägenhet är att jag har respekt för mina föräldrar. Mina föräldrar har gett mig mat på bordet och tak överhuvudet och lite till, därför har dom min respekt. Mina föräldrar vill helt enkelt inte att jag klottrar ner deras lägenhet och därför gör jag inte det.
Jag klottrar heller inte ner min lägenhet av det enkla skället att det kan användas som bevismaterial och att de kommer kosta mig pengar när jag flyttar. Någon dag när jag har slutat måla olagligt och mina brott är preskriberad så kommer jag kanske klottra ner mina egna väggar, det beror nog på hur situationen ser ut.

Ja, du har all rätt att säga att du tycker tags är fula, för det är din åsikt och den borde du få framföra. Du har också rätt att säga att tags är fula, men det är fel. Fult och snyggt är bara ord (och känslor?) och det varierar helt från person till person vad som den tycker är snyggt.
Citera
2009-12-22, 18:20
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Visst blir saker och ting tråkiga när de analyseras sönder men varför kan ni klottrare inte ta hänsyn till alla de som vill slippa era tags, stank från sprayfärg, kläder som blir förstörda av färgfläckar på t-banesäten, etc? Ni vet ju mycket väl att klottret kommer att tas bort och att det är skattebetalarna som får stå för kostnaden.

De flesta av er har säkert fått det här argumentet kastat i ansiktet ett otal gånger tidigare men det kan aldrig bli en gång för mycket så here goes. Tycker ni att det är okej att jag kommer hem och klottrar ned er bostad, svinar ned, pissar i hölrnen, skär sönder sängkläderna, slår sönder fönster, klottrar ned fasaden, sparkar sönder lampor och möbler etc? Känns det tryggt? Blir omgivningen vackrare? Känner ni er glada och inspirerade när ni ser förödelsen eller är det tvärtom?

Om det INTE är okej att jag klottrar ned ditt hem, varför skulle det då vara okej att ni klottrar ned i det offentliga rummet som vi alla är med och betalar för?

Att man är med och betalar skatt och på så sätt finansierar parkbänkar, t-banor, skolor, sjukhus etc innebär inte att man har någon som helst rätt att förstöra.

Det finns ju verkligen inga som helst logiska argument till varför det skulle vara okej att förstöra som ni gör. Att en grå betongvägg inte är särskilt snygg kan väl de flesta av oss hålla med om men vem är DU eller JAG att ta oss rättigheten att klottra ned den med en massa meningslösa tags, könsord, politiska symboler e.t.c?

Jag har aldrig förstört något för någon.
Kanske någons humör men det går att leva med.

Du måste lära dig skillnaden mellan mitt och ditt.
Du äger inte det offentliga rummet, därför kan du inte dra likhetstecken mellan min villa och tåget som rullar förbi ditt hus. Och applicera färg på en yta kommer aldrig vara samma sak som att förstöra den.

Sluta tro att du är delaktig i något för att du betalar skatt, du kan inte välja om du ska betala skatt eller inte.

Jag kommer aldrig ta hänsyn till folk som inte låter mig måla vart jag vill. varför ska jag välja bort något som jag tycker om för att någon har bestämmt att det är fel och att det måste tas bort? Då tar ju folk ingen hänsyn till mig om dem förbjuder mig att göra det?

Klotter behöver inte kosta pengar,det behöver inte saneras men folk väljer att sanera det ändå och då är det en kostnad dem får ta.

Världen anpassar sig inte efter dig, du får anpassa dig efter den så sluta tro att du är något jävla offer för att du råkar sätta dig på ett tunnelbanesäte som någon har kladdat på.

Folk tar sig själva på för stort allvar.
Senast redigerad av Bäver_ 2009-12-22 kl. 18:24.
Citera
2009-12-22, 18:41
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Men det är okej att förstöra det som alla skattebetalare är med och betalar för? Varför ska jag pröjsa för ditt nöje som går ut på att förstöra? Pengarna gör mer nytta annorstädes, exempelvis inom sjukvården, barnomsorgen eller skolväsendet.

För det första vill jag börja med att säga att det inte är att förstöra, man ändrar helt enkelt färgen på en yta. En sak om du klottrar på ett fönster, då har det tappat sin funktion, men en tunnelbanevagn måste inte ha en viss färg för att vara brukbar. Men som sagt, det är inte rätt och jag har aldrig påstått att det vore så. Självklart är det fel att på eget bevåg bestämma att andra ska betala för ens hobby, men vad fan, alla gör vi väl fel ibland? Har du aldrig brutit mot någon lag, för att du känner för det?

Citat:
Börja då med att klottra ned ditt och dina vänners hem.

Nej, ser ingen anledning att klottra ned någons hem. Visst kan jag klottra utanpå en polares hus, men inte inuti.

