2014-02-06, 16:52
Medlem
Provokatörs avatar
Det kanske är polisiärt uppklarat.

/Provokatör
Citera
2014-02-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det är nästan så att man tycker att man ska införa sekretess på häktningsdokument tills att åtalet är väckt. Så att ingen får reda på vem den misstänkte är tills att utredarna har ordentligt med bevis.

I all välmening låter det som ett bra förslag, men jag tror inte det kommer hjälpa så mycket. Någon som försvinner från jobbet och varken är sjuk eller död. Tugget kommer börja gå och identitet läcka ut ändå.

Telefonsamtalet ska man nog inte lägga alltför stor vikt på innehållet i. Om ringaren nu faktiskt på riktigt är vittne och var rätt rusig vid telefonsamtalet, kan hela grejen med "många knivhugg" med mera vara fabricerat i hans skalle eller vara baserat på att han hört bråket lite och dragit de slutsatserna. Snubben med "grå jacka" kanske hade en jacka som såg grå ut, det låter vettigt, flesta färger förutom svart gör det i dunkel belysning.

Det är inte heller väldigt konstigt att han dragit sig tillbaka och aldrig hört av sig till polisen. Det är givet att man då kommer bli misstänkt vilket kommer ställa till med en hel del problem, så varför dra igång den cirkusen.
Citera
2014-02-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kanske är polisiärt uppklarat.

/Provokatör

Nu vet inte vi om polisen har mer än det som har framkommit i media, men har dom bara ett osäkert röstprov och ett vittnessmål om en blodig skjorta så är det långt ifrån att det är polisiärt uppklarat.
Citera
2014-02-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Att han inte går att fälla i domstol är inte samma sak som att han är oskyldig så lägg av med det där fåneriet!

Men snälla, hur ska annars rättvisan fungera? Ska karln göra flytprov eller bära eld eller hålla en såpad kosvans uppför en backe? Är han inte fälld i domstol är han oskyldig. Punkt.
Citera
2014-02-06, 17:02
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Men snälla, hur ska annars rättvisan fungera? Ska karln göra flytprov eller bära eld eller hålla en såpad kosvans uppför en backe? Är han inte fälld i domstol är han oskyldig. Punkt.
Ha Ha jag fick mig ett gott skratt, "såpad kosvans" var tvungen att googla, ingen träff så jag ber att få gratulera till ett nytt uttryck! I övrigt håller jag med, du är och skall betraktas som oskyldig intill dess att du är dömd.

/Provokatör
Citera
2014-02-06, 17:04
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Ditt inlägg måste vara årets hittills dummaste.
Visst, tyck det du, men precis som provokatören säger är budskapet sedan tidigare att det är sk "polisiärt uppklarat" och att han är inringaren hoppas jag att t.o.m du har förstått i och med erkännandet. Skulle det var så att han trots dess osannolikhet är oskyldig till själva mordet är han ett svin, som inte gett sig tillkänna. Hade han gjort det så hade troligtvis mordet varit löst sedan länge.
Citera
2014-02-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Ha Ha jag fick mig ett gott skratt, "såpad kosvans" var tvungen att googla, ingen träff så jag ber att få gratulera till ett nytt uttryck! I övrigt håller jag med, du är och skall betraktas som oskyldig intill dess att du är dömd.

/Provokatör

Du googlade fel. Och du är sannolikt en smula obildad.

Jag syftar på Äldre Västgötalagens avsnitt om lekarerätten.

Lekarerätten

Om en spelman blir slagen ska det alltid vara utan böter. Om en spelman blir sårad, den som går med giga (stränginstrument) eller far med fela eller trumma, då ska man ta en vild kviga och föra upp den på en kulle. Då ska man raka av allt hår av svansen och sedan smörja den. Då ska man ge honom (spelmannen) nysmorda skor. Då ska spelmannen ta kvigan om svansen, någon ska slå till den med en vass piska. Om han kan hålla den, då ska han behålla det goda djuret och njuta det, som hundar njuter gräs. Om han inte kan hålla den, ska ha han och tåla det som han fick, skam och skada. Må han aldrig kräva mer rättigheter än en piskad trälinna. Den som försvarar sig har alltid bevisningsplikten och det är alltid närmaste släktning som ärver.
Citera
2014-02-06, 17:08
Medlem
Den 40-årige man som suttit frihetsberövad misstänkt för mordet på en 25-årig student vid Swartlings ridskola för 17 år sedan har släppts ur häkte. Provsvaren från SKL binder honom inte vid de biologiska spår som säkrats på brottsplatsen.

Den 40-årige man som suttit frihetsberövad misstänkt för mordet på en 25-årig student vid Swartlings ridskola för 17 år sedan har släppts ur häkte. Provsvaren från SKL binder honom inte vid de biologiska spår som säkrats på brottsplatsen.

– De tekniska undersökningar som hittills gjorts har inte stärkt misstankarna mot mannen, säger kammaråklagare Erik Wendeby till DN.

http://www.dn.se/sthlm/misstankt-for-mord-vid-ridskola-slappt/

Han kanske är oskyldig. Eller så var han på platsen men någon annan högg och han sprang panikslagen och ringde.
Citera
2014-02-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321

Han kanske är oskyldig. Eller så var han på platsen men någon annan högg och han sprang panikslagen och ringde.

Oskyldig eller ej är han numera sannolikt galen på riktigt. Han kommer aldrig bli sig lik efter sina upptåg i häktet.
Citera
2014-02-06, 17:13
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Inte minst därför att det verkar saknas ett vettigt motiv.

Om - och då menar jag om - den nu släppte är skyldig skulle ju hans redan vid tiden för mordet gissningsvis sköra psyke kunna förklara just detta, eller hur.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-02-06 kl. 17:15. Anledning: .
Citera
2014-02-06, 17:20
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Utifrån RO:s personlighet, så som den beskrivits i denna tråd samt i press, och utifrån hans bakgrund skulle jag inte bli förvånad om det gick till på följande sätt (även om det naturligtvis kan förhålla sig på något annat sätt):

- RO har, i väntan på bussen, slagit följe med några personer han av olika anledningar känner sedan tidigare, och som passar utmärkt in pä GWs tidiga beskrivningar av MGM.

- När de strosar runt i väntan på bussen får någon i gänget för sig att råna PH och det går överstyr.

-RO, blir vittne till mordet, försöker kanske även hjälpa PH. Chockad springer han iväg och ringer samtalet.

- Snäll och beskedlig som han förefaller vara är RO sedan livrädd för att de andra ska komma efter honom. Han kanske även blir hotad. Och det hotet kan fortfarande finnas kvar och skapar en ständig anspänning.

- så när polisen kallar in honom och han förstår vad saken gäller går han överstyr mentalt.
Citera
2014-02-06, 17:22
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nja.

Är han inte fälld i domstol är han att betrakta såsom oskyldig.

Hur det i verkligheten förhöll sig vet vi ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in