2014-02-06, 17:24
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Visst, tyck det du, men precis som provokatören säger är budskapet sedan tidigare att det är sk "polisiärt uppklarat" och att han är inringaren hoppas jag att t.o.m du har förstått i och med erkännandet. Skulle det var så att han trots dess osannolikhet är oskyldig till själva mordet är han ett svin, som inte gett sig tillkänna. Hade han gjort det så hade troligtvis mordet varit löst sedan länge.
Mig veterligen har varken GW eller någon polis eller åklagare sagt, eller ens antytt, att detta är polisiärt uppklarat.

Om du har någon källa på att det är fel så får du gärna presentera den.
Citera
2014-02-06, 17:26
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
I all välmening låter det som ett bra förslag, men jag tror inte det kommer hjälpa så mycket. Någon som försvinner från jobbet och varken är sjuk eller död. Tugget kommer börja gå och identitet läcka ut ändå.

Telefonsamtalet ska man nog inte lägga alltför stor vikt på innehållet i. Om ringaren nu faktiskt på riktigt är vittne och var rätt rusig vid telefonsamtalet, kan hela grejen med "många knivhugg" med mera vara fabricerat i hans skalle eller vara baserat på att han hört bråket lite och dragit de slutsatserna. Snubben med "grå jacka" kanske hade en jacka som såg grå ut, det låter vettigt, flesta färger förutom svart gör det i dunkel belysning.

Det är inte heller väldigt konstigt att han dragit sig tillbaka och aldrig hört av sig till polisen. Det är givet att man då kommer bli misstänkt vilket kommer ställa till med en hel del problem, så varför dra igång den cirkusen.
Jag håller med om att det är ett bra förslag, speciellt i fall som detta, om han är oskyldig är det en katastrofal situation för honom, och rättsväsendet har troligtvis förstört en oskyldig människas liv.

Däremot håller jag inte med om att det inte skulle ha effekt, det kanske "läcker ut", men det visar att det inte är okej att sprida uppgifterna, och det skulle försvåra oerhört att få ut känsliga bekräftade uppgifter.

Jämför med Lexbase exempelvis, det är i en laglig gråzon (såvitt jag förstår), men utnyttjar offentlighetsprincipen på ett sätt som den inte var ämnad för. Precis samma här, att man kan få reda på vem som är häktad och varför, det är inte ämnat för att hela samhället ska kunna gotta sig i ärendet och den personliga krisen det innebär för individen som sitter häktad. Om vi gör det mindre öppet så går det fortfarande att få ut samma uppgifter, men de blir inte lika allmänna och lättillgängliga för kreti och pleti, om hen inte är inblandad eller djupt intresserad.
Citera
2014-02-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nja.

Är han inte fälld i domstol är han att betrakta såsom oskyldig.

Hur det i verkligheten förhöll sig vet vi ju inte.

Helt riktigt.

Mitt tips är att vi inte kommer att få veta det heller, för det går inte att döma karln för det här - hur tokig han än må vara. Så vi får nöja oss med oskyldighetspresumtionen.
Citera
2014-02-06, 17:45
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Visst, tyck det du, men precis som provokatören säger är budskapet sedan tidigare att det är sk "polisiärt uppklarat" och att han är inringaren hoppas jag att t.o.m du har förstått i och med erkännandet. Skulle det var så att han trots dess osannolikhet är oskyldig till själva mordet är han ett svin, som inte gett sig tillkänna. Hade han gjort det så hade troligtvis mordet varit löst sedan länge.

Äh, varför skulle det vara osannolikt att han är oskyldig till mordet?
Citera
2014-02-06, 17:47
Medlem
_Jago_s avatar
Ett tillägg i Aftonbladets artikel, som inte fanns i den ursprungliga artikel som publicerades i eftermiddags:

Citat:
[...]Han menar nu, enligt Aftonbladets uppgifter, att han började bli sjuk i sin psykos efter att han fick kallelsen till förhöret med posten. Han var också förvirrad, och i ett inledande psykotiskt tillstånd, vid första förhöret och när han senare erkände att han ringt larmsamtalet.[...]
Citera
2014-02-06, 17:56
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
I går beslutade alltså Hovrätten att avslå överklagandet om att få häktningen hävd, och i dag häver åklagaren den?

Det stämmer. Svea hovrätt ansåg då att det fanns häktningsskäl.
Citera
2014-02-06, 17:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
När 40-åringen började förhöras lämnade han sedan olika versioner av hur brottet gått till. Men han kunde såvitt känt inte beskriva vad han han sett på platsen eller hur det såg ut där.

Jag begriper inte riktigt det här. Har han alltså berättat om hur brottet gick till? Vad kan det vara för olika versioner? Typ;

a) Jag vet inte vad som hände, men såg en kille ligga och blöda så jag gick och ringde 112
b) Han hamnade i bråk med några, de sprang när de såg mig
c) Han blev rånad
d) Jag högg ihjäl han(?)
Citera
2014-02-06, 17:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Helt riktigt.

Mitt tips är att vi inte kommer att få veta det heller, för det går inte att döma karln för det här - hur tokig han än må vara. Så vi får nöja oss med oskyldighetspresumtionen.

Vi och vi, man antar väl vad man vill...

För min del är jag inte så jätteintresserad av vem som gjorde det, varför känns som betydligt mer intressant.
Citera
2014-02-06, 17:59
Medlem
Citat:
Nja.

Är han inte fälld i domstol är han att betrakta såsom oskyldig.

Hur det i verkligheten förhöll sig vet vi ju inte.

Jag kan förstå att folk anser friade misstänkta som skyldiga, som i exemplet M*ts A*m, där det inte finns några tvivel om saken.

Men i det här fallet är det långt ifrån så. Det känns som om polisen inte har mycket alls på honom.
Citera
2014-02-06, 18:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Mig veterligen har varken GW eller någon polis eller åklagare sagt, eller ens antytt, att detta är polisiärt uppklarat.

Har inte GW sagt att han vet vem det är? Eller att han vet att polisen vet vem det är?

Källa: TV.
Citera
2014-02-06, 18:02
Medlem
bernters avatar
Citat:

Minns inte om det uttrycktes som polisiärt uppklarat, men att man var helt säker på vem som gjort det uttalades klart och tydligt i professorns tv-program.
Citera
2014-02-06, 18:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag kan förstå att folk anser friade misstänkta som skyldiga, som i exemplet M*ts A*m, där det inte finns några tvivel om saken.

Men i det här fallet är det långt ifrån så.

Då får man väl diskutera detta. Den principiella frågan handlar väl om man kan anse en person som inte dömts som skyldig som de facto skyldig, och på den frågan är svaret ja.

Man kan också anse att det finns betydligt mer som talar för att RO är skyldig än att han inte är det, samtidigt som man tycker att det inte finns skäl att döma honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in