Citat:
Tror du inte de pengarna kan användas till bättre saker än att sanera meningslöst klotter?

Jo, visst tror jag det. Men jag tror också att skattebetalarnas pengar skulle kunna gå till bättre saker än teater, t.ex.

Citat:
Du rättfärdigar det ju hela tiden genom att säga att du struntar i vad andra tycker och att du gör det du vill för att du mår bra av det. Nån sadistiskt lagd stolle kanske mår bra av att spöa dig eller någon annan klottrare och man ska ju leva fullt ut och göra det man tycker om...

Vem hindrar denne sadistiskt lagde stolle, egentligen? Det vore väldigt fel av honom att oprovocerat spöa på mig, men om han känner för det kan jag ju inte hindra honom.

Citat:
Med din logik gör jag inget fel om jag klottrar ned dina kläder eller förstör dina privata ägodelar?

Enligt min moral är det förbjudet att klottra på privat egendom, men jag vet inte vad din säger?
Citera
2009-12-22, 18:45
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Tillräckligt ofta. Folk blir jävligt förbannade när de sätter sig på ett säte och inser att de fått färgfläckar från spritpennor eller sprayfärg på sig. Är det synligt klotter på ett säte brukar folk sätta sig någon annanstans eller stå. Det är min erfarenhet. Sätter du dig själv på ett säte som är överbelamrat med klotter? Du kanske tycker om att få dina ljusa kläder förstörda iofs, vad vet jag?

Om det inte luktar färskt, så visst skulle jag sätta mig.

Citat:
När vi ändå är inne och tjafsar om klotter i t-banan. Vilken funktion fyller klottret när ni klottrat över tidtabellerna som folk är beroende av? Varför förstöra dem?

Funktionen det fyller är att det är roligt och att man får upp sin tag på ett så bra ställe som en tunnelbaneperrong. Fast jag kan hålla med om att det kanske är onödigt att köra över tidtabellerna eftersom de då tappar sin funktion.
Citera
2009-12-22, 19:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .54321
Haha, du förstår fan inte.
Klottrarna skiter helt enkelt i vad andra tycker. Varför ska jag frivilligt ta konsekvenserna utav mina handlingar när jag inte vinner någonting på det? Ja, jag är en självisk jävel, eller vad fan du nu vill kalla mig. Jag behöver inte logiska argument (eller några argument alls för den delen) för att göra något jag älskar.

Anledningen till att jag inte klottrar ner mina föräldrars lägenhet är att jag har respekt för mina föräldrar. Mina föräldrar har gett mig mat på bordet och tak överhuvudet och lite till, därför har dom min respekt. Mina föräldrar vill helt enkelt inte att jag klottrar ner deras lägenhet och därför gör jag inte det.
Jag klottrar heller inte ner min lägenhet av det enkla skället att det kan användas som bevismaterial och att de kommer kosta mig pengar när jag flyttar. Någon dag när jag har slutat måla olagligt och mina brott är preskriberad så kommer jag kanske klottra ner mina egna väggar, det beror nog på hur situationen ser ut.

Ja, du har all rätt att säga att du tycker tags är fula, för det är din åsikt och den borde du få framföra. Du har också rätt att säga att tags är fula, men det är fel. Fult och snyggt är bara ord (och känslor?) och det varierar helt från person till person vad som den tycker är snyggt.
Det handlar m.a.o om respektlöshet. Förväntar du dig respekt från andra människor?

Om jag inte vill att du ska klottra ned t-banan jag åker i, min arbetsplats eller mitt hus, varför ska du ändå ta dig rätten att göra det? För att du inte respekterar mig eller andra människor? Hur reagerar du på ifall någon kommer och förstör din egendom? Varför ska folk bry sig om att du inte vill ha din egendom förstörd när du struntar i alla andra?

Din logik brister. Du säger (ja, skriver då) att du inte vill klottra ned din egen bostad bla pga att det kommer kosta dig pengar när du flyttar. När du klottrar i det offentliga rummet är det vi andra som får pröjsa för att skiten ska tas bort. Den kommer att tas bort bla därför att det är olagligt och för att folk (affärsägare tex) tycker att det ser sjabbigt ut med en nedklottrad fasad, sprayade fönster osv. NÅGON ska betala för det. En onödig kostnad och pengar som kan användas till något bättre.

Hur kan du ens försvara skadegörelse med "jag tycker det är roligt" när du samtidigt tycker det är fel att förstöra dina vänners/släktingars fastigheter/egendom?
Citera
2009-12-22, 19:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Jag har aldrig förstört något för någon.
Kanske någons humör men det går att leva med.

Du måste lära dig skillnaden mellan mitt och ditt.
Du äger inte det offentliga rummet, därför kan du inte dra likhetstecken mellan min villa och tåget som rullar förbi ditt hus. Och applicera färg på en yta kommer aldrig vara samma sak som att förstöra den.

