Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det handlar m.a.o om respektlöshet. Förväntar du dig respekt från andra människor?
Om jag inte vill att du ska klottra ned t-banan jag åker i, min arbetsplats eller mitt hus, varför ska du ändå ta dig rätten att göra det? För att du inte respekterar mig eller andra människor? Hur reagerar du på ifall någon kommer och förstör din egendom? Varför ska folk bry sig om att du inte vill ha din egendom förstörd när du struntar i alla andra?
Din logik brister. Du säger (ja, skriver då) att du inte vill klottra ned din egen bostad bla pga att det kommer kosta dig pengar när du flyttar. När du klottrar i det offentliga rummet är det vi andra som får pröjsa för att skiten ska tas bort. Den kommer att tas bort bla därför att det är olagligt och för att folk (affärsägare tex) tycker att det ser sjabbigt ut med en nedklottrad fasad, sprayade fönster osv. NÅGON ska betala för det. En onödig kostnad och pengar som kan användas till något bättre.
Hur kan du ens försvara skadegörelse med "jag tycker det är roligt" när du samtidigt tycker det är fel att förstöra dina vänners/släktingars fastigheter/egendom?
Tror jag har missat att nämna en sak, jag klottrar aldrig på villor, nästan aldrig på lägenheter, aldrig i trappuppgångar (bara när jag var yngre, vilket jag skäms för nu) och aldrig på privatägda bilar. Jag tar mig rätten utav samma anledning som jag har nämnt förut, jag tycker det är sjukt roligt.
Jag skulle nog bli jävligt förbanad om någon förstörde min egendom, typ gick in i min lägenhet och förstörde alla mina sakers funktioner. Skulle bli lite mindre arg om någon "bara" gick in och klottrade på min väggar, men fortfarande jävligt arg. Folk behöver inte bry sig om min egendom blir förstörd. Men varför förstöra min egendom som hämnd? Vem vinner på det? Jag kommer knappast få lättare att betala för mina skador på den allmänna ytan om jag nu också måste betala för min egna. Andra vinner ingenting på att klottra ner min egendom. Om du nu tycker att det är okej att klottra ner en klottrares egendom så sjunker du ner till en lägre nivå en själva klottraren (enligt mig själv då). Jag som klottrar har aldrig varit ute efter att förstöra för någon annan, jag gör det här för min egen skull.
Återigen, så är det skillnad på egen och allmän egendom. Om jag klottrar på din vägg så är det du som får betala, om jag klottrar på tunnelbanans station så får du, jag och alla andra som betalar skatt betala. Nu har jag ingen aning på vad klottret kostar per år, men kostnaden i skattepengar är knappast speciellt höga för individen. Dessutom så skapar klotter också jobb, vilket inte gör det mer rätt, men samhället förlorar inte bara på klotter.
Vet inte riktigt hur jag kan försvara det, jag kanske bara helt enkelt är en efterbliven ologisk idiot? Men det viktiga för mig är fortfarande att jag kan göra det utan att mitt samvete förstörs, just därför att det är roligt.
Hur kan du tycka (om du nu gör det) att det är försvarsbart att tvätta bort klotter (och speciellt målningar, som majoriteten verkar gilla) för skattepengar när du vet att dessa pengar kan användas till så mycket bättre saker?
Lite frågor till dig då.
Varför tycker du att jag ska samarbeta med min kommun vill när min kommun vill få bort allt som har med graffiti (den lagliga också) att göra?
Tycker du Stockholms klottrare borde få en laglig vägg?
Tycker du man borde kunna låta vissa ytor i samhället vara lagliga väggar?
Vilken samhällsklass växte du upp som?