Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
I all välmening låter det som ett bra förslag, men jag tror inte det kommer hjälpa så mycket. Någon som försvinner från jobbet och varken är sjuk eller död. Tugget kommer börja gå och identitet läcka ut ändå.
Telefonsamtalet ska man nog inte lägga alltför stor vikt på innehållet i. Om ringaren nu faktiskt på riktigt är vittne och var rätt rusig vid telefonsamtalet, kan hela grejen med "många knivhugg" med mera vara fabricerat i hans skalle eller vara baserat på att han hört bråket lite och dragit de slutsatserna. Snubben med "grå jacka" kanske hade en jacka som såg grå ut, det låter vettigt, flesta färger förutom svart gör det i dunkel belysning.
Det är inte heller väldigt konstigt att han dragit sig tillbaka och aldrig hört av sig till polisen. Det är givet att man då kommer bli misstänkt vilket kommer ställa till med en hel del problem, så varför dra igång den cirkusen.
Jag håller med om att det är ett bra förslag, speciellt i fall som detta, om han är oskyldig är det en katastrofal situation för honom, och rättsväsendet har troligtvis förstört en oskyldig människas liv.
Däremot håller jag inte med om att det inte skulle ha effekt, det kanske "läcker ut", men det visar att det inte är okej att sprida uppgifterna, och det skulle försvåra oerhört att få ut känsliga bekräftade uppgifter.
Jämför med Lexbase exempelvis, det är i en laglig gråzon (såvitt jag förstår), men utnyttjar offentlighetsprincipen på ett sätt som den inte var ämnad för. Precis samma här, att man kan få reda på vem som är häktad och varför, det är inte ämnat för att hela samhället ska kunna gotta sig i ärendet och den personliga krisen det innebär för individen som sitter häktad. Om vi gör det mindre öppet så går det fortfarande att få ut samma uppgifter, men de blir inte lika allmänna och lättillgängliga för kreti och pleti, om hen inte är inblandad eller djupt intresserad.