Sluta tro att du är delaktig i något för att du betalar skatt, du kan inte välja om du ska betala skatt eller inte.

Jag kommer aldrig ta hänsyn till folk som inte låter mig måla vart jag vill. varför ska jag välja bort något som jag tycker om för att någon har bestämmt att det är fel och att det måste tas bort? Då tar ju folk ingen hänsyn till mig om dem förbjuder mig att göra det?

Klotter behöver inte kosta pengar,det behöver inte saneras men folk väljer att sanera det ändå och då är det en kostnad dem får ta.

Världen anpassar sig inte efter dig, du får anpassa dig efter den så sluta tro att du är något jävla offer för att du råkar sätta dig på ett tunnelbanesäte som någon har kladdat på.

Folk tar sig själva på för stort allvar.

Du är lite smått förståndshandikappad, eller hur? Det är ingenting att skämmas över. Klotter är ett brott, förvisso inte lika allvarligt som vissa andra brott men likfullt ett brott.

Din logik går att applicera på vilka brott som helst? Varför ska jag inte få sparka sönder dina knäskålar om jag tycker att det är roligt? Vem har rätten att bestämma över mig? Varför tar ni inte hänsyn till mina behov?

Varför ska jag inte få stjäla dina ägodelar? Om du är för svag för att försvara dig är det DITT problem?

Jo klotter måste saneras eftersom det förstör och förfular samt skapar en otrygg miljö. Det är dessutom inte tillåtet.

Världen lär knappast anpassa sig efter dig heller. Du får allt finna dig i att de flesta hatar klottrare och tycker det är helt okej att snutar och väktare spöar er när de får tillfälle. Är det inte bättre att bidra till samhället och göra någonting konstruktivt som folk tycker är positivt och som uppskattas, än att provocera, sabotera och sysselsätta sig med skadegörelse? Vad är det egentligen som är så roligt med att förstöra?

Är det inte roligare att få uppskattning? Om du är en duktig målare kan du kanske göra snygga skivomslag och tjäna pengar på det eller måla till utställningar, göra snygga affischer eller dylikt. Det vore iaf en vettig sysselsättning. Du slipper dessutom bli jagad av snuten och riskera att åka på miljonbelopp i skadestånd för att du saboterat. Vilket är att föredra?
Citera
2009-12-22, 19:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Enligt min moral är det förbjudet att klottra på privat egendom, men jag vet inte vad din säger?
Var går gränsen för privat egendom? Någons villa? Ett hyreshus? En liten kiosk eller jourbutik där ägaren sliter hund för att få det att gå ihop ekonomiskt?
Citera
2009-12-22, 20:17
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Du är lite smått förståndshandikappad, eller hur? Det är ingenting att skämmas över. Klotter är ett brott, förvisso inte lika allvarligt som vissa andra brott men likfullt ett brott.

Din logik går att applicera på vilka brott som helst? Varför ska jag inte få sparka sönder dina knäskålar om jag tycker att det är roligt? Vem har rätten att bestämma över mig? Varför tar ni inte hänsyn till mina behov?

Varför ska jag inte få stjäla dina ägodelar? Om du är för svag för att försvara dig är det DITT problem?

Jo klotter måste saneras eftersom det förstör och förfular samt skapar en otrygg miljö. Det är dessutom inte tillåtet.

Världen lär knappast anpassa sig efter dig heller. Du får allt finna dig i att de flesta hatar klottrare och tycker det är helt okej att snutar och väktare spöar er när de får tillfälle. Är det inte bättre att bidra till samhället och göra någonting konstruktivt som folk tycker är positivt och som uppskattas, än att provocera, sabotera och sysselsätta sig med skadegörelse? Vad är det egentligen som är så roligt med att förstöra?

Är det inte roligare att få uppskattning? Om du är en duktig målare kan du kanske göra snygga skivomslag och tjäna pengar på det eller måla till utställningar, göra snygga affischer eller dylikt. Det vore iaf en vettig sysselsättning. Du slipper dessutom bli jagad av snuten och riskera att åka på miljonbelopp i skadestånd för att du saboterat. Vilket är att föredra?

Om någon attackerar mig så anpassar jag mig efter situationen och försvarar mig, jag är inte rätt person att gå på.

Jag pluggar till civilingenjör så jag kommer bidra till samhället.
Troligen kommer jag tjäna ganska mycket också så varför sälja ut mig och tjäna pengar på graffitikonst? jag tycker inte om konst, jag är mera lagd åt det hållet som visas i klippet du länkade tidigare.

Ingen snut eller väktare har spöat mig. Jag är trevlig och ser proper ut poliser och väktare kan vara dryga men det är inte ofta dem ger sig på folk om du inte ger dem minsta anledning.

