2011-12-13, 22:31
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jo, det gör det. Allt talar för det.
Varför då?
Citera
2011-12-13, 23:14
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jo, det gör det. Allt talar för det.
Med den information vi har tycker jag inte att man kan säga varken bu eller bä i den frågan;

Ringaren kan ha varit GM. I så fall en GM som både är omtänksam nog att ringa polisen för att offret ska få hjölp (och då kan vi nog glömma pundare), rask nog att springa närmare en kilometer i rask fart till telefonkiosken (vilket inte så många pundare gör) och dessutom låta förvånansvärt sansad och lyckas haspla ur sig väsentliga fakta utan att halka in på sidospår (vilket tyder på en hel del sinnesnärvaro med tanke på vad han just varit med om).

Ringaren kan ha varit någon annan än GM. Eller finns det något som talar emot att det kan ha varit två (eller fler) personer som stött ihop med PH och att den ena flippat ut och dragit kniv medan den andre sprang av rädsla och sedan ringde efter hjälp?

Har du några fakta som säger att det måste vara GM som ringer så är vi andra mycket intresserade!
Citera
2011-12-14, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Med den information vi har tycker jag inte att man kan säga varken bu eller bä i den frågan;

Ringaren kan ha varit GM. I så fall en GM som både är omtänksam nog att ringa polisen för att offret ska få hjölp (och då kan vi nog glömma pundare), rask nog att springa närmare en kilometer i rask fart till telefonkiosken (vilket inte så många pundare gör) och dessutom låta förvånansvärt sansad och lyckas haspla ur sig väsentliga fakta utan att halka in på sidospår (vilket tyder på en hel del sinnesnärvaro med tanke på vad han just varit med om).

Varför skulle inte en pundare kunna ringa efter hjälp? Även om man är en kriminell pundare så är det inte säkert att man vill bli en mördare. Och varför skulle inte en pundare kunna springa en kilometer i rask fart?
Och man kan låta väldigt sansad och klar i huvudet efter några linor amfetamin, inget konstigt alls med det.
Citera
2011-12-14, 11:34
Medlem
Citat:
linor amfetamin

Jag trodde man tog amfetamin i form av sprutor eller tabletter!?
Blandar du inte ihop det med kokain? Frågan är ärligt menad jag är tämligen okunnig i ämnet.

Jag tycker du har en bra poäng om pundare. Bara för att knarket är den största kärleken, så måste de inte vara totalt avsaknade av mänskliga känslor. Schabloner kan bli farliga. De kan förblinda en.
Citera
2011-12-14, 12:27
Medlem
Kan inte mördaren vara en pundare, som tänkt råna en torsk? Kommendörsgatan var väl hor-stråk vid den tiden. Kanske offret som verkar vara ung och frisk inte kände för att bli rånad och försvarade sig, och rånaren blev desperat och ville inte åka fast,och hög vilt omkring sig .

Telefonsamtalet behöver inte tyda på empati. "Alla" vet att straffsatsen för mord är högre än för rån. Om ringaren inte vore rånaren borde han ringt från en närmare telefon. Fanns det inte telefon automater i T.bane nedgångarna vid den tiden?
Citera
2011-12-14, 14:16
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
I våras så hörde jag på eftermiddagsnyheterna på radion att de anhållit en person för mordet. Men sedan blev det helt tyst från vidare information därifrån.

Jag ska informera Er om att den person som ringde till SOS alarm efter mordet är i nuläget en
mycket skötsam person med bra arbete och fru och barn. Hur han var för 15 år sedan vet jag inte.

Han bor på Lidingö sedan flera år tillbaka.

Efter inslaget i veckans brott i våras så blev han frånvarande från sitt arbete under flera veckor,
och träffade ej heller sina goda vänner. Jag har försökt få fram mera information, men det
verkar som att man lagt locket på
Har han sagt själv till dig att det var han som ringde till SOS den där morgonen?
Om..
Kan inte du då få honom att kontakta polisen,du kan kanske följa med honom.
Citera
2011-12-14, 15:03
Medlem
Timjan256s avatar
Äh, användaren salamandel har noll trovärdighet. Redan i början av september började han prata om ett nyhetsinslag i radion som h*n hade hört i våras om att någon hade blivit anhållen för mordet. Men inte kunnat länka till programmet.
Han tror sig veta vem som ringde men vill att pappan till den mördande sonen ska "konfrontera" den som ringde.
Citera
2011-12-14, 17:37
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Varför skulle inte en pundare kunna ringa efter hjälp? Även om man är en kriminell pundare så är det inte säkert att man vill bli en mördare. Och varför skulle inte en pundare kunna springa en kilometer i rask fart?
Och man kan låta väldigt sansad och klar i huvudet efter några linor amfetamin, inget konstigt alls med det.
Jo, en pundare skulle kunna göra en del av detta.

Men jag tror inte att en pundare först skulle få spelet och hugga ihjäl en annan person med många knivhugg (speciellt i ansiktet, vilket tyder på ursinne) för att sedan låta normal i telefon 5 minuter senare.

Egentligen har jag svårt att tro att någon icke-pundare skulle kunna göra det, heller.
Citera
2011-12-14, 17:43
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Kan inte mördaren vara en pundare, som tänkt råna en torsk? Kommendörsgatan var väl hor-stråk vid den tiden. Kanske offret som verkar vara ung och frisk inte kände för att bli rånad och försvarade sig, och rånaren blev desperat och ville inte åka fast,och hög vilt omkring sig .

Telefonsamtalet behöver inte tyda på empati. "Alla" vet att straffsatsen för mord är högre än för rån. Om ringaren inte vore rånaren borde han ringt från en närmare telefon. Fanns det inte telefon automater i T.bane nedgångarna vid den tiden?
Jo, vi har tidigare i tråden diskuterat alternativa telefoner.

Fanns nog en i hörnet Grev Turegatan - Valhallavägen också. Men sen finns följande frågetecken:

- Tunnelbanan kan ha varit stängd vid den tidpunkten (ingen har kunnat ge ett klart svar).
- Kiosken vid Grev Turegatan kan man missa om man springer rakt över Valhallavägen från Swartlings och in på Brahegatan.
- Om det INTE var mördaren som ringde så finns möjligheten att ringaren var så rädd för mördaren att han inte vågade stanna förrän han visste att han var utom räckhåll för mördaren.

Knepigt; det är så mycket vi inte vet. Vi vet inte ens om PH kom direkt från KTH eller varför han befann sig inne på Swartlings område. Vi vet inte om han hade med sig sin stora väska och var den i så fall hittades och om den var öppnad/länsad eller inte. Vi vet inte var han bodde, så vi kan inte bedöma vilka eventuella genvägar han kunde ha tänkts ta.
Citera
2011-12-14, 20:58
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag vet inte jag - till vilka adresser hade man sparat några steg genom att gena över Swartlings område? Inte många adresser och många steg. Dessutom ska PH ha varit ute och rest och hade en väska att släpa på.

Ja, det låter som en troligare väg i så fall. Och utsikten mot gaveln kan ju vara intressant.

Jag ogillar också tanken att Häggström skulle genat över ridskolans tomt. Vill minnas att det finns eller funnits en grind i staketet ungefär där han hittades men att denna brukade hållas låst, borde även funnits möjlighet ta sig ut från Swartlings område ungefär vid motsatt stallgavel så att man då kom ut på Musikhögskolans parkering - tror alltså inte mycket på dessa båda vägar men omöjligt är det ju inte. Däremot bekvämare att ta gångvägen, precis som du skriver. Var man på väg till t ex sista delen av Jungfru- eller Artillerigatan skulle detta kunna anses som en genväg men det är mycket riktigt en vinglig hypotes, få steg att spara jämfört med att det blivit en enslig och ruggig väg att gå.

Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Jag förstår. Det var från min sida inget märkvärdigare än just det faktumet att barnen Gunilla och Fredrik övertog ridskolan. Säger du att Reinhold Swartling dog 1985?

Vad jag kan se utifrån denna personakt för Reinhold Magnus Swartling, så avled Reinhold 2 januari 1987.

Jag avsåg att Reinhold Swartling avled omkring 1985, den man du hittat är rätt person, det var alltså jag som slarvade när jag skrev inlägget.
Citera
2011-12-14, 23:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
- Tunnelbanan kan ha varit stängd vid den tidpunkten (ingen har kunnat ge ett klart svar).
Ett argument mot att telefonera nere i tunnelbanan om man vill göra det diskret är att det är en sådan djävulsk akustik nere i röda linjens yngre uppgångar och stationer då de är så stora. Är du lite för högljudd så ekar det rejält. Dessutom så är du mer taktiskt utsatt om du vill komma undan någon.
Citera
2011-12-14, 23:44
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ett argument mot att telefonera nere i tunnelbanan om man vill göra det diskret är att det är en sådan djävulsk akustik nere i röda linjens yngre uppgångar och stationer då de är så stora. Är du lite för högljudd så ekar det rejält. Dessutom så är du mer taktiskt utsatt om du vill komma undan någon.
Det var bra argument!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in