Ingen får skadeståndskrav på miljoner.

låt inte dina inlägg styras av dina antaganden,fördomar och mediabilden vilket dem gör nu. Det är svårt att diskutera med någon som har en bild av sin debattmotståndare som är felaktig. Du gör bort dig.
Citera
2009-12-22, 21:12
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Var går gränsen för privat egendom? Någons villa? Ett hyreshus? En liten kiosk eller jourbutik där ägaren sliter hund för att få det att gå ihop ekonomiskt?

En villa går fetbort av förklarliga skäl, en liten kiosk går också bort (sen vad man gör på fyllan är en annan sak... ) eftersom det känns taskigt att förstöra för någon man vet kämpar för sitt leverne.
Citera
2009-12-22, 23:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
En villa går fetbort av förklarliga skäl, en liten kiosk går också bort (sen vad man gör på fyllan är en annan sak... ) eftersom det känns taskigt att förstöra för någon man vet kämpar för sitt leverne.
I övrigt är det alltså okej? Vet du hur mycket din logik haltar?
Citera
2009-12-22, 23:33
Medlem
.54321s avatar
Citat:
Det handlar m.a.o om respektlöshet. Förväntar du dig respekt från andra människor?

Om jag inte vill att du ska klottra ned t-banan jag åker i, min arbetsplats eller mitt hus, varför ska du ändå ta dig rätten att göra det? För att du inte respekterar mig eller andra människor? Hur reagerar du på ifall någon kommer och förstör din egendom? Varför ska folk bry sig om att du inte vill ha din egendom förstörd när du struntar i alla andra?

Din logik brister. Du säger (ja, skriver då) att du inte vill klottra ned din egen bostad bla pga att det kommer kosta dig pengar när du flyttar. När du klottrar i det offentliga rummet är det vi andra som får pröjsa för att skiten ska tas bort. Den kommer att tas bort bla därför att det är olagligt och för att folk (affärsägare tex) tycker att det ser sjabbigt ut med en nedklottrad fasad, sprayade fönster osv. NÅGON ska betala för det. En onödig kostnad och pengar som kan användas till något bättre.

Hur kan du ens försvara skadegörelse med "jag tycker det är roligt" när du samtidigt tycker det är fel att förstöra dina vänners/släktingars fastigheter/egendom?

Tror jag har missat att nämna en sak, jag klottrar aldrig på villor, nästan aldrig på lägenheter, aldrig i trappuppgångar (bara när jag var yngre, vilket jag skäms för nu) och aldrig på privatägda bilar. Jag tar mig rätten utav samma anledning som jag har nämnt förut, jag tycker det är sjukt roligt.
Jag skulle nog bli jävligt förbanad om någon förstörde min egendom, typ gick in i min lägenhet och förstörde alla mina sakers funktioner. Skulle bli lite mindre arg om någon "bara" gick in och klottrade på min väggar, men fortfarande jävligt arg. Folk behöver inte bry sig om min egendom blir förstörd. Men varför förstöra min egendom som hämnd? Vem vinner på det? Jag kommer knappast få lättare att betala för mina skador på den allmänna ytan om jag nu också måste betala för min egna. Andra vinner ingenting på att klottra ner min egendom. Om du nu tycker att det är okej att klottra ner en klottrares egendom så sjunker du ner till en lägre nivå en själva klottraren (enligt mig själv då). Jag som klottrar har aldrig varit ute efter att förstöra för någon annan, jag gör det här för min egen skull.

Återigen, så är det skillnad på egen och allmän egendom. Om jag klottrar på din vägg så är det du som får betala, om jag klottrar på tunnelbanans station så får du, jag och alla andra som betalar skatt betala. Nu har jag ingen aning på vad klottret kostar per år, men kostnaden i skattepengar är knappast speciellt höga för individen. Dessutom så skapar klotter också jobb, vilket inte gör det mer rätt, men samhället förlorar inte bara på klotter.

Vet inte riktigt hur jag kan försvara det, jag kanske bara helt enkelt är en efterbliven ologisk idiot? Men det viktiga för mig är fortfarande att jag kan göra det utan att mitt samvete förstörs, just därför att det är roligt.
Hur kan du tycka (om du nu gör det) att det är försvarsbart att tvätta bort klotter (och speciellt målningar, som majoriteten verkar gilla) för skattepengar när du vet att dessa pengar kan användas till så mycket bättre saker?

Lite frågor till dig då.
Varför tycker du att jag ska samarbeta med min kommun vill när min kommun vill få bort allt som har med graffiti (den lagliga också) att göra?
Tycker du Stockholms klottrare borde få en laglig vägg?
Tycker du man borde kunna låta vissa ytor i samhället vara lagliga väggar?
Vilken samhällsklass växte du upp som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in